Obratlovci -HLODAVCI-

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obratlovci -HLODAVCI-
Advertisements

Obratlovci -HLODAVCI-
 Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou, okres Trutnov  Autor: Mgr. Hana Klomínská  Datum: prosinec 2012  Název: VY_12_INOVACE_1.2.1.
ORGANISMY PROVÁZEJÍCÍ ČLOVĚKA BEZOBRATLÍ ŽIVOČICHOVÉ VERONIKA STRAKOVÁ.
Polární pás.
Hlodavci.
Obojživelníci vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
ČLOVĚK A JEHO SVĚT 4. ročník Ing. Hana Adamcová Vytvořeno: 2011.
ŠELMY. CHARAKTERISTIKA Rozšířeny na všech kontinentech. Pružné, svalnaté tělo. Silné špičáky. Většinou masožraví (vrchol potravních řetězců). Výborný.
Ekosystém okolí lidských obydlí Volně žijící živočichové Přírodověda 4. ročník OP VK 1.4. – dotace č. 3937/21/7.1.4/2011 Základní škola a Mateřská škola,
Řád: SOVY = noční ptáci. Znaky velmi jemné peří  neslyšný let nohy porostlé peřím prsty s ostrými drápy vratiprst (4. prst) – otáčí se dopředu i dozadu.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola při dětské léčebně, Janské Lázně, Horní promenáda 268 Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název:
Řád: Šelmy Výskyt: od tropů po polární oblasti Potrava: živá kořist (k jejímu lovu přizpůsobené smysly a stavba těla)
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
Tygr Vypracoval: Viktor Andrianov Třída: 1.L Předmět: Biologie
Hlavonožci (třída měkkýšů).
Název školy: MŠ a ZŠ Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
Živočichové v lesích Jan Pavlik.
Vztahy mezi organismem a prostředím – ekologická přizpůsobivost organismu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka.
Název projektu: Živá příroda ve škole
Organismy v sadech a ovocných zahradách.
Název školy: Základní škola Pardubice – Spořilov
VY_32_INOVACE_18_Rozmanitost přírody-společenstvo polí
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
ŽIVOČICHOVÉ NAŠICH POLÍ
Řád: Hmyzožravci Protáhlá lebka Velký počet ostrých zubů
Ekosystém pole Savci Přírodověda 4. ročník
Fenek berberský Vulpes zerda
Tématický celek : ROZMANITOST V PŘÍRODĚ II .
Název školy: MŠ a ZŠ, Veselí nad Moravou, Kollárova 1045
SAVCI.
AUTOR: Mgr. Alena Bartoňková
Název školy ZŠ a MŠ Březno Název: Autor: Mgr. Petr Pištěk
Neživá příroda - voda Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VE KTERÉ ČÁSTI POTRAVNÍ PYRAMIDY STOJÍ ŠELMY?
SPOLEČNÉ ZNAKY živočichů (výklad)
Výukový materiál VY_52_INOVACE_21_ Poznavacka_hlodavci
Řád: Primáti.
EU_32_sada 2_08_PV_Podnebí, podnebné pásy_Duch
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Autor: Mgr. Aranka Kopišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_13_PŘÍRODOPIS
zpracovaný v rámci projektu
Ekosystém louka Živočichové
TROPICKÝ DEŠTNÝ LES. TROPICKÝ DEŠTNÝ LES V rovníkových oblastech Země se rozkládají tropické deštné lesy (tropické pralesy, džungle). Kterými světadíly.
Sobol.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
VY_52_INOVACE_07_ Hospodářská zvířata
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
LES Les hraje v životě každého člověka důležitou roli.
JEDNOBUNĚČNÍ ŽIVOČICHOVÉ
Vnější cizopasníci člověka.
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek
ZVÍŘATA SEVERNÍ AMERIKY
Vy_52_Inovace_39_Želvy Základní škola Jindřicha Pravečka Výprachtice 390 Reg.č. CZ.1.07/1.4.00/ Autor: Bc. Petr Grossmann Bc. Petr Grossmann.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633 Autor: Mgr. Pavla Balejová Název materiálu: VY_12_INOVACE_ČJS.2.Bal.33_Hmyz Datum: 3.
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Základní škola a mateřská škola J.A.Komenského
Hlodavci.
Základní škola a Praktická škola Dvůr Králové nad Labem
Abiotický faktor voda.
Škola: Základní škola a Mateřská škola, Kostelní 560, Svoboda n. Úpou,
PLOŠTICE.
Základní škola a Praktická škola Dvůr králové nad Labem
PLACENTÁLOVÉ ŠELMY MEDVÍDKOVITÉ.
Název sady materiálů: Člověk a zdraví
Základní škola a Mateřská škola, Baška, p. o. Baška 137, Baška
JEŽEK západní.
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Obratlovci -HLODAVCI- v lidských sídlech

MYŠ

Myš domácí

MYŠ DOMÁCÍ rozšířená téměř celosvětově na polích, v lesích a i v lidských obydlích měří 7 - 10 cm, ocas je o něco kratší než tělo má šedou až hnědou hustou srst, ocas je holý je neobyčejně pohyblivá a obratná, dokáže snadno běhat i po stěnách je všežravec - zkouší žrát vše, na co v domě nebo v jeho okolí narazí velké škody působí tam, kde je větší množství potravy - více, než stačí sežrat, znehodnotí svým trusem i močí tímto způsobem může přenášet různé nemoci je aktivní převážně v noci má výborný sluch a čich, ale velmi slabý zrak typické je společenské chování - tvoří velké kolonie vedené dominantním samcem každá kolonie má vlastní teritorium označené pachem moči členů společenství a všichni jedinci jedné kolonie vylučují stejný pach

KRYSA

Krysa obecná delší ušní boltce dlouhý tenký ocas

KRYSA v ČR dříve hojná, dnes vzácná vyhledává suché prostředí, např. suché a prohřáté půdy nad chlévy nebo sýpkami umí velmi dobře šplhat je aktivní v noci zbarvení je většinou černohnědé, ale vyskytují se také světlejší jedinci podobní potkanovi krysa má však větší a tenčí ušní boltce než potkan a má tenký ocas viditelně delší a než tělo má nejraději obilí a obilné produkty, způsobuje tak velké škody v obilních skladech je přenašečem mnoha různých nakažlivých nemocí, například tyfu, salmonelózy a moru největším druhem krysy na světě je krysa rýžová, která žije na Filipínách, od špičky čenichu po konec ocasu měří sedmdesát až osmdesát centimetrů

POTKAN

u kořene silný ocas ,kratší než u krysy kratší ušní boltce u kořene silný ocas ,kratší než u krysy Potkan obecný

POTKAN rozšířil se do mnoha končin světa s rozvojem námořní dopravy z bažinatých oblastí východní Asie velkou přizpůsobivostí a schopností žít ve vlhkém prostředí na mnoha místech nahradil krysu má šedohnědé až hnědé zbarvení šupinatý ocas, u kořene nápadně zesílený, je kratší než tělo hlava je zepředu mírně zaoblená, slabě osrstěné ušní boltce jsou krátké je všežravec dožívá se až 2 let, v laboratorních podmínkách 3-4 let patří mezi nejinteligentnější hlodavce díky tomu osídlil všechna velká města, kde snadno najde potravu a vhodné podmínky pro přežití nejsilnější pár ovlivňuje celou kolonii zvířata velmi podřízená – mohou to být potomci jiného páru skupiny či staří potkani - jsou zbytkem kolonie terorizováni, je jim odpírána potrava a například mají funkci "ochutnavače„

Hlodavci výborně šplhají!

Laboratorní potkan

myš domácí krysa potkan

Příští hodinu PÍSEMKA na obrázky od rostlin rumišť po hmyz a pavouky v lidských obydlích

Obratlovci v lidských sídlech Hlodavci – škodí člověku (všežravci), přenáší nemoci deratizace – hubení škodlivých hlodavců prevence (=předcházení) – udržování čistoty myš domácí – v domácnostech, ve skladech, malá, velmi rychle se množí potkan – ve sklepích domů, v kanalizaci, mohutný, velmi hojný krysa – na půdách, v sýpkách, dnes vzácně myš, krysa, potkan, potemník, zavíječ – konkurenti člověka - živí se naší potravou na našem území

Závěr: Které hlodavce v lidských sídlech znáš? Co je typické pro hlodavce? Čím mohou být člověku nebezpeční? V jakém prostředí jednotliví hlodavci žijí? Jak se liší vzhledem nebo způsobem života? Vysvětli, co je to deratizace a co prevence výskytu hlodavců v lidských sídlech. Vysvětli pojem konkurent člověka, jaký je rozdíl mezi parazitem a konkurentem? Uveď 3 příklady konkurentů člověka.