Metodický dokument ke zprávám o plnění závazných podmínek provozu Ing

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ministerstvo financí ČR Odbor 54 – Ekonomické informace
Advertisements

Návrh zákona o integrovaném registru znečišťování a integrovaném systému plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí Ing. Bc. Jan Maršák,
Integrovaný registr znečišťování Ohlašovací povinnosti za rok 2008 Ing. Bc. Jan Maršák, Ph.D. Odbor integrované prevence a IRZ Ministerstvo životního.
1 Zpracování dat o odpadech za rok 2011 Seminář pro ohlašovatele.
Seminář IRZ a legislativa v ochraně ovzduší, , Praha Nařízení vlády č. 112/2004 Sb. a jeho novela Kurt Dědič, odbor ochrany ovzduší MŽP.
FRVŠ 1400/2010/F1/a Zkušebnictví a řízení jakosti staveb Proces 8 Užívání stavby.
POSUZOVÁNÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ V ČESKÉ REPUBLICE Zákon č. 100/2001 Sb. Posuzování vlivů na životní prostředí podléhají v zákoně vymezené záměry.
Nástroje územního plánování
Souhrnná provozní evidence a poplatková agenda
Integrovaný registr znečištění Ing. Jiří Jungmann Výzkumný ústav maltovin Praha s. r. o.
Integrovaný registr znečišťování Platná právní úprava Ing. Bc. Jan Maršák, Ph.D. Odbor integrované prevence a IRZ Ministerstvo životního prostředí.
Integrovaný registr znečišťování Změny právních předpisů
Nová struktura souhrnné provozní evidence, formuláře pro sběr dat za rok 2008 a technické prostředky Ing. Pavel Machálek ČHMÚ
Smluvní vztahy a registrace Jaroslav Žákovčík Praha
Zkušenosti z aplikace zákona o integrované prevenci z pohledu provozovatele a zpracovatele Jiří Krejča DEZA, a.s. Valašské Meziříčí 24. února 2004.
1 Zpráva o uplatňování územního plánu Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Porada s ÚÚP, Krajský.
KONFERENCE PROTIPOVODŇOVÁ OCHRANA – PREZENTACE VÝSLEDKŮ PILOTNÍHO PROJEKTU „ATLAS LABE NA ÚZEMÍ KRÁLOVÉHRADECKÉHO KRAJE“ Projekt je spolufinancován Evropskou.
Zkušenosti z aplikace zákona o integrované prevenci z pohledu agentury CENIA.
Elektronická publikace
Integrovaná prevence a omezování znečištění (IPPC) v České republice
Systém kontrolní činnosti SEI
Systém kontrolní činnosti SEI
Výkon státní správy na úseku evidence obyvatel (činnost ohlašovny) zákon č. 133/2000 Sb., o evidenci obyvatel a rodných číslech a o změně některých zákonů.
1 Zkušenosti Agentury integrované prevence za rok 2003 ČEÚ – AIP Kodaňská 10 Praha
1 Problémy s aplikací zákona č. 76/2002 Sb. o integrované prevenci z pohledu ČIŽP Ing. Antonín Kroupa Česká inspekce životního prostředí – ředitelství.
Propojení zákona o integrované prevenci a zákona o hospodaření energií Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
Vnitroorganizační normy
Mgr. Magdaléna Peterková
Současnost a vize Integrovaného registru znečišťování životního prostředí Úsek informační podpory, oddělení IRZ/CO.
Integrovaná prevence 26. dubna Osnova přednášky úvodní poznámky cíl integrovaného rozhodování principy základní pojmy právní úprava integrované.
Integrovaná prevence. Integrovaná prevence – prameny, cíle a předmět Prameny právní úpravy: –Směrnice Rady 96/61/EC o integrované prevenci a omezování.
Administrativní nástroje, integrovaná prevence, sankční nástroje 11. března 2009.
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty vojenského leadershipu Registrační.
ŽIVELNÍ POHROMY A PROVOZNÍ HAVÁRIE Název opory – Direktivy SEVESO, zákon o prevenci závažných havárií a jejich význam Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Problematika Úřadu práce v kontextu poskytovatelů sociálních služeb 18. února 2014 Mgr. Jana Marie Landová.
Stanoviska a vyjádření krajského úřadu po novele stavebního zákona zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění.
Veřejné projednání P olitiky územního rozvoje ČR 2008 a Vyhodnocení vlivů PÚR ČR 2008 na udržitelný rozvoj území (včetně Zprávy o uplatňování PÚR ČR 2006)
Rozpočtové hospodaření obcí v roce 2016 Leden 2016.
Dokumentace školy Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Liberec 12. prosince 2013 Mgr. Karel Bárta.
Integrated and Planned Enforcement of Environmental Law Phare Twinning Project CZ03/IB/EN/01 IRZ Mr. Nepimach ČEU.
Správní řízení ve věci oprávnění k poskytování zdravotních služeb
Územní studie Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje
Síť sociálních služeb Ústeckého kraje
Směrnice o IPPC Úvod do filosofie
náměstek Ministerstva životního prostředí
Novelizace zákona o IRZ Ing. Mgr. Eduard Hlavatý XVII
Plán rozvoje vodovodů a kanalizací Kraje Vysočina
Informace z CENIA Jiří Valta ČIŽP.
Informace z CENIA Jiří Valta ČIŽP.
Novela zákona o místních poplatcích
INTEGROVANÉ POVOLOVÁNÍ SMĚRNICE IPPC: NEJLEPŠÍ POSTUPY
Pozemkové úpravy v okrese Opava role SPÚ
Integrovaná prevence a omezování znečisťování (IPPC)
Velká spalovací zařízení Průběh fóra podle čl
Novela vyhlášky č. 428/2001 Sb..
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) II. část
Nařízení o Evropském registru úniků a přenosů znečišťujících látek
Registr spaloven odpadů
Vrchní vodoprávní dozor rok 2016
Harmonogram přezkumů integrovaných povolení, BREF a závěrů o BAT Ing
Legislativní otázky (část 2) Mgr. Hana Nenutilová Ing. Jan Slavík, Ph
Elektronická komunikace při zadávání veřejných zakázek Mgr. Jakub Váňa
Sdružení lázeňských míst Statuty lázeňských míst 21. června 2013
Inspekční činnost ČIŽP v rámci integrované prevence
Novinky z EU Ing. Jan Slavík, Ph. D. XXVIII
Seminář pro žadatele SOCIÁLNÍ BYDLENÍ
Podpora vybraných druhů sociálních služeb ve Středočeském kraji II
Transkript prezentace:

Metodický dokument ke zprávám o plnění závazných podmínek provozu Ing Metodický dokument ke zprávám o plnění závazných podmínek provozu Ing. Jan Slavík, Ph.D. XXVIII. jednání pracovní skupiny „Kraje a integrovaná prevence“ 18.06.2014, Praha 1

Obsah Stávající právní rámec Podnět v rámci tzv. ekoauditu Úvod a status materiálu Podávání zpráv podle jednotlivých skupin provozovatelů Možné redukce ohlašovaných údajů Možnosti využití ISPOP Participace pracovních skupin k integrované prevenci 2

Podnět v rámci tzv. ekoauditu V prosinci 2013 byl obdržen podnět k novele vyhlášky č. 288/2013 Sb. v rámci agendy „Opatření k posílení konkurenceschopnosti a rozvoje podnikání v České republice eliminací nadbytečných požadavků environmentální legislativy“ (tzv. ekoaudit). Podnět se dožadoval zejména následujícího: omezit ohlašování údajů dostupných v informačním systému integrované prevence napojení na ISPOP omezovat opisování podmínek integrovaného povolení omezit ohlašování v případech, kdy není aktivně dokládáno plnění V rámci vypořádání bylo snahou nenovelizovat vyhlášku č. 288/2013 Sb., ale vyřešit uvedené okruhy metodicky. 3

Stávající právní rámec - obecně Vzor zprávy o plnění podmínek integrovaného povolení obsahuje přílohy č. 4 vyhlášky č. 288/2014 Sb., o provedení některých ustanovení zákona o integrované prevenci. Vyhláška č. 288/2014 Sb. vychází ze zmocnění v § 16a odst. 4 zákona o integrované prevenci. Podle § 16a odst. 1 je provozovatel povinen každoročně předávat úřadu v elektronické podobě zprávu s údaji o plnění podmínek integrovaného povolení (postup vyhodnocování podmínek je součást povolení). 4

Stávající právní rámec - obecně V případě použití postupu podle § 14 odst. 4 písm. b) zákona o integrované prevenci se předkládá shrnutí výsledků monitorování emisí umožňující srovnání s úrovněmi emisí spojenými s BAT. Využít lze i údaje ohlášené provozovatelem zařízení na základě jiných právních předpisů prostřednictvím ISPOP nebo prostřednictvím datové schránky ministerstva určené k plnění ohlašovacích povinností v oblasti životního prostředí (přístup k údajům v ISPOP pro povolovací úřady je již zajištěn). 5

Stávající právní rámec – obsah zprávy Část A Identifikace provozovatele zařízení, identifikace zařízení a související údaje Relevantní rok Identifikace provozovatele, zařízení a zpracovatele Předkládá se vždy Část B Údaje o plnění podmínek integrovaného povolení Podmínky integrovaného povolení a jejich plnění – standardizovaný řádek pro limit a pro textovou podmínku, struktura pak kopíruje integrované povolení. Lze u dílčí podmínky odkázat na hlášení, provedené prostřednictvím ISPOP. Použité podklady, přílohy a seznam zkratek 6

Stávající právní rámec – obsah zprávy Část C Podklady k provedení porovnání úrovní emisí zařízení s úrovněmi emisí spojenými s nejlepšími dostupnými technikami Porovnání s úrovněmi emisí spojenými s BAT (včetně identifikace závěrů o BAT a identifikace výduchu) Použité podklady, přílohy a seznam zkratek Předkládá se pouze v případě, že je v integrovaném povolení stanoven emisním limit postupem podle § 14 odst. 4 písm. b) zákona o integrované prevenci. 7

Podávání zpráv podle jednotlivých skupin provozovatelů Vychází z bodů 1 a 2 přechodných ustanovení novely zákona č. 69/2013 Sb. Ustanovení § 13 odst. 4 písm. k) a § 16a, ve znění po nabytí účinnosti dané novely, která se vztahují k povinnosti každoročně podávat zprávu o plnění podmínek integrovaného povolení, použijí od 7. ledna 2014 povinnost podávat zprávu poprvé až za období, ve kterém začala platit příslušná ustanovení zákona o integrované prevenci, ve znění novely č. 69/2013 Sb. (§ 16a a § 13 odst. 4 písm. k) provozovatelé stávajících zařízení (i stávajících zařízení, která jsou dobrovolně v režimu integrované prevence) jsou povinni podávat zprávu o plnění podmínek integrovaného povolení podle vzoru v příloze č. 4 k vyhlášce č. 288/2013 Sb., o provedení některých ustanovení zákona o integrované prevenci, poprvé za rok 2014., tj. v roce 2015. 8

Podávání zpráv podle jednotlivých skupin provozovatelů Provozovatelé nových zařízení, nových zařízení, která jsou dobrovolně v režimu integrované prevence a zařízení, která nově vstupují do režimu integrované prevence mají povinnost podávat zprávu o plnění podmínek integrovaného povolení podle § 16a odst. 1 zákona o integrované prevenci a přílohy č. 4 k vyhlášce č. 288/2013 Sb. poprvé za rok, kdy vstoupilo jejich integrované povolení do právní moci, tj. v následujícím roce od právní moci povolení. 9

Možnost redukce ohlašovaných údajů Část A, 2 kolonka „integrované povolení“ a „změny nebo rozšíření zařízení (za příslušný rok)“ Při splnění následujících požadavků nemusí být vyplněny v plném rozsahu: Provozovatel identifikuje integrované povolení, které bylo pro předmětné zařízení vydáno a to pomocí čísla jednacího a nabytí právní moci. Místo výčtu změn lze uvést pouze obecný odkaz na údaje dostupné v informačním systému integrované prevence. Podrobný výpis lze doporučit u velkého množství změn, pokud provozovatel identifikoval nezveřejnění všech vydaných rozhodnutí a/nebo pokud není vydáno úplné znění integrovaného povolení. 10

Možnost redukce ohlašovaných údajů Část A, 2 kolonka „integrované povolení“ a „změny nebo rozšíření zařízení (za příslušný rok)“ Při splnění následujících požadavků nemusí být vyplněny v plném rozsahu: U změn, které byly provozovatelem ohlášeny (nebo byla k nim podána žádost), je postačující identifikovat příslušné podání povolujícímu úřadu. Pokud bylo již řízení ukončeno a změnové rozhodnutí je v právní moci, tak je doporučeno takovéto rozhodnutí identifikovat pomocí čísla jednacího a právní moci. V krajním případě pak lze uvést obecný odkaz na údaje dostupné v informačním systému integrované prevence. 11

Možnost redukce ohlašovaných údajů Část B Údaje o plnění podmínek integrovaného povolení Pokud podmínka není relevantní pro daný rok nebo integrované povolení ani jiný právní předpis (složkový) nijak neurčuje způsob dokládání závazné podmínky provozu, a podmínka je plněna v období, které se týká zpráva o plnění podmínek integrovaného povolení, lze tuto podmínku ze zprávy vynechat. Je vhodné zvážit přehlednost závazných podmínek provozu ve vydaném integrovaném povolení a jeho změnách. Doporučuje se zejména v případech, kdy bylo vydáno a v informačním systému zveřejněno úplné znění integrovaného povolení. 12

Možnost redukce ohlašovaných údajů Část B Údaje o plnění podmínek integrovaného povolení Při redukci ohlašovaných údajů je nutné dodržet následující pravidla: Aktivně dokládané a vyplňované závazné podmínky provozu musí být vždy jednoznačně identifikovány a musí být zachována struktura, odpovídající integrovanému povolení. Vynechané části musí být jednoznačně identifikovány předepsaným způsobem. Na závěr zprávy by měl provozovatel uvést skutečnost, že zpráva neobsahuje všechny závazné podmínky provozu z integrovaného povolení. Zpráva musí obsahovat prohlášení, že neuvedené podmínky byly v daném roce plněny. 13

Možnost redukce ohlašovaných údajů   Označení části IP 2. Opatření k vyloučení rizik možného znečišťování životního prostředí a ohrožování zdraví člověka pocházejících ze zařízení po ukončení jeho činnosti, pokud k takovému riziku či ohrožení zdraví člověka může dojít Označení podmínky v IP (ostatní podmínky) Text podmínky IP (…) 2.1. – 2.4. Plnění podmínky IP Zdůvodnění Odkaz na přílohu -   14

Možnost využití ISPOP Ustanovené § 16a odst. 1 předpokládá využití údajů o plnění požadavků podle jiných právních předpisů ohlašovaných prostřednictvím ISPOP. Využitelnost těchto údajů byla ověřována pomocí studie z roku 2011, která byla zpracovávána v rámci novelizace zákona o integrované prevenci. Došlo k zpřístupnění ohlašovacích údajů v ISPOP pro pracovníky povolujících úřadů. Plánuje se aktualizace studie a podrobnější popis vhodného postupu při odkazování na již provedené hlášení. 15

Participace pracovních skupin v oblasti IPPC První návrh materiálu bude připomínkován a diskutován pracovní skupinou „Kraje a integrovaná prevence“. Krajské úřady budou požádány o zaslání ukázek zpráv, kde je na ISPOP odkazováno. Na základě vyhodnocení bude navržen optimální postup a zpracován návodný příklad. Poté bude materiál předložen širší pracovní skupině k integrované prevenci, kde jsou zastoupeni provozovatelé a další zapojené rezorty. Finalizace metodického dokumentu se předpokládá září/říjen 2014. 16

Děkuji za pozornost Děkuji za pozornost Kontaktní údaje: Ing. Jan Slavík, Ph.D. vedoucí oddělení integrované prevence a IRZ Ministerstvo životního prostředí Vršovická 65, 100 10 Praha 10 tel. +420 267 122 808, +420 724 030 693 jan.slavik@mzp.cz www.mzp.cz/ippc 17