UNIVERZITA PARDUBICE Dopravní fakulta Jana Pernera Doc. Ing. Vladimír Němec, Ph.D. Vedoucí oddělení letecké dopravy UNIVERZITA PARDUBICE
Dopravní fakulta Jana Pernera Od roku 1993 součástí Univerzity Pardubice Multidisciplinární zaměření management, marketing a logistika, technologie a řízení dopravy, dopravní stavby, dopravní prostředky, elektrotechnika a elektronika v dopravě, letecká doprava – v plánu od 10/2019
Studijní programy a obory DFJP Bakalářské a navazující magisterské studijní programy Dopravní technologie a spoje Dopravní management, marketing a logistika Technologie a řízení dopravy Elektrotechnické a elektronické systémy v dopravě Dopravní prostředky Aplikovaná informatika v dopravě Stavební inženýrství Dopravní stavitelství Doktorský studijní program - Dopravní technologie a spoje Technologie a management v dopravě a telekomunikacích Dopravní prostředky a infrastruktura
Organizační uspořádání DFJP Katedra managementu, marketingu a logistiky Katedra technologie a řízení dopravy Katedra dopravního stavitelství Katedra elektrotechniky, elektroniky a zabezpečovací techniky v dopravě Katedra dopravních prostředků a diagnostiky Katedra mechaniky, materiálů a částí strojů Katedra informatiky v dopravě Výukové a výzkumné centrum v dopravě Výukové a informační pracoviště Praha Dislokované pracoviště Česká Třebová Zkušební laboratoř AL DFJP (akreditovaná ČIA)
Studium na DFJP (2016/17) Celkem 1593 Prezenční 908 Kombinované 685
Studium na DFJP (2016/17) Celkem 1593 Na 1 AP 17,86 Zahraničních 3,9 %
Studium na DFJP (2016/17) Zahraniční mobility
Věda a výzkum na DFJP v roce 2017 Revizní posudek na železniční nehodu ve Studénce z roku 2008 (Okresní soud v Novém Jičíně) Metodika výpočtu spotřeby trakční energie, resp. trakční nafty na jednotlivých vozebních ramenech vždy pro konkrétní vlakovou zátěž a typ lokomotivy (ČD Cargo, a.s.) Audit měření přepravních dob (Od roku 2014 – Česká pošta, s.p. )
Vědeckovýzkumná činnost na DFJP Hybridní lokomotiva a elektronická optimalizace energetiky jejího provozu (MPO TRIO, 2014-2019) Centrum kompetence drážních vozidel (TAČR, 2015-2019) Switch and Crossing Optimal Design and Evaluation (Shift2Rail, 2016-2019) Predictable and Optimised Braking (RSSB Sheffield)
Zavádění leteckých oborů V roce 2017 se Univerzita Pardubice rozhodla, že podá na NAU žádost o Institucionální akreditaci. DFJP zpracovala žádost ve vědním oboru Doprava. Spis je posuzován a 17.7. je na programu jednání Rady NAU.
Zavádění leteckých oborů
Svět v roce 2050 Nehledejme odpověď na otázku kolik miliard cestujících bude přepravováno v roce 2050. Dojde ke změně věkové struktury cestujících. Bude problém s dostatečným počtem kvalifikovaného personálu. Největším problémem bude nedostatečná kapacita letišť Vlak bude preferovaným dopravním prostředkem na vzdálenosti do 800 km. Nejrychlejší růst letecké dopravy bude v Číně, Indii, Rusku, Brazílii a Mexiku. Budeme vědět konečnou zásobu ropy na planetě.
Vývoj počtu 15-ti letých osob v ČR
Infrastruktura Lze očekávat, že počet cestujících přesáhne 16 miliard. Nebude možné budovat infrastrukturu bez účasti státu. Růst investic do bezpečnosti. Nutný rozvoj regionálních letišť a menších vnitrostátních. Využití UAV v nákladní dopravě a nutnost vybudovat potřebnou infrastrukturu. Nejrychlejší růst letecké dopravy bude v Číně, Indii, Rusku, Brazílii a Mexiku. Systémy řízení letového provozu
Technologie Snížení hmotnosti letadel na polovinu. Změna vnitřního uspořádání sedadel - demografie. Snížení technického života letadel. Zavedením technologií virtuální reality umožní odstranění oken. Větší podíl recyklovaných materiálů při výrobě letadel. Nutná náhrada za kerosin, masivní zapojení solárních zdrojů.
Cíle bakalářského studia Bakalářské studium by se uskutečňovalo v samostatné specializaci Letecká doprava, která bude součástí programu ve vědním oboru Doprava. Cílem studia bude studenty připravit na výkon povolání v leteckých podnicích, a pokud to jen bude možné, tak absolventi budou moci na bázi dobrovolnosti získávat během studia profesní licence, které jsou pro daný výkon povolání nezbytné. Jelikož většina profesí v letectví je regulovanými profesemi, bude systém studia současně naplňovat požadavky Vysokoškolského zákona a standardů NAU a zároveň požadavků a standardů Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA), které jsou obsaženy v samostatných dokumentech DFJP a jejichž plnění je potvrzeno vydanými Osvědčeními k výcviku a zkouškám techniků údržby letadel (MTO) a k výcviku pilotů letounů a vrtulníků (ATO).
Profil absolventa Studium je zaměřeno jednak na teoretické předměty, průpravné předměty, manažersko-ekonomické předměty, humanitní předměty a oborové předměty. Všichni absolventi musí mít dobré znalosti obecné i odborné angličtiny. Absolvent získá základní znalosti v teoretických disciplínách letadlové techniky, jakými jsou např. aerodynamika, mechanika letu, teorie motorů, letecké materiály, technologie výroby letadel, provoz letadlové techniky, navigace a systémy řízení letu, letecká avionika a přístrojové systémy letadel, údržba letadlové techniky a další, které spolu s jazykovou přípravou a předměty z oblasti managementu a ekonomiky poskytnou studentům široký přehled ve studovaném oboru letectví a dobrou přípravu pro nástup do praxe. Projektově orientovaný systém výuky přinese studentům prospěšné zkušenosti s řešením konkrétních projektů z praxe, s týmovou spoluprací a také cenné a užitečné kontakty s významnými odborníky z praxe.
Profil absolventa Absolvent studijního oboru bude připraven pro práci ve středních manažerských provozních, technických a ekonomických funkcích v oblastech letecké dopravy, ale i organizacích provozujících tyto technologie. Absolventi jsou schopni zastávat pozice na střední řídící úrovni u organizací zajišťujících zpoplatnění dopravních cest, mohou zastávat řídící funkce u provozovatelů mezinárodních letišť, nebo kontrolní funkce na Úřadu pro civilní letectví ČR nebo Odboru pro civilní letectví MD. V důsledku sjednocení předpisové základny pro oblast dopravy v EU mají absolventi možnost uplatnění v mnoha dalších evropských státech v leteckém průmyslu. Mimo to absolvent může najít uplatnění i v ozbrojených složkách ČR využívajících letadlovou techniku, v institucích státní správy, v institucích zabývajících se odborným zjišťováním příčin leteckých nehod, nebo v organizacích zajišťujících vývoj, výrobu nebo provoz letecké techniky pro potřeby sportovního a rekreačního létání. Známou skutečností je, že absolventi kvalitních interdisciplinárních studijních programů, ke kterým právě letectví patří, získávají poměrně často velice dobré uplatnění i v rámci jiných, příbuzných technických oborů. Absolvent uvedené specializace získává také dobrý a potřebný základ pro případné pokračování své odborné a profesionální přípravy v následujícím studiu magisterského studijního programu.
Děkuji za pozornost doc. Ing. Vladimír Němec, Ph.D., prof.h.c. tel.: +420 606 858 083 mail: vladimir.nemec@upce.cz