VÝNOSY PODNIKU Juraj Dudáš.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kalkulace plných a variabilních nákladů
Advertisements

Vliv ocenění vytvořených výkonů na měření zisku
Náklady VY_32_INOVACE_ při výrobě, obchodování, dopravě apod. dochází k spotřebě či opotřebení výrobních faktorů - pokud tuto spotřebu či opotřebení.
Autor: Autor: MSc. Marcela Vojáčková MSc. Marcela Vojáčková Zpracováno: Ročník (obor) 2. ročník (Hotelnictví) M/01 2. ročník.
Kdo vytváří přidanou hodnotu
Metoda standardních nákladů a výnosů a analýza odchylek
Výrobní činnost.
Specifika formování poptávky firem po práci a kapitálu
VÝNOSY, NÁKLADY, VÝSLEDEK HOSPODAŘENÍ
Úvod do podnikových financí
VÝNOSY.
EduCom Projekt Educom Tento projekt je financován evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR Tento materiál vznikl jako součást.
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Vliv konkrétních podmínek činnosti na řízení nákladů výkonu
2. téma 1MU305, 211 – Manažerské účetnictví I.
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Ekonomická stránka činnosti podniku Vypracoval : Ing. Marcela Zlatníková Projekt Anglicky v odborných.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: Moderní škola Autor: Ing. Soňa Šestáková Název materiálu: Základní účtování nákladů a výnosů Označení.
Výrobní náklady firmy a jejich vztah k nabídce
Cenová tvorba v cestovním ruchu
Úvod do účetnictví.
Trh výrobků a služeb – teorie firmy
Kalkulace nákladů.
MĚŘENÍ VÝSLEDKU HOSPODAŘENÍ
VÝKAZ ZISKU A ZTRÁTY (VZZ)
* HOSPODAŘENÍ PODNIKU 2 Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková. Střední škola hotelnictví.
Účetní systémy 1 3. přednáška. Osnova: Vznik podvojného účetního systému Vznik podvojného účetního systému Jednobilanční účetní systém Jednobilanční účetní.
NÁKLADY, VÝNOSY, HOSPODÁŘSKÝ VÝSLEDEK II.
HOSPODAŘENÍ PODNIKU listopad 2012 VY_32_INOVACE_EKO_060106
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuEU peníze středním školám Masarykova OA Jičín Název školyMASARYKOVA OBCHODNÍ.
Zásoby Účtování výrobků
Zdroj: KOVANICOVÁ, D. Abeceda účetních znalostí pro každého.
Úvod do podnikových financí
Náklady, příjmy, ekonomický zisk
EduCom Projekt Educom Tento projekt je financován evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR Tento materiál vznikl jako součást.
Náklady, výnosy, hospodářský výsledek
Finanční výkazy obchodních společností
VYSOKÁ ŠKOLA FINANČNÍ A SPRÁVNÍ o.p.s. CONTROLLING Ing. Jan Cedl AŘ KONTAKT s.r.o.
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
4.př. NÁKLADY, VÝNOSY A ZISK
INFORMAČNÍ ZDROJE FINANČNÍ ANALÝZY
Hodnocení a odměňování pracovníků OBSAH: 1.Náklady podniky 2.Výnosy podniku 3.Hospodářský výsledek podniku 4.Použití zisku z hlediska podniku 5.Použití.
Financování podniku. náklady přímé – stanoví se na jednotky (materiál, úkolová mzda, pojištění z úkol. mezd) přímé – stanoví se na jednotky (materiál,
MIKROEKONOMIKA Efektivnost podniku a její základní kategorie.
Pracovní list Kalkulace neúplných nákladů. Příklad 1: Firma vyrábí kabelky –spotřeba materiálu je 415 Kč/ks, mzdy 275 Kč/ks, ostatní variabilní náklady.
Změny devizového kurzu ČNB a vývoj mezd doc. Ing. Jaruše Krauseová, CSc.
Téma 10: Podnikový zisk a dividendová politika 1. Tvorba zisku (výsledku hospodaření) 2. Bod zvratu a provozní páka 3. Zdanění zisku a rozdělení výsledku.
NÁKLADY, VÝNOSY, HOSPODÁŘSKÝ VÝSLEDEK PODNIKU
Dopady změn směnných kurzů
Ekonomické vzdělávání I. – III. r./Kuchař - číšník
Obchodná akadémia Vranov nad Topľou
ODBYT registračné pokladnice: kontrola stavu hotovosti
Seminár č. 6 – osnova Ekonomika podniku
Zásoby ITMS kód projektu „Učíme inovatívne, kreatívne a hravo – učíme pre život a prax“ „Moderné vzdelávanie pre vedomostnú spoločnosť /
Čo je podnik a podnikanie
NÁKLADY Ing. Anna Mikolajová / Účtovníctvo
Správa o hospodárení JLF UK v Martine za rok 2009
Fungovanie bankového systému
Účtovná uzávierka a závierka
Marketing 2 PODNADPIS VYPRACOVAL: ING.MIRIAM PENTRÁKOVÁ apríl 2014
Výnosy podniku 1. Podstata výnosov 2. Štruktúra výnosov
Majetková štruktúra podniku
EKONOMIKA LETECKÉHO PODNIKU Prednáška č. 5 Ing. Alica Hutníková, PhD.
Ceny a cenová politika 1. Ekonomická podstata ceny
Profesijné prostredie
INDEXY.
Legislatívne zmeny pre rok 2015
Vznik a funkcie peňazí septima.
Vliv konkrétních podmínek činnosti na řízení nákladů výkonu
Manažerské účetnictví a řízení po linii výrobků, prací a služeb
Transkript prezentace:

VÝNOSY PODNIKU Juraj Dudáš

Transformačný proces podniku V , P VSTUP VÝSTUP Hmotno energetické hľadisko Transformačný proces podniku Hodnotové hľadisko V , P Náklady (výdavky) N/Kj PC/Kj Nákladová kalkulácia Cenová kalkulácia

VÝNOSY PODNIKU 1. Podstata výnosov a príjmov 2. Členenie výnosov 3. Základné činitele ovplyvňujúce výnosy 4. Produkcia podniku a jej meranie

1. Podstata výnosov a príjmov Výnosy podniku = súhrnný peňažný ukazovateľ výsledku všetkých činností podniku.

Celková štruktúra výnosov: 1. Výnosy z hospodárskej činnosti (prevádzkové výnosy) + 2. Výnosy z finančnej činnosti (finančné výnosy) = Výnosy z bežnej činnosti 3. Výnosy z mimoriadnej činnosti (mimoriadne výnosy) Výnosy podniku

Aj takto môžeme chápať vynosy http://www.youtube.com/watch?v=6ugGE2TcTIo&feature=PlayList&p=FE87B8FBD58CBEEB&playnext=1&playnext_from=PL&index=4

Výnosy ≠ Príjmy Výnosy vznikajú v bežnom období, ale príjmy v budúcom období, tzv. pohľadávka voči príjemcovi, ktorý uhradzuje výnosy k neskoršej úhrade (pozadu inkasované nájomné) = príjmy budúcich období (anticipácia) Obdobie 1. 2. 3. Príjem 54 000,- Výnos 18 000,-

Výnosy ≠ Príjmy Príjmy vzniknú v bežnom období, ale výnosy v budúcom období, tzv. časové rozlišovanie výnosov (vopred inkasované nájomné) = výnosy budúcich období (tranzitóriá) Obdobie 1. 2. 3. Príjem 54 000,- Výnos 18 000,-

Upozornenie !!!!!!! Nie všetky príjmy peňažných prostriedkov znamenajú aj zvýšenie výnosov, napr. príjem vkladov spoločníkov pri založení podniku, príjem úveru, dotácií, preddavkov od odberateľov atď.

2. Členenie výnosov 1. Druhové členenie výnosov ---------> výkaz ziskov a strát tržby za obchodnú činnosť tržby za výrobnú činnosť zmena stavu vnútroorganizačných zásob aktivácia tržby za poskytovanie služieb tržby za neprevádzkovú činnosť finančné výnosy mimoriadne výnosy

- hrubé tržby - predstavujú súhrn faktúr vydaných v priebehu vykazovaného obdobia - čisté tržby - hrubé tržby znížené o dobropisy za vrátený tovar, poškodený tovar, rôzne zľavy poskytnuté odberateľom vo forme skont a rabatov za predčasné splatenie faktúry alebo za väčší odber výrobkov - marginálne (hraničné, medzné) tržby - prírastok celkových tržieb na jednotku ďalšej produkcie (výrobnú dávku, sériu). Pri stálych, nemeniacich sa cenách vo vzťahu k objemu realizovaných výrobkov sú marginálne tržby konštantné, pri pohyblivých cenách sa marginálne tržby menia

2. Účelové členenie výnosov Cena produktu = výnos vzťahujúci sa na jednotku realizovaného výkonu Predajom určitého objemu kalkulačných jednotiek (výrobkov) za určitú cenu sa realizujú celkové výnosy Platí vzťah: V = PC bez DPH x Q

3. Členenie výnosov vo vzťahu k zmene objemu činnosti Paušálne výnosy - výnosy za určité obdobie, za určitú skupinu výkonov bez ohľadu na ich realizovaný objem (predstavujú určitú analógiu vymedzenia fixných nákladov) PC sa nemení Podproporcionálne výnosy - vznikajú z dôvodov poskytovania určitých zliav (rabatov). Primárne sa rabaty vzťahujú na ceny jednotlivých výrobkov a služieb, ale vo svojom dôsledku pôsobia na podproporcionálny vývoj tržieb za celkový predaný objem produkcie - PC sa mení - je nižšia

3. Základné činitele ovplyvňujúce výnosy - množstvo predaných výrobkov, objem poskytnutých služieb - ceny výrobkov a služieb, poskytované rabaty (množstevný rabat, funkčný rabat, skonto), položky upravujúce cenu (cenová diferenciácia v závislosti od segmentu trhu, miesta, času atď.), - sortimentná skladba realizovanej produkcie (podiel variabilných a fixných nákladov na cene produkcie - výška krycieho príspevku), - dopyt a ponuka, ktoré sa odrážajú v cene (dopytovo orientovaná cenotvorba, konkurenčne orientovaná cenotvorba), - vývoj kurzu meny (devalvácia zvyšuje tržby, revalvácia ich znižuje).

4. Produkcia podniku a jej meranie 1. Naturálne ukazovatele 2. Pracovné ukazovatele - Nhod., Nmin., Nsek. - vyjadrujú prácnosť produkcie

3. Peňažné (hodnotové) ukazovatele - hrubá výroba (HV) = tržby + zmena stavu vnútroorg. zásob - čistá výroba (ČV) = HV - materiálové náklady - odpisy - pridaná hodnota (PH) = novovytvorená hodnota

Stanovenie PH: 1. spôsob: + ON + odpisy (kapitálová spotreba) + finančné náklady (úroky z použitia kapitálu) + zisk = PH

Stanovenie PH: 2. spôsob: hrubá výroba - spotreba materiálu a energií - služby - náklady na obstaranie tovaru = PH

Stanovenie PH: 3. spôsob: podľa výkazu ziskov a strát Obchodné činnosti: tržby za predaj tovaru - náklady na predaný tovar = obchodná marža (PH za obchodnú činnosť)

Výrobné a službové činnosti: tržby za predaj vlastných výrobkov a služieb + zmena stavu vnútroorg. zásob + aktivácia = výroba - spotreba materiálu a energie + nakupované služby = výrobná spotreba = PH za výrobnú a službovú činnosť t.j. výroba - výrobná spotreba = PH

Ďakujem za pozornosť.