Hospodářství Proměna světového hospodářství

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Svět podle CIA Úvodem 16 vládních zpravodajstvích agentur, přizvaní civilní experti Velmi americko-centristicky zaměřená Budoucnost na základě čtyř.
Advertisements

Název školy: Základní škola T. G. Masaryka a Mateřská škola Poříčany, okr. Kolín Autor: Mgr. Alena Černá Název: VY_32_INOVACE_Z_07_Český průmysl Číslo.
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
Šablona Identifikátor školy: Jméno autora: Ivana KašpárkováDatum vytvoření: Vzdělávací obor, téma: Zeměpis, průmysl Ročník: 9.
Práce, výroba ZÁKLADY EKONOMIKY. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ.
VY_32_INOVACE_Fi_III_26 Název Odlišný stupeň rozvoje států Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_17-19 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
Název školy: Základní škola Mnichovo Hradiště Autor DUM: Mgr. Veronika Sluková Název: VY_32_INOVACE_55_Spotřební průmysl_Sluková Téma: Spotřební průmysl.
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ. Dělíme na: Primární sektor (těžba nerostných surovin, zemědělství, lesní a vodní hospodářství, rybolov) Sekundární sektor (průmysl,
ANOTACE Materiál je určen k získání informací o tom, kde a jak žijí lidé na Zemi. V úvodní výkladové části se žáci seznámí s rozložením obyvatelstva na.
STŘEDNÍ ŠKOLA A VYŠŠÍ ODBORNÁ ŠKOLA CESTOVNÍHO RUCHU, SENOVÁŽNÉ NÁMĚSTÍ 12, ČESKÉ BUDĚJOVICE Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Vzdělávací materiál: Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity: V/2 Inovace a zkvalitnění výuky v oblasti přírodních.
Služby I. Z á k l a d n í š k o l a Z r u č n a d S á z a v o u
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Základy automatického řízení 1
Tematicky zaměřený kulatý stůl
Podpora v nezaměstnanosti
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Petra MATYÁŠTÍKOVÁ Název materiálu:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Základní makroekonomické ukazatele
Název vzdělávacího materiálu
Rozmístění obyvatelstva na Zemi
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Firemní kultura zahraniční společnosti na území ČR Autor bakalářské.
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
EVROPA PO II. SVĚTOVÉ VÁLCE
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ZEMĚPIS - SVĚT Severní Amerika
Průmyslová revoluce 1 Podmínky a rozvoj.
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Lidstvo a jeho dějiny (1) – Časová přímka
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
SLUŽBY Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Titul. Jméno Příjmení. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací.
VY_62_INOVACE_ – Monetární politika Autor Ing. Hana Sůvová
Ekonomika– národní hospodářství
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Druhy podniků v ČR Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Makroekonomie E 7 - otázky.
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ.
Název školy: Základní škola T. G
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
ÚLOHA STÁTU V TRŽNÍ EKONOMICE
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Diana Jančářová NÁZEV: Světové hospodářství TÉMATICKÝ CELEK:
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
ZEMĚPIS - SVĚT Regiony Asie 3
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Rozdělení zemí podle vyspělosti
VLASTIVĚDA Místo, kde žijeme Světové strany
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Sociologické aspekty ochrany spotřebitele
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Podnik VY_32_INOVACE_40_811 Projekt.
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
ZÁKLADNÍ EKONOMICKÉ POJMY
Tisková konference ČMKOS
EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY
VY_32_INOVACE_VO.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_VO.9.A.01_PRÁVNÍ ZÁKLADY STÁTU-ZNAKY.
Počet a jeho vývoj – skladba obyvatelstva
Dělení zemí světa podle vyspělosti
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Zemědělské družstevnictví Družstva za první republiky a dnes
Transkript prezentace:

Hospodářství Proměna světového hospodářství Současná jádra a periferie světového hospodářství

Proměna hospodářství tj. proměna základní činnosti člověka lovecko-sběračské období rolnicko-pastevecké období industriální období preindustriální industriální postindustriální

Lovecko-sběračské období období pravěku lov a sběr vliv člověka na přírodu minimální → Země beze změny

Rolnicko-pastevecké období neolitická revoluce (cca 10-8 tis. př. Kr.) zemědělství a chov vznik prvních stálých sídel zajištění potravy → nepatrný nárůst obyvatel první vážnější zásahy do prostředí (odlesňování, preference monokultur, preference zvířecích druhů – domestikace) úloha trhu minimální (samozásobitelství)

Industriální období nástup průmyslové revoluce (od pol. 18. st.) vznik továren → průmyslová výroba lokalizace do míst s těžbou zintenzivnění obchodu → rozvoj dopravy zdokonalení zemědělství (brambory, hnojiva, stroje) → méně pracujících proměna společnosti devastace ŽP

Postindustriální období období po 2. sv. válce vědecko-technická revoluce aplikace výpočetní techniky, jaderné energie a elektromotorů pokles významu zem. i průmyslu → růst služeb značná spotřeba energií a surovin věda a výzkum

Budoucnost? aplikace hi-tech odvětví (biotechnologie, genetické inženýrství, nanotechnologie, rozvoj kosmických programů, …) tahouny ekonomiky „research centra“ trendy: racionálnější využití surovin a přírodních zdrojů specializace výroby, dopravy, služeb úspornější technologie, recyklace a důraz na OŽP další pokles zaměstnanosti v zemědělství a průmyslu, ale současně zvýšení výroby prohlubování rozdílů ve světě mezi státy i společnostmi

Cukuba Silicon Valley

Otázky vysvětlete pojmy: agrární společnost industriální společnost postindustriální společnost uveďte příklady zemí, které můžeme označit jako agrární industriální postindustriální

Rozdělení hospodářské činnosti primér sekundér terciér kvartér obecné pravidlo vyspělosti: vyspělé země: malý podíl I., vysoký podíl III. rozvojové země: vysoký podíl I., příp. II., pak III.

Graf vývoje hospodářství

Vývoj hospodářství

Národní bohatství přírodní zdroje společenské zdroje obnovitelné × neobnovitelné společenské zdroje hmotné × nehmotné

Otázky která odvětví řadíme do priméru? která odvětví řadíme do sekundéru? která odvětví řadíme do terciéru? uveďte příklady zpracovatelského a spotřebního průmyslu jaká je zaměstnanecká struktura hospodářství v ČR? (procentuálně vyjádřená za jednotlivé sektory) uveďte konkrétní příklady hmotných a nehmotných společenských zdrojů ČR

„Měření“ hospodářství HDP (angl. GDP) (def.) celková peněžní hodnota statků a služeb vytvořená za dané období na určitém území

Hospodářská úroveň států porovnání dle HDP (ovšem samo o sobě problematické) nejvyspělejší státy středně rozvinuté státy rozvojové státy

Oblasti světového hospodářství jádra výhodná poloha soustředění lidí a jejich činnosti modernizace hospodářská a politická moc centra světového dění tlak na ŽP periferie poloha na „okraji“ (ačkoliv „okraj“ může být právě uprostřed) minimum lidí tradiční způsob života (zaostalost?) zpravidla mimo světové dění (ač může být důležitou oblastí) minimální vliv na ŽP

Jádra dnešního světa severovýchod USA (Boshwash) Kalifornie (San-San) Tokkaidó (východní pobřeží ostrova Honšú → Tókjó - Kjótó) Evropský „modrý banán“ střední a JV Anglie Randstad Porúří a Porýní severní Itálie příp. Paříž a její okolí

Jádra dnešního světa

Periferie dnešního světa subsaharská Afrika (Sahel) střední Asie Sibiř arktická Kanada Antarktida vysokohorské a pouštní oblasti

Rio de Janeiro

Jakarta

Nairobi

Hospodářská úroveň států obecně vyspělý Sever × chudý Jih navrhněte řešení, která by vyřešila nerovnost mezi státy malý příklad: vyspělá země postaví v rozvojové zemi průmyslový podnik – pomůže tím dané zemi? jak a do jaké míry? neokolonialismus

Statistika dle statistiky lze obecně konstatovat, že: tři nejvyspělejší státy vytváří spolu více než 50 % světového HDP 25 nejrozvinutějších států vytváří spolu více než 90 % světového HDP polovina všech států vyprodukuje 99,5 % světového HDP

Otázky uveďte příklady nejvyspělejších, středně rozvinutých a rozvojových států vysvětlete hospodářské pojmy: jádro a periferie uveďte příklady jádra a periferií za každý kontinent uveďte příklad jádra a periferie v ČR zhodnoťte přínos nově postavené továrny vyspělé společnosti v rozvojové zemi pro daný stát