Součinnost katastrálních úřadů s obcemi při revizi a novém mapování

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Seminář ke KatV – SGI a potvrzování GP
Advertisements

Digitální katastrální mapa (reálný cíl v reálném čase)
Uzavírání veřejnoprávních smluv
PŘEHLED STAVU VYŘIZOVÁNÍ HLAVNÍCH AGEND SPRÁVY KN A PŘEDPOKLADY DALŠÍHO VÝVOJE Karel Štencel Český úřad zeměměřický a katastrální
Komplexní pozemková úprava
Organizace a řízení výstavbových projektů v praxi
Otázka č.16 ZÁSADY PLATNÉ V KATASTRU NEMOVITOSTÍ V ČR
Účelová katastrální mapa GeoData června 2012.
Vedení správního řízení
Užívání staveb Dokončenou stavbu, popřípadě část stavby schopnou samostatného užívání, pokud vyžadovala stavební povolení nebo ohlášení a stavební úpravy.
Seminář k digitalizaci katastrálních map 26. června 2007 Ing. Karel Štencel - k úvodnímu slovu.
24. Obsah katastru nemovitostí a jeho uspořádání
POSUZOVÁNÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ V ČESKÉ REPUBLICE Zákon č. 100/2001 Sb. Posuzování vlivů na životní prostředí podléhají v zákoně vymezené záměry.
Zákon č. 184/2006 o odnětí nebo omezení vlastnického práva k pozemku nebo ke stavbě (zákon o vyvlastnění) Zákon upravuje podmínky a)odnětí nebo omezení.
Odstraňování staveb, terénních úprav a zařízení
Nástroje územního plánování
Struktura stavebního zákona č. 183/2006 Sb. ČÁST PRVNÍ ÚVODNÍ USTANOVENÍ Předmět úpravy, Základní pojmy ČÁST DRUHÁ VÝKON VEŘEJNÉ SPRÁVY HLAVA I ÚVODNÍ.
1 Daň z nemovitostí a místní poplatky jako finanční zdroj obcí a měst Alena Holmes Zdeňka Jirásková Odbor – Majetkové daně, daň silniční, poplatky a oceňování.
Vyhotovování neměřických záznamů Milan KOCÁB VÚGTK,v.v.i.
Povodně 2010 Realizace převodu státních pozemků ze správy PF ČR do vlastnictví obcí nebo fyzických osob postižených povodněmi roku 2010, za účelem výstavby.
Návod pro obnovu katastrálního operátu a převod
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
DIGITÁLNÍ KATASTRÁLNÍ MAPA (DKM)
Obnova katastrálního operátu
POSTUP STAVEBNÍCH ÚŘADŮ při zápisu do registru územní identifikace Jiří Košťál ČÚZK červen 2011.
Problematika zavedení věcného břemene do KN
Komplexní pozemkové úpravy Smilovice
7. Vytyčení hranice pozemku
Proces pořizování územně plánovací dokumentace
Právo a katastr nemovitostí
Obnova katastrálního operátu
Zákon č. 344/1992 Sb. o katastru nemovitostí České republiky
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Přednáška Správní řízení 4 M. Horáková
Uzavírání veřejnoprávních smluv (zákon č. 500/2004 Sb., správní řád)
Ochrana kulturních památek Stát chrání kulturní památky jako nedílnou součást kulturního dědictví lidu, svědectví jeho dějin, významného činitele životního.
Uplatnění správního řádu (zákon č. 500/2004 Sb.) v režimu stavebního zákona (zákon č. 183/2006 Sb.) Petr Průcha listopad 2009.
1 Účast veřejnosti v procesech dle složkových předpisů práva životního prostředí Jitka Bělohradová.
STAVEBNÍ ZÁKON Účinnost k Předpisy Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění zákona č. 68/2007.
1 BDS, PVN, jaro 2007, I.Průchová Vytyčování hranic pozemků teze Jaro 2007.
KATASTR NEMOVITOSTÍ. Je soubor údajů o nemovitostech v ČR, který zahrnuje jejich soupis a popis a jejich polohové a geometrické určení. Tvoří ucelený,
Zhodnocení nového stavebního zákona po roce účinnosti Bakalářská práce.
Změny v průběhu kontrol (kontrolní řád) kpt. Mgr. Blanka Kliková Oddělení stavební prevence, kontrolních činností a ZPP HZS Karlovarského kraje kpt. Mgr.
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
PRÁVA A POVINNOSTI VLASTNÍKA MÍSTNÍCH KOMUNIKACÍ (dle zákona č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, v platném znění)
Základní registr územní identifikace a nemovitostí Zbyněk Havelda Úřad pro veřejné informační systémy Seminář sdružení Nemoforum.
Stanoviska a vyjádření krajského úřadu po novele stavebního zákona zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění.
Koordinace územních plánů a pozemkových úprav Ing. Jan Kaiser – Státní pozemkový úřad – Pobočka Domažlice.
Síť sociálních služeb Ústeckého kraje Setkání s poskytovateli sociálních služeb v Ústeckém kraji.
Správní řízení ve věci oprávnění k poskytování zdravotních služeb
Veřejnoprávní smlouvy
Územní studie Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje
Síť sociálních služeb Ústeckého kraje
Povolení kácení dřevin rostoucích mimo les
Kontroly na místě a nesrovnalosti projektů realizovaných v OP LZZ
Zkvalitňování katastrálních map po roce 2017
Územní studie silnice II/416 Žatčany – Slavkov u Brna
Užívání staveb Dokončenou stavbu, popřípadě část stavby schopnou samostatného užívání, pokud vyžadovala stavební povolení nebo ohlášení a stavební úpravy.
Pozemkové úpravy v okrese Opava role SPÚ
Umisťování staveb.
odbor politiky bydlení
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Zkrácený postup pořizování aktualizace ZÚR
Úkoly katastrálních úřadů
ROČNÍ SEMINÁŘ PRO VODOPRÁVNÍ ÚŘADY SKALSKÝ DVŮR
Stavební pozemky (teze)
Vrchní vodoprávní dozor rok 2016
Novinky v předškolním vzdělávání
Stavební legislativa – možnosti zefektivnění přípravy staveb
Seznámení vlastníků s postupem obnovy Mladoňovice
Transkript prezentace:

Součinnost katastrálních úřadů s obcemi při revizi a novém mapování Ing. Josef Kamera ředitel Katastrálního úřadu pro Jihomoravský kraj Brno, 19.6.2018

Opatření k urychlení digitalizace katastrálních map Usnesením vlády č. 312 z 16. 6. 1993 přijata: Koncepce digitalizace KN a spolupráce KÚ s dalšími správci nově tvořených informačních systémů Digitalizace SPI do roku 1998, Digitalizace katastrálních map do roku 2006, Povinné zaměřování obsahu katastrálních map v S-JTSK (2003), Postupné vytvoření předpokladů pro obnovu novým mapováním, aby po roce 2000 bylo dosaženo tempa obnovy 2 % ročně. Usnesením vlády č. 871 ze dne 25.7.2007 přijato: Opatření k urychlení digitalizace katastrálních map Posun termínu do roku 2017 z důvodu rozpočtových restrikcí v letech 2010 až 2011 a v souvislosti s nárůstem zápisů do KN. Navýšení rozpočtu ČÚZK o 217 mil. Kč ročně do roku 2015, Navýšení kapacit KÚ o 250 - 300 zaměstnanců na 5 let, Navýšení správního poplatku za přijetí návrhu z 500 Kč na 1000 Kč, Zapojení soukromého sektoru do procesu digitalizace formou VZ, Dokončení digitalizace kat. map v roce 2017

Obnova katastrálního operátu Dokončena digitalizace na celém území k.ú. 13 082 k.ú. v ČR 12 447 zdigitalizováno celých k.ú. (95%) 12 957 k.ú. zdigitalizováno alespoň na části (99 %)

Z procesu digitalizace vyloučeny lokality: s probíhajícími nebo zahajovanými pozemkovými úpravami, b) se zahájenou obnovou novým mapováním, c) s mapami tak nízké kvality, že by přepracování nevedlo k přijatelnému výsledku (s odůvodněním)

Stav digitalizace katastrálních map v Jihomoravském kraji k 4.6.2018 892 k.ú. v JM kraji 825 k.ú. zdigitalizováno celých k.ú. (92,5 %) 887 k.ú. zdigitalizováno alespoň na části (99,4 %) 5 k.ú. chybí celých (Tvrdonice, Kostice, Tvarožná Lhota, Habrovany Luleč) 62 k.ú. chybí část

katastrálních map po digitalizaci Hlavní problémy katastrálních map po digitalizaci Nedostatečná geometrická kvalita katastrálních map. Nesoulady mezi evidovaným a skutečným stavem nemovitostí. Neaktuálnost již evidovaných technických údajů, zejména údajů o druzích pozemků, způsobu využití nemovitostí, typu a způsobu ochrany nemovitostí aj. Neevidování některých údajů, které jsou z hlediska využití území důležité (zastavění část obce, stavební uzávěry apod.). Dosavadní zkušenosti s prováděním revize katastru nemovitostí Karel Štencel

VÝHLED ČINNOSTI KATASTRÁLNÍCH ÚŘADŮ PO DIGITALIZACI KATASTRÁLNÍCH MAP Kapacitu zaměstnanců uvolněnou po dokončení prvotní digitalizace katastrálních map musíme účelně využít pro práce, které povedou ke zkvalitnění údajů evidovaných v katastru formou: Obnovy katastrálního operátu novým mapováním Revize KN Dosavadní zkušenosti s prováděním revize katastru nemovitostí Karel Štencel

Dosavadní zkušenosti s prováděním revize katastru nemovitostí Revize katastru – cíle Důvody revize Ze strany vlastníků (někdy i obcí) není vždy naplňována ohlašovací povinnost, tj. nejsou oznamovány změny údajů katastru nemovitostí a nejsou předloženy příslušné listiny k jejich zápisu do katastru (§ 37 a 38 katastrálního zákona). Údaje katastru nemovitostí tak nemusí plně odpovídat skutečnosti. Cíl revize Ověřit přímo v terénu skutečný stav a porovnat ho s údaji KN V případě potřeby projednat zjištěné nesoulady s vlastníky a informovat je o možnostech nápravy Odstranit nesoulady a uvést údaje, evidované v katastru do souladu se skutečným stavem Dosavadní zkušenosti s prováděním revize katastru nemovitostí Karel Štencel

KDY SE REVIZE PROVÁDÍ A JAK SE O NÍ DOZVÍTE? Revizi údajů katastru nemovitostí vyhlašuje příslušný katastrální úřad podle potřeby. Vyhlášení revize katastru oznamuje katastrální úřad nejpozději 2 měsíce před jejím zahájením obci, na jejímž území bude revize katastru prováděna. Informaci o zahájení revize zveřejňuje příslušná obec způsobem v místě obvyklým. Informace o zahájení revize je rovněž umístěna na úřední desce příslušného katastrálního úřadu. Po dohodě se zástupci obce může být uspořádáno úvodní setkání s občany (obecní úřad, sokolovna), kde je vysvětlen účel a předmět revize a předány informační materiály.

Dosavadní zkušenosti s prováděním revize katastru nemovitostí Olomouc, 26. ledna 2018 Dosavadní zkušenosti s prováděním revize katastru nemovitostí Karel Štencel

CO JE PŘEDMĚTEM REVIZE? Předmětem revize katastru jsou zejména: hranice pozemků, obvody budov a vodních děl, druh pozemku a způsob využití pozemku, typ stavby a způsob jeho využití stavby, avšak pouze významné a zjevné změny. Podle potřeby (stanovuje katastrální úřad) se dále revidují i hranice katastrálního území, další prvky polohopisu, místní názvy a pomístní jména a další. Revize katastru naopak nenahrazuje obnovu katastru novým mapováním, neprobíhá zjišťování průběhu hranic a jejich následné zaměření.

1. Změny řešené při revizi V katastru je evidován obvod stavby výrazně odlišný od skutečnosti

1. Změny řešené při revizi V katastru není evidována existující stavba

Dosavadní zkušenosti s prováděním revize katastru nemovitostí Postup prací - odstraňování nesouladů Dosavadní zkušenosti s prováděním revize katastru nemovitostí Karel Štencel

Způsob provádění revize Katastrální úřad předběžně zjistí nesoulady, například s využitím ortofota a pochůzkou v terénu

Způsob provádění revize Výzva k řešení nesouladu Projednání nesouladů s vlastníky zastihnutí doma výzvou vloženou do poštovní schránky nebo předanou jiným vhodným způsobem pokud vlastník na výzvu nereaguje, vyzve jej KÚ k projednání písemnou pozvánkou Olomouc, 26. ledna 2018 Dosavadní zkušenosti s prováděním revize katastru nemovitostí Karel Štencel

Dosavadní zkušenosti s prováděním revize katastru nemovitostí Způsob provádění revize Vybrané nesoulady (po projednání možného způsobu odstranění nesouladů s vlastníkem) předkládá zaměstnanec KP k vyjádření (potvrzení) stavebnímu úřadu, případně dalším orgánům veřejné moci. Dosavadní zkušenosti s prováděním revize katastru nemovitostí Karel Štencel

Dosavadní zkušenosti s prováděním revize katastru nemovitostí Výsledek revize Vyšetřené změny, které nevyžadují další podklady k provedení změny (vybrané změny druhu pozemku, odstranění stavby apod.) provede katastrální úřad z moci úřední a informuje vlastníka Vyšetřené změny, které vyžadují vyjádření či potvrzení OVM provede katastrální úřad po získání příslušných vyjádření či potvrzení Vyšetřené změny, které vyžadují doložení dalších podkladů vlastníkem (zápis nové stavby) pokud vlastník nedoloží do stanoveného termínu listiny, katastrální úřad založí ZDŘ Olomouc, 26. ledna 2018 Dosavadní zkušenosti s prováděním revize katastru nemovitostí Karel Štencel

Dosavadní zkušenosti s prováděním revize katastru nemovitostí Zveřejnění nesouladů Informace o neodstraněných nesouladech jsou zveřejňovány dálkovým přístupem - v Nahlížení do KN Zveřejnění je předpokladem k lepšímu využití těchto informací při práci s údaji katastru – např. ze strany finančních a stavebních úřadů Snadná dostupnost může motivovat vlastníky k odstranění nesouladu Olomouc, 26. ledna 2018 Dosavadní zkušenosti s prováděním revize katastru nemovitostí Karel Štencel

Dosavadní zkušenosti s prováděním revize katastru nemovitostí Olomouc, 26. ledna 2018 Dosavadní zkušenosti s prováděním revize katastru nemovitostí Karel Štencel

POVINNOSTI VLASTNÍKŮ Povinnosti vlastníků jsou dány § 37 katastrálního zákona. U revize katastru jsou to zejména povinnosti: ohlásit katastrálnímu úřadu změny údajů katastru týkající se jejich nemovitostí, a to do 30 dnů ode dne jejich vzniku, a předložit listinu, která změnu dokládá zúčastnit se na výzvu katastrálního úřadu jednání na výzvu katastrálního úřadu předložit ve stanovené lhůtě příslušné listiny pro zápis do katastru Pokud vlastník neplní povinnosti dle § 37 katastrálního zákona, může svým jednáním (a to i pasivním) naplnit skutkovou podstatu správního deliktu dle § 57 katastrálního zákona.

(§ 38 katastrálního zákona) Povinnosti obcí – (§ 38 katastrálního zákona) Obcím jsou zákonem stanoveny tyto povinnosti: vyhlašují ve svém územním obvodu způsobem v místě obvyklým na základě oznámení katastrálního úřadu zahájení revize katastru a obnovy katastrálního operátu, vysílají na ně své zástupce, spolupracují při zajišťování účasti vlastníků a jiných oprávněných a podávají o nich dostupné informace nezbytné pro provedení revize katastru a obnovy katastrálního operátu, pečují o trvalé označení územních hranic obcí a na vyzvání katastrálního úřadu je označí ve stanovené lhůtě určeným způsobem, spolupracují s katastrálním úřadem při provádění revize katastru a při obnově katastrálního operátu na území obce, vyjadřují se ke změnám v pomístním názvosloví.

Českého úřadu zeměměřického a katastrálního č.j. ČÚZK - 3095/2017-22 a Společný pokyn Českého úřadu zeměměřického a katastrálního č.j. ČÚZK - 3095/2017-22 a Ministerstva pro místní rozvoj, sekce stavebního práva č.j. 9865/2017-82 ze dne 2. března 2017, ve znění dodatku č. 1 Katastrální úřad ve spolupráci s krajským úřadem informuje obce, stavební úřady a úřady územního plánování ve své územní působnosti o dlouhodobém záměru ČÚZK zlepšovat kvalitu údajů katastru nemovitostí novým mapováním a revizemi katastru nemovitostí. Katastrální úřad předá předem dohodnutým způsobem a v dohodnutém předstihu příslušnému stavebnímu úřadu a úřadu územního plánování informaci o plánu revizí v územní působnosti těchto úřadů na každý rok. Před zahájením revize si dotčené orgány vzájemně upřesní harmonogram prací a dohodnou detailní postupy včetně časového rozvrhu možné přítomnosti zástupce stavebního úřadu, popř. zástupce úřadu územního plánování při šetření v terénu.

Katastrální úřad předá stavebnímu úřadu předem dohodnutým způsobem popis zjištěných nesouladů. Katastrální úřad vyzve vlastníka neevidované stavby nebo stavby, u které byla zjištěna změna obvodu stavby (např. přístavba), k předložení příslušných listin pro zápis do katastru nemovitostí; po marném uplynutí stanovené lhůty podá katastrální úřad příslušnému stavebnímu úřadu podnět k dalšímu postupu podle stavebního zákona. Pokud obec dosud nezajistila zveřejnění úplného znění územního plánu nebo regulačního plánu podle čl. II bodů 6. a 7. zákona č. 225/2017 Sb., kterým se mění zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), předá katastrální úřad orgánu územního plánování návrhy na sloučení parcel nevyhovujících definici obsažené v § 2 písm. a) katastrálního zákona k vyjádření se k případnému sloučení pozemků. Úřad územního plánování se vyjádří, zda navrhované sloučení parcel není v rozporu s územním plánem nebo s regulačním plánem.

Stavební úřad se vyjádří k možným způsobům odstranění nesouladů zjištěných katastrálním úřadem, jejichž seznam katastrální úřad stavebnímu úřadu předá dohodnutým způsobem, zejména pak: k nově zjištěným stavbám spojeným se zemí pevným základem, u kterých není schopen katastrální úřad určit, zda podléhají posouzení podle stavebního zákona, u staveb, u kterých je v katastru evidován jiný způsob využití (účel užívání) než zjištěný v terénu, sdělí katastrálnímu úřadu, zda účel užívání stavby byl povolen (nový způsob využití stavby bude u předmětného stavebního objektu zapsán bezodkladně i do RÚIAN), nebo že změna v účelu užívání nebyla povolena, pro vyjasnění, zda bude nutné v případě změny druhu pozemku týkající se pozemku u rodinného domu, stavby pro rodinnou rekreaci nebo jiné stavby (např. změny zemědělského pozemku na pozemek s druhem pozemku zastavěná plocha a nádvoří nebo ostatní plocha) od vlastníka požadovat doložení souhlasu orgánu ochrany ZPF s odnětím, tedy zda se u změnou dotčeného pozemku (části pozemku) jedná o zastavěný stavební pozemek (§ 2 stavebního zákona).

Společný pokyn Českého úřadu zeměměřického a katastrálního č. j Společný pokyn Českého úřadu zeměměřického a katastrálního č.j. ČÚZK-04153/2017-22 a Ministerstva životního prostředí č.j. 21853/ENV/17, 1248/610/17 ze dne 24. března 2017 Katastrální úřad informuje orgány ochrany zemědělského půdního fondu ve své územní působnosti o dlouhodobém záměru ČÚZK zlepšovat kvalitu údajů katastru nemovitostí novým mapováním a revizemi katastru. Před zahájením revize si dotčené orgány vzájemně upřesní harmonogram prací a dohodnou detailní postupy včetně časového rozvrhu možné přítomnosti zástupce orgánu ochrany zemědělského půdního fondu při šetření v terénu. Orgán ochrany zemědělského půdního fondu se do 30 dnů od převzetí seznamu nesouladů v údajích u pozemků evidovaných v katastru nemovitostí jako zemědělské pozemky, ačkoliv v terénu jsou již charakteru druhu pozemku nenáležejícího do zemědělského půdního fondu, nebo u pozemků evidovaných jako trvalý travní porost, ačkoli v terénu se již jedná o druh pozemku orná půda, zjištěných katastrálním úřadem při pochůzce v terénu, vyjádří k možným způsobům odstranění nesouladů.

Revize Útvar Revize k dokončení v roce 2018 Revize rozpracované v roce 2018 (k dokončení v roce 2019 nebo 2020) Blansko 1 (Černá Hora) 1 (Rájec nad Svitavou – dok. 2019) Boskovice 2 (Újezd u Boskovic, Vratíkov) 2 (Kunštát na Mor, Velké Opatovice – dok. 2019) Brno-město 4 (Bosonohy, Brněnské Ivanovice, Jehnice, Nový Lískovec) 1 (Chrlice – dok. 2019) Brno-venkov 2 (Deblín, Dolní Kounice) 6 (Loděnice u Mor. Krumlova, Modřice, Přísnotice, Sokolnice, Úsuší, Vranov u Brna – dok. 2019) Břeclav 1 (Lednice na Moravě) Hodonín 2 (Moravský Písek, Ratíškovice – dok. 2019) Hustopeče 2 (Diváky, Bohumilice) 1 (Borkovany – dok. 2019) Kyjov 1 (Syrovín, změna na Kelčany) 2 (Bohuslavice u Kyjova, Vlkoš u Kyjova – dok. 2019) Vyškov 3 (Bučovice, Drnovice u Vyškova, Rousínov u Vyškova – dok. 2020) Znojmo 3 (Sedlešovice, Znojmo-Hradiště, Znojmo-Louka) 4 (Konice u Znojma, Nový Šaldorf, Popice u Znojma, Znojmo-město – dok. 2019) CELKEM 16 k.ú. 22 k.ú.

Zásady revize KN Zaměstnanci KP jsou vedení k tomu, aby se vyvarovali „vrchnostenskému“ přístupu při revizi: snaha zastihnout vlastníka doma třeba i v odpoledních hodinách a o víkendech nevynucovat vstup do domu nebo na pozemek informovat o možnostech nápravy zjištěných nesouladů, umět poradit a vysvětlit (např. vyčíslit dopady do daně z nemovitosti) Praha 8. června 2016

Zásady revize KN V obci by měla být revize vnímána jako vstřícný krok Katastrálního úřadu vůči zástupcům obce i jeho občanům, směřující k nápravě rozdílů mezi stavem v terénu a katastru Praha 8. června 2016

Nové mapování jako součást koncepce digitalizace KN Cílem nového mapování je odstranění problémů : Nedostatečná geometrická kvalita katastrálních map. Nesoulady mezi evidovaným a skutečným stavem nemovitostí. Neaktuálnost již evidovaných technických údajů, zejména údajů o druzích pozemků, způsobu využití nemovitostí, typu a způsobu ochrany nemovitostí aj. Neevidování některých údajů, které jsou z hlediska využití území důležité.

Nové mapování jako součást koncepce digitalizace KN Stav digitalizace k 31.12.2017 DKM (decimetry) (0,14 m) KMD (metry) (1 m) Kombinace (DKM/KMD) Digitalizováno (CELKEM) Nedigitalzováno 4 870 6 644 1 449 12 963 128 37 % 51 % 11 % 99 % 1 %

Název prezentace, autor, funkce, apod. Praha, 25.3.2009 Název prezentace, autor, funkce, apod.

Název prezentace, autor, funkce, apod. Praha, 25.3.2009 Název prezentace, autor, funkce, apod.

NOVÉ MAPOVÁNÍ Obnovu katastrálního operátu zahájí katastrální úřad bez návrhu. Její zahájení oznamuje katastrální úřad dotčené obci (6 měsíců v případě mapování celého k.ú., 2 měsíce v případě mapování části (intravilánu) k.ú.). K obnově katastrálního operátu novým mapováním se přistoupí, pokud geometrické a polohové určení nemovitostí v důsledku značného počtu změn, nedostatečné přesnosti nebo použitého měřítka katastrální mapy již nevyhovuje současným požadavkům na vedení katastru, popřípadě dojde-li ke ztrátě, zničení nebo takovému poškození katastrálního operátu, že není možné nebo účelné ho rekonstruovat z dokumentovaných podkladů platného stavu. Katastrální úřady vyhotovili seznam „problematických“ k.ú. se záměrem jejich zmapování do konce roku 2022, schválený nadřízeným orgánem – Českým úřadem zeměměřickým a katastrálním.

(1. etapa: zjišťování průběhu hranic) NOVÉ MAPOVÁNÍ (1. etapa: zjišťování průběhu hranic) Zjišťování průběhu hranic pro obnovu katastrálního operátu novým mapováním se provádí podle skutečného stavu v terénu. Zjišťování hranic provádí komise složená ze zaměstnanců katastrálního úřadu a ze zástupců obce a orgánů určených katastrálním úřadem. Zjišťování hranic se provádí za účasti vlastníků a jiných oprávněných. Nepřítomnost vlastníka při zjišťování hranic není na překážku využití výsledků zjišťování hranic k vyhotovení nových souborů geodetických a popisných informací. O výsledcích zjišťování hranic sepíše předseda komise protokol. Vlastníci a jiní oprávnění nebo jejich zástupci svým podpisem v protokolu stvrzují souhlas se zjištěným průběhem a označením hranic v terénu. Pokud dojde k rozporu v tvrzení vlastníků a jiných oprávněných o průběhu hranic pozemků, považují se za platné ty hranice, které jsou obsahem katastrálního operátu. Ve výsledcích zjišťování průběhu hranic a v obnoveném katastrálním operátu se vyznačí jako sporné.

(2. etapa: Podrobné měření polohopisu) NOVÉ MAPOVÁNÍ (2. etapa: Podrobné měření polohopisu) Navazuje na zjišťování průběhu hranic, kdy jsou zaměřovány hranice označené při zjištování hranice s přesností 0,14 cm (střední souřadnicová chyba). Mezi zjišťováním průběhu hranic a podrobným měřením může být časový odstup až několik měsíců a u podrobného měření není nutná účast vlastníka. Při podrobném měření by již měly být dočasně označené hranice (kolíkem, trubkou apod.) nahrazeny trvalou stabilizací. § 37 odst. b) Katastrálního zákona: Na výzvu KÚ označit ve stanovené lhůtě, ne však kratší 30 dnů, trvalým způsobem a na vlastní náklad nesporné hranice svých pozemků. § 38 odst. b) Katastrálního zákona Obce pečují o trvalé označení územních hranic obcí a na vyzvání KÚ je označí ve stanovené lhůtě určeným způsobem. Některé obce nakupují pro své občany hraniční znaky (kameny, znaky z plastu apod.).

(3. etapa: obnova SPI a SGI a vyhlášení platnosti) NOVÉ MAPOVÁNÍ (3. etapa: obnova SPI a SGI a vyhlášení platnosti) Katastrální úřad vyloží na dobu nejméně 10 pracovních dnů obnovený katastrální operát v obci, ve které se obnovuje katastrální operát, k veřejnému nahlédnutí. Obec na úřední desce, popřípadě též způsobem v místě obvyklým, oznámí termín a dobu vyložení obnoveného katastrálního operátu nejméně 30 dnů před jeho vyložením. Vlastníkům a jiným oprávněným, kteří nemají v obci trvalý pobyt nebo sídlo, zašle katastrální úřad oznámení o těchto skutečnostech nejméně 30 dnů před vyložením obnoveného katastrálního operátu. Vlastníci a jiní oprávnění mohou během vyložení obnoveného katastrálního operátu a ve lhůtě 15 dnů ode dne, kdy skončilo jeho vyložení, podat námitky proti obsahu obnoveného katastrálního operátu. O podaných námitkách rozhoduje katastrální úřad. Dnem vyhlášení platnosti obnoveného katastrálního operátu se dosavadní katastrální operát stává neplatným a nadále se používá obnovený katastrální operát. Vyhlášení platnosti obnoveného katastrálního operátu katastrální úřad a obec zveřejní na úřední desce.

Povinnosti obcí - § 38 katastrálního zákona Obcím jsou zákonem stanoveny tyto povinnosti: vyhlašují ve svém územním obvodu způsobem v místě obvyklým na základě oznámení katastrálního úřadu zahájení revize katastru a obnovy katastrálního operátu, vysílají na ně své zástupce, spolupracují při zajišťování účasti vlastníků a jiných oprávněných a podávají o nich dostupné informace nezbytné pro provedení revize katastru a obnovy katastrálního operátu Přínosy zástupce obce – místního znalce - při zjišťování průběhu hranic: ověřuje přítomnost vlastníků, pozvaných k ZPH, plní funkci místního znalce poměrů v dané obci, „otevírá“ dveře do stavení a dvorů, jelikož pro občany obce je známou a důvěryhodnou osobou, zklidňuje případné sousedské spory při projednávání průběhu hranic.

Nové mapování Útvar Dokončení v roce 2018 Dokončení v roce 2019 - 2021 Blansko Boskovice 1 (Šebetov) Brno-město Brno-venkov 2 (Mušov, Vlasatice) 4 (Branišovice, Pasohlávky, Přibice, Lomnice u Tišnova) Břeclav 3 (Kostice, Lanžhot, Tvrdonice) Hodonín 3 (Nová Lhota u Veselí nad Moravou, Radějov u Strážnice, Tvarožná Lhota) Hustopeče 1 (Kobylí na Moravě) Kyjov 1 (Nenkovice) Vyškov 1 (Mouřínov) 6 (Habrovany, Kloboučky, Luleč, Olšany, Račice, Ruprechtov) Znojmo 6 (Chvalovice, Ctidružice, Dobšice u Znojma, Dyjákovičky, Havraníky, Prosiměřice) Technická sekce CELKEM 3 k.ú. 25 k.ú.

Děkuji za pozornost Josef.kamera@cuzk.cz