Národní akční plán – čistá mobilita

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Advertisements

Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Žofínské fórum Plyn – důležitá součást energetického mixu ČR 27. října 2015.
RWEStrana 1 Zemní plyn v dopravě - řešení pro čistá města Staňte se jedničkou v CNG společně s námi OSA – SDP ČR , Monínec 9/22/2016.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Plán SFDI na rok 2016 a programovací období Ing. Zbyněk Hořelica ředitel SFDI.
Mgr. Jiří Šimon Odbor práva veřejných zakázek a koncesí Praha, Nová směrnice EU pro zadávání veřejných zakázek v kontextu společensky odpovědného.
Program rozvoje Ústeckého kraje Obsah prezentace Představení PRÚK účel zpracování struktura PRÚK struktura priorit a opatření indikátory.
Kulatý stůl II. Nový Šaldorf-Sedlešovice MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů.
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Předcházení odpadům z pohledu Svazu měst a obcí ČR Pohled obcí a měst jako původců komunálních odpadů Praha, Svaz měst a obcí České republiky.
Zadávání veřejných služeb v přepravě cestujících Ondřej Michalčík, František Vichta Ministerstvo dopravy Kroměříž, 29. září 2015.
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
Páteřní infrastruktura Liberec mobilita, energetika, ICT, sítě ŽP Východiska, priority.
STRATEGIE SPOLUPRÁCE OBCÍ MAS BYSTŘIČKA PROJEKT SDRUŽENÍ MÍSTNÍCH SAMOSPRÁV „MAS JAKO NÁSTROJ SPOLUPRÁCE PRO EFEKTIVNÍ CHOD ÚŘADŮ“
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Strategické dokumenty, řízení, plánování a směřování Jihočeského kraje Ing. Luboš Průcha vedoucí oddělení regionálního rozvoje KÚ JčK.
SEMINÁŘ K PROBLEMATICE EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU Porovnání obsahu a zaměření OP RLZ a JPD Cíl 3 * Městská knihovna, Praha.
INTERREG V-A AT-CZ Listopad 2015 Informace pro Pracovní skupinu/regionální kolegium pro cestovní ruch při RSK JMK.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Ing. Jaroslav Kořínek – výkonný ředitel společnosti KIC Odpady a.s. KRAJSKÉ INTEGROVANÉ CENTRUM NAKLÁDÁNÍ S KOMUNÁLNÍMI ODPADY v MORAVSKOSLEZSKÉM KRAJI.
SCLLD LAG Podralsko Zpracování SCLLD bylo podpořeno z Operačního programu Technická pomoc Registrační číslo projektu: CZ.1.08/3.2.00/ Strategie.
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Strategická východiska rozvoje dopravních sítí Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek - státní tajemník Ministerstvo dopravy ČR.
Diplomové práce pro CE WOOD a) Bilance toku materiálu pilařského provozu b) Závislost kvality vstupní suroviny na kvalitu výstupních produktů pilařského.
Jak přistupovat k inovačním možnostem s dotacemi Richard Lev Ředitel odboru Projektového poradenství Mob:
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Praha, Centralizované zadávání veřejných zakázek RNDr. Jiří Svoboda ředitel Odbor veřejného investování MMR.
Podpora napojení logistických center na železniční dopravu Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav technicko-technologický Autor.
Ing. Martin Kocourek ministr průmyslu a obchodu ZPĚT NA VRCHOL – INSTITUCE, INOVACE A INFRASTRUKTURA Podpora výzkumu, vývoje a inovací na MPO – program.
Příprava Libereckého kraje na období Odbor regionálního rozvoje a evropských projektů KÚ LK
Veřejná podpora, veřejné zakázky (příklady z praxe) Ing. Josef Žid.
ZÁKLADNÍ HLEDISKA A CÍLE PŘI ZPRACOVÁNÍ NÁVRHU STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
Dopravní modely v SUMP Jitka Ondráčková
VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH Ústav technicko - technologický ZHODNOCENÍ EFEKTIVNOSTI DOTAČNÍCH TITULŮ.
Inovace jako nedílná součást programů financovaných z ESIF
Plány udržitelné městské mobility-aktuální témata
Krajský akční plán vzdělávání Středočeského kraje
Podpora dopravní infrastruktury z fondů EU
Mgr. Jaroslav Kepka Oddělení politiky a strategií ŽP 100 mil. Kč na vozidla s alternativním pohonem pro obce a kraje + Memorandum o spolupráci Mgr.
Co je program CEF? Nástroj pro propojení Evropy (Connecting Europe Facility – CEF) je zaměřen na poskytování finanční pomoci Unie na transevropské sítě.
PODPORA KRAJSKÉHO AKČNÍHO PLÁNOVÁNÍ
Regionální politika Mgr. Oldřich Hájek.
Členská schůze MAS Nepomuk,
Mezinárodní vzdělávací projekt TESEUS
Programový rámec: Integrovaný regionální operační program
Jednotný evropský železniční prostor
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Podpora rozvoje dopravy s využitím ROP Střední Morava
Jan Maršák Odbor odpadů Ministerstvo životního prostředí
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
IKI jako prostředek pro komunikaci mezi VS a občany Pavel Parma
Pozemkové úpravy.
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
Představení projektu.
Podpora zaměstnanosti na místní úrovni: odpovědné zadávání
Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 1
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
potenciál úspor KSE v období dle cílů EU
Implementace BAT závěrů do integrovaných povolení v Moravskoslezském kraji Krakow.
Regulační rámec podpory čisté mobility v České republice
Zařízení služeb provozované SŽDC a jí poskytované služby
Technologická platforma silniční doprava
Ing. Pavlína Tomková Odbor drážní a vodní dopravy
Národní akční plán čisté mobility
Aktuální informace k dotačním titulům MŽP
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-8)
Vítáme Vás v Luhačovicích
IX. Konference Finance pro města a obce
Transkript prezentace:

Národní akční plán – čistá mobilita Výbor pro udržitelnou dopravu 5. března 2015 Ing. Eduard Muřický, náměstek ministra

Obsah Představení projektu Definice čisté mobility, struktura Časový plán čisté mobility Analytická část Opatření

Představení projektu Cílem projektu Národní akční plán čistá mobilita (NAP CM ) je: implementace směrnice 2014/94/EU o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva vytvořit koncepci rozvoje čisté mobility s vazbou na energetické a environmentální cíle ČR a dopravní strategii, vytvořit časový plán přípravy a realizace navrhovaných kroků a opatření ve vazbě na strategické dokumenty (ASEK, SPŽP, DSS) a rámec dotačních programů v období 2014 až 2020 v oblastech rozvoje infrastruktury, finančních stimulů a legislativy a standardizace.   

Směrnice 2014/94/EU o zavádění infrastruktury pro alternativní paliva Požadavky na zavádění infrastruktury pro alternativní paliva: Zajistit vybudování min. infrastruktury veřejných dobíjecích stanic pro vozidla na elektrický pohon (do r. 2020) Zajistit vybudování min. infrastruktury plnících stanic pro vozidla na CNG (do r. 2020 města/do r. 2025 hlavní síť TEN-T) - indikativ. vzdálenost mezi plnícími stanicemi 150 km Zajistit vybudování min. infrastruktury plnících stanic pro vozidla na LNG (do r. 2025) - indikativ. vzdálenost mezi plnícími stanicemi 400 km Zajistit vybudování min. infrastruktury plnících stanic LNG v námořních (do r. 2025) a říčních přístavech hlavní sítě TEN-T (do r. 2030) Zajistit vybudování min. infrastruktury pro dodávku pobřežní elektřiny pro plavidla vnitrozemské plavby nebo námořní lodě (do r. 2025) Národní rámec pro tržní rozvoj alternativních paliv a jejich infrastruktury: Posoudit současný stav a budoucí rozvoj trhu s alter. palivy v dopravě. Určit vnitrostátní cíle pro rozvoj infrastruktury pro jednotlivé typy alter. paliv pro silniční a vodní dopravu. Stanovit opatření nezbytná k dosažení určených cílů

Představení projektu Cílem rozvoje čisté mobility je ekonomicky efektivním a společensky přijatelným způsobem: zajistit snížení emisí škodlivin z dopravy, zejména ve městech, zajistit snížení závislosti na kapalných palivech, diverzifikaci zdrojového mixu a vyšší energetickou účinnost v dopravě a zajistit připravenost ČR na implementaci směrnic a strategií EU, podpořit a rozvíjet český průmysl.   

Definice čisté mobility Čistá mobilita – technologie, přístupy a trendy v silniční automobilové dopravě jejichž cílem je snižování emisí a závislosti na klasických kapalných palivech Struktura dokumentu Stávající a budoucí stav dopravy a vývoj vozového parku v ČR Stávající a navrhovaný legislativní rámec ČR a EU včetně připravované klíčové dokumentace Vývoj v oblasti elektromobility Vývoj v oblasti vozidel poháněných plynem Klíčové podmínky pro rozvoj jednotlivých druhů čisté mobility Harmonogram kroků (akční plán)

Definice čisté mobility Čistá mobilita – technologie, přístupy a trendy v silniční automobilové dopravě jejichž cílem je snižování emisí a závislosti na klasických kapalných palivech Struktura dokumentu Stávající a budoucí stav dopravy a vývoj vozového parku v ČR Stávající a navrhovaný legislativní rámec ČR a EU včetně připravované klíčové dokumentace Vývoj v oblasti elektromobility Vývoj v oblasti vozidel poháněných plynem Klíčové podmínky pro rozvoj jednotlivých druhů čisté mobility Harmonogram kroků (akční plán)

Časový plán čisté mobility Schválení NAP CM vládou ČR Příprava NAP CM 2013 2014 2015 2016 2017 + Implementace navržených opatření Směrnice 94/2014/EU o infrastruktuře pro alternativní paliva

Pro zachycení potencionálních možností vývoje trhu bylo uvažováno o pěti základních scénářích Přehled scénářů, kombinované roční prodeje xEV [tis. kusů] 60 60 Ve výchozím scénáři povede očekáváné snížení cen baterií k mírnému růstu prodejů EV a PHEV U ZV I se předpokládá přístup k městskému parkování zdarma a možnost využívání pruhů pro bus/taxi (nepeněžní pobídky) v hodnotě 180 EUR rok/vozidlo – dopad spíše před vyrovnáním TCO U ZV II je rozdíl v TCO dorovnán monetární podporou nad rámec nemonetární pobídky z předchozího scénáře – dopad od prvních let, ovšem omezený kvůli nedostatku infrastruktury a nabízených vozidel U ZV III půjde ruku v ruce parkování & pruhy pro bus/taxi spolu s urychleným rozvojem infrastruktury (pokrytí měst do 10 tis. obyvatel & hlavních tras do roku 2020) U ZV IV bude vedle parkování a monetární podpory urychlen rozvoj infrastruktury (pokrytí měst do 10 tis. obyvatel & hlavních tras do roku 2020) – významné posílení elektromo- bility při odstranění všech klíčových překážek Obecně se očekává, že pobídky budou mít dopad také po svém ukončení (např. díky pozitivní zkušenosti zákazníků) Míra podpory 50 16 19 Parkování 50 40 16 18 Podpora konc. zák. 40 30 16 20 30 Podpora infrastruktury 20 20 Dopad ZV IV: posun o ~3-4 roky Dopad ZV III: posun o ~2-3 roky Dopad ZV II: posun o ~2 roky Dopad ZV I: posun o ~1 rok 10 10 2015 2020 2025 2030 2035 2040 Výchozí scénář Zapojení vlády - Parkování (ZV I) Zapojení vlády - Parkování & podpora koncového zákazníka (ZV II) Zapojení vlády - Parkování & podpora infrastruktury (ZV III) Zapojení vlády - Parkování & podpora koncového zákazníka & podpora infrastruktury (ZV IV) Pozn.: Posun měřen vs. rok 2020 Zdroj: Roland Berger

V soutěži s ostatními technologiemi musí elektromobily splnit kritéria zákazníků napříč mobilitou, náklady a potřebami image Klíčové faktory ovlivňující poptávku po xEV Potřeby zákazníků Klíčové faktory Popis klíčových faktorů Potřeby mobility Současný běžný dojezd do 150 km může limitovat používání EV Neočekávají se žádné dojezdové nevýhody u PHEV ve srovnání s ICE Dojezd U mobility je potřeba flexibilita (vždy dojedu) Očekává se, že elektromobily budou jedním ze dvou aut v domácnosti, PHEV jediným Neomezená mobilita ∑ 2 Pokrytí infra-strukturou Dostupnost bezpečné, pohodlné a široké infrastruktury ovlivňuje využívání elektromobilů Nákladové potřeby (TCO) Očekávané snížení ceny baterií a vývoj cen pohonných hmot budou klíčovými faktory, které ovlivní atraktivitu xEV Tržní faktory Monetární i nemonetární pobídky mohou výrazně zvýšit atraktivitu elektromobilů – V predikci však nejsou žádné pobídky zohledněny (výchozí scénář) Regulační faktory Potřeby image/ pohodlí Nabídka xEV (segmenty, značky) Dostupnost xEV napříč segmenty bude klíčem k naplnění potřeb zákazníků v oblasti pohodlí, velikosti a výkonu Dostupnost elektromobilů různých značek je nezbytně nutná pro naplnění potřeb zákazníků v oblasti image Zdroj: Roland Berger Source: xxx Zdroj: Roland Berger

Scénáře rozvoje ZP/NGV v dopravě Var.1A Var.1 Var.2 Var.3

Podmínky rozvoje vozidel na zemní plyn (1) Varianta 1A – ambiciózní scénář Platí při zachování zvýhodněné spotřební daně (3355 Kč/t) až do dosažení 10% podílu spotřeby zemního plynu na celkové spotřebě pohonných hmot v dopravě v roce 2025 (cca 600 tisíc m3 ZP) zejména za následujících podmínek: zachování nulové silniční daně pro vozidla na ZP podpora nákupu autobusů na zemní plyn pro městskou a příměstskou dopravní obslužnost (dotační podpora krajům a městům) podpora nákupu vozidel na zemní plyn pro státní správu a místní samosprávu včetně komunálních podniků a technických služeb zvýhodnění vozidel s nižšími emisemi CO2 v městských aglomeracích (vjezd do nízkoemisních zón, bezplatné parkování pro čistá vozidla, parkování v modrých zónách) podpora vzdělanosti v oblasti vozidel na zemní plyn (osvěta, mediální podpora, školení, konference) odstranění bariér (zvláště legislativních, případně technických) v oblasti garážování a servisu vozidel na ZP

Podmínky rozvoje vozidel na zemní plyn (2) Varianta 1 – optimistický scénář Při zachování zvýhodněné spotřební daně (3355 Kč/t) až do dosažení 10% podílu spotřeby zemního plynu na celkové spotřebě pohonných hmot v dopravě v roce 2025 (cca 600 tisíc m3 ZP) Zachování nulové silniční daně pro vozidla na ZP Varianta 2 – pesimistický scénář Zachování zvýhodněné spotřební daně na ZP v dopravě i po roce 2020 avšak pouze na úrovni cca 50% výše spotřební daně pro klasické PHM Zachování nulové silniční daně i pro vozidla na ZP Podpora nákupu vozidel pro flotily státní správy a místní samosprávy  Varianta 3 – katastrofický scénář Zvýšení spotřební daně po roce 2020 pro ZP v dopravě na úroveň 100% daně pro kapalné PHM Nulová podpora ze strany státní správy a místní samosprávy (zrušení dotací na nákup vozidel) a zavedení silniční daně i pro vozidla na ZP

Operační programy 2014-2020 Operační program Doprava II vytvoření podmínek pro širší využití vozidel na alternativní pohon na silniční síti, a to zejména ve městech a na hlavní síti TEN-T, kde se předpokládá širší využití těchto vozidel, Integrovaný regionální operační program Pořizování vozidel na alternativní paliva do flotil dopravních podniků a do flotil dopravců zajišťujících městskou hromadnou dopravu a veřejnou linkovou dopravu Pořizování vozidel na alternativní paliva do flotil komunálních podniků provozujících vozidla svozu komunálního odpadu

Operační programy 2014-2020 Operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost Prioritní osa 1: Rozvoj výzkumu a vývoje pro inovace určena na podporu výzkumu, inovací Prioritní osa 3 (Investiční priorita 4, prioritní osa 3) na zavádění nízkouhlíkových technologií. Jako jednou z podporovaných aktivit je uvedeno „Zavádění inovativních nízkouhlíkových technologií v oblasti nízkouhlíkové dopravy (elektromobilita silničních vozidel)“.

Opatření na podporu čisté mobility Cíl: identifikovat komplexní množinu možných opatření a nalézt nejvhodnější v podmínkách ČR Kategorie opatření Legislativní Např. úprava legislativy Finanční Přímá/nepřímá podpora Podpora infrastruktury/vozidel Regulatorní opatření pro podporu ČM Např. parkování na jinak vyhrazených místech Podpora výzkumu, vývoje a vzdělanosti v oblasti ČM Zpracovávají se karty opatření Příklad

Příklady navrhovaných opatření NAP CM Jednotná metodika při procesu schvalování výstavby infrastruktury nabíjecích stanic a plnicích stanic Odstranění bariér v oblasti garážování a servisování plynových vozidel Investiční podpora budování infrastruktury (EV, CNG) Udržení zvýhodněných sazeb spotřební daně podle Dobrovolné dohody i po roce 2020 Dokončení procesu novelizace současné legislativy ve vztahu k vozidlům na LNG Zavedení daňových úlev (silniční daň) pro vozidla na CNG/LNG a elektrický pohon lehkých užitkových vozidel a vozidel nad 12 tun V rámci nabídkových řízení určených k výběru provozovatele veřejné linkové dopravy zohlednit energetické a ekologické dopady vozidel Úlevy z placení poplatků souvisejících s provozem vozidla na alternativní paliva Zvýhodnění nákupu vozidel s menšími emisemi CO2

Příklady navrhovaných opatření NAP CM Mimořádné odpisy pro dobíjecí infrastrukturu Pořizování vozidel na alternativní paliva do flotil dopravních podniků a do flotil dopravců zajišťujících městskou hromadnou dopravu a veřejnou linkovou dopravu Využití pruhů pro autobusy a taxi vozidly s elektrickým pohonem Zvýhodněné parkování na jinak vyhrazených místech pro vozidla na alternativní paliva Povinné kvóty pro developery na konektivitu dobíjecí infrastruktury Čistá mobilita ve vazbě na energetický zákon Podpora výzkumu a vývoje, posílení spolupráce mezi VŠ, výzkumnými organizacemi a průmyslem Cílené vzdělávací akce pro odbornou i širší veřejnost v oblasti alternativních paliv Začlenění čisté mobility do studijních programů na VŠ a SŠ Specifikace požadavků na elektrotechnickou kvalifikaci pracovníků

Děkuji za pozornost