Římská mytologie. Římská mytologie Struktura hodiny Pojem mýtus, mytologie Římané a mytologie Kněží Rodinné obřady Veřejné bohoslužby Převzatá božstva.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Římská mytologie. Římská mytologie Struktura hodiny Pojem mýtus, mytologie Římané a mytologie Kněží Rodinné obřady Veřejné bohoslužby Převzatá božstva.
Advertisements

N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Karel Jaromír Erben Kytice O sbírce celým názvem Kytice z pověstí národních vyšla v roce 1853 (téměř dvacet let po napsání „Polednice“)
DĚTSKÝ DOMOV, ZŠ a SŠ Žatec. Moje škola Moje třída Naše škola je spojena z DĚTSKÝM DOMOVEM. Do naší školy převážně chodí děti z Dětského domova, ale i.
Staré pověsti české Alois Jirásek Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor:Mgr. Dana.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_12_INOVACE_26_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_RUDOLF II. ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
 III/2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT  VY_32_INOVACE_96  Číslo projektu: CZ.1.07./1.4.00/  Jméno autora: Mgr. Gita Vespalcová.
Název školy: Svobodná základní škola,o.p.s. Autor: Ivana Makovičková Název materiálu: VY_12_INOVACE_4_ČTENÁŘSKÁ GRAMOTNOST_SILÁK BIVOJ Název: SILÁK BIVOJ.
Téma: STAROVĚKÝ ŘÍM Předmět: Dějepis Ročník: 6 Klíčová slova: kultura, školství, náboženství Škola: ZŠ Náklo Autor: Mgr. Barbora Volmanová Datum: 6/2012.
 Název školy: ZŠ Pr ů honice, Školní 191, p ř ísp ě vková organizace  Název a č íslo materiálu: VY_32_INOVACE_D6_44  Autor: Zde ň ka Matoušová  Období:
Základy rodinného práva Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Ludmila Kašpárková NÁZEV: VY_52_INOVACE_04_VLA+PŘÍ_26.
PLYNNÉ PLANETY Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_13_32.
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice, Msgre B. Staška 232, příspěvková organizace Autor: Ing. Jaromír Šmíd Název : VY_32_INOVACE_01_Počátky.
Život Karla IV. Jeho život a kdo to byl Karel se narodil v Praze 14.května roku 1316 Byl to první český král Karel IV byl synem Přemyslovců Elišky a českého.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV:VY_12_INOVACE_26_ČLOVĚK A JEHO SVĚT_ANEŽKA ČESKÁ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
Zeus v podobě bílého býka unesl foinickou princeznu Europu na ostrov Krétu. Zeus v podobě bílého býka unesl foinickou princeznu Europu na ostrov Krétu.
Český stát za vlády Lucemburků
Náboženství a fanatismus
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Norská 2633
POVĚST Žil skutečně rytíř Bruncvík?
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Život ve středověku Vlastivěda 4. ročník
ŠKOLA: Základní škola a Mateřská škola Nemilany
Název projektu: Učíme obrazem Šablona: III/2
Škola ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Březen 2012
Mýty a pověsti Tematická oblast
Příběh 2 oblázků s obrázky z Číny!
Germáni – Evropa v době římské DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Prezentace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Ekologie a ochrana přírody
Digitální učební materiál
Poměr v základním tvaru.
Téma (název prezentace)
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
*Sparta* Sparta je město v jižním Řecku.Dnešní město Sparta leží jen pár kilometrů od původního města.Na obrázku můžeme vidět ruiny staré svatyně.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Starověké Řecko – Řecká vzdělanost a věda DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
SLOVANÉ na našem území od 6. století dodnes.
Starověká hudba Název školy: SPgŠ Litoměřice
Klasický management. Klasický management KLASICKÝ MANAGEMENT první fáze vývoje managementu vychází z praxe, zaměřen na organizování výroby.
Žít svůj život naplno.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Vysoké Mýto, Knířov
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Lenka Lehká
Vznik a podstata státu Lidstvo prožilo převážnou část své existence bez státu. Počátky státní organizace jsou kladeny do doby rozvinutějšího zemědělství.
AUTOR: Marcela Kaderová NÁZEV: VY_32_INOVACE_D_20_STAROVĚK - ŘECKO
OSVÍCENSTVÍ 18. STOLETÍ VĚK ROZUMU.
Nový vývoj Řecka.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Římská republika.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Název školy Základní škola a mateřská škola, Jetřichov, okres Náchod
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Šárka Petříková Číslo
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
Anotace: Prezentace pro 6. ročník k výkladu a procvičení učiva.
Poměr v základním tvaru.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a praktická škola Arkadie o. p. s.
STAROVĚKÉ ŘECKO.
ZA VLÁDY PŘEMYSLOVSKÝCH KRÁLŮ
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva:
STAROVĚKÉ ŘECKO.
Husitské války.
Periklés (Περικλής).
Transkript prezentace:

Římská mytologie

Struktura hodiny Pojem mýtus, mytologie Římané a mytologie Kněží Rodinné obřady Veřejné bohoslužby Převzatá božstva 7. Únos Sabinek

Mýtus – bájné vyprávění, v němž vystupují přírodní živly a nadpřirozené bytosti. Mýty dávaly odpověď na základní otázku o vzniku světa, člověka a bohů. Všichni lidé je znali a věřili jim, protože poskytovaly jistotu před neznámým vesmírem. Mytologie mythos – bájné vyprávění logos – rozumný projev nebo věta

Mýty máme k tomu, abychom jim svou obrazotvorností vdechovali duši. Albert Camus

2. Římané a mytologie Říman obdařený praktickým duchem dával přednost činu a konkrétnímu výsledku před abstraktním myšlením. Byl přísně vychován matkou i otcem, měl smysl pro povinnost, projevoval oddanost vlasti a dobyvatelskou ctižádost. Ideál rázného a vytrvalého muže přetrval v různých podo- bách po dlouhá staletí. Římané nevytvořili v pravém slova smyslu vlastní mytologii, ale přejímali báje od jiných národů, zejména od Řeků. Obávali se moci bohů a velkou váhu přikládali nejrůzněj- ším znamením. Jejich náboženství bylo spíše vzájemnou úmluvou: JÁ DÁM TOBĚ A TY DÁŠ MNĚ.

3. Kněží V čele vlivného státního kněžstva stál nejvyšší pontifex, kte- rý byl v úřadě doživotně, určoval příznivé i nepříznivé hry, kalendář svátků. Pontifiků bylo celkem 15, sestavovali kro- niku politických a náboženských událostí v roce (Annales). Vestálky – 6 kněžek, úkolem bylo bdít nad ohněm a bůžky obce, byly vybírány už v dětském věku, slib čistoty skládaly na 30 let. Pokud jej porušily, byly zaživa pohřbeny.

4. Rodinné obřady Římané uctívali bohy, kteří chránili dům a rodinu. Jejich ol- tář stál v blízkosti ohniště. Dva penáti střežili spíž, larové byli ochránci obydlí. Genius ochraňoval otce rodiny a manžel- ské lože (byl zobrazován jako had nebo muž v tóze). Dobří ochránci Manové byli duše zemřelých předků. Domácí oltář (lararium), uprostřed Genius, po stranách larové.

5. Veřejné bohoslužby Každý dům měl své ohniště a své ohniště mělo ve Vestině chrámu i město. Římský lid jako celek měl svého ochránce, své lary a penáty. V císařské době bylo město Řím zbož- štěno a jemu i Fortuně (jeho Osudu) se zasvěcovaly chrámy. Vestin chrám

Nad městem bděli velcí bohové (Ianus, Saturnus, Mars) a především Jupiter, který vládl nebeským jevům a bděl nad úrodností půdy. Ve své svatyni na Kapitolu chránil měs- to, rozhodoval o vyhlášení války a o návratu vojevůdců. Kapitol

Juno Minerva Jupiter, Juno a Minerva - bohové ochraňující Řím, tvořil tzv. kapitolskou trojici (byl jim zasvěcen chrám na Kapitolu)

Mars nejvýzn. bůh syn Jova a Junony pravý otec Romula a Rema Saturnus – bůh zeměděl- ství a sklizně

Římské chrámy sloužily i občanům: v Saturnově chrámu byl uložen státní poklad, dveře Ianova chrámu oznamovaly válku nebo mír, chrámu Martovy manželky Bellony byli při- Jímáni cizí vyslanci a vítězní vojevůdci. Lid se účastnil velkých náboženských svátků. V tyto dny se nepracovalo. Římané milovali pestrou podívanou, napřík- lad slavnostní průvody a oběti Martovi nebo Jupiterovi. Gladiátorské hry se vyvinuly z obřadů k uctění zemřelých. Při hrách se zachovaly stopy původního kultu – mrtvá těla odklízel sluha oblečený v kos- týmu podsvětního boha ORCA.

6. Převzatá božstva Římské náboženství se utvářelo po několik staletí a v těžkých dobách přejímalo prvky náboženství jiných národů – Latinů, Etrusků a zejména Řeků. Postupně byla tradiční římská bož- stva uměle připodobňována cizím bohům. Ve skutečnosti však existovaly rozdíly v podstatě a funkci jednotlivých bo- hů. Charaktery řeckých bohů se zjednodušily, některá stará římská božstva vymizela, Iana a Saturna nahradil Jupiter. „Římští bohové neznali krutost ani zlobu. Byly to skromné, důvěrně známé bytosti, snažící se plnit svou ochranitelskou úlohu. Vyžadovaly patřičnou úctu, ale nepodléhaly vrtochům.“ ALBERT GRENIER

Římští a řečtí bohové Jupiter …………. Zeus Juno …………… Héra Neptun ……….. Poseidón Pluto, Orcus …. Hádés Venuše …………Afodíté Ceres ………….. Démétér Proserpina ……. Persefoné Minerva ………. Athéna Liber, Bakchus .. Dionýsos Mars …………… Arés Saturn …………. Kronos Vesta ………….. Hestiá

7. Únos Sabinek Po založení Říma do města přicházely spousty lidí odevšad. Romula a jeho národ trápilo, že nemají dost žen. Okolní stá- ty nechtěly o příbuzenských svazcích ani slyšet, bály se rostoucího města. Nakonec Romulus dostal nápad. Na Neptunovu počest se konaly velké hry a sousedé Říma v hojném počtu přijali pozvání. Také Sabinové, kteří se ubytovali v římských domech. Když byly hry v nejlepším, římští mladíci se vrhli na sabinské dívky a unesli je. Mladí Římané byli rádi, že našli manželky a k dív- kám se chovali velice hezky. Proto si brzy získali jejich srdce. Rozzlobené okolní kmeny na Řím sice zaútočily, ale neús- pěšně. Sabinům se podařilo dostat do opevněného města lstí. (pomohla jim vestálka Tarpeia, po níž je pojmenována skála pod pevností. Římané dlouho udržovali zvyk svrhávat z Tarpejské skály odsouzence k smrti, kteří se provinili vlastizradou)

Římané byli zmateni. Došlo k bitvě. Když vrcholila, dopros- třed vřavy se vrhly neohroženě Sabinky a prosily své otce a manžely, aby se navzájem nevraždili. Udivení muži přestali bojovat, velitelé uzavřeli mír a oba národy se usmířily. Vláda byla svěřena Romulovi, který se o ni podělil s králem Sabinů Tatiem. Římané se pak zavázali, že budou vždy ke svým ženám chovat úctu.