potenciál úspor KSE v období dle cílů EU

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Programy prevence před povodněmi v gesci Ministerstva zemědělství.
Advertisements

Podpůrný a garanční rolnický a lesnický fond, a.s. „Finanční a servisní organizace pro český venkov“
Veřejné finance Mgr. Oldřich Hájek. Financování školství  Školství – důležité odvětví veřejného sektoru  Školství:  Měří, hodnotí a tvoří lidský kapitál.
Vliv energetiky na životní prostředí regionů Pavel Zámyslický Odbor energetiky a ochrany klimatu Regionální energetické fórum Ústí nad Labem,
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
Problematika vtláčení biometanu do plynárenských sítí 1.
Strategické dokumenty, řízení, plánování a směřování Jihočeského kraje Ing. Luboš Průcha vedoucí oddělení regionálního rozvoje KÚ JčK.
Práce, výroba ZÁKLADY EKONOMIKY. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ.
 2006  Ministerstvo průmyslu a obchodu Příprava aplikace zákona č. 179/2006 sb. o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání do působnosti Ministerstva.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_11 Název materiáluVýdaje v.
Regionální politika EU v období Mgr. Oldřich Hájek.
Odd ě lení ekonomiky a kontroly, OSV, KÚ JMK.  Rozhodnutí Evropské komise ze dne č. 2012/21/EU  Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních slu ž.
Společně bezpečně v Evropské unii EU – Hodnocení rizik u malých firem a mikrofirem 2012.
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ. Dělíme na: Primární sektor (těžba nerostných surovin, zemědělství, lesní a vodní hospodářství, rybolov) Sekundární sektor (průmysl,
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Personální a mzdová agenda ve vybraném podniku Autorka bakalářské práce: Monika Deutschová Vedoucí bakalářské práce: Ing. Kristina Kabourková Vysoká škola.
Přeshraniční spolupráce ČR – Bavorsko v rámci Cíle 3 v letech Tento projekt je spolufinancován z prostředků EU.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Ochrana práv spotřebitelů a zákazníků na energetickém trhu Alena Vitásková Předsedkyně Energetického regulačního úřadu Praha, 15. května 2013.
Autor: Bc. Jana LehárováObor: Ekonomika a podnikání Datum: Ročník: IV.Předmět: Cestovní ruch Střední škola oděvní, služeb a ekonomiky Červený.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
ÚSPORY MINISTERSTVA VNITRA, POLICIE ČR A HASIČSKÉHO ZÁCHRANNÉHO SBORU ČR V ROCE 2011 Ministr vnitra Radek JOHN.
ZÁKLADNÍ HLEDISKA A CÍLE PŘI ZPRACOVÁNÍ NÁVRHU STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
TRŽNÍ EKONOMIKA A PODNIKÁNÍ
VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH Ústav technicko - technologický ZHODNOCENÍ EFEKTIVNOSTI DOTAČNÍCH TITULŮ.
Služby I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Autor: Pavel Maroušek Vedoucí: Ing. Martin Maršík, PhD.
TNH 2 – 1. seminář Finanční trh a peníze
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Autor: Ing. Alice Horáčková
Odpisové plány Inventarizační zpráva
Kalkulátor emisí skleníkových plynů
Financování dopravní infrastruktury v období
Postavení automobilového průmyslu v české ekonomice
Ekonomika Finanční řízení neziskových organizací 3.
Současné toky a zpracování spalitelných odpadů v ČR
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
Snížení nákladů na vytápění budov
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření domácnosti.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Olomouckém kraji pro roky
FEBA-European Federation of Food Banks
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
RIZIKO.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-4)
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Finanční trh a peníze TNH 2 (S-5)
Finance TNH 2 (S-5) Pavel Seknička.
Energetický management
Seminář k tématice: Nevyjmenované zdroje a odpojování od CZT
. Seminář ČESTR Chov SKotu 2017.
Školení – představitelé příspěvkových organizací
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Tisková konference ČMKOS
Ekonomická stránka energeticky účinného veřejného osvětlení
Implementace BAT závěrů do integrovaných povolení v Moravskoslezském kraji Krakow.
Financování dopravní infrastruktury v letech 2018 – 2021
Digitální učební materiál
Seminář o stavebním spoření
Současné aktivity v oblasti České podnikatelské rady pro udržitelný rozvoj a Světové podnikatelské rady pro udržitelný rozvoj.
Energetický management budov
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Globalizace Milena Tichá
Transkript prezentace:

potenciál úspor KSE v období 2020-2030 dle cílů EU Ing. Jan Harnych CBCSD 4. června 2018 Dykova 53/10 30.12.2018 Odhad nákladů na dosažení předepsaného snížení spotřeby energie v ČR

Studie ENVIROS zpracoval pro SPČR studii nesoucí název „Energetické úspory do roku 2030 dle cílů EU: potenciál, náklady a dopady na ekonomiku, zaměstnanost a veřejné rozpočty“ Hlavní cíle studie: Stanovit potenciál úspor konečné spotřeby energie v České republice Vyčíslit investiční výdaje, které budou muset subjekty v České republice vynaložit na dosažení cíle energetických úspor v období let 2021-2030 30.12.2018 Odhad nákladů na dosažení předepsaného snížení spotřeby energie v ČR

Potenciál úspor konečné spotřeby energie Technický potenciál je množství uspořené konečné energie, které lze při stávajících technických možnostech uspořit úspornými opatřeními v období 2021-2030 Ekonomický potenciál je takové množství energie, jehož úspora v rámci daného opatření přinese ekonomický prospěch realizujícímu subjektu rozdělen na: část ekonomického potenciálu, který vyžaduje finanční motivaci státu část potenciálu, který finanční motivaci státu nevyžaduje 30.12.2018 Odhad nákladů na dosažení předepsaného snížení spotřeby energie v ČR

Metodika výpočtu Výpočet potenciálu úspor energie založen na oficiální statistice bilance konečné spotřeby energie EUROSTAT (2015) Z realizovaných projektů z operačních programů a z vlastních 110 zpracovaných auditů s 500 navrženými opatřeními byly definovány typické parametry 37 úsporných opatření (běžně dostupných) ze všech sektorů národního hospodářství. Pro každé úsporné opatření byly definovány: množství uspořené energie, investiční výdaje, spořené palivo/energie a jeho cena, účel užití, vytvořena bilance spotřeby energie podle účelu užití (neexistuje oficiální statistika) sektor, kde může být opatření realizováno Vypočítána cena uspořené energie a dobá návratnosti opatření -> vstup do nákladové křivky 30.12.2018 Odhad nákladů na dosažení předepsaného snížení spotřeby energie v ČR

Potenciál úspor konečné spotřeby energie Technický potenciál úspor konečné spotřeby energie dosahuje 240 PJ Ekonomický potenciál úspor konečné spotřeby energie dosahuje 153 PJ 117 PJ vyžaduje pro svoji realizaci finanční motivaci ze strany státu 36 PJ veřejnou podporu nevyžaduje Pro srovnání Konečná spotřeba energie v ČR byla v roce 2015 1009 PJ. 30.12.2018 Odhad nákladů na dosažení předepsaného snížení spotřeby energie v ČR

Ekonomický potenciál úspor konečné spotřeby energie Z celkového ekonomického potenciálu 153 PJ zaujímá největší podíl sektor průmyslu s 45,1 PJ, následovaný sektorem domácností 44,3 PJ. 30.12.2018 Odhad nákladů na dosažení předepsaného snížení spotřeby energie v ČR

Ekonomický potenciál úspor konečné spotřeby energie v průmyslových odvětvích Největší podíl na ekonomickém potenciálu 45,1 PJ dosahuje odvětví železa a oceli (22%), chemický a petrochemický průmysl (18%) a výroba nekovových minerálních výrobků (13%). 30.12.2018 Odhad nákladů na dosažení předepsaného snížení spotřeby energie v ČR

Náklady na dosažení úspor energie podle cílů EU Náklady byly vypočítány pro několik variant podoby cíle energetických úspor. 1. varianta povinnost vyplývající z článku 7 směrnice bude ve stávající podobě (1,5% úspora konečné energie každý rok) pokračovat i v období 2021-2030 pro ČR to znamená dosáhnout 73,5 PJ úspor konečné energie v období 2021-2030 pomocí nových opatření. bude nutné vynaložit 510-1025 mld. Kč investičních výdajů, z toho 190-690 mld. Kč z veřejných prostředků v závislosti na motivaci subjektů realizovat úsporná opatření. 2. varianta 30% cíl podle článku 3 směrnice pro ČR to znamená dosáhnout v roce 2030 konečné spotřeby 993,3 PJ, což by znamenalo uspořit 50,1 PJ úspor konečné energie. bude nutné vynaložit 252–400 mld. Kč investičních výdajů, z toho 79-157 mld. Kč z veřejných prostředků. 30.12.2018 Odhad nákladů na dosažení předepsaného snížení spotřeby energie v ČR

Náklady na dosažení úspor energie podle cílů EU 3. varianta 35% cíl podle článku 3 směrnice pro ČR by to znamenalo dosáhnout v roce 2030 konečné spotřeby 922,3 PJ, což by znamenalo uspořit 121 PJ úspor konečné energie v období 2021-2030 pomocí nových opatření bude nutné vynaložit nejméně 960 mld. Kč investičních výdajů, z toho 420 mld. Kč z veřejných prostředků v závislosti na motivaci subjektů realizovat úsporná opatření. 30.12.2018 Odhad nákladů na dosažení předepsaného snížení spotřeby energie v ČR

Nákladová křivka úsporných opatření Pokud budou subjekty efektivně motivováni k realizaci úsporných opatření, budou prioritně realizována levnější opatření (v levé části grafu). V pravděpodobnějším případě část investorů i přes ekonomickou atraktivnost úspor své investice odloží a pro naplnění cíle do roku 2030 bude nutno finančně stimulovat realizaci dražších úsporných opatření (v pravé části grafu). 30.12.2018 Odhad nákladů na dosažení předepsaného snížení spotřeby energie v ČR

Rizika spojená s cílem úspor Nebudou všechna uvažovaná opatření započitatelná do cíle energetických úspor 2030 (např. opatření na náhradu fosilních paliv obnovitelnými zdroji, opatření spořící primární energii). Nebudou realizovány všechny očekávané úspory uvedené v Národním akčním plánu energetické účinnosti plánované pro období 2017-2020 ve výši 33,7 PJ a Česká republika bude muset po roce 2020 tento výpadek „dohnat“. 30.12.2018 Odhad nákladů na dosažení předepsaného snížení spotřeby energie v ČR

Děkuji za pozornost Ing. Jan Harnych +420 607 058 960 jan.harnych@enviros.cz 30.12.2018 Odhad nákladů na dosažení předepsaného snížení spotřeby energie v ČR