Reforma systému péče o ohrožené děti a rodiny v České republice

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Sociální služby SOZ.
Advertisements

VÝSLEDKY VÝZKUMU PODPOŘENÉHO NADAČNÍM FONDEM J&T
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Koncepce politiky bydlení v ČR do roku 2020 a sociální bydlení 18. Září 2012.
Následné péče o mladé lidi odcházející z náhradní péče v České republice   Situační analýza Jan Folda (editor), Oldřich Matoušek, Hana Pazlarová, Anna.
Reforma systému péče o ohrožené děti a služby pro rodinu
Úloha Kraje v sociální oblasti Kompetence a odpovědnost Plán rozvoje a financování.
Vymezení a pojetí sociální práce
Sanace rodiny Alena Svobodová, vedoucí sociální služby, koordinátorka projektů.
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Náhradní rodinná péče v České republice a zkušenosti přímých aktérů NRP v ČR po novele zákona o sociálně-právní ochraně dětí v reflexi pracovníků NNO Projekt.
Nadace Terezy Maxové Programu Iniciativy Společenství Equal
Potřeby dětí a jejich hodnocení v systému sociálně-právní ochrany dětí
Oddělení ústavní a ochranné výchovy - Činnost resortu vnitra v oblasti práce s rizikovými a ohroženými dětmi a mladými lidmi. - Pohled na téma v kontextu.
SOCIÁLNÍ SLUŽBY V ČR.
Životní podmínky osob s PAS – poznatky ochránce Petra Zdražilová, Praha, 6.listopadu 2014 Petra Zdražilová / 6. listopadu, © Copyright Veřejný ochránce.
PRESENTACE SOCIÁLNÍCH SLUŽEB A SOCIÁLNÍ PRÁCE V O.S. ESTER PRO ROK ČLENĚNÍ PROGRAMŮ: PROGRAMY SE ZÁKONA Č. 108/2006 SB. (SOCIÁLNÍ SLUŽBY)
Pracovní skupina III Osoby v krizi a osoby ohrožené sociálním vyloučením.
Transformace systému práce s ohroženými dětmi a rodinami Tisková konference MPSV a MŠMT 30. dubna 2009.
Transformace a sjednocení systému péče o ohrožené děti RNDr. Petr Nečas místopředseda vlády ministr práce a sociálních věcí
Osvojení Pěstounská péče Svěření do péče fyzické osoby
Sociální patologie SCPT SCPA
Čujkovova 31 Ostrava – Jih tel: tel:
Reforma českého zdravotnictví poznámky a připomínky
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Rodinné právo II Milana Reichlová.
Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost
Síť služeb pro ohrožené děti a rodiny
Jednotný programový dokument pro Cíl 3 hl. m. Praha Magistrát hl. m. Prahy, odbor zahraničních vztahů a fondů EU, oddělení.
SOCIÁLNÍ SLUŽBY V ČR. SOCIÁLNÍ SLUŽBY Pojem sociální služby je používán v odborné literatuře ve dvou úrovních: jako forma sociální pomoci poskytovaná.
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
INSTITUTY NÁHRADNÍ PÉČE O DÍTĚ PŘEHLED, VÝZNAM, ÚČEL DÍTĚ JE NEODDĚLITENÁ SOUČÁST PŘIROZENÉ RODINY © Zdeňka Králíčková, 2012.
INSTITUTY NÁHRADNÍ PÉČE O DÍTĚ DÍTĚ JE NEODDĚLITENÁ SOUČÁST PŘIROZENÉ RODINY.
Individuální projekt OP LZZ Systémová podpora procesů transformace systému péče o rodiny a děti Pardubice, 25. října 2012 PhDr. Miloslav Macela ředitel.
Role koordinačních skupin komunitního plánování v prorodinné politice Konference k zahájení projektu „Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v Děčíně“
Mgr. Zuzana Jentschke - Stőcklová náměstkyně ministryně Sekce pro sociální a rodinnou politiku 10. dubna 2014.
KLÍČOVÁ AKTIVITA Č. 6 – RANÁ PÉČE Registrační číslo projektu: CZ.1.04/3.2.00/ Tento projekt je financován z prostředků ESF prostřednictvím OP LZZ.
Poradenství v sociálních službách. Sociální poradenství Základní Odborné.
Budoucnost ústavní výchovy z úhlu pohledu Federace dětských domovů ČR PaedDr. Jana Koubová
Bc. Anna Kasincová (Pacholíková) Mgr. Markéta Křivská.
Transformace a sjednocení systému péče o ohrožené děti Ministerstvo práce a sociálních věcí Barbara Resnerová Služby pro rodiny Potřeby a možnosti podpory.
Reforma systému péče o ohrožené děti 25. listopadu 2011 Miloslav Macela Odbor 21 rodiny a dávkových systémů MPSV.
Projekt „Podpora plánování rozvoje sociálních služeb v JMK III.“ a jeho výstupy Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Jihomoravském kraji na období.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
MAS CÍNOVECKO o.p.s., organizační složka MAS CÍNOVECKO - LEADER Podpora sociální soudržnosti na území místního partnerství v programovém období
Konference Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb a Hradec Králové Národní centrum podpory transformace sociálních služeb.
Konference Transformace a deinstitucionalizace sociálních služeb a Hradec Králové Národní centrum podpory transformace sociálních služeb.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
Mgr. Jana Hanzlíková náměstkyně ministryně Sekce pro ochranu práv dětí a sociálního začleňování 10. dubna 2014.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
1 Budoucnost péče o ohrožené děti Mgr. Jaroslav Fidrmuc zástupce náměstka ministryně pro vzdělávání Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská.
STABILIZACE A REFORMA ČESKÉHO ZDRAVOTNICTVÍ Priority ministra zdravotnictví Tomáše Julínka pro funkční období Praha,
Standardizace orgánů sociálně-právní ochrany PhDr. Miloslav Macela Odbor rodiny a ochrany práv dětí.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Ministerstvo práce a sociálních věcí, Na Poříčním právu 1, Praha 2 Transformace a deinstitucionalizace Karel Vít Konference.
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
PhDr. Radek Suda, odbor sociálních služeb a sociální práce, MPSV
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Analýza současného stavu institucionálního zajištění péče o ohrožené děti. [online] [cit ]. Dostupné z www: .
KA 1 Podpora a rozvoj služeb v oblasti SPOD
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko
DISKRIMINACE Z POHLEDU PEČUJÍCÍ RODINY
PODPORA SOCIÁLNĚ-PRÁVNÍ OCHRANY DĚTÍ NA KRAJSKÉM ÚŘADĚ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE II Metodické setkání na téma „Standardy kvality sociálně-právní ochrany na.
Ing. Stanislava Správková
18 let zkušeností s mezinárodním osvojením
PORADENSKÝ SYSTÉM v České republice
Příprava pěstounů a sociální zabezpečení
Koncepční záměry MPSV v oblasti náhradní rodinné péče
Středisko rané péče SPRP, pobočka Brno
Transkript prezentace:

Reforma systému péče o ohrožené děti a rodiny v České republice 8. září 2011 PhDr. Miloslav Macela Odbor rodiny a dávkových systémů

Potřeba reformy Česká republika neplní mezinárodní závazky vyplývající z Úmluvy o právech dítěte, ratifikované přesně před 20 lety V roce 2006 prohrála dva precedenční spory u Evropského soudu pro lidská práva (causy rodin Havelkových a Wallových) Systém sociálně-právní ochrany dětí kritizoval v několika nálezech Ústavní soud V roce 2011 Nejvyšší soud ČR přijal stanovisko zamezující umisťování dětí do ústavní péče z důvodů materiálních nedostatků rodiny, zvláště pak špatných bytových poměrů

Jaký je současný systém péče o ohrožené děti v ČR? . Jaký je současný systém péče o ohrožené děti v ČR?

Hlavní problémy Česká republika má vysoký počet dětí umístěných do institucionální výchovy, přestože jsou dlouhodobě známy negativní důsledky tohoto typu péče na vývoj dítěte (zejména u velmi malých dětí) V systému panuje značná rezortní roztříštěnost, část služeb pro ohrožené děti a rodiny je v gesci Ministerstva práce a sociálních věcí, pobytová zařízení spadají do oblasti školství a zdravotnictví. Jejich zřizovateli jsou ministerstva, kraje, obce, neziskové organizace. Z hlediska využívání zdrojů je systém jednoznačně nastaven na řešení následků. Celkový objem finančních prostředků v systému je 6,7 mld. Kč, více než polovina je směrována do nejnákladnějšího typu péče – ústavní výchovy. Síť služeb zaměřených na prevenci, práci s rodinami atd. je velmi slabá. V systému nejsou stanoveny standardy kvality práce, kvalifikační předpoklady, neexistují metodiky, které by sjednocovaly pracovní postupy a garantovaly kvalitní a efektivní ochranu všech dětí. V rámci jednoho typu zařízení či jednoho typu úřadu se setkáváme s naprosto rozdílnými přístupy založenými na intuitivních řešeních.

Rezortně roztříštěný… Lze tento holding řídit?

S různorodými finančními zdroji…

Systém péče o ohrožené děti v ČR Výdaje veřejných rozpočtů Průměrný náklad na jedno dítě v ústavní péči: 39 352 Kč měsíčně Průměrný náklad na jedno dítě v pěstounské péči: 9. 947 Kč měsíčně Průměrný náklad na jedno dítě při systematické sociální práci s rodinou: 4.651 Kč měsíčně

Systém péče o ohrožené děti v ČR – kriminalita mladých dospělých po ukončení ústavní péče Údaje analýzy Ministerstva vnitra mapující osudy dětí, které prošly institucionální výchovou během let 1995 - 2004: Během let 1995 - 2004 opustilo institucionální péči celkem 17 454 dětí. Celkově se trestné činnosti dopustilo 9751 dětí (tj. 56 %). Trestné činnosti až po odchodu z institucionální péče se dopustilo 8866 dětí, tj. 51 % z celkového počtu, z nich do roka po odchodu spáchalo trestný čin 1681 dětí, tj. asi 10 % z celkového počtu.

Novela zákona o sociálně právní ochraně dětí Nastavení podmínek pro vytvoření sítě služeb pro práci v rodinách Stanovení závazných postupů pro činnost orgánů sociálně-právní ochrany dětí (OSPOD) a dalších účastníků systému Rozvoj náhradní rodinné péče, zvýšení podpory pěstounské péče, hmotné zajištění pěstounské péče na přechodnou dobu, změna způsobu příprav pěstounů, vytváření podmínek pro zřízení podpůrných a odlehčovacích služeb pro nové i stávající pěstounské rodiny Zavedení standardů kvality práce a nastavení minimálních rámců činnosti pro všechny subjekty v systému

Legislativní změny v oblasti náhradní rodinné péče Profesionalizace pěstounské péče (poskytování služby na základě dohody) Specializace pěstounské péče Nárok pěstounů na doprovodné a odlehčovací služby Změny v oblasti zprostředkování Odměna pěstouna bude vyvedena z dávkového systému (součástí státní sociální podpory zůstanou jen dávky směřující k dítěti – na úhradu potřeb, při převzetí a odchodu dítěte) Je nutno změnit systém vyhledávání, přípravy, doprovázení, kontroly atd. Potřebujeme „novou generaci“ pěstounů, chceme zároveň podporovat stávající pěstouny

nutnost strategie na vládní úrovni Reformní proces je kontinuální, výsledky se dostaví po několika letech práce nutnost strategie na vládní úrovni

Národní strategie péče o ohrožené děti nalezení shody na definici zájmu dítěte a základních principech práce s rodinami zabezpečení ochrany práv dítěte individuální přístup k řešení problému přenesení těžiště práce do prevence a podpůrných služeb vytvoření systému efektivních a navazujících služeb, účinně reagujících na potřeby nejvíce ohrožených skupin sbližování se systémem sociálních služeb přesměrování zdrojů nejvhodnějším prostředím pro vývoj dítěte je rodina nejdůležitější hodnotou jsou vztahy

Nový systém péče o ohrožené děti komunita (škola, lékaři, širší rodina…) terénní a ambulantní služby pro děti a rodiny různé typy náhradní rodinné péče služby pro přípravu náhradních rodičů podpůrné a odlehčovací služby specializovaná pobytová zařízení s nízkou kapacitou

Systém reagující na potřeby dítěte (rodiny) potřeby má dospělý člověk i dítě rozdíl je v tom, že dospělý člověk může na své potřeby rezignovat potřeby dítěte lze označit jako „všestranný rozvoj“ či „zájem dítěte“ tyto potřeby lze zajistit nejlépe v rodinném prostředí primární odpovědnost za zajištění potřeb dítěte nesou rodiče, stát je však garantem – dítě má na zajištění potřeb právo

Pro jaké cílové skupiny služby vytváříme? pro rodiny v nejrůznějších životních situacích a všech forem „Sociální změny, které způsobily současnou přeměnu někdejších forem manželství a rodiny, jsou převážně nevratné“ (Giddens) pro rodiny bez přívlastku „Nechci žádné rodině předepisovat, jak má žít!“ (spolková ministryně pro rodinu za CDU Kristina Schroeder) modely rodinného života se liší a neexistuje jeden dokonalý způsob výchovy dětí

Prevence, informace podpůrná složka fungování rodiny a jednotlivce součástí jsou nízkoprahové informace o tématech souvisejících s vývojem dětí – narození dítěte, vztahy, škola, dospívání zdravotní péči a tématech související se zdravím zaměstnávání a vzdělávání službách rané péče prenatálních, předporodních službách indikacích ohrožení možnostech podpory v případě ohrožení právní a praktické poradenství, obhajující práva dětí a rodičů reakce na první signály v rámci sítě podpory - škola, lékař, komunita

Příklady činností = služeb svépomocné skupiny v rámci komunity – intuitivní rodičovství služby zaměřené na informovanost v zájmu dětí a nezletilých centra podpory dětí a rodin trénink pozitivního rodičovství videotrénink interakcí mediace programy psychosociální podpory pro rodiče samoživitele, zejména otce poradenská centra pro rodiny, kde se vyskytuje závislost programy typu Pět P (dobrovolnické programy) sociální centra v rámci komunity preventivní programy zaměřené na celou rodinu

Příklady životních situací, pro které služby vytváříme těhotenství puberta/dospívání partnerské potíže výchovné problémy u dětí děti se zdravotním postižením násilí v rodině adopce, pěstounství odchod z náhradní péče

Financování: jaké služby má podporovat stát, kraj, obec? Obec: volnočasové a zájmové aktivity, komunitní služby reagující na potřeby obce a lidí zde žijících Kraj: poskytování komplexních, profesionálních služeb Stát: vysoce specializované služby, služby nadregionálního charakteru, nové typy služeb = služby zcela chybějící (pilotní odzkoušení), skupiny ohrožené vyloučením a diskriminací

Cílem je systém, který: je plně zaměřen na dítě respektuje potřeby a vývoj dítěte sleduje dlouhodobý zájem dítěte, podporuje jeho jedinečnost s vývoj umožňuje rovné příležitosti pro všechny děti zahrnuje do řešení situace děti a rodiny a celé sociální okolí staví na silných stránkách dětí a rodin, identifikuje problémová místa funguje integrovaně a ve spolupráci všech zúčastněných subjektů je trvalým a interaktivním procesem poskytuje a reviduje opaření a poskytované služby je založen na objektivně zjištěných skutečnostech a důkazech

Odbor rodiny a dávkových systémů Děkuji za pozornost! PhDr. Miloslav Macela miloslav.macela@mpsv.cz Odbor rodiny a dávkových systémů 21