Představení cvičení „ZÓNA 2013“

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Postavení obcí při řešení mimořádných událostí a krizových situací
Advertisements

Školení starostů obcí ORP České Budějovice Magistrát města České Budějovice
Hasičský záchranný sbor Zlínského kraje, odbor OPŘ a KIS
KRIZOVÝ ŠTÁB MĚSTA HRANIC
POLICIE ČESKÉ REPUBLIKY
HAVARIJNÍ PŘIPRAVENOST JE České Budějovice,
Kompetence při řízení zásahu JPO a složek IZS
Metodická pomůcka pro JSDH obcí Jihomoravského kraje.
Nástroje územního plánování
Nouzové přežití obyvatelstva a humanitární pomoc
SBOR DOBROVOLNÝCH HASIČŮ BOLATICE
Základy krizového řízení
SBOR DOBROVOLNÝCH HASIČŮ Bolatice
OBRANA A BEZPEČNOST ČR Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
Integrovaná střední škola,Slaný
Integrovaný záchranný systém v Moravskoslezském kraji
Cvičení složek IZS „KV Aréna“
plk. Ing. Hynek Marák ředitel odboru IZS a služeb HZS Zlínského kraje
Krajský úřad Vysočina, ul. Žižkova 57, Jihlava
HZS ČR organizace a řízení
Organizační členění ÚO
Krizové řízení Krizovým řízením se rozumí souhrn řídících činností věcně příslušných orgánů zaměřených na: - analýzu a vyhodnocení bezpečnostních.
Integrovaný záchranný systém - nástroj k řešení mimořádných událostí
Letecká záchranná služba
Zajištění bezpečnosti potravin v České republice
Evakuace Pardubice IKM VŠE Praha MUDr. Alena Váňová.
Krizové řízení Ing. Jakub Dostál
1 Krizové řízení Seminář. Správa státních hmotných rezerv ústředním orgánem státní správy v oblastech hospodářských opatření pro krizové stavy a státních.
Koncepce environmentální bezpečnosti a snižování rizika katastrof
Státní správa.
1 Vyhodnocení splnění hlavních úkolů Armádou České republiky v roce 2007 Generální štáb Armády České republiky.
 V souladu s Koncepcí vzdělávání v oblasti krizového řízení, schválenou usnesením Bezpečnostní rady státu ze dne 16. listopadu 2004 č. 14 a Plánem hlavních.
SMĚRNICE MINISTERSTVA VNITRA a POMŮCKA KRIZOVÉHO ŘÍZENÍ k vedení evidence údajů o přechodných změnách pobytu osob a evidence údajů o přechodných změnách.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
1 Radiační monitorovací síť v České republice. 22 Radiační monitorovací síť organizací pověřen Státní úřad pro jadernou bezpečnost (SÚJB) Legislativní.
Představení cvičení „ZÓNA 2013“. Hasičský záchranný sbor ČR plk. Ing. Drahoslav Ryba.
Vybraná odborná terminologie Přehled základní legislativy.
Bezpečnostní systém ČR Zákonné normy pro podporu řešení MU a KS Hasičský záchranný sbor Libereckého kraje oddělení ochrany a přípravy obyvatelstva a krizového.
INTEGROVANÝ ZÁCHRANNÝ SYSTÉM. Co to je IZS? Integrovaný záchranný systém je systém pro koordinaci záchranných a likvidačních prací při vzniku mimořádných.
1 Komunikace VZ s operačním střediskem. 2 Při komunikaci mezi VZ a OPIS je nutné vycházet ze zásad, které jsou uvedeny ve vyhlášce č.247/2001 a č.328/2001.
Krizová krevní politika ČR. V České republice je problematika zajištění dodávek transfuzních přípravků řešena ve spolupráci resortů zdravotnictví a obrany.
T 11 Ústavní základy zajišťování bezpečnosti České republiky Mgr. Tomáš Zbořil Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace.
Roční zpráva o stavu požární ochrany Kraje Vysočina za rok 2014.
Taktické postupy a organizace řízení českých záchranných složek integrovaného záchranného systému na místě mimořádné události Plk.Ing.Martin Sviták Náměstek.
Připravenost orgánů krizového řízení na území Jč kraje k řešení MU/KS Ing. Stanislav MRVKA.
Činnost základních složek IZS při řešení následků radiační havárie v zóně havarijního plánování mjr. Mgr. Štěpán Kavan Hasičský záchranný sbor Jihočeského.
Technika pro integrovaný záchranný systém plk.Mgr. Jaromír Lebeda.
Ochrana obyvatel při radiační havárii. Zákon č. 240/2000 Sb., o krizovém řízení (Krizový zákon) Vyhláška SÚJEB o funkci a organizaci celostátní radiační.
OPERAČNÍ ŘÍZENÍ. Operační střediska HZS  Povinnost zřizování operačních středisek HZS ČR vyplývá z § 2 odst. 4 zákona č. 238/2000 Sb., O HZS ČR Ministerstvo.
HAVARIJNÍ PLÁNY A OCHRANA OBYVATELSTVA Mgr. Bohumír MARTÍNEK, Ph. D.
Metodika pro zřizování jednotek sborů dobrovolných hasičů obcí Zdolávání mimořádných událostí.
Narušení bezpečnosti. OBSAH: Vymezení základních pojmů vážících se k narušení bezpečnosti Řízení bezpečnosti území Nástroje veřejné správy využitelné.
KRIZOVÉ ŘÍZENÍ OSNOVA: KRIZOVÝ PLÁN KRAJE KRIZOVÝ PLÁN ORP HAVARIJNÍ PLÁN KRAJE VNĚJŠÍ HAVARIJNÍ PLÁN ZÓNA HAVARIJNÍHO PLÁNOVÁNÍ Mjr. Ing. Josef Obořil.
Zpracování Krizového plánu správního obvodu ORP Nový Bydžov Zpracování Krizového plánu správního obvodu ORP Nový Bydžov Oddělení OOB a KŘ HZS Královéhradeckého.
1 FINANCOVÁNÍ JSDHO Ing. Marta Spálenková vedoucí oddělení krizového řízení.
ÚVOD: Činnost správních orgánů a obcí, právnických a podnikajících fyzických osob v IZS (3)
Zahájení cvičení „ZÓNA 2010“ plk. Ing. Ivan Koleňák MV-GŘ HZS ČR.
Havarijní plán kraje.
Humanitární pomoc - HZS ČR
Integrovaný záchranný systém České republiky – Ústeckého kraje
FINANCOVÁNÍ JSDHO Ing. Marta Spálenková
Ústí nad Labem 4/2008 Ing. Jaromír Vachta
CVIČENÍ ZÓNA 2010 program cvičení a bezpečnostní opatření
Předávání údajů o cestujících leteckými dopravci Policii České republiky projekt spolufinancovaný z ročního programu 2010 Fond pro vnější hranice.
PRIORITY A NOVÁ STRUKTURA MINISTERSTVA VNITRA
Obrana státu Zajišťování obrany České republiky (část 1)
Příprava občanů k obraně státu …
Zdravotnictví v systému krizového řízení
společensky významných objektů v zónách havarijního plánování
Transkript prezentace:

Představení cvičení „ZÓNA 2013“

Hasičský záchranný sbor ČR plk. Ing. Drahoslav Ryba

Základní údaje o cvičení TÉMA CVIČENÍ: činnost ústředních správních úřadů, správních úřadů Jihomoravského kraje a Kraje Vysočina, složek integrovaného záchranného systému a dalších subjektů při řešení mimořádné události vzniklé v souvislosti se simulovanou havárií na Jaderné elektrárně Dukovany

Cíle cvičení „ZÓNA 2013“ PROCVIČIT: činnost organizace havarijní odezvy Jaderné elektrárny Dukovany a komunikačních toků s orgány krizového řízení při vzniku a průběhu mimořádné události; činnost orgánů krizového řízení dle Vnějšího havarijního plánu pro zónu havarijního plánování Jaderné elektrárny Dukovany při mimořádné události; činnost ÚKŠ a jeho odborných pracovních skupin při svolání a řešení úkolů při vzniku MU3 - radiační havárie.

Cíle cvičení „ZÓNA 2013“ PROCVIČIT: činnost orgánů krizového řízení ČR podle mezinárodních úmluv, kterými je ČR vázána v oblasti jaderné bezpečnosti; činnost orgánů krizového řízení při přijímání neodkladných ochranných opatření (varování, ukrytí, jódová profylaxe, evakuace, dekontaminace); činnost krizových štábů cvičících krajů a obcí s rozšířenou působností podle zásad stanovených ve směrnici Ministerstva vnitra ke krizovým štábům;

Cíle cvičení „ZÓNA 2013“ PROCVIČIT: činnost sil a prostředků základních a ostatních složek IZS při plnění záchranných a likvidačních prací; činnost příslušníků PČR a vojáků AČR při plnění úkolů Policie ČR po vyhlášení MU na Jaderné elektrárně Dukovany; činnost celostátní radiační monitorovací sítě, včetně letecké monitorovací skupiny a mobilních skupin;

Místa provedení cvičení „ZÓNA 2013“ Pracoviště krizových štábů zúčastněných orgánů krizového řízení a pracoviště dotčených správních úřadů; operační pracoviště složek IZS; pracoviště ÚKŠ a jeho odborných pracovních skupin; Jaderná elektrárna Dukovany; prostory stanovené Krajem Vysočina a Jihomoravským krajem pro provádění praktických činností.

Nasazení sil a prostředků Do cvičení je plánováno zapojit 1 590 osob a 97 kusů techniky.

Účastníci cvičení „ZÓNA 2013“ Ústřední krizový štáb, mediální skupina, skupina pro koordinaci zabezpečení věcnými zdroji, sekretariát; Ministerstvo vnitra (SIC MV, sekretariát Ústředního krizového štábu, štáb MV-GŘ HZS ČR, OPIS MV-GŘ HZS ČR); Ministerstvo obrany (SOC MO); Ministerstvo zdravotnictví; Ministerstvo zemědělství; Ministerstvo dopravy; Ministerstvo průmyslu a obchodu; Ministerstvo životního prostředí; Ministerstvo financí; Úřad vlády ČR (odbor pro obranu a bezpečnost);

Účastníci cvičení „ZÓNA 2013“ Státní úřad pro jadernou bezpečnost (KŠ, SÚRO v.v.i., RC SÚJB); Správa státních hmotných rezerv; Český hydrometeorologický ústav; Kraj Vysočina (orgány krizového řízení, KŠ kraje); Jihomoravský kraj (orgány krizového řízení, KŠ kraje); HZS kraje Vysočina; HZS Jihomoravského kraje; další vybrané síly a prostředky HZS ČR; vyčleněné síly a prostředky Armády ČR; Policejní prezidium ČR (KŠ policejního prezidenta, integrované OS operačního odboru PP ČR);

Účastníci cvičení „ZÓNA 2013“ Policie ČR - Krajské ředitelství policie kraje Vysočina; Policie ČR - Krajské ředitelství policie Jihomoravského kraje; ČEZ, a.s. Jaderná elektrárna Dukovany; určené složky radiační monitorovací sítě; dotčené obce s rozšířenou působností a obce v zóně havarijního plánování Jaderné elektrárny Dukovany; dotčené správní úřady na území Kraje Vysočina a Jihomoravského kraje zajišťující úkoly při řešení radiační havárie; PANEL NNO Jihomoravského kraje; Zdravotnická záchranná služba Jihomoravského kraje; Zdravotnická záchranná služba kraje Vysočina; další vybrané složky IZS.

Výchozí situace pro cvičení V noci z 25. na 26. března 2013 dochází k simulované havárii na Jaderné elektrárně Dukovany; v 7,00 hod., po zhodnocení situace, směnový inženýr překlasifikuje událost na MU2 a svolává kompletní organizaci havarijní odezvy; tento čas a stav je start pro zahájení cvičení ZÓNA 2013.

Časový průběh cvičení 1. období: Vznik mimořádné události 2. stupně na Jaderné elektrárně Dukovany 26. března 2013 (07.00–11.00 hod.) vyrozumívány dotčené orgány a organizace dle Vnitřního havarijního plánu Jaderné elektrárny Dukovany; aktivovány krizové štáby dotčených orgánů krizového řízení; zahájena ústřední koordinace záchranných a likvidačních prací; zpohotoveny informační linky pro veřejnost.

Časový průběh cvičení evakuace areálu Jaderné elektrárny Dukovany; 1. období: Vznik mimořádné události 2. stupně na Jaderné elektrárně Dukovany 26. března 2013 (07.00–11.00 hod.) evakuace areálu Jaderné elektrárny Dukovany; vyžádáno nasazení předurčených odřadů sil a prostředků AČR při radiační havárii dle uzavřených dohod.

Časový průběh cvičení 2. období: Vznik mimořádné události 3. stupně na Jaderné elektrárně Dukovany 26. března 2013 (11.00–19.00 hod.) Mimořádná událost 3. stupně - uvolnění radioaktivních látek do životního prostředí, vyžadujícímu zavádění neodkladných opatření k ochraně obyvatelstva a životního prostředí, řešení vyžaduje kromě aktivace zasahujících osob držitele povolení a zasahujících osob podle vnějšího havarijního plánu, popřípadě havarijního plánu kraje zapojení dalších dotčených orgánů.

Časový průběh cvičení 2. období: Vznik mimořádné události 3. stupně na Jaderné elektrárně Dukovany 26. března 2013 (11.00–19.00 hod.) vyrozumění orgánů a organizací o vzniku mimořádné události 3. stupně dle Vnitřního havarijního plánu Jaderné elektrárny Dukovany; varování obyvatelstva – v zóně havarijního plánování spuštěny sirény se zkušebním tónem; informování obyvatelstva o vzniku MU 3 prostřednictvím České televize a Českého rozhlasu.

Časový průběh cvičení 2. období: Vznik mimořádné události 3. stupně na Jaderné elektrárně Dukovany 26. března 2013 (11.00–19.00 hod.) činnost a komunikace cvičících orgánů krizového řízení a jejich krizových štábů; zpohotovení sil a prostředků složek IZS, včetně požadavků na síly a prostředky Armády ČR k posílení činnosti Policie ČR a dotčených subjektů při plnění vybraných úkolů dle Vnějšího havarijního plánu Jaderné elektrárny Dukovany.

Časový průběh cvičení 2. období: Vznik mimořádné události 3. stupně na Jaderné elektrárně Dukovany 26. března 2013 (11.00–19.00 hod.) vyhlášení stavu nebezpečí Krajem Vysočina a Jihomoravským krajem; zasedání Ústředního krizového štábu k řešení vzniklé situace, spolu s aktivací odborných pracovních skupin a sekretariátu ÚKŠ; vyhlášení nouzového stavu premiérem ČR.

Časový průběh cvičení 3. období: Monitorování radiační situace a provádění neodkladných opatření 27. března 2013 (06.00–18.00 hod.) a 28. března 2013 (07.00–12.00 hod.) praktická činnost mobilních skupin a letecké monitorovací skupiny; monitorování a hodnocení radiační situace; navazující příprava podkladů pro vydání doporučení k realizaci, upřesnění nebo odvolání ochranných opatření a jejich předání.

Časový průběh cvičení 3. období: Monitorování radiační situace a provádění neodkladných opatření 27. března 2013 (06.00–18.00 hod.) a 28. března 2013 (07.00–12.00 hod.) činnost a komunikace cvičících orgánů krizového řízení a jejich krizových štábů; rozhodovací proces při přijímání neodkladných opatření k ochraně obyvatelstva; fiktivní zasedání vlády ČR pro potvrzení Rozhodnutí o vyhlášení nouzového stavu.

Časový průběh cvičení 3. období: Monitorování radiační situace a provádění neodkladných opatření 27. března 2013 (06.00–18.00 hod.) a 28. března 2013 (07.00–12.00 hod.) praktická činnost sil a prostředků složek IZS, včetně sil a prostředků Armády ČR a dotčených subjektů při plnění vybraných úkolů dle Vnějšího havarijního plánu Jaderné elektrárny Dukovany; zásah složek IZS při dopravní nehodě v zóně havarijního plánování; řešení požadavků na věcné zdroje s využitím informačního softwaru KRIZKOM cestou odborné pracovní skupiny ÚKŠ.

plk. Mgr. Martin Červíček Policie ČR plk. Mgr. Martin Červíček

Cvičení ZÓNA 2013 – úkoly Policie ČR simulovaná mimořádná událost v Jaderné elektrárně Dukovany cvičení na ústřední a krajské úrovni PČR Krajské ředitelství policie kraje Vysočina, Územní odbor PČR Třebíč historicky první samostatné cvičení KŘP kraje Vysočina KŘP Jihomoravského kraje spolupráce s Armádou ČR, zajištění veřejného pořádku a ochrany majetku

Cvičení ZÓNA 2013 – úkoly Policie ČR vyčlenění sil a prostředků k zajištění mimořádné události pro jednotlivé stupně dopravní zabezpečení a uzavírky bezpečnostních zón, regulace pohybu osob a vozidel 22 regulačních míst do 3 hodin, 33 zátarasů do 5 hodin evakuace osob z postižených oblastí – zajištění evakuačních tras účast v krizových štábech cvičících obcí z rozšířenou působností, krajů, Policejního prezidia ČR a krajských ředitelství PČR

Cvičení ZÓNA 2013 – úkoly Policie ČR účast dalších útvarů PČR : mobilní radiační skupina policie začleněná do radiační monitorovací sítě účast podle vnějšího havarijního plánu Jaderné elektrárny Dukovany cca 345 policistů ( účast na cvičení cca 200 policistů) zajištění ochranných pomůcek pro policisty jako úkol Děkuji za pozornost

Státní úřad pro jadernou bezpečnost Ing. Dana Drábová

Základní úkol SÚJB při radiační havárii Poskytnout včas spolehlivé podklady pro rozhodnutí ZDA, KDY a KDE provést ochranná opatření.

Hlavní úkoly krizového štábu SÚJB Vyhodnocuje údaje o vzniklé havárii, poskytuje nezávislou prognózu dalšího vývoje, hodnotí možný dopad na území ČR. Řídí činnost Radiační monitorovací sítě (RMS), provádí vyhodnocení a interpretaci výsledků monitorování. Na základě hodnocení radiační situace a zvážení ostatních vnějších faktorů navrhuje provedení ochranných opatření, příp. jejich odvolání.

Regionální KŠ SÚJB Po aktivaci zřizuje své pracoviště na KŘ HZS Jihlava Koordinuje na základě pokynů KŠ SÚJB monitorování radiační situace v ZHP a předávání výsledků stanoviště Třebíč (HZS) vedoucí RKŠ poskytuje na vyžádání zprostředkování a interpretaci informací o radiační situaci a další součinnost hejtmanovi a KŠ kraje

Při cvičení Zóna 2013 klade SÚJB důraz na procvičení: všech kroků potřebných pro zpracování návrhu provedení, upřesnění nebo odvolání ochranných opatření a jeho předávání příslušným orgánům, své role a úkolů při přípravě aktivace ÚKŠ přípravě vyhlášení nouzového stavu vládou ČR přechodu RMS do havarijního režimu a předávání dat letecké monitorování monitorování mobilními skupinami činnosti RKŠ komunikace s havarijním štábem jaderné elektrárny

ČEZ, a. s. Ing. Ladislav Štěpánek

Scénář cvičení Elektrárna Dukovany celé cvičení ZÓNA 2013 rozehrává. iniciace události - extrémní klimatické podmínky, Následně série technologických poruch, ztráta napájení, postupné zhoršování situace (MU2 → MU3) únik radioaktivních látek Scénář je velmi nepravděpodobný, ale vyloučit ho nemůžeme budou prověřeny zkušenosti z události ve Fukušimě Bude zapojeno: 800 zaměstnanců elektrárny Dukovany 100 dalších zaměstnanců skupiny ČEZ cvičení neovlivní provoz JE Dukovany nejvýznamnější cvičení ČEZ, a. s. v roce 2013 součást ročního plánu cvičení (18x jaderné, 22x konvenční elektrárny) 32

Cíle cvičení v rámci ČEZ, a.s. Prověření činnosti havarijního štábu (HŠ) Elektrárny Dukovany dle Vnitřního i Vnějšího havarijního plánu řízení události v lokalitě jaderné elektrárny vč. využití vybraných opatření ze zátěžových testů celoareálové ukrytí zaměstnanců, cvičná evakuace činnost mobilních monitorovacích skupin ČEZ (EDU) monitoring radiační situace, spolupráce s KŠ SÚJB Aktivace Krizového štábu ČEZ, a.s. pro podporu postižené lokalitě Součinnost se složkami krizového řízení ČR vyrozumění orgánů a organizací o vzniku mimořádné události varování (sirény) a informování obyvatelstva (ČT, ČRo) v zóně havarijního plánování JE Dukovany zapojení mobilní monitorovací skupiny ČEZ do celostátní monitorovací sítě 33

brig. gen. Ing. Jaroslav Kankia, MSc. Ministerstvo obrany brig. gen. Ing. Jaroslav Kankia, MSc.

Cvičení orgánů krizového řízení ZÓNA 2013 Právní předpisy a nařízení vlády: zákon č. 219/1999 Sb., o ozbrojených silách České republiky, zákon č. 239/2000 Sb., o IZS, zákon č. 18/1997 Sb., o mírovém využívání jad. energie a ionizujícího záření, zákon č. 273/2008 Sb., o Policii České republiky, NV č. 465/2008 Sb., o povolání vojáků AČR k plnění úkolů PČR při radiačních haváriích na jaderných elektrárnách

Cvičení orgánů krizového řízení ZÓNA 2013 Dohody: Rámcová dohoda o spolupráci mezi MV a MO, ve znění Dodatku č. 2, Dohoda o plánované pomoci na vyžádání mezi MV – GŘ HZS ČR a GŠ AČR, ve znění Dodatku č. 2, Realizační dohoda mezi PČR a AČR k provedení NV ze dne 16. 12. 2008 č. 465/2008 Sb., o povolání vojáků AČR k plnění úkolů PČR při radiačních haváriích na jaderných elektrárnách, ve znění Dodatku č. 1, Smlouva mezi SÚJB a AČR o činnosti složek celostátní radiační monitorovací sítě v působnosti AČR, Ústřední poplachový plán IZS, Vnější havarijní plán JE Dukovany a JE Temelín.

Cvičení orgánů krizového řízení ZÓNA 2013 Plněné úkoly ve prospěch IZS a Policie ČR: monitorovat radiační situaci, činnost v rámci celostátní (armádní) radiační monitorovací sítě rozvinout a provozovat dekontaminační místo osob a techniky, provádět vzdušné monitorování radiační situace, plnit úkoly v součinnosti s Policií ČR, koordinovat a poskytovat informační podporu krajům, podílet se na řešení hygienické situace, poskytnout informační podporu zástupcům MO v ÚKŠ, zabezpečit koordinaci nasazených prvků AČR.

Cvičení orgánů krizového řízení PRAKTICKÉ ČINNOSTI AČR ZÓNA 2013 PRAKTICKÉ ČINNOSTI AČR