základy komunikace dle videotreninku interakcí (VTI)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

STRATEGIE VIZE Kam chceme dojít? Kde jsme? Co umíme?
ZLOBÍ DĚTI VÍC? DĚTI ZLOBÍ JINAK!
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika.
Komunikace Aktivita č.1: Člověk a svět práce Prezentace č. 6
BEHAVIORISMUS John Watson I.P.Pavlov C.L.Hull N.E.Miller J.Dollard
OTČE Centrum pro katechezi Olomouc, Modlitba Páně při mši svaté „Když jsme byli pokřtěni, nepřijali jsme ducha otroctví, abychom se znovu báli,
Muži jsou z Marsu, ženy z Venuše a děti jsou z nebe JOHN GRAY
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Komunikace.
Komunikace s dětským pacientem
Psychologie štíhlé postavy
PER – Burgetová Zuzana.  Jak vybrat vedoucího týmu.  Profil vedoucího týmu  Složení týmu  Co vede ke špičkovému výkonu týmu  Rozdíl mezi skupinou.
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Specifika zpracování vzdělávacích obsahů vyučovacích předmětů: Čtení – globální a analyticko–syntetická metoda – vzhledem k vícečetnému postižení bylo.
PŘEDSTAVUJEME Fond ohrožených dětí je občanské sdružení na pomoc týraným, zanedbávaným, zneužívaným opuštěným nebo jinak sociálně ohroženým dětem, s působností.
Sociální práce s rodinou 3
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Cíle pozorování, kategorie a jednotky pozorovaného chování
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
Jak efektivně komunikovat s klientem?
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
Komunikace a informace „Schopnost prezentace, představí sebe a oddíl“ Zásady kvalitní prezentace Jan-Iáček-Konečný , Vídeň.
Zdravá škola.
ZÁKLADNÍ SOUBOR Základní soubor (populace) je většinou myšlenková konstrukce, která obsahuje veškerá data, se kterými pracujeme a není vždy snadné jej.
Patologie mluvní komunikace v sociální interakci
Sebeuvědomění a sebekontrola
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Teorie motivace Adéla Furiková.
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ.
Komunikace. Komunikace Komunikace je přenos nejrůznějších informačních obsahů v rámci komunikačních systémů Komunikace je přenos nejrůznějších informačních.
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Zdravotnický asistent, první ročník Komunikace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
Jak připravit vzdělávací nabídku s respektem k osobnosti dítěte
Improvizace jako součást intermediálních aktivit v procesu sebepoznání a vztahové komunikaci Wanda Dobrovská Univerzita Palackého v Olomouci Katedra hudební.
INTERNET INFORMATIKA 5. TŘÍDA. Internet si volně můžeme vyložit jako sít, která vzájemně propojuje počítače po celém světě. Někdy se také internet označuje.
Neverbální komunikace
Zásady efektivní komunikace
„ WORKSHOP „Terénní sociální práce v sociálně vyloučených lokalitách Moravskoslezského kraje – práce se závislými klienty“ Vyhodnocení a shrnutí výstupů.
Sociální psychologie se zaměřením na sport
ARTETERAPIE.
VÝVOJ ŘEČI VY_52_INOVACE_ února 2014
Katedra sociální pedagogiky na Pedagogické fakultě MU Projekty zaměřené na zvyšování životních a profesních perspektiv sociálně znevýhodněných skupin.
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
I n k l u z i v n í v z d ě l á v á n í aneb odvaha dělat věci jinak
Anotace Aneb o dorozumívání  Slovo cizího původu, které znamená 1. Spojení - veřejné dopravní prostředky a veřejnou dopravu ( silnice, dráha) 2. Dorozumívání.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Výchovné metody Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 12.října 2012.
Práva Pacientů Tato práva jsou prohlášená za platná dnem 25. února 1992 Schválila Centrální etická komise Ministerstva zdravotnictví České Republiky.
KULTURA OSOBNÍHO PROJEVU Střední škola obchodně technická s. r. o. Mgr. Marta Fojtíková.
Systemický přístup Mgr. Věra Pucová. Základní charakteristika přístup orientovaný na změnu opak diagnostického přístupu typický přístup pro sociální práci.
PROSLOV Mgr. Michal Oblouk.
Člověk a zdraví Vysvětlení pojmu ASERTIVITA
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Mimoverbální komunikace
KOMUNIKACE Zápis do sešitu
Je určena pro děti, které nemají ve své rodině dobrou péči a výchovu.
Projev a image prezentujícího
Čím chci být, až vyrostu Tomáš Fryčka.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Jazykové hádanky Jazyk a řeč.
Škola: SŠ, ZŠ a MŠ Karviná Autor: Bc.Balonová Soňa
Pokročilé metody speciální pedagogiky
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
SOCIÁLNÍ PSYCHOLOGIE Sociální komunikace.
Transkript prezentace:

základy komunikace dle videotreninku interakcí (VTI) Jan Kubánek, Priessnitzovy léčebné lázně a.s. Jeseník 8.12.2018 VTI - MUDr.Jan Kubánek

úvod Člověk je bio-psycho-sociální jednotka komunikace – psychosociální vrstva 8.12.2018 VTI - MUDr.Jan Kubánek

Komunikace Verbální - neverbální Předávání informací „co?“ + „jak?“ 8.12.2018 VTI - MUDr.Jan Kubánek

Jak ? Jaké může být? ( např. akceptující nebo odmítající) O čem nás informuje? Co má vliv na to, jak „Jak?“ bude vypadat? VTI mění „Jak?“ Psychoterapie mění „Jak?“ 8.12.2018 VTI - MUDr.Jan Kubánek

8.12.2018 VTI - MUDr.Jan Kubánek

VTI Formální stránka komunikace Kontakt a interakce 8.12.2018 VTI - MUDr.Jan Kubánek

Historie Nizozemí – 80.léta Systémové pojetí Péče v domácím prostředí Tam, kde je žádoucí posilovat pozitivní prvky komunikace 8.12.2018 VTI - MUDr.Jan Kubánek

Teorie a pozorování Dítě se neustále ujímá iniciativy k navázání komunikace Rodiče potvrzují příjem Potvrzení vyvolá nové iniciativy 8.12.2018 VTI - MUDr.Jan Kubánek

Neodpovídají-li rodiče, dítě iniciativy opakuje, zesiluje nebo přesouvá Zlobí! Výzkumy ukazují, že dítě se ve svém přirozeném prostředí snaží úmyslně a motivovaně komunikovat s ostatními a to už v době než začne mluvit. / upoutává na sebe pozornost, vykřikuje, brumlá, dělá různé pohyby / Ukazuje se to jako jedna ze základních potřeb už velmi malého dítěte. / jíst, spát, být v suchu, čůrat, kakat, komunikovat / Obr.2 Další výzkumy ukázali, že: A/ Dítě se neustále a spontánně ujímá iniciativy k navázání kontaktu s rodiči Z chování novorozence se dá jasně zjistit, že jsou tyto iniciativy vrozené. Rodiče mají silnou tendenci na ně odpovědět. Ale záleží na jejich vlastní výchově, jestli budou umět svoje dítě přijímat nebo ne. Během práce s videem v zanedbávajících rodinách, v rodinách, které nepřijímají iniciativy svých dětí se ukázalo, že přirozené iniciativy ke kontaktu ze strany dítěte nikdy zcela nevyhasnou, i když se na ně léta neodpovídá. Děti mají téměř nekonečnou snahu s námi rodiči nějak komunikovat.   B/ rodiče potvrzují příjem jeho iniciativy Rodiče si uvědomují a reagují na iniciativy svého dítěte, např. otočením, úsměvem, napodobením zvuků, mluvou… Obr.3 C/ toto potvrzení vyvolá nové iniciativy, čímž narůstají vzájemné interakce Ukazuje se, že děti často opakují iniciativy, na které rodiče neodpověděli a dávají jim tak novou šanci potvrdit příjem. Rodiče si to ovšem mohou vykládat jako zlobení. Iniciativy ke kontaktu se liší v závislosti na věku dítěte. Vývoj dítěte je závislý na věkové přiměřenosti odpovědi. Obr.4 Iniciativa ke kontaktu je základní potřebou dětí. Dítě vykazuje iniciativy a očekává na druhé straně reakci, že poselství bylo přijato, očekává odpověď. Jestliže se to nedaří, stávají se jeho „řádné“ iniciativy slabší. Přesunují se však do jiného směru. Rodiče pak říkají např. vyžaduje pozornost za každou cenu…zkouší to po zlém…dělá ze sebe šaška…zkouší naší trpělivost…předvádí se… V této souvislosti je důležitá schopnost rodičů na iniciativy dítěte odpovídajícím způsobem reagovat, přijímat a rozvíjet je. Tato schopnost rodičů se jeví jako důležitý faktor vývoje dětí. Extrémním příkladem může být např. zanedbanost.. VTI jako takové zvětšovací sklo může pomoci rodičům vidět iniciativy svého dítěte, které třeba do té doby neviděli a umožní jim tak na ně odpovídat. Obr.5 8.12.2018 VTI - MUDr.Jan Kubánek

Odpověď musí být věkově přiměřená Příjem rodičů je důležitý faktor vývoje dítěte Příjem terapeuta je důležitým faktorem psychoterapie - Rogers 8.12.2018 VTI - MUDr.Jan Kubánek

Video umožňuje záznam zastavit a znovu prohlédnout Vidět neviděné VTI je jako lupa 8.12.2018 VTI - MUDr.Jan Kubánek

Popis metody Provádíme krátké nahrávky běžné komunikace Sledujeme a zdůrazňujeme to dobré a fungující v komunikaci Pozitivní posilování VTI je formou pomoci, která pracuje s videozáběry a zaměřuje se na základy dobré komunikace mezi rodiči a dětmi. Pokud jsou základy komunikace / verbální ale i neverbální / dobré, je v rodině pozitivní atmosféra a dítě se může dobře vyvíjet. Lze přesně pozorovat jaké iniciativy dítě vyvíjí a zda je rodiče přijímají a odpovídají na ně. Rodiče kteří si vyžádají pomoc, chtějí mít se svým dítětem dobrý kontakt. Když se učí, co je základem dobré komunikace, pomáhají tak sami sobě a svým dětem mít dobrý kontakt a tím podporují vývoj svých dětí. VTI není zaměřen na to, co funguje špatně, ale na to co jde dobře. Rodiče a děti, kteří se spolu naučili pozitivně komunikovat, automaticky přestávají používat negativní komunikační vzorce. Většina rodičů má intuitivně správné představy o dobré komunikaci, ty jsou však často nějakým způsobem oslabeny. VTI je dělá opět viditelnými a mohou tak znovu zesílit. 8.12.2018 VTI - MUDr.Jan Kubánek

8.12.2018 VTI - MUDr.Jan Kubánek

Prvky pozitivní komunikace Věnování pozornosti Ano neverbálně Ano verbálně Střídání se Kooperace Naladěné vedení, usměrňování Pro vytvoření pozitivního vztahu jsou nutné určité prvky v komunikaci. Ty jsou shrnuty do tzv. kontaktního schématu. Pokud se komunikace daří, hovoříme o tzv. ANO- sérii, pokud ne, tak o NE-sérii. Věnování pozornosti Ano neverbálně Ano verbálně Střídání se Kooperace Usměrňování, vedení Obr.6 8.12.2018 VTI - MUDr.Jan Kubánek

1. věnování pozornosti Rozpoznání iniciativy je podmínkou k tomu, aby iniciativa mohla být pozitivně přijata otočení se k druhému sledování druhého dívání se stejným směrem jako druhý oční kontakt tělesný kontakt 8.12.2018 VTI - MUDr.Jan Kubánek

2. ano - neverbálně příjemný výraz tváře příjemný tón hlasu přátelský postoj stejná úroveň těla účast na tématu nebo činnosti druhého přitakávání, přikyvování neverbální příjem je důležitý především pro vytvoření dobré atmosféry 8.12.2018 VTI - MUDr.Jan Kubánek

3. ano - verbálně pojmenování pojmenování toho, co děláme nebo budeme dělat my pojmenování toho, co dělá klient pojmenování se souhlasem říkání "ano", "dobře", "výborně" apod. opakování … přiměřené tempo oslovování jménem Ano verbálně a neverbálně spolu dávají dohromady to, čemu říkáme naladění se. 8.12.2018 VTI - MUDr.Jan Kubánek

4. střídání se předání slova (řady) uděláte tázací nebo vyzývací gesto budete mít tázavý nebo vyzývací výraz tváře do své řeči vložíte pauzu položíte otázku vzetí si slova (řady) oslovíte klienta jménem slovně požádáte o pozornost uděláte jasné gesto nebo nějaký hluk změníte svůj postoj nebo výraz tváře 8.12.2018 VTI - MUDr.Jan Kubánek

5. kooperace společná činnost ptaní se a odpovídání dávání a přijímání nabízení a přijímání pomoci 8.12.2018 VTI - MUDr.Jan Kubánek

6. naladěné vedení Druhého můžu dobře vést, jen pokud jsem vybudoval/a všechny předchozí patra stavby komunikace. 8.12.2018 VTI - MUDr.Jan Kubánek

Závěr Perspektivní metoda ovlivňující pozitivním posilováním komunikaci Široké možnosti využití vč. medicíny 20 zemí světa 120 videotrenérů v asi 30 městech Čekání na další výzkum a indikace Další informace na www.spin-vti.cz 8.12.2018 VTI - MUDr.Jan Kubánek

Spokojenost našich klientů 8.12.2018 VTI - MUDr.Jan Kubánek

Děkuji za pozornost 8.12.2018 VTI - MUDr.Jan Kubánek