Mgr. Patrik Mlynář náměstek ministra pro řízení sekce

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Nový zákon o nemocenském pojištění. Vývoj průměrného procenta pracovní neschopnosti.
Advertisements

Žofínské fórum Plyn – důležitá součást energetického mixu ČR 27. října 2015.
„ MNOHO LIDÍ SE DOSTALO D Á L, NEŽ MOHLI, PROTOŽE SI O NICH NĚKDO JINÝ MYSLEL, ŽE MOHOU.“ Centrum pro sluchově postižené Hodonínsko, o.p.s.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Ing. Milan Balcer oddělení obnovitelných zdrojů energie Energetická legislativa Novela vyhlášky č. 194/2007 Sb.
Čerpání finančních prostředků z PRV PRV v období operace Pozemkové úpravy – 3,5 mld. Kč - kontinuální příjem žádostí 1 výzva příjem žádostí.
Podpůrný a garanční rolnický a lesnický fond, a.s. „Finanční a servisní organizace pro český venkov“
Založení firmy postup. Postup založení firmy 1) Výběr oboru podnikání a vymezení předmětu živnosti 2) Volba právní formy podnikání 3) Určení názvu a umístění.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb na kraje Konference Financování sociálních služeb pro města a obce.
Nástroje dotační politiky MŽP k ochraně půdy Ing. Jiří Klápště Odbor obecné ochrany přírody a krajiny MŽP.
Kultura a památková péče v Pardubickém kraji v letech
Vytápění Teplárny. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
Seminář pro žadatele o finanční podporu z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Krajský úřad Jihomoravského kraje Odbor regionálního rozvoje.
Lidská společnost digitálního věku
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Kotlíkové dotace - úvod Mgr. Vanda Pánková. Obecné informace V programovacím období možnost výměny kotlů v domácnostech v rámci operačního programu.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Publikace klasifikace zdravotního stavu lesa na bázi TM Landsat pomocí webových služeb jako součást OPRL Ústav pro hospodářskou úpravu lesů Brandýs nad.
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Odd ě lení ekonomiky a kontroly, OSV, KÚ JMK.  Rozhodnutí Evropské komise ze dne č. 2012/21/EU  Zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních slu ž.
Diplomové práce pro CE WOOD a) Bilance toku materiálu pilařského provozu b) Závislost kvality vstupní suroviny na kvalitu výstupních produktů pilařského.
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ. Dělíme na: Primární sektor (těžba nerostných surovin, zemědělství, lesní a vodní hospodářství, rybolov) Sekundární sektor (průmysl,
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Praha Praha VÝROČNÍ KONFERENCE K PODPOŘE SNIŽOVÁNÍ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BYTOVÝCH DOMŮ V ČR STAV REALIZACE ENERGETICKY ÚSPORNÉHO.
Financování služeb sociální prevence z ESF Brno, 20. března 2012.
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
Rozpočtové určení daní Národní konference VENKOV 2016 Litoměřice 20. – 21. října 2016.
Ekonomika provozu a podnikání Ekonomika podnikání.
ZÁKLADNÍ HLEDISKA A CÍLE PŘI ZPRACOVÁNÍ NÁVRHU STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Úřad práce České republiky
Členská schůze MAS Nepomuk,
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Současný stav HÚL v evropském kontextu
Současné toky a zpracování spalitelných odpadů v ČR
Integrace VISION a VIS Mail do NS-VIS – VIS Mail fáze II projekt spolufinancovaný z ročního programu Fond pro vnější hranice (FVH)
Výrobní faktory v organizaci
Základní formy prodeje
Cena (druhy, změny) Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- Operačního programu.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Olomouckém kraji pro roky
Rozpočet přímých NIV Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 9. prosince 2015 Liberec.
Zákon o lesích (lesní zákon) č. 289/1995 Sb.
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
2. P marketingového mixu Cena. 2. P marketingového mixu Cena.
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Daně VY_32_INOVACE_41_828 Projekt.
Vykazování postupu nebo stavu
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Digitální učební materiál
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Pozemkové úpravy.
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
PRO-BIO Svaz ekologických zemědělců
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Kalamitní situace - opatření
Řízení rizik podvodu a korupce při zadávání veřejných zakázek
Tisková konference ČMKOS
Zákon o sociálních službách č. 108/2006 Sb.
potenciál úspor KSE v období dle cílů EU
Ing. Mgr. Zuzana Fišerová
Program na podporu lesních ekosystémů
Implementace BAT závěrů do integrovaných povolení v Moravskoslezském kraji Krakow.
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Kapitola 3 Hospodaření organizací
Financování dopravní infrastruktury v letech 2018 – 2021
Územní plán s prvky regulačního plánu
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Transkript prezentace:

Informace o vývoji kalamitní situace v lesích a připravovaných opatřeních Mgr. Patrik Mlynář náměstek ministra pro řízení sekce Sekce lesního hospodářství

(=cca desetinásobek normálního stavu) KůROVCOVÉ TĚŽBY Rok 2018 - další výrazná akcelerace napadení, příčiny: nepříznivý průběh počasí – sucho odbytová krize, nedostatek pracovních kapacit Prognóza pro letošní rok je při současném trendu alarmující: celkový roční objem vytěžené smrkové kůrovcové hmoty v ČR: cca 12-14 mil. m3 (=cca desetinásobek normálního stavu)

Kůrovcové těžby

Kůrovcové těžby Graf zahrnuje pouze údaje LČR a drobných vlastníků, kterým LČR vykonávají funkci odborného lesního hospodáře (celkem cca 55 % území). Změna trendu v % může být použita jako reprezentativní hodnota pro celé území kraje. Šipky naznačují trend oproti údajům v předchozí zprávě. Nejhorší situace je v Kraji Vysočina, a to i s ohledem na specifickou majetkovou strukturu (nižší podíl majetků ve vlastnictví státu).

v závislosti na vzniku dalších nahodilých těžeb a pod. KůROVCOVÉ TĚŽBY Prognóza pro rok 2019: celkový roční objem vytěžené smrkové kůrovcové hmoty v ČR: cca 15-20 mil. m3 ?? v závislosti na vzniku dalších nahodilých těžeb a pod.

Rajonizace (zonace) území ČR Připravovaná OPATŘENÍ Rajonizace (zonace) území ČR = účelové rozdělení území ČR podle stavu napadení a perspektivy záchrany lesních porostů Důvod: ušetření těžebních kapacit, pomoc odbytu se dřívím Cíl: zpomalit gradaci kůrovcové kalamity řešení následků (rychlá obnova lesa na kalamitních holinách) Pro vylišené zóny odpovídající mimořádná opatření Zonace provedena po hranici katastrálních území, průběžná aktualizace K omezení (zastavení) kůrovcové kalamity a řešení jejích následků (rychlá obnova lesa na kalamitních holinách) je třeba přistoupit k mimořádným opatřením, která nemají oporu v současné legislativě. Opatření budou aplikována v účelově vymezených oblastech (zónách) ve kterých by mělo být vlastníkům lesů umožněno, aby nerespektovali přísná ustanovení lesního zákona k odstraňování napadených stromů. Tato opatření mohou být uskutečněna pouze za předpokladu urychleného přijetí novely lesního zákona. Rozsah zón se může v příštích obdobích změnit vzhledem k rozvoji kůrovcové kalamity. Zóny jsou vylišeny po hranicích katastrálních území, analyzováno bylo všech 13 095 KÚ.

Rajonizace (zonace) území ČR Připravovaná OPATŘENÍ Rajonizace (zonace) území ČR K omezení (zastavení) kůrovcové kalamity a řešení jejích následků (rychlá obnova lesa na kalamitních holinách) je třeba přistoupit k mimořádným opatřením, která nemají oporu v současné legislativě. Opatření budou aplikována v účelově vymezených oblastech (zónách) ve kterých by mělo být vlastníkům lesů umožněno, aby nerespektovali přísná ustanovení lesního zákona k odstraňování napadených stromů. Tato opatření mohou být uskutečněna pouze za předpokladu urychleného přijetí novely lesního zákona. Rozsah zón se může v příštích obdobích změnit vzhledem k rozvoji kůrovcové kalamity. Zóny jsou vylišeny po hranicích katastrálních území, analyzováno bylo všech 13 095 KÚ. Nejpostiženější oblast - 117 tis. ha (zásoba smrku okolo 53 mil. m3 ) Nárazníková oblast - 317 tis. ha (zásoba smrku okolo 138 mil. m3 ) Zbytek území ČR - 553 tis. ha (zásoba smrku okolo 214 mil. m3 )

Připravovaná OPATŘENÍ Úprava legislativy Mimořádná opatření nemají podporu v současné legislativě! Rychlá novelizace lesního zákona Obsah novelizace - možnost MZe opatřením upravit zejména: podmínky zpracování nahodilých těžeb podmínky použití reprodukčního materiálu lesních dřevin při zalesňování lhůtu pro zalesnění a zejména zajištění lesních porostů K omezení (zastavení) kůrovcové kalamity a řešení jejích následků (rychlá obnova lesa na kalamitních holinách) je třeba přistoupit k mimořádným opatřením, která nemají oporu v současné legislativě. Opatření budou aplikována v účelově vymezených oblastech (zónách) ve kterých by mělo být vlastníkům lesů umožněno, aby nerespektovali přísná ustanovení lesního zákona k odstraňování napadených stromů. Tato opatření mohou být uskutečněna pouze za předpokladu urychleného přijetí novely lesního zákona. Rozsah zón se může v příštích obdobích změnit vzhledem k rozvoji kůrovcové kalamity. Zóny jsou vylišeny po hranicích katastrálních území, analyzováno bylo všech 13 095 KÚ.

ZAJIŠTĚNÍ ASANAČNÍCH PROSTŘEDKŮ Jednání se zástupci distributorů a výrobců chemických prostředků (cíl zajistit dostatek přípravků na trhu v roce 2019, resp. 2020, pro profesionální i neprofesionální uživatele) Informační kampaň k problematice přípravků na ochranu rostlin (cíl informovat drobné vlastníky o přípravcích, které lze koupit a aplikovat bez odborné způsobilosti) Opakování výjimky pro fumigace EDN (ethandinitril) (cíl zajistit možnost fumigace dřeva EDN po celou sezónu 2019)

Finanční nástroje – NV 30/2014 Sb. 1.11.2018 novela nařízení vlády o poskytování finančních příspěvků na hospodaření v lesích Navýšen objem finančních zdrojů z 630 mil Kč na 1,15 mld Kč (tedy cca z 480 Kč/ha na cca 1000 Kč/ha) Nový dotační titul na asanaci vytěženého dřeva a štěpkování napadených mladých porostů Vyšší sazby na obnovu a zajištění melioračními a zpevňujícími dřevinami Vyplácení finančních prostředků 2x ročně (cash flow)

Další opatření Ekonomického charakteru Jednání s MPO o možnosti využití přebytečné dřevní hmoty v energetice a výrobě tepla Navrhovaná změna vyhlášky č. 477/2012 Sb., o stanovení druhů a parametrů podporovaných obnovitelných zdrojů pro výrobu elektřiny, tepla nebo biometanu a o stanovení a uchovávání dokumentů – rozšířit podporované spalování dříví (= tzv. zelený bonus) také nad 7 cm (tzv. hroubí) Hledání odbytu u lokálních provozů (především teplárny, významná role krajů) Odhadované navýšení o ČEZ +0,5 mil. m3 u nestátních spaloven nepokrývá patrně lokální zdroje tepla pro malá města a malé provozovny, které jsou naopak klíčové pro lokální odbyt kalamitního dříví. Problematika vyžaduje detailnější analýzu odbytišť než poskytuje MPO. Možno využít pomoci krajů s identifikací odbytišť. Dále je třeba detailněji analyzovat strukturu zeleného bonusu, protože se nedomníváme, že toto navýšení nese nárok na státní rozpočet ve výši 1 mld. Kč

Další opatření Ekonomického charakteru Mimořádná podpora vlastníků lesů Nová forma podpory Záměr podpory - dorovnání výnosu z 1 hektaru lesa, který je v současné době snížen vlivem kůrovcové kalamity (snížená cena dříví, odbytová krize) Proběhlo jednání u Evropské komise pro ověření slučitelnosti podpory s pravidly EU K projednání na vládě – pro nestátní sektor vlastníků lesů výše podpory cca 3 mld. Kč Zacílení podpory na majetky mimo rajonizaci, které mají částečný příjem z prodeje dřevní hmoty + majetky v oblasti rajonizace (výpadek příjmu z prodeje dříví, absence nákladů na těžbu). Celkem cca 3 mld. Kč. Nejedná se o státní vlastnictví. V následujících letech dojde ke zvyšování sazby (v reakci na pokles ceny dřeva a růstu nákladů na obnovu) a zvyšování výměry ploch. Probíhá příprava novely lesního zákona (zmocnění, rozhodování, kontrola). Probíhá příprava pravidel MZe.

Další opatření Ekonomického charakteru Zvažovaná varianta novelizovat zákon č. 325/2004 Sb. o dani z přidané hodnoty – záměr přesunutí palivového dřeva do druhé snížené sazby DPH (10%)   V roce 2017 vlastníci lesů dodali 2,4 mil m3 palivového dříví (VI. třída jakosti), z toho 1,7 mil. m3 tvořilo dříví jehličnaté Předpoklad promítnutí snížené sazby DPH do konečné ceny palivového dřeva, zvýšení poptávky po palivovém dřevu, pozitivní mediální propagace spotřeby palivového dřeva Uvedené objemy dříví se týkají dříví dodaného vlastníky lesů. Skutečný objem vyrobeného palivového dříví je 2,4 x koef. 1,5-2.

Děkuji za pozornost a Lesu zdar Mgr. Patrik Mlynář náměstek ministra pro řízení sekce Sekce lesního hospodářství patrik.mlynar@mze.cz