Řešení problémů 1.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Řešení problémů 1.
Advertisements

Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
Redukce lůžek Existuje prostor pro redukci lůžek akutní péče?
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Období vzniku: duben _inovace_FG.9.48 Autor : Vladimír TesaříkČlověk a svět práce, finanční gramotnost, nové auto.
Inteligence určité kognitivní (poznávací) schopnosti, které umožňují řešit problémy, učit se, přizpůsobovat se, zobecňovat apod. schopnost efektivně zpracovávat.
Základní škola a Mateřská škola Dobrá Voda u Českých Budějovic, Na Vyhlídce 6, Dobrá Voda u Českých Budějovic EU PENÍZE ŠKOLÁM Zlepšení podmínek.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Provázanost výsledků učení, vyučovacích a hodnoticích metod Zkušenosti ZČU Brno Praha.
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
Věta se skládá ze slov Název školyZákladní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod AutorMgr. Marie Hanzlíková Datum NázevVY_32_INOVACE_15_Slovní.
Práce se spojnicovým diagramem Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastMATEMATIKA - Finanční matematika a statistika.
Užití složeného úrokování Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Zlín Tematická oblastMATEMATIKA - Finanční matematika a statistika.
Č.projektu : CZ.1.07/1.1.06/ Portál eVIM USB mikroskop.
ČÁST II: EPIZODICKÁ A SÉMANTICKÁ PAMĚŤ DEKLARATIVNÍ A PROCEDURÁLNÍ PAMĚŤ AMNÉZIE MIMOŘÁDNÁ PAMĚŤ PAMĚŤ V KAŽDODENNÍM ŽIVOTĚ AUTOBIOGRAFICKÁ PAMĚŤ OČITÁ.
Doprava PROSTOROVÁ ORIENTACE 2 PRVNÍ Které auto jede první?
ORGANIZACE PŘIJÍMACÍHO ŘÍZENÍ 2016/2017 část I. - Přihláška na SŠ
1. WORKSHOP.
Jsou venkovské školy horší než městské?
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Složené úrokování Tematická oblast
Objem a povrch kvádru a krychle
Evropské fondy: Řízení rizik podvodů
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Biologie - pokyny ke zkoušce
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Název vzdělávacího materiálu
Základní škola Děčín VI, Na Stráni 879/2 – příspěvková organizace
Marketingový výzkum. Marketingový výzkum Organizace marketingového výzkumu Cíl výzkumu Typ výzkumu Příprava výzkumného projektu Sběr dat Analýza výsledků.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Fyzika 6 1. Co je nejmenší?
Hrátky s čerty čert, anděl a Mikuláš.
Kánon hlavy (Unface) Základní pravidla pro kresbu portrétu
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:
Hra k zopakování a procvičení učiva (Test znalostí)
Pedagogická komunikace 4. lekce: Verbální komunikace: kladení otázek
Autor: Mgr. Ivana Tesařová
Jedno-indexový model a určení podílů cenných papírů v portfoliu
Ticháček s nimi hledá cestičky…
Selekční jazyky (2) Úvod do problematiky Josef Schwarz
Poměr v základním tvaru.
Vykazování postupu nebo stavu
SEMINÁŘ OZO Ladislav Hejný
1. Obecná problematika tvorby ŠVP
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Novinky v Záznamníku učitele
Schvalovací proces + hodnoticí kritéria
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Pavla Balejová Název materiálu: VY_12_INOVACE_ČJ.1.Bal.17_Báseň Datum: 25.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_108_M6
Matematika pro stavební obory 19. Autor: RNDr. Zdeněk Bláha
Procenta v „autařské“ praxi
Mgr. et Mgr. Veronika Víchová Mgr. Hana Navrátilová
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Maturity 2017/2018 listopad 2017 L. Jíša.
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích ústav podnikové strategie Analýza komunikačních chyb řídících pracovníků ve vybrané společnosti.
Psychologie test.
Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 1
Kam se točí Tobě ?.
STRATEGIE AGE MANAGEMENTU V ČESKÉ REPUBLICE CZ.1.04/5.1.01/
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_06_Hra 3 TEMA: Hra 3
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
PŘEDZKOUŠKOVÁ PREZENTACE
Poměr v základním tvaru.
Život bez střeva , Praha.
ydewůd,ůwl registrační číslo projektu CZ /0.0/0.0/16_32/
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Teorie chyb a vyrovnávací počet 2
NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_07_M7_Hanak
Využití metody oční kamery ve vzdělávání ve fyzice
Transkript prezentace:

Řešení problémů 1

Gestalt psychologie Typy myšlení reproduktivní – použití předchozích zkušeností a strategií produktivní – problém je strukturován podle nových strategií 2

Řešení problémů Produktivní myšlení 3

Typy problémů Dobře strukturované problémy Jasný způsob řešení Matematické úlohy Anagramy Špatně strukturované problémy Dimenzionalita problému není přesně daná nebo odvoditelná Nalezení bytu k pronájmu Psaní knihy

Metody studia řešení problémů Analýza chyb nebo reakčních časů Objektivní měření výkonu Verbální protokoly Přemýšlení nahlas během řešení úlohy Protokoly zachytí použité strategie Počítačové simulace Tvorba modelů které odpovídají výsledkům u lidí

Řešení problémů Přelévání vody “Dva pocestní přijdou do hospody, dostanou k dispozici plny 8 dl džbán a dvě sklenice 5 dl a 3dl. Na jaky nejmenší počet přelití se spravedlivě podělí (tzn. aby po posledním přelití byly ve dvou z poskytnutých nádob po 4 dl)?” Hanojské věže Převážení přes vodu Misionáři a kanibalové Na jednom břehu tři misionáři a tři kanibalové. Lodička, do které se vejdou maximálně dvě osoby. Jak se všichni přepraví na druhou stranu tak, aby nikdy na žádném břehu nebyla přesila kanibalů nad misionáři? Vlk, koza a zelí

Strategie řešení problémů Algoritmy Systematické procedury Heuristiky Pravidla palce založená na zkušenosti Jsou výkonné a nezaručí správný výsledek https://www.youtube.com/watch?v=_mD2R9AriL0 (17:40) http://cognitivepsychology.wikidot.com/problem-solving:animals

Řešení problému vhledem Vhled je náhle nalezení řešení problému, které následuje po prezentaci zadání. Metcalfe & Weibe (1987) Účastníci výzkumu řešili problém vhledem nebo matematickou úlohu Clip art image from Microsoft.

Metcalf & Wiebe (1987) Účastnící měli každých 15 sekund odhadnout jak daleko jsou od řešení hodnocení: 1-daleko 7-blízko U problému vhledem nastává skokový přechod v hodnocení U matematických problémů je posun v hodnocení plynulý Figure 11.11 from Sternberg text.

Gestalt a teorie vhledu Wertheimer Náhlá restukturace prvků přináší vhled Produktivní myšlení je lepší než naučené asociace Kohler Testoval vhled u zvířat Opičák Sultán naskládal krabice aby dosáhl na banán

Problém I Ze stropu visí dva provázky Cíl: Svázat provázky dohromady Problém: Oba provázky nelze najednou chytit Pomůcky: Židle List papíru kleště Jaké je řešení?

Úloha řešená vhledem 14

Řešení – fixace na funkci 15

Problém 3 Nakresli 4 čáry jedním tahem, aby byly protnuty všechny hvězdy 16

- prostorová schopnost Reprezentační změna - prostorová schopnost Řešení tohoto problému se nazýva „thinking out of the box“ Řešení je založeno na „změně omezení“ 17

Problém 4 – jazyková schopnost Najděte slovo společné těmto 3 slovům (Remote associates test): Falling Actor Dust Star 18

Problém 5 – jazyková schopnost Slovní hříčky: "Muž myl okna na velmi vysoké budově, když spadnul ze 40 metrového žebříku na betonovou cestu. Překvapivě se mu nic nestalo. Proč?” Odpověď: Uklouznul na spodní příčce žebříku 19

Vhled + pozitivní emoce X úzkost + inkubace (přestávka) + spánek

Vhled Jung-Beeman et al (2004) ve studii s použitím fMRI nalezli rozdíly v aktivitě mozkových center při úlohách, které byly řešeny vhledem. aktivace pravé hemisféry – anterior temporal gyrus ( při RAT úloze – lépe v levém vizuálním poli) EEG – zvýšená alpha a beta aktivita 300 ms před vhledem 21

Reprezentační změna Je možné pokrýt 62 políček této šachovinice 31 kostkami z domina? 22

Reprezentační změna Kaplan & Simon (1990) nechali účastníky přemýšlet nahlas při řešení problému s šachovnicí. Všichni začali v v duchu pokrývat šachovnici kostkami domina (758,148 možností) Ti, kterým se podařilo vyřešit problém, hovořili o „reprezentační změně“ založené na úvaze… 23

Reprezentační změna Jestliže každá kostka domina reprezentuje objekt, který pokrývá jeden černý a jeden bíly čtverec (překódování) A šachovnice neobsahuje dva černé čtverce (elaborace) Je jasné, že neexistuje rozestavení 3+ kostek, které by pokrylo šachovnici. 24

Transfer Negativní transfer Pozitivní transfer Předchozí řešení může ovlivnit strategie dalších úloh Pozitivní transfer Gick & Holyoak zkoumali faktory pozitivního transferu

Chase & Simon (1973) Účastnící byli profesionální šachisté a amatéři Během experimentu si měli zapamatovat co nejvíce figur na šachovnici, které byly náhodné rozmístěné.

Expertní úroveň 27

Experti vs. začátečníci Check student’s understanding of the graph by having them look at graphs and explain the results found.

Rozdíl expertů a nováčků Lepší schémata Organizace znalostí v konkrétní doméně Méně času pro identifikaci problému Vyhledání správných strategií Rychlost a přesnost při řešení

Teorie vzorů Charnes et al. (2001) provedl experiment s nováčky a experty Zaznamenával pohyby očí první vteřinu po prezentaci šachovnice s rozehranou partií Již po tak krátké době experti fixovali daleko více strategicky relevantní figury oproti nováčkům (80% vs. 64%) Experti si pamatují globální struktury herních strategií 30

Kreativita Proces tvorby něčeho, co je inovativní a užitečné Různé pohledy na kreativitu zdůrazňující Produkt Tvořící osobu Proces tvorby Tvůrčí prostředí Syntézu předchozích

Psychometrické testy kreativity Měření osob pomocí úloh zaměřených na tvůřčí proces Guilford (1950) Torrance (1988)

Překonávání funkční fixace Test věšáku na oblečení Dvě minuty na zapsání všech možných využití ramínka STOP START