5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Advertisements

Kalkulace S tudent. Osnova výkladu 1.Kalkulace nákladů a způsoby jejího rozlišení 2.Kalkulační vzorec nákladů 3.Stanovení nákladů na kalkulační jednici.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Obsah  vymezení nákladů  náklady v krátkém období  vztah mezních, průměrných a celkových nákladů  náklady v dlouhém období  vztah mezi náklady.
Lidská společnost digitálního věku
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Ing. Veronika Dostálková MBA TRŽNÍ MECHANISMUS Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
Téma č. 2: Rovnovážný výstup hospodářství Petr Musil Základy ekonomie II.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_1 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Základy nabídky a poptávky TNH 1 – 3. seminář Pavel Seknička.
Měření výkonu ekonomiky 2. seminář – TNH 2
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
2 Marketingové koncepce
Obchod, trh Základy hospodaření.
POPTáVkA po VÝROBNÍCH Faktorech
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Autor: Ing. Alice Horáčková
Daňová soustava Účetnictví – 4. ročník. Daňová soustava Účetnictví – 4. ročník.
Dějiny daňových teorií
Dokonale konkurenční odvětví
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Analýza nákladů 1 TNH 1 (S-4)
Chování spotřebitele: užitečnost, poptávka
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
Model důchod-výdaje.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Rozhodování spotřebitele
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Tržní rovnováha a efektivnost
Základy ekonomie TNH 1 – 1. seminář
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Základní pojmy, principy a zákony
Seminář 1. Předmět ekonomie
Ekonomika– národní hospodářství
Ekonomická rovnováha Pokud může a dovede národní ekonomika vyrobit tolik, kolik sama spotřebuje, je v ekonomické rovnováze. Je zákonité, že ekonomika se.
Makroekonomie E 7 - otázky.
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
Pracovní list Bod zvratu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Seminář 5. Racionální chování výrobce
2. P marketingového mixu Cena. 2. P marketingového mixu Cena.
Teorie reálných hospodářských cyklů (RBC)
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Obecná ekonomie STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Měření makroekonomických agregátů
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
2. Tržní poptávka a elasticita
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
TRŽNÍ EKONOMIKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Zuzana Sýbková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Základy firemních financí
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
POPÁVKA, UŽITEK A CHOVÁNÍ SPOTŘEBITELE TNH 1 (S-3)
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Finanční plán stavební zakázky
EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY
2 JAK FUNGUJE TRH.
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
Účetní doklady - spotřební materiál nákup v hotovosti Implementace Krajského akčního plánu 1 Ústeckého kraje B (IKAP B) CZ /0.0/0.0/16_034/
Optimalizace chování firmy v podmínkách dokonalé konkurence
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Hranice výrobních možností
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Zákony trhu. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
TOC Class Problem I (jednodušší varianta P&Q analýzy) (v tomto konkrétním příkladu je P=Y a Q=Z – specifikace proměnných) Ing.J.Skorkovský, CSc.
Transkript prezentace:

5 FIRMA A SPOTŘEBITEL

5.1 Firma Základy ekonomie

Firmy Zákon nabídky: Firmy jsou ochotny vyrábět a prodávat větší množství, když je cena jejich produkce vysoká = rostoucí křivka S P S Q Základy ekonomie

Cíl firem Ekonomický cíl Alternativní cíle maximalizace zisku růst podílu na trhu Alternativní cíle dlouhohobé přežití růst a expanze firmy zaměstnanost Základy ekonomie

Celkový příjem suma toho, co firma dostane za prodej své produkce Typ letu Cena letu Počet letů Velký balón 3 190 Kč 8 Malý balón 3 990 Kč 15 Privátní let 14 000 Kč 7 Privátní let 2 hodiny 19 900 Kč 5 282 870 Kč Základy ekonomie

Celkové náklady Suma toho, co firma musí dát za vstupy potřebné pro vlastní výrobu Typ letu Cena letu Počet letů Velký balón 2 000 Kč 8 Malý balón 3 000 Kč 15 Privátní let 9 000 Kč 7 Privátní let 2 hodiny 14 000 Kč 5 194 000 Kč Základy ekonomie

Zisk = celkové příjmy – celkové náklady Celkové příjmy = 282 870 Kč Celkové náklady = 194 000 Kč Zisk = 88 870 Kč Základy ekonomie

Náklady Náklady firmy zahrnují všechny náklady obětované příležitosti související se zaměřením na určitou produkci Explicitní – přímý peněžní výdaj Implicitní Utopené náklady = neseme je bez ohledu na zvolenou možnost, nemáme je brát v úvahu! × Náklady obětované příležitosti = náklady druhé nejlepší příležitosti, nesmíme na ně zapomínat! Základy ekonomie

Náklady VŠ studia

Zničit nebo zlevnit? Nakoupím zralé ananasy za 40 Kč/ks dlouho nevydrží Mám je prodat za 15 Kč/ks - „pod náklady“ - nebo je vyhodit? Prodat: 40 Kč = utopené náklady Rozhoduji se 0 vs. 15 Kč Základy ekonomie

Ekonomický nebo účetní zisk? celkové příjmy – explicitní náklady = účetní zisk Účetní zisk společnosti provozující balonové létání = 88 870 Kč Základy ekonomie

Ekonomický nebo účetní zisk celkové příjmy – explicitní náklady – implicitní náklady = ekonomický zisk Implicitní náklady = plat provozovatele, který by získal jako pilot u letecké společnosti + renta z pronájmu hangárů a plochy = 88 870 Kč. Základy ekonomie

Ekonomický zisk X účetní zisk Pohled ekonoma Pohled účetního Ekonomický zisk Účetní zisk Implicitní náklady příjem příjem Explicitní náklady Explicitní náklady Základy ekonomie

Fixní Variabilní Průměrné Mezní Náklady Základy ekonomie

Cukrárna Za jeden pracovní den vyrobíte 300 větrníků. Na výrobu větrníků potřebujete mouku, cukr, vajíčka a další suroviny za 600 Kč. Účet za energii za měsíc listopad je 2 500 Kč, pronájem provozovny za měsíc stojí 6 000 Kč. Kdybyste nepodnikali a nechali se zaměstnat v jiné cukrárně, měli byste hodinovou mzdu 150 Kč. Jeden větrník prodáváte za 15 Kč. Základy ekonomie

Účetní zisk Vstupy: suroviny + energie + provozovna = 600 + 2500 ÷ 30 + 6 000 ÷ 30 = 883 Kč (p. d.) Výstup: 300 větrníků = 300 ks × 15 Kč = 4 500 Kč (p. d.) Účetní zisk = celkové příjmy – celkové náklady = 4 500 Kč – 883 Kč = 3 617 Kč. Základy ekonomie

Ekonomický zisk Ekonomický zisk = účetní zisk – implicitní náklady. Implicitní zisk = mzda, kterou bychom si vydělali, pokud bychom celý pracovní den pracovali pro jinou cukrárnu. Předpokládejme, že bychom pracovali 8 hodin při mzdě 150 Kč za hodinu. Implicitní náklady by pak byly 150 × 8 = 1 200 Kč. Ekonomický zisk je tedy 4 500 Kč – 883 Kč – 1 200 Kč = 2 417 Kč. Latinské slovo explicitus ostatně znamená „něco rozmotat, rozplést“, zatímco implicitus původně znamenalo „do něčeho zapletený“. Základy ekonomie

Fixní náklady náklady, které se s rozsahem vyprodukované produkce nemění Př. Tarif mobilního operátora 750 Kč Platíme stále stejně, ať protelefonujeme 10 minut nebo 43 200 minut měsíčně V první případě jsou průměrné fixní náklady 75 Kč/min., ve druhém 0,017 Kč/min. Fixní náklady: topení, světlo, provoz továrny, mzdy… Základy ekonomie

Variabilní náklady náklady, které se s rozsahem vyprodukované produkce mění Mobilní data v EU: 1,60 Kč/MB Objem dat Variabilní náklady 20 MB 32 Kč 40 MB 64 Kč 60 MB 96 Kč 80 MB 128 Kč 100 MB 160 Kč 200 MB 320 Kč 500 MB 800 Kč Základy ekonomie

Celkové náklady celkové fixní náklady + celkové variabilní náklady Objem dat Fixní náklady Variabilní náklady Celkové náklady 20 MB 750 Kč 32 Kč 782 Kč 40 MB 64 Kč 814 Kč 60 MB 96 Kč 846 Kč 80 MB 128 Kč 878 Kč 100 MB 160 Kč 910 Kč 200 MB 320 Kč 1 070 Kč 500 MB 800 Kč 1 550 Kč

Průměrné náklady = celkové náklady ÷ množství vyprodukované produkce Petra plete svetry, které pak prodává ve svém obchodě. Měsíční nájem obchodních prostor ji stojí 8 000 Kč. Protože by nestačila zároveň plést svetry a prodávat, zaměstnala prodavačku, které musí platit měsíční mzdu 10 000 Kč. Materiál na výrobu jednoho svetru stojí 100 Kč. Za měsíc uplete 75 svetrů. Kolik jsou průměrné náklady? 340 Kč Základy ekonomie

Mezní náklady = kolik nás stojí vyprodukovat další jednotku výrobku? měří přírůstek celkových nákladů vzniklý vyprodukováním dodatečného 1 kusu produkce = kolik nás stojí vyprodukovat další jednotku výrobku? Mezní náklady rostou, protože se projevuje zákon klesajícího mezního produktu Základy ekonomie

Náklady Počet upečených rohlíků Fixní náklady Variabilní náklady Celkové náklady Mezní náklady Průměrné náklady 1000 1 100 1100 2 120 1120 560 3 140 1140 380 100 20 20

Zákon klesajícího mezního produktu Přírůstek produktu klesá s tím, jak roste množství zapojeného výrobního faktoru Když firma najímá stále více nových dělníků, každý z nich vyprodukuje čím dál míň, protože firma má omezené výrobní zařízení Základy ekonomie

Zákon klesajícího mezního produktu Celkový produkt Mezní produkt Počet pekařů 1 2 3 Přírůstek počtu upečených rohlíků 100 60 20 Počet upečených rohlíků 100 160 180 Základy ekonomie

5.2 Spotřebitel Základy ekonomie

Spotřebitel Zákon poptávky: P  Q Case: Cena benzínu začne růst – lidé začnou nakupovat víc, když budou očekávat další růst ceny – je to proti zákonu poptávky? Není! Lidé nakupují víc kvůli tomu, že se změnilo očekávání, ne ceny! Základy ekonomie

Spotřebitelská volba Rozpočtové omezení – co si spotřebitel může dovolit? Lidé spotřebovávají méně, než by chtěli, protože jsou omezeni výší svého příjmu Lidé se snaží maximalizovat svůj užitek v rámci svého příjmu Case: Mám 50 Kč. Tatranka stojí v Lidlu 5 Kč, v Tescu 10 Kč. Kde si ji koupím? Základy ekonomie

Celkový a mezní užitek Celkový užitek = uspokojení z celkového množství statků Mezní užitek = přírůstek uspokojení z další jednotky statku Klesá s rostoucí spotřebou Základy ekonomie

Zákon klesajícího mezního užitku 10 6 2 Počet piv 1 2 3 10 16 18 Celkový užitek Mezní užitek Základy ekonomie

Kolik statku koupit? Záleží na ceně Racionální spotřebitel není ochoten platit vyšší cenu než jaká odpovídá jeho meznímu užitku tj. nakupuje, dokud je mezní užitek vyšší (nebo roven) ceně Základy ekonomie

Kolik koupit? Počet piv 1 2 3 Mezní užitek 10 6 2 Cena piva = 6 1 2 3 Mezní užitek 10 6 2 Cena piva = 6 MU > P MU = P MU < P Základy ekonomie

…není to tak jednoduché Původní situace Možnost 1 Možnost 2 Cena lístku 100 Kč ↑150 Kč Počet zákazníků 800 ↓750 ↓450 Zisk 80 000 Kč ↑112 500 Kč ↓67 500 Kč Dopad na zisk + 32 500 Kč - 12 500 Kč Základy ekonomie

Elasticita (citlivost) poptávky Cenová = změna množství ÷ změna ceny Nezbytné statky: neelastická poptávka Luxusní: elastická poptávka Záleží na dostupnosti blízkých substitutů (máslo vs. Rama, vejce) časovém období (SR vs. LR) vymezení trhu (sladkosti vs. jahodové želé) Cena se zvýší o 10 %, pokud začnu kupovat o 20 % méně čokolády, je čokoláda luxusní statek, pokud o 5 % méně, je statkem nezbytným. Základy ekonomie

Cenová elasticita P P D D Q Q

Elasticita (citlivost) poptávky Důchodová = změna množství ÷ změna důchodu Normální statky: pokud se zvýší náš důchod, poptáváme více normálních statků Podřadné statky: pokud se zvýšá náš důchod, poptáváme podřadných statků méně Základy ekonomie

6. Chování firmy a tržní struktura Základy ekonomie