Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Využití metody oční kamery ve vzdělávání ve fyzice

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Využití metody oční kamery ve vzdělávání ve fyzice"— Transkript prezentace:

1 Využití metody oční kamery ve vzdělávání ve fyzice
RNDr. Martina Kekule, Ph.D. Mgr. Veronika Burdová Doc. PaedDr. Jiří Tesař, Ph.D.

2 Ve výzkumu přírodovědného vzdělávání metoda oční kamery
Motivace Ve výzkumu přírodovědného vzdělávání metoda oční kamery Martin Rusek: speciální pracovní skupina v rámci ESERA2019 (Evropská společnost pro výzkum v přírodovědném vzdělávání) Ve školní praxi: výsledky výzkumů Ve školní praxi fyziky, biologie: princip

3 místnost A2 Cíl prezentace
Cíl prezentace K čemu to může být dobré? Možnost prakticky si vyzkoušet během následující posterové sekce. místnost A2

4 Co je to oční kamera a jaká data získáme?
Co je to oční kamera a jaká data získáme? Sledujeme pohyby očí  sledujeme zaměření pozornosti děje řádově 10, 100 ms  snímací frekvence min 50 Hz přesnost přístroje vs. ostrost vidění

5 Ostrost vidění

6 Vizualizace dat mapa pozornosti gaze plot heat mapa
Vizualizace dat mapa pozornosti gaze plot heat mapa

7 řešení úloh s výběrem odpovědi interpretace grafů, schémat, náčrtů
K čemu to může být dobré? řešení úloh s výběrem odpovědi interpretace grafů, schémat, náčrtů čtení textu učebnice interpretace myšlenkových map

8 Řešení úloh s výběrem odpovědí nejčastější typ výzkumů
Řešení úloh s výběrem odpovědí nejčastější typ výzkumů srovnání expert – začátečník mechanika (FCI test, kinematické grafy) pracuje se s tzv. AOI, area of interest, oblast zájmu  “kolik času“ na jednotlivých AOI poster Anna Krčmářová, Roman Chvátal, Renata Holubová: Analýza vybraných FCI úloh pomocí eye-trackingu

9 Řešení úloh s výběrem odpovědí tzv
Řešení úloh s výběrem odpovědí tzv. gaze bias effect – zaměřujeme pozornost na možnost, kterou nakonec zvolíme jako správnou

10 Řešení úloh s výběrem odpovědí
Řešení úloh s výběrem odpovědí Psychologie: rychlost a přesnost korelují. ! Klein a kol., 2019

11 Řešení úloh s výběrem odpovědí Viiri&Kekule, 2019
Řešení úloh s výběrem odpovědí Viiri&Kekule, 2019

12 STEM TEXT ALTERNATIVES GRAPH ALTERNATIVES

13 Text preference: student 10, CZE

14 Graph preference: student 4, CZE

15

16 Areas Of Interest (AOI)

17 tranzity text-text graf-graf mezi preferují text 23% 31% 46% preferují graph 16% 27% 57% bez preference 13% 37% 50%

18 Interpretace grafů, schémat, náčrtů Kekule, 2017
Interpretace grafů, schémat, náčrtů Kekule, 2017

19 1. otázka 2. otázka 3. otázka 4. otázka

20 Čtení textu z učebnice propojení textů a ilustrací
Čtení textu z učebnice propojení textů a ilustrací obtížné pojmy, věty vyhledávání informací v textu Kekule&Krejčí, 2019

21

22 Osnova Historické okénko – mapy v podání Newtona, Leonarda da Vinciho,
Využití map ve škole – Tony Buzan Jak má vypadat myšlenková mapa Sonda čtení mapy žáky

23 Osnova Cíl příspěvku – ukázka využití oční kamery
Historické okénko – mapy v podání Newtona, Leonarda da Vinciho, Využití map ve škole – Tony Buzan Jak má vypadat myšlenková mapa Sonda čtení mapy žáky

24 Leonardo da Vinci (*1452 - †1519)
Historické okénko filozof Cassiodorus (*490 - †583)

25 Tony buzan 2. června *1942, Londýn,   † 13. dubna 2019

26 Schéma myšlenkové mapy
Návodné otázky

27 Pedagogická sonda Zatím na pěti žácích Od šesté po devátou třídu
Žáci nadaní Následné prohlídnutí záznamu Žáci s různými školními výsledky

28 První čtení bez vysvětlení
Videoukázka 1

29 Snímek při prohlížení po vysvětlení
Videoukázka 2

30 Snímek při prohlížení po vysvětlení

31 Překreslení mapy

32 Shrnutí sondy Neznalost – čtení mapy Vysvětlení – správné čtení
Žákovské hodnocení: barevnost propojení se životem přehled tematického celku zapamatování po krátké době čtení schopnost reprodukce Návrh na zlepšení: přidání obrázku

33 Možnost vyzkoušet si na vlastní oči během posterové sekce místnost A2
Možnost vyzkoušet si na vlastní oči během posterové sekce místnost A2

34 Kontakt Veronika Burdová Martina Kekule Jiří Tesař
Děkujeme za pozornost! Kontakt Veronika Burdová Martina Kekule Jiří Tesař Katedra aplikované fyziky a techniky PF JU Jeronýmova České Budějovice


Stáhnout ppt "Využití metody oční kamery ve vzdělávání ve fyzice"

Podobné prezentace


Reklamy Google