Životní prostředí je luxus, na který si nejdřív musíme vydělat

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Proč se nestarat o životní prostředí? Životní prostředí je luxus, na který si nejdřív musíme vydělat Předcházení problémům peníze naopak šetří – prevence.
Advertisements

Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět:Inovace výuky prostřednictvím.
KONCEPT A MOŽNOSTI PODPORY SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ Svatava Škantová MPSV 7. října 2015, Praha.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_20_Péče a ochrana ŽP Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 20 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
Jaderná energie. Jestliže je jaderná energetika tak výhodná, proč se jich staví relativně málo ? ? ? ? ?
Integrovaná prevence v resortu MZe. IPPC – integrovaná prevence a omezování znečištění  IPPC = integrovaná povolení (IP) a integrovaný registr znečištění.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Rodinné právo 1 N á zev sady: Výuka občanské nauky v 2. ročníku odborného.
Strategické dokumenty, řízení, plánování a směřování Jihočeského kraje Ing. Luboš Průcha vedoucí oddělení regionálního rozvoje KÚ JčK.
Lidská společnost digitálního věku
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Osvícenství. Na počátku moderní společnosti... Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ. Dělíme na: Primární sektor (těžba nerostných surovin, zemědělství, lesní a vodní hospodářství, rybolov) Sekundární sektor (průmysl,
UDRŽITELNÝ ROZVOJ JAKO PRINCIP POLITICKÉHO ROZHODOVÁNÍ.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí. Zamyšlení nad současnou zemědělskou produkcí a potřebou Václav Vaněk,
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_20.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
ZÁKLADNÍ HLEDISKA A CÍLE PŘI ZPRACOVÁNÍ NÁVRHU STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Dopravní modely v SUMP Jitka Ondráčková
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
Datum:   Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Základy automatického řízení 1
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Dějiny daňových teorií
Josef Středula, předseda ČMKOS
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Společné a koordinované politiky EU
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Společenská odpovědnost ve školství
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Úvod do filosofie a etiky v sociální práci
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Základy ekonomie TNH 1 – 1. seminář
Ekonomika– národní hospodářství
Makroekonomie E 7 - otázky.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
K SOCIALIZACI – VLČÍ DĚTI
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu "EU peníze školám"
13. Růst lidské populace, demografie
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
CESTOVNÍ RUCH JAKO SYSTÉM
Sociologické aspekty ochrany spotřebitele
OSVÍCENSTVÍ 18. STOLETÍ VĚK ROZUMU.
EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
Biodiverzita V. Ochrana biodiverzity.
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Ochrana veřejného zdraví ZÁKON č. 258/2000 Sb.
Věda a etika.
„Postup města Chrudim k udržitelnému rozvoji pomocí MA 21“
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Životní prostředí je luxus, na který si nejdřív musíme vydělat Proč se nestarat o životní prostředí? Životní prostředí je luxus, na který si nejdřív musíme vydělat Předcházení problémům peníze naopak šetří – prevence je vždy výhodnější, než náprava (introdukované druhy, zdravotní problémy a úmrtí ze špatné kvality vzduchu, vody a potravin, poškození půdy degradací, lesů a budov kyselými dešti…)

Naše problémy vyřeší technologický pokrok Proč se nestarat o životní prostředí? Naše problémy vyřeší technologický pokrok Každá technologie nějaký problém řeší a nové vytváří (freony, automobilismus…). Technologická řešení následků (např. úniky ropy, jaderné havárie) jsou mnohem nákladnější než odstranění příčin (bezpečnostní a environmentální předpisy).

Proč se nestarat o životní prostředí? Podle ukazatelů jako je průměrná délka života nebo HDP na osobu se naše situace stále zlepšuje To platí pro část světa a současná prosperita je založena na neudržitelném utrácení přírodního kapitálu (neobnovitelných zdrojů energie a surovin, zemědělské půdy, lesů, rybolovišť…) Historické kolapsy civilizací (Sumer, Mayové, Velikonoční ostrov, Řím, Sovětský svaz…) přicházejí často krátce poté, kdy dosáhly vrcholu populace, bohatství a moci (a zároveň vrcholného tlaku na životní prostředí).

Proč se nestarat o životní prostředí? Svět unese jakoukoli populaci, protože čím více lidí, tím více vynálezů a bohatství Ve skutečnosti jsou země s nejvyšším počtem obyvatel v naprosté většině případů velmi chudé (Indie, Indonésie, Pákistán, Bangladéš, Nigérie…) Současný růst populace je nepředstavitelný i z jednoduchých prostorových důvodů (už dnes schází prostor k bydlení a k obživě).

elektronický odpad, radioaktivní odpad, znečišťující výroba… S čím se musíme vypořádat? Tragédie občiny pastevectví, ryboloviště, externality – průmyslové, energetické, dopravní… Syndrom NIMBY elektronický odpad, radioaktivní odpad, znečišťující výroba… Syndrom vytěsňování racionální kritická analýza je nahrazena pseudonáboženskou vírou v pokrok, růst a vlastní „beztrestnost“

Proč se starat o životní prostředí? Racionální důvody Etické ohledy

Environmentální etika Etika se zabývá filosofickým východiskem postojů a uznávaných hodnot, hledá rozlišení mezi dobrem a zlem. Environmentální etika zkoumá mravní základ odpovědnosti za mimolidský svět (kam až tato odpovědnost sahá?)

Ústřední otázky etiky Kdo nebo co má mravní závažnost, tedy musí být bráno v úvahu mravními aktéry (těmi, kdo jsou schopni vědomého rozhodování)? Podle jakých kritérií se rozhodovat v případě konfliktu mezi zájmy různých entit, z nichž každá má morální závažnost?

Rozšiřující se kruhy v etice Morální ohledy v různých směrech env. etiky zahrnují i mimolidský svět: patrná je jistá analogie s vývojem v chápání lidství a občanství.

Příklad: lidská a občanská práva v USA

Individualistický antropocentrismus (egocentrismus) Lidé se zásadně odlišují od okolního světa a mají právo ho ovládat. Lidská historie je linií stálého pokroku, který nesmí přestat. Každý problém má řešení a lidé jsou schopni ho odhalit. Cílem je maximalizace vlastních zájmů (co je dobré pro jednotlivce, je v důsledku dobré i pro společnost). Mysl a tělo jsou oddělené entity. Zahrnuje: Platón, Georg W.F. Hegel, George Berkeley, Rene Descartes, Adam Smith, …

Dominance nad přírodou Egocentrismus a monoteistická náboženství 1 Dominance nad přírodou Genesis: „Ploďte a množte se a naplňte zemi. Podmaňte ji a panujte nad mořskými rybami, nad nebeským ptactvem, nade vším živým, co se na zemi hýbe…“ Prokletí divočiny Svatá, zaslíbená místa jsou pouze pastorální, zemědělské nebo městské končiny.

Zavržení panteismu a animismu Egocentrismus a monoteistická náboženství 2 Zavržení panteismu a animismu Animismus věří v duši živých i neživých součástí světa, panteismus ztotožňuje božstva s přírodními objekty a procesy – obojí vede k úctě k přírodě a všem bytostem. Posvátné leží mimo tento svět Země je zbavena hodnoty v naději na život věčný v ráji.

Egocentrismus a západní filosofie Rene Descartes (1596-1650) Zvířata – narozdíl od lidí – nemají mysl a duši a tudíž nemohou ani trpět. „Myslím, tedy jsem“ je podle Descarta důkazem nejen existence, ale také lidské nadřazenosti. Příroda se tak stává objektem, „věcí“. Její hodnota se odvozuje pouze z užitku pro člověka. Francis Bacon (1561-1626) Zakladatel vědecké metody a další proponent dualismu člověka a přírody.

Antropocentrismus „trvalé udržitelnosti“ Lidé se od ostatních bytostí liší kulturním dědictvím. Technologický a sociální pokrok je neomezený, všechny sociální problémy lze vyřešit. Cílem je dobro pro co největší množství lidí – do toho spadá i odpovědnost za podmínky k životu budoucích generací. Vůči přírodě je člověk hospodářem, správcem (narozdíl od panského postoje egocentrismu). Zahrnuje: John S. Mill, Karl Marx, Dennis Meadows, Karl R. Popper, Karel Čapek, František z Assisi, …

Hnutí za práva zvířat Zvířata prožívají emoce a utrpení podobně jako lidé, proto se na ně musí také vztahovat morální ohledy. Zvířata by neměla být využívána pro kožešiny a pro bolestivé pokusy ani by neměla být chována pro potravu v průmyslových velkochovech. Zahrnuje: Jeremy Bentham, Tom Regan, Peter Singer, … (Osvobození zvířat – Animal Liberation)

Biocentrismus Ačkoli se lidé liší od jiných organismů kulturou, komunikací a technologií, zůstávají součástí globálního ekosystému. Živá i neživá stvoření mají hodnotu samy o sobě: každý život představuje dobro a jeho ničení zlo. Člověk, stejně jako ostatní tvorové, má právo využívat přírodní zdroje, ale jen do míry nezbytné k životu. Zahrnuje: taoismus, budhismus, indiánská náboženství, Albert Schweitzer, … (Nauka úcty k životu)

Ekocentrismus Život lidí je ovlivňován nejen kulturními a sociálními faktory, ale také soustavou příčin, následků a zpětných vazeb v přírodě. Lidské konání může mít nezamýšlené důsledky v omezeném prostředí, na kterém jsme závislí. Celek vždy představuje více než pouhý součet svých částí. Člověk je „řadovým občanem“ ekosystému Země. Zahrnuje: Henry D. Thoreau, John Muir, Aldo Leopold, … (Etika Země – Land Ethics)

Etika Země (Aldo Leopold) “Základní kámen, kterým musí být pohnuto, aby proces vývoje etiky začal, je prostě tento: přestat pojímat rozumné užívání Země jako čistě ekonomický problém. Zkoumejte každý problém z hlediska toho, co je eticky a esteticky správné, stejně jako z hlediska toho, co je ekonomicky výhodné. Určitá věc je správná, když směřuje k zachování celistvosti, stability a krásy biotického společenství. Směřuje-li jinam, je špatná.”

Zahrnuje: Bill Deval, George Sessions, Arne Naess… Hluboká ekologie Všechny životní formy mají hodnotu nezávislou na jejich užitku pro člověka. Všechny druhy mají právo na existenci a naplnění svého evolučního osudu. Pokud se člověk identifikuje s přírodou, přijme za ni přirozenou odpovědnost. Předpokládá nutnost odstranění příčin poškozování přírody – konzumerismu a nadměrné populace. Zahrnuje: Bill Deval, George Sessions, Arne Naess…

Povrchní x hluboká ekologie podle A. Naesse PE: váží si diverzity jako zdroje pro člověka HE: považuje rozmanitost za hodnotu o sobě PE: hodnota je vždy hodnota pro člověka HE: považuje za „druhismus“, rasismus druhu PE: „přírodní zdroj“ je zdroj pro člověka HE: „přírodní zdroj“ znamená zdroj pro všechno živé PE: je proti znečištění, pokud brzdí ekonomický rozvoj HE: čistota prostředí je důležitější než ekonomický rozvoj PE: přelidnění ve třetím světě ohrožuje ekologickou rovnováhu HE: svět je přelidněný, ale nejvíce ohrožují nadspotřební země PE: lidé nepřijmou dalekosáhlý pokles životní úrovně HE: lidé by neměli přijmout pokles kvality života, měli by přijmout pokles spotřeby v nadspotřebních zemích

Z řady dobrých zdrojů doporučuji následující: Kde se dozvědět více Z řady dobrých zdrojů doporučuji následující: Erazim Kohák: Zelená svatozář Aldo Leopold: Obrázky z chatrče

Spotřebitelské rozhodování – princip 3R Reduce – omezuj (opravdu to potřebuji? Přednost výrobkům z obnovitelných zdrojů, vyrobeným blízko kvůli dopravě a výrobkům z obnovitelných surovin) Reuse – používej znovu (přednost kvalitním a provozně úsporným věcem, které je možné opravovat a opakovaně používat) Recycle – recykluj (tříděný a znovu využitý odpad má mnohem vyšší hodnotu, použité suroviny se nemusí znovu vytěžit, nebezpečné látky neuniknou do prostředí)

Ekologické zemědělství: příklad etického i spotřebitelsky odpovědného přístupu Hospodařit v souladu s přírodou: používat pouze statková hnojiva, využívat uzavřeného cyklu rostlinné a živočišné výroby, omezit těžkou mechanizaci Problémům se škůdci a chorobami předcházet a nesnažit se s přírodou „bojovat“: nepoužívat pesticidy, ochranu rostlin postavit na rotaci plodin a jejich diverzitě, podpoře užitečných volně žijících rostlin a živočichů Chovat domácí zvířata důstojným způsobem, respektovat jejich přirozené požadavky a chování: pouze volný chov Certifikované ekologické zemědělství je vázáno předpisy a kontrolováno (KEZ). V ČR je takto obhospodařováno 12% plochy zemědělské půdy, Rakousko kolem 20%. Většinou jde ale o travnaté plochy

Ekologické zemědělství: přínosy a problémy eliminuje znečištění potravin cizorodými látkami udržuje kvalitu půdy a zamezuje její degradaci odstraňuje hlavní etické výhrady k zemědělskému chovu zvířat zvyšuje zaměstnanost a osídlení venkova podporuje tvorbu a údržbu kulturní krajiny Problémy: náročné na lidskou pracovní sílu (zároveň může být výhoda – viz výše) - o 10 - 30% méně efektivní než průmyslová zemědělská velkovýroba

Jak poznat ekologicky šetrnou produkci: ekoznačky Přidělují a kontrolují státní agentury na základě posouzení životního cyklu (výrobků) nebo splnění podmínek (zemědělství).