VYHODNOCENÍ VLIVŮ ÚP HL. M. PRAHY NA UDRŽITELNÝ ROZVOJ ÚZEMÍ Části C

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Advertisements

Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Projekt: Místní akční plán rozvoje vzdělávání na území ORP Bystřice pod Hostýnem Informace o projektu.. Projekt „Místní akční plán rozvoje vzdělávání na.
Založení firmy postup. Postup založení firmy 1) Výběr oboru podnikání a vymezení předmětu živnosti 2) Volba právní formy podnikání 3) Určení názvu a umístění.
Ochrana urbanistických a architektonických hodnot zástavby poznatky veřejného ochránce práv Kancelář veřejného ochránce práv JUDr. Marek Hanák, Mgr. Jan.
Ochrana urbanistických a architektonických hodnot zástavby poznatky veřejného ochránce práv Kancelář veřejného ochránce práv JUDr. Marek Hanák, JUDr. Jana.
Program rozvoje Ústeckého kraje Obsah prezentace Představení PRÚK účel zpracování struktura PRÚK struktura priorit a opatření indikátory.
Redukce lůžek Existuje prostor pro redukci lůžek akutní péče?
NÁVRH 2. ÚPLNÉ AKTUALIZACE ÚAPo ORP Žďár nad Sázavou , Jihlava.
NÁVRH 2. ÚPLNÉ AKTUALIZACE ÚAPo ORP PELHŘIMOV Jihlava.
2. setkání pracovních skupin „Sociální věci a zdravotnictví“
© IHAS 2011 Tento projekt je financovaný z prostředků ESF prostřednictvím Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost a státního rozpočtu ČR.
Strategické dokumenty, řízení, plánování a směřování Jihočeského kraje Ing. Luboš Průcha vedoucí oddělení regionálního rozvoje KÚ JčK.
INTERREG V-A AT-CZ Listopad 2015 Informace pro Pracovní skupinu/regionální kolegium pro cestovní ruch při RSK JMK.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Studie možného VD Hanušovice Generel LAPV Strana 2 Proč byl Generel LAPV pořízen: za posledních 50 let se postupně zvyšuje průměrná roční.
SCLLD LAG Podralsko Zpracování SCLLD bylo podpořeno z Operačního programu Technická pomoc Registrační číslo projektu: CZ.1.08/3.2.00/ Strategie.
Strategická východiska rozvoje dopravních sítí Ing. Tomáš Čoček, Ph.D. 1. náměstek - státní tajemník Ministerstvo dopravy ČR.
CZ  Územní plán  Evropské indikátory udržitelného rozvoje  Analýza brownfieldů  Studie udržitelné MHD ve Vsetíně  Přenos dobré praxe a zkušeností.
Diplomové práce pro CE WOOD a) Bilance toku materiálu pilařského provozu b) Závislost kvality vstupní suroviny na kvalitu výstupních produktů pilařského.
IROP předpokládaná podoba implementace.
1 Právní stav územního plánu po vydání změny Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Porada s ÚÚP,
Příprava Libereckého kraje na období Odbor regionálního rozvoje a evropských projektů KÚ LK
Dopravní modely v SUMP Jitka Ondráčková
PROJEKT ISTI INFORMAČNÍ SYSTÉM TECHNICKÉ INFRASTRUKTURY VEŘEJNÉ SPRÁVY
Bezpečnost silniční a železniční dopravy
Brno, Příslušnost vodoprávních úřadů
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Reporting dle Směrnice OECD Filip Gregor
Josef Středula, předseda ČMKOS
Regionální politika Mgr. Oldřich Hájek.
Pracovní skupina č. 2: Strategický skelet
Rozhodování 1.
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE MĚSTA ČESKÁ LÍPA
Zpráva o uplatňování ÚP
Metodická podpora projektu P-KAP krajskému akčnímu plánování
Obecné zásady při aplikaci ZÚR JMK
Téma 11: Finanční plánování
Další perspektiva prohloubení česko-polské přeshraniční spolupráce z pohledu regionů Výroční konference v rámci Operačního programu přeshraniční spolupráce.
Podpora rozvoje dopravy s využitím ROP Střední Morava
Vedoucí odboru strategického rozvoje města Vsetín
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Olomouckém kraji pro roky
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Porada OÚPSŘ KrÚ JMK s vedoucími ÚÚP Územně analytické podklady ÚAP kraje s využitím ÚAP obcí ÚAP a změny v právních předpisech Ing. arch. Jana.
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
RIZIKO.
POLITIKA ARCHITEKTURY A STAVEBNÍ KULTURY ČR
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
Zpráva o uplatňování územního plánu
METODIKA POUŽITÍ KRITÉRIÍ PŘI ZUŽOVÁNÍ POČTU LOKALIT RNDr
Standardy dostupnosti veřejné infrastruktury
MODERNIZACE ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
Pozemkové úpravy.
Koncepce rozvoje cyklistické dopravy v Olomouckém kraji
Ideová východiska záměru územní studie krajiny
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
RIZIKO.
VYHODNOCENÍ VLIVŮ ÚP HL. M
█ Ekologizace veřejné dopravy v Ostravě-Porubě
Hodnocení korupčních rizik (CIA) Oddělení boje s korupcí Praha, 2018
Projektové řízení výstavby podle PMBOK 2. Řízení rozsahu
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Vytváření podmínek pro podporu populací vranky obecné (Cottus gobio) v EVL Krkonoše Přednášející : Jiří KŘESINA.
VYHODNOCENÍ VLIVŮ ÚP HL. M. PRAHY NA UDRŽITELNÝ ROZVOJ ÚZEMÍ (Část B
Svaz měst a obcí RNDr. Ivo Šanc Stakeholder Meeting, Praha,
Vyhodnocení naplňování Strategií komunitně vedeného místního rozvoje Místních akčních skupin působících na území Ústeckého kraje a Integrované strategie.
Územní plán s prvky regulačního plánu
Národní akční plán čisté mobility
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Transkript prezentace:

VYHODNOCENÍ VLIVŮ ÚP HL. M. PRAHY NA UDRŽITELNÝ ROZVOJ ÚZEMÍ Části C VYHODNOCENÍ VLIVŮ ÚP HL. M. PRAHY NA UDRŽITELNÝ ROZVOJ ÚZEMÍ Části C. – F. dle přílohy č. 5 vyhl. č. 500/2006 Sb. ve znění p. p. zhotovitel: B.I.R.T. GROUP, a.s. Dlouhá 16, 110 00 Praha 1 + Integra Consulting, s.r.o. Pobřežní 18/16, 186 00 Praha 8 pro

Přístup k hodnocení Základní rámec dle přílohy č. 5 vyhl. č. 500/2006 Sb. ve znění p. p. Hlavní referenční podklady: ÚAP HMP Vyhodnocení SEA MPP včetně příloh Dříve provedená VVURÚ k ÚPD Prahy: ZÚR hl. m. Prahy 2012, Aktualizace č. 3, 2014 Metropolitní plán HMP – návrh Hodnocení zaměřeno na celkovou koncepci MPP, na hodnocení vlivů MPP jako celku

C. VYHODNOCENÍ VLIVŮ MPP NA SKUTEČNOSTI ZJIŠTĚNÉ V ÚAP C.1. VYHODNOCENÍ VLIVŮ MPP NA STAV A VÝVOJ ÚZEMÍ DLE VYBRANÝCH JEVŮ OBSAŽENÝCH V ÚAP Výběr jevů (indikátorů) z ÚAP relevantních pro hodnocení vybrána sada indikátorů, které mohou být návrhem MPP ovlivněny a kde je přitom v ÚAP jasně definován žádoucí trend změn jejich hodnot v čase, a u nichž lze v měřítku MPP smysluplně odhadnout účinky navrhovaného řešení. Expertní odhad vlivu realizace MPP na existující trend Hodnocení provedeno tabulkovou formou (odhad vlivu na trend, respektive žádoucí trend dle ÚAP, vysvětlující komentář)

C.1. VYHODNOCENÍ VLIVŮ MPP NA STAV A VÝVOJ ÚZEMÍ DLE VYBRANÝCH JEVŮ OBSAŽENÝCH V ÚAP Příklad hodnotící tabulky Č. indiká toru Indikátor Č. principu UR dle ÚAP Žádoucí trend dle ÚAP Předpokl. vliv MPP Komentář 36 Podíl zastavěných a zpevněných ploch na celkové výměře 2.2 Stagnace Mírný růst Zastavěné území je v MPP vymezené na základě vymezení zastavěného území postupem, který odebírá ze zastavěného území rozvojová území krajiny a přidává k zastavěnému území rozvojová území města. Lze předpokládat, že vzhledem k rozsahu zastavitelného území vymezeného MPP v souvislosti s navrhovanými plochami a koridory pro výstavbu dojde i ke zvýšení podílu zastavěných a zpevněných ploch na celkové výměře. Vzhledem k východiskům daným existujícím ÚP lze předpokládat, že trend podílu zastavěných a zpevněných ploch bude v případě realizace MPP obdobný jako při vývoji dle stávající ÚPD. Nová rozvojová území určená k zástavbě jsou Metropolitním plánem vymezena vý-jimečně, naopak MPP nezvyšuje rozsah zastavitelných ploch ve volné krajině okrajových částí Prahy a definuje ochanu nestavebních ploch ve formálně zastavitelném území. Celkově urbanistická koncepce směřuje ke stabilizaci města a k zamezení jeho plošného rozvoje na úkor otevřené krajiny. 48 Podíl počtu pracovních příležitostí v celoměstském centru na celkovém počtu pracovních příležitostí 3.1 Pokles MPP vymezuje mimo celoměstské centrum některé plochy (především v rámci rozvojových oblastí v nezastavěném území a transformačních oblastí), kde lze umístit funkce, které zvýší nabídku pracovních příležitostí. Tím může dojít k poklesu podílu pracovních příležitostí v celoměstském centru na celkovém počtu pracovních příležitostí (ve prospěch širšího „kompaktního města“). Centrum však i tak zůstane dlouhodobě nejvýznamnější koncentrací pracovních příležitostí a to i v celostátním srovnání.

C. VYHODNOCENÍ VLIVŮ MPP NA SKUTEČNOSTI ZJIŠTĚNÉ V ÚAP C.2. PŘEDPOKLÁDANÉ VLIVY NA problémy k řešení nástroji územního plánování Problémy k řešení uvedené v ÚAP v části 1100 – Hodnoty a problémy, oddíl „Problémy k řešení nástroji územního plánování“ Členění dle struktury UAP Širší vztahy Krajina Město Využití území Rozvojový potenciál Dopravní, technická a ekonomická infrastruktura Expertní odhad vlivu realizace MPP na existující trend Hodnocení provedeno tabulkovou formou za použití jednoduché stupnice: +   Pozitivní vliv - Negativní vliv Žádný/zanedbatelný vliv ? Charakter vlivu nejde jednoznačně určit

C.2. PŘEDPOKLÁDANÉ VLIVY NA VÝSLEDKY SWOT ANALÝZY Příklad hodnotící tabulky Problém k řešení Účinek MP hl. m. Prahy Komentář ŠIRŠÍ VZTAHY Neúplnost a nedostatečná kapacita dopravní a technické infrastruktury v rámci metropolitního regionu a návaznost na hlavní evropské sítě + MPP řeší velkou část problémů dopravní a technické infrastruktury. Řadu deficitů explicitně zařazuje mezi metropolitní investiční priority Zvýšení významu železnice v regionální dopravě MPP podporuje a vytváří podmínky pro další rozvoj kolejové dopravy. Velká část navazující metropolitní oblasti nicméně je a patrně dále bude obsluhována autobusovou nebo IAD dopravou. Malá stabilita a nejasná identifikace vhodných ploch a lokalit pro umístění významných stavebních akcí s mezinárodní prestiží MPP toto řešení např. návrhem transformační lokality Nové Bubny, ve které regulativy v území umožňují vznik celoměstsky významné městské čtvrti s pestrou škálou využití, včetně významných staveb veřejné vybavenosti. Absence koordinace rozvoje bydlení a dalších aktivit v rámci města a příměstského území -/0 MPP posiluje koncentraci funkcí vnitřního města, zároveň nepodporuje další územní rozvoj sídel na území Prahy mimo „kompaktní město“ a neřeší (nemůže řešit) nekoordinovaný rozvoj v zázemí města mimo jeho administrativní hranice (v kontaktním území ani ve vzdálenějších částech metropolitního regionu)

C. VYHODNOCENÍ VLIVŮ MPP NA SKUTEČNOSTI ZJIŠTĚNÉ V ÚAP Hlavní závěry MPP bude mít převážně pozitivní vliv na řadu aspektů udržitelného rozvoje dotčeného území. některé jevy obsažené v ÚAP mají protichůdné směry a plánování a MPP logicky nemůže všechny zmíněné požadavky/cíle uspokojit Předpokládaným dopadem zahušťování kompaktního města bude zcela jistě koncentrace a lepší obslužnost jako výsledek aglomeračních výhod (synergie koncentrace aktivit a funkcí). Rizikem uvedené koncepce je nárůst nároků na mobilitu, zejména v důsledku prostorové neshody mezi lokalitami bydlišť a pracovišť a některých služeb ve spojení s případným zaostáváním rozvoje veřejné dopravy

D. VYHODNOCENÍ VLIVŮ MPP NA SKUTEČNOSTI NEPODCHYCENÉ V ÚAP Vliv MPP na základní ekonomické charakteristiky hl. města Prahy Forma „komentáře“ zvolena vzhledem ke komplexnosti ekonomických jevů, které sice často nemají přímý vztah k indikátorům a jevům sledovaným v ÚAP, nicméně jsou důležité z hlediska kontextu v němž bude MPP realizován. Metropolitní plán vytváří podmínky, které by měly přispět k posílení aglomeračních (urbanizačních a lokalizačních) efektů. Mezi klíčové aspekty u nichž je možné sledovat vliv MPP patří zajištění rozvojových ploch a podmínek pro dosažení potřebné úrovně dopravní obslužnosti (tramvajové trati, metro, železnice, P&R, cykloinfrastruktura). Z tohoto hlediska je možné hodnotit MPP pozitivně. Metropolitní plán podporuje transformaci původně prům. areálů – vedle ekonomické funkce (služby, provozovny, kanceláře) předpokládá i rezidenční a obslužnou funkci. Podporuje se propojování s funkcí rezidenční a maloobchodem s cílem zabránění vzniku vzniku „mrtvých zón“. Samotný MPP nemůže zajistit potřebnou kvalitu budoucích architektonických a technických řešení jednotlivých investic, které jsou vedle kvalitního urbanistického řešení nutnou podmínkou pro zvýšení pozitivního vlivu na lokalizační rozhodování investorů. Její dosažení bude záviset na řadě faktorů, včetně kvality výkonu veřejné správy na dotčeném území.

E. VYHODNOCENÍ PŘÍNOSU MPP K NAPLNĚNÍ PRIORIT ÚZEMNÍHO PLÁNOVÁNÍ pro zajištění udržitelného rozvoje území obsažených v ZÚR HMP Shrnutí vyhodnocení vztahu posuzovaného návrhu MPP s prioritami územního plánování pro zajištění udržitelného rozvoje území založené na výsledcích dílčích hodnocení a analýz zpracovaných v částech A, B, C a D dokumentace VVURÚ). Vyhodnocení je provedeno v následující stupnici. + Návrh MP odpovídá uvedené prioritě, je s ní v souladu - Návrh MP neodpovídá uvedené prioritě, působí opačným efektem 0 Návrh MP se s uvedenou prioritou míjí

Priorita územního plánování ZÚR hl. m. Prahy E. VYHODNOCENÍ PŘÍNOSU MPP K NAPLNĚNÍ PRIORIT ÚZEMNÍHO PLÁNOVÁNÍ OBSAŽENÝCH V ZÚR HMP Příklad hodnotící tabulky   Priorita územního plánování ZÚR hl. m. Prahy Vliv Komentář 1. Vycházet z výjimečného postavení Prahy jako hlavního města České republiky, přirozeného centra Pražského regionu a významného města Evropy. + MPP toto akcentuje jak při stanovování rozvojových Metropolitních priorit i při stanovování podmínek využití území (včetně ochrany historické zástavby a charakteru stabilizovaných lokalit). 2. Respektovat a rozvíjet kulturní a historické hodnoty a rozmanité přírodní podmínky na území hl. m. Prahy. Obsah základní koncepce MPP obsahuje základní teze, ve kterých je obsažena ochrana historických krajinných, urbánních a architektonických kompozičních principů. Hlavním principem ochrany a rozvoje kulturního dědictví je diferenciace regulativů v území historického města (památkově chráněná území a ochranné pásmo Pražské památkové rezervace) 3. Vytvořit podmínky pro vyvážený rozvoj území návrhem odpovídajícího funkčního i prostorového uspořádání ve všech historicky vzniklých pásmech města. Rozvoj se koncentruje výrazně do vnitřní části města. Zvýšením intenzity využití již zastavěných lokalit v kompaktním městě dojde k posílení aglomeračních výhod a zvýšení efektivity investic do infrastruktury. MPP však zároveň vytváří podmínky pro zachování historicky vzniklého charakteru jednotlivých lokalit.

F. VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA UDRŽITELNÝ ROZVOJ ÚZEMÍ – SHRNUTÍ (I.) MPP v mnoha ohledech přispívá k snižování existujících disproporcí mezi i uvnitř pilířů udržitelného rozvoje, např. koncentrace rozvoje v rámci kompaktního města, vymezení nezastavitelných ploch (ochrana krajiny, přírody, půdy). Na druhou stranu existují i rizika spojená s prováděním koncepce v případě disproporcí v dynamice rozvoje jednotlivých systémů (bydlení, doprava, občanská vybavenost) s dopadem na jednotlivé pilíře UR

F. VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA UDRŽITELNÝ ROZVOJ ÚZEMÍ – SHRNUTÍ (II F. VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA UDRŽITELNÝ ROZVOJ ÚZEMÍ – SHRNUTÍ (II.) Shrnutí závěrů částí A, B, C, D a E dokumentace vvurú Ad A (SEA): Návrh Územního plánu hlavního města Prahy (Metropolitní plán) nemá jako celek významné negativní vlivy na obyvatelstvo a složky životního prostředí za dodržení navrhovaných podmínek Ad B (Natura): Územní plán hlavního města Prahy (Metropolitní plán) nemá významně negativní vliv na evropsky významné lokality a ptačí oblasti. Ad C: Převážně pozitivní vlivy na jednotlivé jevy sledované v ÚAP, tak na závěry SWOT analýz formulovaných ÚAP. Rozsáhlé analytické podklady rozpracované v ÚAP jsou v návrhu MPP reflektovány v potřebném rozsahu. Obtížné je dosažení souladu s požadavkem na vytvoření podmínek k řešení existujících ekologických problémů, zejména zátěže území emisemi z dopravy a hlukem, kde jsou možnosti nástrojů územního plánování omezené. Rovněž možnosti MPP ovlivnit suburbanizační trendy mimo území HMP avšak s důsledky (náklady) pro HMP jsou omezené Ochrana nezastavěné volné krajiny i „krajiny ve městě“je naopak jednoznačně posilována.

F. VYHODNOCENÍ VLIVŮ NA UDRŽITELNÝ ROZVOJ ÚZEMÍ – SHRNUTÍ (III.) Ad D: MPP neovlivňuje ekonomickou výkonnost Prahy přímo, avšak vytváří podmínky, které by měly přispět k posílení aglomeračních (urbanizačních a lokalizačních) efektů a tedy zvýšení efektivity zde lokalizovaných aktivit. Mezi klíčové aspekty u nichž je možné sledovat vliv MPP patří zajištění rozvojových ploch a podmínek pro dosažení potřebné úrovně dopravní obslužnosti. Z tohoto hlediska je možné hodnotit MPP pozitivně. Ad E: Provedené vyhodnocení konstatuje vysokou míru souladu Metropolitního plánu s prioritami územního plánování stanovenými v Zásadách územního rozvoje hl. m. Prahy. ZÁVĚR Návrh Územního plánu hl. m. Prahy (Metropolitní plán) v rozsahu svých kompetencí posiluje a vytváří předpoklady pro udržitelný rozvoj území ve smyslu § 18 odst. 1 SZ.

DĚKUJEME ZA POZORNOST  & KOLEKTIV