IPRM – finanční oblast Pardubice 14.6.2010 Ing. Hana Taterová
Osnova Finanční část Výše podpory Způsobilé výdaje Nezpůsobilé výdaje Termíny realizace Vedení účetnictví Archivace účetních záznamů Zřízení účtu projektu Způsob financování Lhůta pro vyplacení dotace Vztah příjemce x externí účetní firma Doporučení příjemcům Důležité odkazy Kontakty na pobočky CCR ČR 20.9.2018
Finanční část Výše podpory Revitalizace veřejných prostranství: 85% ERDF, 15% ze zdrojů žadatele. Regenerace bytových domů: podpora u všech regionů soudržnosti NUTS II mimo Jihozápad - 40% (z toho 85% ERDF a 15% státní rozpočet), podpora regionu soudržnosti NUTS II Jihozápad – 36% do konce roku 2010 a od roku 2011 bude činit 30%. Dále se jedná o bonifikaci: u malého podniku lze dosáhnout 20%, u středního podniku 10%. O případné bonifikaci rozhoduje město a uvádí ji ve své výzvě. 20.9.2018
Finanční část Způsobilé výdaje Aktivita 5.2a) Revitalizace veřejného prostranství a část aktivity 5.2c) Pilotní projekty projektová dokumentace k vydání povolení stavby max. do výše 5 % celk. způsobilých výdajů projektu, technický dozor investora a autorský dozor projektanta, nákup služeb nezbytně souvisejících s revitalizací veřejných prostranství, nákup pozemků nezbytně související s realizací projektu max. do 10 % celk. způsobilých stavební práce (např.: výstavba a technické zhodnocení dopravní infrastruktury), výstavba a technické zhodnocení technické infrastruktury, budování či modernizace nekomerčních rekreačních a sportovních ploch, úpravy a zřizování dětských hřišť, úpravy a zřizování vodních ploch (výdaje na koupaliště nejsou způsobilé), zřizování a úpravy vodních zdrojů, parkové úpravy, pořízení a obnova městského mobiliáře, výdaje na povinnou publicitu projektů, daň z přidané hodnoty u neplátců DPH, daň z přidané hodnoty u plátců DPH, pokud nemají nárok na odpočet daně na vstupu. Aktivita 5.2a) – Revitalizovaná veřejná prostranství musí být bez poplatků a veřejně přístupná. 20.9.2018
Finanční část Aktivita 5.2b) Regenerace bytových domů a část aktivity 5.2c) Pilotní projekty: musí mít charakter technického zhodnocení majetku, rekonstrukce či modernizace, podporu nelze využít na provádění oprav či údržby. Technické zhodnocení – jedná se o výdaje na dokončené nástavby, přístavby a stavební úpravy jednotlivého hmotného dl.majetku uvedeného do používání v aktuálním roce, Rekonstrukce – stavební zásah do majetku, při němž dojde ke změně účelu nebo technických parametrů, Modernizace – rozšíření vybavenosti nebo použitelnosti majetku. Způsobilé výdaje jsou pouze investiční, tzn. příjemce účtuje výdaje projektu jako pořízení investic a mohou být uplatněny pouze do společných prostor bytových domů. Jedinou výjimku tvoří výdaje na povinnou publicitu, tzn. že se jedná o neinvestiční výdaj 20.9.2018
Finanční část Způsobilé výdaje: Aktivita 5.2b) Regenerace bytových domů a část aktivity 5.2c) Pilotní projekty modernizace, rekonstrukce nebo technické zhodnocení hmotného majetku, pořízení, modernizace a rekonstrukce technického vybavení bytového domu, rekonstrukce, modernizace, popř. technické zhodnocení, společných prostor, hydroizolace spodní stavby (pouze pokud se nejedná o odstranění nevyhovujícího stavu, či poškození původní hydroizolace), rekonstrukce či modernizace lodžií, balkonů (musí být zaúčtováno jako investice), rekonstrukce prostor na sociální byty, zařízení sociálních bytů, výdaje na povinnou publicitu projektů (jedná se o neinvestiční výdaj – jediná výjimka), daň z přidané hodnoty u neplátců DPH (je součástí ceny a záleží, zda se jedná o opravu nebo technické zhodnocení) daň z přidané hodnoty u plátců DPH, pokud nemají nárok na odpočet daně na vstupu (platí totéž, co v předchozím bodě). 20.9.2018
Finanční část Každý způsobilý výdaj: musí být doložen průkaznými účetními či daňovými doklady, lze uplatnit pouze jedenkrát. Příjemce nesmí na realizaci projektu čerpat dotaci z žádného jiného dotačního titulu, jiného operačního programu, jiných prostředků krytých z rozpočtu EU a národních veřejných rozpočtů. 20.9.2018
Finanční část Nezpůsobilé výdaje: výdaje bez přímého vztahu k projektu, výdaje nesplňující principy hospodárnosti, účelnosti a efektivnosti, část pořizovací ceny při nákupu pozemků, která je vyšší než cena zjištěná znaleckým posudkem, nákup pozemků za částku převyšující 10 % celkových způsobilých výdajů projektu, pořízení staveb a použitého zařízení, projektová dokumentace u aktivit typu regenerace bytových domů, neinvestiční výdaje u aktivit typu regenerace bytových domů, náklady na výběrová a zadávací řízení, DPH, pokud příjemce má nárok na odpočet DPH na vstupu. Pokud u organizace existuje dvojí režim, musí příjemce rozhodnout, které aktivity podléhají režimu daně z přidané hodnoty s nárokem na odpočet a u kterých aktivit daň z přidané hodnoty uplatňovaná není, splátky půjček a úvěrů, úroky z úvěrů, sankce a penále, výdaje na záruky, pojištění, bankovní poplatky, kursové ztráty, celní a správní poplatky, výdaje za služby, dodávky nebo stavební práce, při jejichž zadávání příjemce nerespektoval zákon č.137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů. Pokud vzniknou v projektu nezpůsobilé výdaje, musí být vykázány ve finančním plánu a v monitorovací zprávě projektu. Musí být vždy financovány ze zdrojů příjemce. 20.9.2018
Finanční část Termíny realizace Aktivita 5.2a) Revitalizace veřejného prostranství a část aktivity 5.2c) Pilotní projekty: počáteční datum způsobilosti výdaje je 1.1.2007 = datum, od kterého může být projekt zahájen, datum ukončení způsobilosti výdaje = datum ukončení konkrétního projektu, datum ukončení realizace všech projektů do 30.6.2015, realizace projektů nesmí být ukončena před vydáním Rozhodnutí o poskytnutí dotace. Aktivita 5.2b) Regenerace bytových domů a část aktivity 5.2c) Pilotní projekty počáteční datum způsobilosti výdaje je den uvedený na potvrzení o způsobilosti projektu (dostane žadatel po posouzení přijatelnosti) = datum, od kterého může být projekt zahájen, datum ukončení realizace všech projektů do 30.6.2015. 20.9.2018
Finanční část Vedení účetnictví: příjemce musí vést oddělenou účetní evidenci pro výdaje a příjmy spojené s realizací projektu v souladu se zákonem o účetnictví, dtto platí i pro dobu udržitelnosti, příslušný doklad musí splňovat předepsané náležitosti účetního dokladu ve smyslu zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů, uskutečněné výdaje a případné dosažené příjmy jsou analyticky vázány k příslušnému projektu. 20.9.2018
Finanční část Archivace účetních záznamů: příjemci jsou povinni uschovávat originály všech dokladů souvisejících s projektem minimálně do konce roku 2021, účetní záznamy o operacích se musí v co největší míře uchovávat v elektronické formě a je třeba zajistit, aby zápis byl proveden ve formátu, který zaručí jeho neměnnost, příjemci musí zajistit neustálou dostupnost dokladů o projektech pro účely kontroly prováděné oprávněnými osobami. 20.9.2018
Finanční část Zřízení účtu projektu: příjemce musí před vydáním Rozhodnutí informovat CRR o adrese banky a čísle účtu nebo podúčtu, na který mu bude zasílána dotace, účet/podúčet může být veden u kterékoli komerční banky se sídlem v ČR a musí být veden v českých korunách, povinnost zřídit zvláštní účet projektu není stanovena. 20.9.2018
Finanční část Způsob financování Pokud v průběhu realizace projektu dojde ke snížení způsobilých výdajů ⇒ musí zůstat zachovány procentní podíly jednotlivých druhů dotace a zdrojů spolufinancování na celkových způsobilých výdajích. Nezpůsobilé výdaje projektu hradí příjemce ze svých zdrojů a způsobilé výdaje dostane proplaceny následujícím způsobem: příjemce → odevzdá na příslušnou pobočku CRR do 20 prac.dnů po ukončení realizace etapy/projektu Zjednodušenou žádost o platbu a další potřebné doklady, CRR → vykoná celkovou kontrolu dokladů projektu (posuzuje jejich věcnou, finanční a formální správnost), CRR → po ukončení kontroly ZŽoP a MZ vyhotoví formulář F1 – Žádost o platbu, který zašle na ŘO IOP, ŘO IOP → vydá Příkaz k převodu prostředků na účet příjemce dotace a originál formuláře zašle pověřené bance, pověřená banka → převede schválenou výši dotace na účet příjemce a kopii Příkazu k převodu zašle příjemci. 20.9.2018
Finanční část Lhůta pro vyplacení dotace Orientační harmonogram administrace Žádosti o platbu od data předložení ZŽoP na P-CRR: 20 prac.dnů ⇒ kontrola ZŽoP a vystavení F1 – Žádost o platbu 20 prac.dnů ⇒ schválení F1 - Žádosti o platbu a vystavení Příkazu k převodu bezprostředně ⇒ zaslání Příkazu pověřené bance max. 15 prac. dnů od obdržení Příkazu ⇒ Proplacení na účet příjemce Při dodržení všech postupů administrace Žádosti o platbu je lhůta proplacení max. 55 dnů (při nedoložení všech povinných příloh, popř. vyjasňování při administraci, dochází k přerušení administrace). 20.9.2018
Doporučení příjemcům Rozdělení kompetencí: Stanovit styčnou osobu (popř.osoby), zodpovědnou za problematiku čerpání dotace a činností s ní spojené. Vztah příjemce x externí účetní firma: Příjemce musí plnit povinnosti uvedené v Podmínkách. ⇓ Pokud činnost pro příjemce zajišťuje externí firma (např. v případě vedení účetnictví) ⇒ doporučujeme: delegování příslušných závazků vyplývajících z Podmínek na tuto firmu, smluvně ošetřit plnění vybraných povinností dle Podmínek touto firmou, zajistit smluvní zavázání firmy k plnění vybraných povinnosti vyplývajících z Podmínek. 20.9.2018
Doporučení příjemcům Nejčastější chyby vyskytující při podání Zjednodušené Žádosti o platbu: zařazení výdajů dle charakteru na investice a neinvestice (platí pouze pro publicitu), chybně uvedené datum zahájení realizace projektu, požadavek na proplacení pro nezpůsobilý výdaj, administrativní chyby (chybějící podpis, razítko, nedoložení přílohy apod.), neoznačení faktury číslem a názvem programu. 20.9.2018
Důležité odkazy Veškeré dokumenty týkající se problematiky IPRM naleznete na stránkách: Strukturálních fondů: http://www.strukturalni-fondy.cz/ v sekci: Programy 2007 - 2013 > Tematické operační programy > Integrovaný operační program > Pro žadatele > 5.2 – Zlepšení prostředí v problémových sídlištích, nebo na stránkách CRR: http://www.crr.cz/ v sekci: Programy 2007 — 2013 > IOP > 5.2., zde současně naleznete FAQ pro oblast intervence 5.2. 20.9.2018
Kontakty na pobočky CRR ČR Pobočka pro NUTS II Střední Čechy Pověřen vedením: Bc. Vladimír Studnička, Kontaktní osoba: Ing. Kamila Kaňová nám. Míru 9 (Národní dům), 120 53 Praha 2 Tel.: 221 596 551, 221 596 550 E-mail: strednicechy@crr.cz, studnicka@crr.cz, kanova@crr.cz Pobočka pro NUTS II Jihozápad Vedoucí: Ing. Naděžda Burešová Karlova 108, 397 01 Písek Tel.: 382 224 414, 382 224 416 E-mail: jihozapad@crr.cz, buresova@crr.cz Pobočka pro NUTS II Severovýchod Vedoucí: Ing. Leoš Macura U Koruny 73, 500 02 Hradec Králové Tel.: 495 580 411, 495 580 412 E-mail: severovychod@crr.cz, macura@crr.cz Pobočka pro NUTS II Severozápad Vedoucí: Ing. Jindřich Puchinger Školní 1183/10, 430 01 Chomutov Tel.: 474 623 720, 474 623 721 E-mail: severozapad@crr.cz, puchinger@crr.cz 20.9.2018
Kontakty na pobočky CRR ČR Pobočka pro NUTS II Jihovýchod Vedoucí: Ing. Tatiana Mifková Dvořákova 44/14, 602 00 Brno Tel.: 542 425 236, 542 425 233 E-mail: jihovychod@crr.cz, mifkova@crr.cz Pobočka pro NUTS II Střední Morava Vedoucí: Ing. Ivana Šupová Jeremenkova 40B, 772 00 Olomouc Tel.: 587 337 704, 587 337 706 E-mail: strednimorava@crr.cz, supova@crr.cz Pobočka pro NUTS II Moravskoslezsko Vedoucí: Ing. Lumír Ondřejek 28. října 165, 709 00 Ostrava Tel.: 597 081 422, 597 081 423 E-mail: moravskoslezsko@crr.cz, ondrejek@crr.cz 20.9.2018
IPRM – finanční oblast Děkuji za pozornost 20.9.2018