Římská republika.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Advertisements

Družstvo, státní podnik, konsorcium. Obsah výkladu 1.Družstvo 2.Státní podnik 3.Otázky a úkoly.
Vztah předpisů na ochranu osobních údajů a předpisů k právu na informace Odborný seminář STMOÚ 23. – 25. říjen 2011 Špindlerův mlýn.
Občanská společnost, participace občanů na politickém životě Demokratický právní stát.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Ústavní základy legislativy JUDr. Jan Kněžínek, Ph.D.
PARLAMENT ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Charvátová. Dostupné z Metodického portálu ISSN
VELKÁ FRANCOUZSKÁ REVOLUCE. 1. Složení společnosti Vládne král Ludvík XVI. + manželka Marie Antoinetta (dcera MT). 3 stavy: A) šlechta (neplatila daně)
 Název školy: ZŠ Pr ů honice, Školní 191, p ř ísp ě vková organizace  Název a č íslo materiálu: VY_32_INOVACE_D6_44  Autor: Zde ň ka Matoušová  Období:
Téma: STAROVĚKÝ ŘÍM Předmět: Dějepis Ročník: 6 Klíčová slova: boj, právo, vláda Škola: ZŠ Náklo Autor: Mgr. Barbora Volmanová Datum: 5/2012 Anotace: podpora.
Základy rodinného práva Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Soudy a soudní řízení VY_32_INOVACE_03-56 Ročník: 8. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Občanská výchova Tematický okruh: Stát a právo.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Mgr. Jana Volková Název: VY_32_INOVACE_01_OV9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma:Ústava ČR Anotace:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_05.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E21.02 Ročník2. ročník.
31 př. n. l. – 476 n. l. Principát Octavius Augustus – titul princeps = první muž v říši způsob vlády – principát zvolen lidovým shromážděním nebo jmenován.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Výchova k občanství Právní základy státu - znaky státu.
Zdravé město J I L E M N I C E Fórum, 11. dubna 2013.
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Zákon o obcích 128/2000 Sb. + znění pozdějších předpisů
ANTIKA 4 DĚJINY ŘÍMA.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Anotace Objasnit důvody vzniku státu. Seznámit žáky se znaky státu, popsat různé historické typy států. Výukový materiál.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Historické milníky EU Monika Matysová.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Občanské soudní řízení I.
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Moc zákonodárná, moc výkonná, moc soudní
Název vzdělávacího materiálu
Antické Řecko – doba železná
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
ČESKO-BRATRSKÁ CÍRKEV EVANGELICKÁ
Vzdělávací oblast: Člověk a společnost
Název projektu: Moderní škola
ANOTACE POLOŽIT ŽÁKŮM NĚKTERÉ OTÁZKY Z OBLASTI PRÁVNÍHO VĚDOMÍ
Volby v ČR Název školy: ZŠ Salvátor
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Tichá
Raná řecká tyranida, Sparta
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název projektu: Moderní škola
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek Autor:
Zvláštní odborná způsobilost
Občanské soudní řízení
EVROPSKÁ UNIE Hlavní orgány (11)
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
DOBROVOLNÉ SVAZKY OBCÍ
Římská republika uč. str.105.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Agenda služebního poměru předmětem přezkumu ve správním soudnictví
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Anotace Vysvětlit rozdělení státní moci v ČR, objasnit moc zákonodárnou, moc výkonnou a moc soudní. Výukový materiál.
Občanské soudní řízení I.
Matriční úřad.
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Občanské soudní řízení I.
INSTITUCE EVROPSKÉ UNIE
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Mezinárodní osvojení, osvojitelnost dítěte
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Stát – co to je? Výchova k občanství základní znaky státu
Periklés (Περικλής).
Transkript prezentace:

Římská republika

Úvod – vysvětlení pojmů Republika Plebej(ec) Proletář Plebiscit Právo veta Senát Konzul Diktátor Cenzor Občan

Boj plebejů o politická práva 5. – 3. stol. př. Kr. – trojí secese (odchod) z Říma – postupně si plebejové vymohli určitá práva 1) tribun lidu – práva: Hájit plebeje proti jednání úředníků Svolávat shromáždění plebejů Účastnit se zasedání senátu Vetovat rozhodnutí všech úřadů 2) sepsání zvykového práva – zákony dvanácti desek (449 př. Kr.) – zrovnoprávnění plebejů s particiji, povolení vzájemných sňatků

Tribun lidu

Boj plebejů o politická práva Zákony dvanácti desek „Co není zákonem zakázáno, je povoleno.“ Platí vždy zákon vydaný naposledy Stanoven průběh soudního řízení Základem státu je rodina, její hlavou je otec Rovnost občanů před zákonem 3) plebiscity – rozhodnutí plebejského sněmu, která získala platnost zákona pro celý Řím

Politický systém Říma Demokratické zřízení Zásady: Volitelnost úředníků (1 rok) Zákaz spojování úřadů v rukou jedince Odpovědnost úředníků vůči zákonům Každý úřad zastávají dvě osoby Úřady zastávány bezplatně Schéma systému – viz UČEBNICE, S. 97

Hlavní římské úřady 1) lidová shromáždění Účast všech plnoprávných občanů Vydávala zákony a volila úředníky Plebejové měli vlastní shromáždění Jednání na římském fóru Hlasování původně veřejné, poté tajné

Hlavní římské úřady 2) senát Původně poradní sbor krále 300, později až 900 členů Jmenováni doživotně – z řad bývalých úředníků a významných občanů Dozor nad ekonomikou, náboženstvím a zahraniční politikou Vypovídá válku a uzavírá mír Dozor nad většinou úředníků Tribun lidu mohl rozhodnutí vetovat

Římský senát

Hlavní římské úřady 3) konzulové Dva nejvyšší úředníci Voleni sněmem na 1 rok Vrchní velitelé armády Původně měli nejvyšší soudní moc Mohli svolat lidové shromáždění i senát a předložit návrh zákona

Hlavní římské úřady 4) diktátor Jmenován konzuly na návrh senátu Na půl roku, jen v době ohrožení státu Neomezená moc, nadřazen všem úředníkům Jeho rozhodnutí nemůže vetovat ani tribun lidu 5) cenzoři Dva úředníci, voleni sněmem na 5 let Prováděli majetkový cenzus Později mohli jmenovat senátory a dohlíželi na morálku úředníků

Občanství v Římě Občané = osobně svobodní lidé s plnými politickými právy Občanská práva: Účast a hlasování v lidových shromážděních Zastávání úřadů a kněžských funkcí Odvolání proti rozsudku úředníka Uzavírání sňatku a občanské právo pro potomky Soukromý majetek a volné nakládání s ním

Zisk římského občanství Narození římským občanům Adopce občanem Udělení (např. odměna pro válečné spojence) Propuštění otroka na svobodu

Děkuji za pozornost!