Čas – skutečnost známá i záhadná

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nejjednodušší hodiny prof. Jan Novotný, CSc. Masarykova univerzita 2013 Kód projektu: CZ.1.07/2.2.00/ Období řešení: 1/ /2014 Moduly jako.
Advertisements

prof.Jan Novotný Masarykova univerzita
CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
KURT GÖDEL A PROBLÉM ČASU. ČAS – NEJDÉMONIČTĚJŠÍ FILOSOFICKÁ KATEGORIE Co je vlastně čas? Kdo to může snadno a lehce vysvětlit? Kdo jej může pochopit.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
Moje představa o koordinované rehabilitaci Bc. Václav KRÁSA Předseda NRZP ČR.
Systém správy dokumentace akreditované zkušební laboratoře Bc. Jan Randl, 4912.
NÁZEV ŠKOLY: S0Š Net Office, spol. s r.o, Orlová Lutyně AUTOR: Ing. Oldřich Vavříček NÁZEV: Podpora výuky v technických oborech TEMA: Základy elektrotechniky.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Mechanika II Mgr. Antonín Procházka. Co nás dneska čeká?  Mechanická práce, výkon, energie, mechanika tuhého tělesa.  Mechanická práce a výkon, kinetická.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Ing.Mirjam Civínová NÁZEV: VY_32_INOVACE_10C_18_Tlak_plynu_z_hlediska_molekulové_.
Vesmír je označení pro veškerý prostor, časoprostor, hmotu a energii v něm. V užším smyslu se vesmír také někdy užívá jako označení pro kosmický prostor,
©Ing. Václav Opatrný. V úvodních hodinách elektrotechniky jsou žáci seznamováni s veličinami, které popisují známý fyzikální svět, získávají představu.
CZ.1.07/1.4.00/ "Učíme se moderně" Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Mgr. Petr Tomek Datum/období: podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma.
LEHKÁ SÁDRA - PROBLEMATIKA ODLEHČENÝCH FIXACÍ ANEB O CO VŠECHNO USILUJEME MUDr. Josef Liška Odd. ortopedie a traumatologie pohybového ústrojí Nemocnice.
OD PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY K PŘEDŠKOLNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ A ZPÁTKY K PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVĚ Doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc., PhDr. Jana Kropáčková,
Struktura látek a stavba hmoty
Mechanika VY_32_INOVACE_05-02 Ročník: VII. r. Vzdělávací oblast:
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Základy automatického řízení 1
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Vlnové vlastnosti částic
Základní principy DESKRIPTIVNÍ GEOMETRIE a promítání
Filmová animace Rostliny Mgr. Jiří Mlnařík VY_32_INOVACE_Mul4a0210.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
„Svět se skládá z atomů“
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
VZNIK SPECIÁLNÍ TEORIE RELATIVITY
Přenos tepla Požár a jeho rozvoj.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
8.1.2 Podprostory.
Obecná teorie relativity
ELEKTŘINA VY_32_INOVACE_05-22 Ročník: VI. r. Vzdělávací oblast:
SKLÁDÁNÍ RYCHLOSTÍ VE SPECIÁLNÍ TEORII RELATIVITY
Filmová animace Náhodné změny Mgr. Jiří Mlnařík
Soustava dvou lineárních rovnic se dvěma neznámými
Základní jednorozměrné geometrické útvary
Úvod do filozofie.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Důsledky základních postulátů STR
Důsledky základních postulátů STR
ZÁKLADNÍ PRINCIPY SPECIÁLNÍ TEORIE RELATIVITY
Výpočet neznámé veličiny z vybraných fyzikálních vzorců
Poměr v základním tvaru.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Projekt: Cizí jazyky v kinantropologii - CZ.1.07/2.2.00/
USMĚRŇOVAČE V NAPÁJECÍCH OBVODECH
Rovnice a graf přímé úměrnosti.
Základní škola, Jičín, Soudná 12 Autor: PaedDr. Jan Havlík Název:
Obecné výklady o důkazech
(a s Coriolisovou silou)
BIBS Informatika pro ekonomy přednáška 2
SIGNÁLY A LINEÁRNÍ SYSTÉMY
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Psychologie test.
Fyzika 7.ročník ZŠ Newtonovy pohybové zákony Creation IP&RK.
Teorie chyb a vyrovnávací počet 1
Poměr v základním tvaru.
Čas – skutečnost známá i záhadná
Závislost elektrického odporu
Standardní model K< 0 K = 0 K > 0
Relativistická dynamika
Obecná teorie relativity
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Struktura látek a stavba hmoty
Teorie chyb a vyrovnávací počet 2
Tečné a normálové zrychlení
Transkript prezentace:

Čas – skutečnost známá i záhadná prof. Jan Novotný Masarykova univerzita

ČAS - NEJDÉMONIČTĚJŠÍ FILOSOFICKÁ KATEGORIE Co je vlastně čas? Kdo to může snadno a lehce vysvětlit? Kdo jej může pochopit svými myšlenkami, aby to pak vyjádřil slovy? … Co je tedy čas? Vím to, když se mě naň nikdo neptá, mám-li to však někomu vysvětlit, nenajdu slova … Jak jsou ony dva časy, minulý a budoucí, když minulý už není a budoucí ještě není?

Osnova Odkud vím, že různé přístroje měří stejný čas? Jak poznáme, že vzdálené události jsou současné? Jak souvisí čas s prostorem? Co dává času jeho směr od minulosti do budoucnosti? Postihují naše fyzikální teorie čas tak, jak jej prožíváme? Má čas nějaké nepřekročitelné hranice?

John Lighton Synge 1897 – 1995 Chronometrie Pro dvoje standardní hodiny je poměr n1:n2 (poměr počtu tiků na daném úseku světočáry) přírodní konstanta nezávislá na světočáře a na jejích bodech. Současná rafinovaná teorie atomu a jeho vyzařování je tak komplikovaná, že by nebylo moudré čekat přímou a určitou odpověď na otázku, je-li tato hypotéza pravdivá.

Karel Kuchař 1935 Nechceme-li zabíhat do kvantové teorie, můžeme se alespoň pokusit vytvořit jednoduchý klasický model ideálních hodin tak, aby ukazovaly vlastní čas na základě relativistických zákonů, jimiž se řídí jejich součásti. Základem našeho modelu je prostý harmonický oscilátor, složený ze silového centra, k němuž je kvazielasticky vázán bod o jisté inerciální klidové hmotnosti.

JAK SE ČAS MĚŘÍ Společná míra času Solidární hodiny Kalibrace Synchronizace Biologický čas Kvantum času Odkud vím, že různé přístroje měří stejný čas?

John Archibald Wheeler (1911 -2008), Richard Martzke Geometrodynamika Postavme problém jinak: proč vůbec potřebujeme představu o atomové stavbě látky, chceme-li určit etalon délky (času)? Proč zaplétat do základů klasické obecné teorie relativity kvantum akce?

Jak synchronizovat vzdálené hodiny? Jak souvisí čas s prostorem?

PROSTOROČAS Hodiny jako přístroj měřící délku světočáry Vztažná soustava jako propíchání prostoročasu světočarami Synchronizace jako vytýčení ortogonální nadplochy k soustavě světočar

Prostoročas zakřivený http://www.uh.edu/~jclarage/astr3131/lectures/4/einstein/Einstein_stanford_Page7.html Hmota určuje prostoročasu, jak se má zakřivit, prostoročas určuje hmotě, jak se má pohybovat

Kosmická struna, červí díry

Einsteinův komentář: návrat v čase neznamená jít proti směru času ŠIPKA ČASU Co dává času jeho směr od minulosti do budoucnosti? Růst entropie Rozbíhání vln Prožívání času Expanze vesmíru Proces měření Co dává času jeho směr od minulosti do budoucnosti? Einsteinův komentář: návrat v čase neznamená jít proti směru času

VPŘED K CHAOSU Symetrie ve vztahu k oběma směrům času znamená … drtivě pravděpodobné minimum entropie jakožto funkce času v okamžiku t = t0, v němž jsme makroskopický stav zvolili libovolně.

DOSUD NIKDO NEDOKÁZAL… Kvantová mechanika ve skutečnosti podstatným způsobem obsahuje neekvivalenci obou směrů času. Tato neekvivalence se vyjevuje v procesu interakce kvantově mechanického objektu se soustavou, která se s dostatečnou přesností podřizuje zákonům klasické mechaniky … Je možné, že makroskopickým vyjádřením tohoto faktu je zákon růstu entropie. Avšak do dnešní doby se nepodařilo aspoň trochu přesvědčivým způsobem prozkoumat tuto souvislost a dokázat, že opravdu existuje.

OPONA ČASU zvedaná šipkou Může být čas adekvátně představován prostorem? Na to odpovídáme: ano, jedná-li se o čas uplynulý, nikoliv však, chceme-li mluvit o čase, který plyne.

ZÁKLADNÍ FILOSOFICKÉ DILEMA Postihují naše fyzikální teorie čas tak, jak jej prožíváme? Eternalismus: Prostoročas existuje jako pevně daný celek. O minulosti, přítomnosti či budoucnosti lze mluvit jen z hlediska vědomého prožitku. Presentismus: Existuje pouze přítomnost, která se neustále rodí a okamžitě zaniká. Minulost již není, budoucnost ještě není. Prostoročas je v nejlepším případě pomocná konstrukce. Souvislosti: determinismus, idea věčného návratu

A co básníci? Všechno, co jest, čas hltavý stravuje, všechno tu sápe, všechno tu odklizuje – trvati nesmí tu nic. Umdlévá vodní proud, břeh vysouší moře, jež prchá, výšiny ssedají stále, klesají hřebeny hor. Jestliže je čas toliko jiný rozměr, pak vše, co umírá, zůstává na živu, není vyhlazeno, ale jen posunuto z našeho obzoru. Una dosud žije!

Odkud a kam spěje Vesmír?

Děkuji za pozornost