„Územní energetická koncepce Libereckého kraje - aktualizace“ Veřejné projednání - SEA ENVIROS, s.r.o. (Ing. Henelová, Ing. Jakubes) O.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vypracováno kolektivem autorů České společnosti pro technickou normalizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví
Advertisements

Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
1 KOTLÍKOVÉ DOTACE V LIBERECKÉM KRAJI Seminář pro žadatele.
Regionální politika Oldřich Hájek. Obsah přednášky: Další typologie nástrojů lokálního rozvoje a RP Podle charakteru a zaměření Podle charakteru a zaměření.
Program rozvoje Ústeckého kraje Obsah prezentace Představení PRÚK účel zpracování struktura PRÚK struktura priorit a opatření indikátory.
1 „Fungování energetických trhů v ČR a EU“ Teplárenství v ČR: možnosti a překážky dalšího rozvoje Miroslav Krejčů.
Kulatý stůl II. Nový Šaldorf-Sedlešovice MAS jako nástroj spolupráce obcí pro efektivní chod úřadů.
NÁVRH 2. ÚPLNÉ AKTUALIZACE ÚAPo ORP PELHŘIMOV Jihlava.
Budeme lépe chránit zdraví lidí? Kontrola spalování odpadků – malý krůček vpřed.
Vliv energetiky na životní prostředí regionů Pavel Zámyslický Odbor energetiky a ochrany klimatu Regionální energetické fórum Ústí nad Labem,
Předcházení odpadům z pohledu Svazu měst a obcí ČR Pohled obcí a měst jako původců komunálních odpadů Praha, Svaz měst a obcí České republiky.
Operační program Průmysl a podnikání Programové dokumenty OP – Průmysl a podnikání Národní rozvojový plán ostatní operační programy Socioekonomická.
Páteřní infrastruktura Liberec mobilita, energetika, ICT, sítě ŽP Východiska, priority.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vytápění Teplárny. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiálu:
E NERGETICKÉ VYUŽITÍ KOMUNÁLNÍCH ODPADŮ JAKO NÁSTROJ PRO PLNĚNÍ PLÁNU ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ Projekt ZEVO Chotíkov E NERGETICKÉ VYUŽITÍ KOMUNÁLNÍCH ODPADŮ.
Strategické dokumenty, řízení, plánování a směřování Jihočeského kraje Ing. Luboš Průcha vedoucí oddělení regionálního rozvoje KÚ JčK.
Procesy ve veřejné správě Ivo Vašíček Proces veřejné správy Získávání zdrojů dané, poplatky, pokuty Vnitřní a vnější bezpečnost Správa zdrojů Údržba.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Ing. Jaroslav Kořínek – výkonný ředitel společnosti KIC Odpady a.s. KRAJSKÉ INTEGROVANÉ CENTRUM NAKLÁDÁNÍ S KOMUNÁLNÍMI ODPADY v MORAVSKOSLEZSKÉM KRAJI.
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_17-19 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
Studie možného VD Hanušovice Generel LAPV Strana 2 Proč byl Generel LAPV pořízen: za posledních 50 let se postupně zvyšuje průměrná roční.
SCLLD LAG Podralsko Zpracování SCLLD bylo podpořeno z Operačního programu Technická pomoc Registrační číslo projektu: CZ.1.08/3.2.00/ Strategie.
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
CZ  Územní plán  Evropské indikátory udržitelného rozvoje  Analýza brownfieldů  Studie udržitelné MHD ve Vsetíně  Přenos dobré praxe a zkušeností.
Diplomové práce pro CE WOOD a) Bilance toku materiálu pilařského provozu b) Závislost kvality vstupní suroviny na kvalitu výstupních produktů pilařského.
Zamýšlené a nezamýšlené důsledky Jan Málek.  Definice  Důvody pro používání OZE  Druhy OZE  OZE v rámci Energetické politiky EU  Negativní dopady.
SVĚTOVÉ HOSPODÁŘSTVÍ. Dělíme na: Primární sektor (těžba nerostných surovin, zemědělství, lesní a vodní hospodářství, rybolov) Sekundární sektor (průmysl,
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Praha Praha VÝROČNÍ KONFERENCE K PODPOŘE SNIŽOVÁNÍ ENERGETICKÉ NÁROČNOSTI BYTOVÝCH DOMŮ V ČR STAV REALIZACE ENERGETICKY ÚSPORNÉHO.
ZÁKLADNÍ HLEDISKA A CÍLE PŘI ZPRACOVÁNÍ NÁVRHU STÁTNÍ ENERGETICKÉ KONCEPCE HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY HOSPODÁŘSKÁ KOMORA ČESKÉ REPUBLIKY.
VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH Ústav technicko - technologický ZHODNOCENÍ EFEKTIVNOSTI DOTAČNÍCH TITULŮ.
Netradiční zdroje elektrické energie
Brno, Příslušnost vodoprávních úřadů
Co je program CEF? Nástroj pro propojení Evropy (Connecting Europe Facility – CEF) je zaměřen na poskytování finanční pomoci Unie na transevropské sítě.
Centrum společných služeb
Výroba elektrické energie - obecná část
Opatření 1.2 HASIČI PŘÍPRAVA PROJEKTU
Současné toky a zpracování spalitelných odpadů v ČR
RASC Standardy řízení služeb
STRATEGICKÝ PLÁN ROZVOJE MĚSTA ČESKÁ LÍPA
Organizační zabezpečení práva životního prostředí
Snížení nákladů na vytápění budov
Vedoucí odboru strategického rozvoje města Vsetín
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Jan Maršák Odbor odpadů Ministerstvo životního prostředí
Porada OÚPSŘ KrÚ JMK s vedoucími ÚÚP Územně analytické podklady ÚAP kraje s využitím ÚAP obcí ÚAP a změny v právních předpisech Ing. arch. Jana.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Zpráva o uplatňování územního plánu
Pozemkové úpravy.
Koncepce rozvoje cyklistické dopravy v Olomouckém kraji
Chytrá řešení od společnosti E.ON
Ideová východiska záměru územní studie krajiny
Nová Zelená úsporám - podpora obnovitelných zdrojů energie a úspor energie Infotherma Ostrava 22. ledna 2018 Ing. Lukáš Minařík Odbor energetiky a.
Energetický management
Seminář k tématice: Nevyjmenované zdroje a odpojování od CZT
Školení – představitelé příspěvkových organizací
Kotlíkové dotace v Moravskoslezském kraji
potenciál úspor KSE v období dle cílů EU
Vytváření podmínek pro podporu populací vranky obecné (Cottus gobio) v EVL Krkonoše Přednášející : Jiří KŘESINA.
Ing. Stanislava Správková
Praktické přínosy WEP pro české podniky
Dotační programy odboru životního prostředí v roce 2019
Národní akční plán čisté mobility
Aktuální informace k dotačním titulům MŽP
Současné trendy výstavby-nízkoenergetické objekty
PŘÍLEŽITOSTI NOVÉ KRAJINY
Energetický management budov
Transkript prezentace:

„Územní energetická koncepce Libereckého kraje - aktualizace“ Veřejné projednání - SEA 14. 1. 2010 ENVIROS, s.r.o. (Ing. Henelová, Ing. Jakubes) O. Hrubý – HO Base

Právní základ ÚEK – zákon č. 406/2000 Sb. Územní energetická koncepce je strategickým dokumentem kraje a stanovuje cíle a principy řešení energetického hospodářství na úrovni kraje na období 20 let. Její obsah je stanoven zákonem č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, v platném znění, v § 4. Územní energetická koncepce je neopomenutelným podkladem pro územní plánování a je zpracována v přenesené působnosti. Podrobnosti ÚEK jsou stanoveny Nařízením vlády č.195/2001 Sb. k zákonu č. 406/2000 Sb., v platném znění.

Obsah řešení – zákon č. 406/2000 Sb. rozbor trendů vývoje poptávky po energii, rozbor možných zdrojů a způsobů nakládání s energií, hodnocení využitelnosti obnovitelných a druhotných energetických zdrojů a kombinované výroby elektřiny a tepla, hodnocení využitelnosti energetického potenciálu komunálních odpadů, hodnocení technicky a ekonomicky dosažitelných úspor z hospodárnějšího využití energie, návrh variantního řešení energetického hospodářství Libereckého kraje ve výhledu 20 let (do roku 2025) výběr doporučené varianty a návrh opatření uplatnitelných pořizovatelem koncepce

Cíle územní energetické koncepce Zvýšení energetické účinnosti ve výrobě a distribuci paliv a energie; Maximalizace energetických úspor ve všech spotřebitelských sektorech; Podpora využití obnovitelných a druhotných zdrojů energie na území kraje; Zvyšování spolehlivosti a bezpečnosti v zásobování Libereckého kraje palivy a energií; Snižování vlivů spotřeby a výroby paliv a energie na životní prostředí; Podpora dalšího zvýšení efektivního užití energie v objektech v majetku kraje; Snižování energetických nároků v nové zástavbě

a) rozbor trendů vývoje poptávky po energii, b) rozbor možných zdrojů a způsobů nakládání s energií

Rozbor trendů poptávky po energii Analýza území – klima, obyvatelstvo, bytový fond, ovzduší Analýza sektorů – bydlení, terciární sféra, průmysl, zemědělství (doplnění výstavby let 2002-6, individuální šetření výroby a dodávek tepla ze soustav CZT, bilance konečné spotřeby paliv a energie LK) Zpracování poskytnutých dat o dodávkách tepla z CZT, TUV, ZP elektřiny, kapalných a tuhých paliv pro města Zpracování dat REZZO 1 a 2, údajů od dodavatelů, dopočet spotřeby tuhých paliv a dřeva v REZZO 3, Propojení datových zdrojů, zpracování energetických a emisních bilancí výchozího roku, GIS podkladů

Rozbor trendů poptávky po energii (2) Bilanční výstupy po sektorech, palivech, obcích a ORP – primární spotřeba paliv a energie, konečná spotřeba paliv a energie (spotřeba po přeměnách), emisní bilnce pro základní škodliviny (TZL, SO2, NOx, CO, CxHx (VOC) a CO2). Výhledová poptávka po energii – podle sektorů, Zpracování dat REZZO 1 a 2, údajů od dodavatelů, dopočet spotřeby tuhých paliv a dřeva v REZZO 3, Propojení datových zdrojů, zpracování energetických a emisních bilancí výchozího roku, GIS podkladů

Rozbor možných zdrojů a způsobů nakládání s energií popis spalovacích zdrojů na území kraje – REZZO 1, REZZO 2, REZZO 3 Subsystémy zásobování kraje – elektrickou energií zemním plynem centralizovaným teplem stav, rozvoj, problémy a vstupy pro ÚPn

Bilanční výstupy – primární spotřeba paliv a energie 2005, GJ/rok

Bilanční výstupy – konečná spotřeba paliv a energie 2005, GJ/rok

Konečná spotřeba paliv a energie podle ORP 2005, GJ/rok

Emise znečišťujících látek podle kategorie zdroje, 2005, t/rok

c) Hodnocení využitelnosti obnovitelných a druhotných energetických zdrojů a kombinované výroby elektřiny a tepla

5 147 TJ

5 147 392 GJ/rok

5 147 392 GJ/rok

Síťové OZE - vázané na jasně definovaná území / lokality MVE – (1,5% / cca 5,1 MW) – dáno nevyužívanými lokalitami na stávajících VD a vodních tocích, omezená dostupnost podkladů pro detailní analýzy Větrné elektrárny – (9,6%) – potenciál pouze v některých lokalitách kraje Bioplynové stanice – (18,1% / cca 10 MW) – pouze s využitím zelené biomasy z TTP (senáž) je potenciálně možno uvažovat s 10-15 velkými BPS nebo cca 15-20 menšími BPS

Rozptýlené OZE Solární fotovoltaika – 130 MW, v současné době „boom“, uvažováno pouze na rozvojových plochách a brownfields, přírodní podmínky LK méně příznivé. Solární fototermika – (cca 2%) – potenciál omezen pouze poptávkou po TV a vhodností budov pro umístění panelů – zejména sektor domácností (RD, omezeně i nízkopodlažní BD), veřejný sektor Teplo prostředí (tepelná čerpadla) – (5,7%) – potenciál omezen pouze technickými a ekonomickými faktory – zejména sektor domácností (RD, omezeně i nízkopodlažní BD) - náhrada el. vytápění (+ rekonstrukce), nové RD. Možná aplikace i ve veřejném sektoru, průmyslu apod.

Biomasa Značná míra současného využití biomasy (domácnosti – palivové dřevo, kusový dřevní odpad) Absence systémové podpory (výroba tepla z BM) Klíčový podíl na potenciálu biomasy i OZE mají energetické rostliny a plodiny (cca 45% dostupného potenciálu) Sláma – významný zdroj (10,3%, cca 35000 t), spíše střední a větší zdroje Dřevní odpad (těžební zbytky) – (cca 6,4%) - potenciál omezen nízkým podílem hospodářských lesů, částečné současné využití potenciálu Další potenciálně využitelná biomasa – odpad ze zemědělství (otruby, pokrutiny atd.), odpad ze zpracování dřeva, kulatina VI. sortimentní třídy (palivové dřevo)

Biomasa - doporučení Biomasa - OZE s klíčovým potenciálem Využití bude značně závislé na vývoji okrajových podmínek – ceny a zdanění konkurenčních paliv, politické a ekonomické nástroje Překročení „kritického množství“, nastartování regionálního trhu s biomasou, podpora snahám o logistiku biomasy Využití biomasy v domácnostech – palivové dřevo + postupně spíše pelety – nezbytný vhodný surovinový mix pro výrobu (spíše energetické dřeviny než byliny, využití disponibilního odpadu ze zpracování dřeva), import pelet z okolních regionů Štěpka, sláma, agropelety – spíše střední a velké zdroje – náhrada fosilních paliv nebo spoluspalování Malé a mikro-sítě CZT na biomasu – nezbytná dotační podpora

d) Hodnocení využitelnosti energetického potenciálu komunálních odpadů

Využití odpadů Spalovna Termizo, a. s. - od roku 1999 provozována spalovna komunálního odpadu společností TERMIZO a. s. v Liberci. TERMIZO je základní zdrojem soustavy CZT v Liberci. Spaluje 36,8% evidovaného komunálního odpadu. Skládkový plyn a jeho využití - společnost TERBA s.r.o. provozuje na skládce komunálního odpadu v Košťálově motor Perkins o instalovaném elektrickém výkonu 400kW. Ze skládky je získáván bioplyn, který přeměněn na elektřinu a prodáván do veřejné sítě. Bioplyn z čistíren odpadních vod - bioplyn jako palivo pro pístové motory pro výrobu elektřiny a tepla je využíván v ČOV Liberec, ČOV Česká Lípa, ČOV Turnov a ČOV Mimoň. Instalovaný elektrický výkon ve všech ČOV je 0,937 MWe.

e) hodnocení technicky a ekonomicky dosažitelných úspor z hospodárnějšího využití energie

f) Návrh variantního řešení energetického hospodářství Libereckého kraje ve výhledu 20 let (do roku 2025)

Cíle řešení EH LK do roku 2025 stabilizovat a případně rozvíjet systémy centralizovaného zásobování teplem na území Libereckého kraje; k tomuto cíli podporovat tvorbu Územních energetických koncepcí na území měst Libereckého kraje; využívat a vytvářet podmínky pro ekonomicky efektivní aplikaci kombinované výroby elektřiny a tepla; podporovat substituci tuhých paliv v nízkoemitujících zdrojích; Přispět k realizaci strategie v ochraně klimatu snižováním emisí CO2 na území Libereckého kraje podporou vyššího využití OZE a maximalizací potenciálu úspor energie ; vytvářet podmínky pro podporu úspor energie v oblastech výrobních, distribučních a spotřebních systémů;

Cíle řešení EH LK do roku 2025 vytvořit podmínky pro podporu využití obnovitelných a druhotných zdrojů energie a to zejména na bázi biomasy, větrné energie, geotermální energie, sluneční energie a energie vody; vytvářet podmínky pro zvyšování spolehlivosti a bezpečnosti dodávek energie na celém území kraje spoluprací s dodavatelskými společnostmi při vytváření podmínek pro zásobování nové i stávající zástavby palivy a energií; preferovat při zásobování definovaných rozvojových území (brownfields a rozvojových návrhových ploch) využití nespalovacích technologií využití OZE, využití biomasy a volných kapacit v distribučních soustavách CZT a zemního plynu;

Cíle řešení EH LK do roku 2025 zvážit možnosti další plošné plynofikace v obcích s vysokým podílem spalování hnědého uhlí a s rozvojovými předpoklady; vycházet vstříc návrhům a požadavkům dodavatelských společností při posilování strategické bezpečnosti dodávek energie v územním plánování a rozhodování; vytvářet podmínky pro rozvoj ekonomiky včetně služeb v souladu s prioritami Libereckého kraje – připravit dokumenty a podklady způsobem, který usnadní řízení a rozhodování na úrovni kraje, případně jeho obcí

Návrh variant rozvoje EH Libereckého kraje Navrhované varianty rozvoje se významněji odlišují: v tempu rozvoje jednotlivých odvětví (bydlení, terciární sektor, průmysl a zemědělství) a tím i v zastavěnosti návrhových ploch pro zástavbu ve využití biomasy a ostatních druhů obnovitelných zdrojů energie v nové zástavbě na rozvojových plochách – tím i ve stupni využití zemního plynu využitím biomasy ve zdrojích REZZO 2 využitím biomasy ve zdrojích CZT rozsahem výroby elektřiny z OZE Varianty jsou jednotné ve využití potenciálu úspor energie, v náhradě tuhých paliv ve stávající zástavbě a v rozsahu opatření uplatněných ve zdrojích – zvýšení účinnosti a omezení emisí

Návrh variantního řešení EH LK do roku 2025 Stávající zástavba – průmysl, bydlení, terciér – konečná spotřeba Úspory energie – přeměny a užití Záměny paliv ve výhledu Zástavba na rozvojových plochách – rozvoj jednotlivých odvětví na těchto plochách – brownfields, návrhové plochy pro zástavbu – nevýrobní plochy a plochy pro výrobu dle ÚPn Energetické nároky na těchto plochách Nová výstavba – bydlení, energetické nároky nové výstavby Vývoj ve zdrojích a soustavách CZT, rozvoj plynofikace, rozvoj a využití ODZE Substituce paliv v průmyslu, zdrojích CZT

Rozvoj obcí (ZÚR) Libereckého kraje, soustava ZP

Návrh rozvoje zástavby na RP Z Územního plánu vyššího územně správního celku byly do výpočtu zařazeny návrhové rozvojové plochy pro občanskou vybavenost a pro výrobu. Plochy pro bydlení nebyly na odboru územního plánu k dispozici, v oblasti bytové zástavby byla vytvořena vlastní prognóza. Plochy byly k dispozici po jednotlivých obcích. Využití brownfieldů - v průměru 15% jejich využití. Výpočty zastavěnosti ploch k roku 2015 a 2025 byly navrženy s ohledem na: Hodnocení rozvojových předpokladů území dle ÚAP-RURU - každá obec byla zařazena jednak do rozvojové oblasti a jednak ke spádové obci.

Návrh krytí energetických potřeb na RP Návrh plynofikace Návrh zásobování ploch podle dostupnosti sítí zemního plynu Návrh se odlišuje podle: Dostupnosti CZT Dostupnosti sítí ZP Spotřeby na otop, TV a ostatní Sektoru spotřeby - samostatně pro terciér, pro zástavbu rodinných domů, bytových domů a pro zemědělství a průmysl Zvoleného média pro vytápění Horizontu zástavby – do roku 2015, v letech 2015-2025

Návrh plynofikace ve výhledu do roku 2015

Bilanční výsledky konečné spotřeby na RP

Konečná spotřeba nové zástavby V1AB, V2AB

Konečná spotřeba nové zástavby V1AB, V2AB

Konečná spotřeba celkem V1AB, V2AB

Konečná spotřeba výhledových variant, GJ/rok

Přírůstek spotřeby sektorů ve variantách

Primární spotřeba ve variantách (GJ/rok)

g) Výběr doporučené varianty, její popis a návrh opatření uplatnitelných pořizovatelem koncepce

Právní základ ÚEK – zákon č. 406/2000 Sb. Územní energetická koncepce je strategickým dokumentem kraje a stanovuje cíle a principy řešení energetického hospodářství na úrovni kraje na období 20 let. Její obsah je stanoven zákonem č. 406/2000 Sb., o hospodaření energií, v platném znění, v § 4. Územní energetická koncepce je neopomenutelným podkladem pro územní plánování a je zpracována v přenesené působnosti. Podrobnosti ÚEK jsou stanoveny Nařízením vlády č.195/2001 Sb. k zákonu č. 406/2000 Sb., v platném znění.

Výsledky doporučené Varianty V1 realizace úspor energie ve výši 14,5% konečné spotřeby paliv a energie, tj. 3 858 TJ/rok k roku 2025 náhrada tuhých paliv - snížení podílu spotřeby tuhých paliv v primární spotřebě paliv a energie ze 13,7% v roce 2005 na 4,1 % v roce 2025. částečná náhrada tuhých paliv ve zdrojích soustav CZT, náhrada tuhých paliv ve zdrojích REZZO 2 v průmyslu biomasou (20% v roce 2015 a z 50% v roce 2025) a zemním plynem. nárůst podílu biomasy ve výrobě tepla v CZT z 0,36% v roce 2005 na 5,55% v roce 2025 zvýšení podílu OZE v primární spotřebě paliv a energie na území Libereckého kraje ze 4,1% na 11,7%

Využití biomasy podle ORP – vývoj k 2025

Využití OZE v prim. spotřebě po ORP, 2025, GJ/rok

Návrh opatření uplatnitelných pořizovatelem koncepce

Pozice krajského úřadu Libereckého kraje Úloha kraje Stanovený cíl v dané činnosti/ cíl energetického managementu Spotřebitel kontrola a snižování vlastních nákladů finanční úspory veřejných prostředků zvýšení energetické účinnosti ve spotřebě prevence znečištění ovzduší Správce krajského majetku zlepšování tepelně-technických parametrů budov výstavba nízkoenergetických domů Regulátor řádný výkon regulačních funkcí, vyplývajících z existující legislativy (např. stavebního řádu, územního plánování, legislativy energetické a ekologické) Iniciátor příklad pro ostatní spotřebitele podpora informovanosti

Hlavní strategické zásady v rozvoji EH podporovat substituci tuhých paliv v nízkoemitujících zdrojích - Využívání dotačních titulů pro domácnosti – Zelená úsporám, PANEL, ČSOB zvýhodněné úvěry a další dostupné finanční zdroje pro realizaci energeticky úsporných opatření; Zvyšování informovanosti místní správy a její vybavenosti informačními zdroji a podklady, odkazy apod. tak, aby mohla být nápomocna svým obyvatelům. zvážit možnosti další plošné plynofikace v obcích s vysokým podílem spalování hnědého uhlí a s rozvojovými předpoklady;

Hlavní strategické zásady v rozvoji EH stabilizovat a případně rozvíjet systémy centralizovaného zásobování teplem na území Libereckého kraje; k tomuto cíli podporovat tvorbu Územních energetických koncepcí na území měst Libereckého kraje hledat možnosti ve využití lokálních cenově dostupných paliv vhodných pro centralizované zdroje využívat a vytvářet podmínky pro ekonomicky efektivní aplikaci kombinované výroby elektřiny a tepla;

Hlavní strategické zásady v rozvoji EH Přispět k realizaci strategie v ochraně klimatu snižováním emisí CO2 na území Libereckého kraje podporou vyššího využití OZE a maximalizací potenciálu úspor energie; Vlastní majetek - management, využívání dotací, EPC Snižování spotřeby paliv a energie v objektech v majetku kraje Podpora energetického řízení a úspor energie v majetku obcí Informovanost Metodické vedení (např. povinná výstavba vlastních objektů v nízkoenergetickém standardu) Preferovat při zásobování definovaných rozvojových území (brownfields a rozvojových návrhových ploch) využití nespalovacích technologií využití OZE, využití biomasy a volných kapacit v distribučních soustavách CZT a zemního plynu;

Hlavní strategické zásady v rozvoji EH Vytvářet podmínky pro zvyšování spolehlivosti a bezpečnosti dodávek energie na celém území kraje spoluprací s dodavatelskými společnostmi při vytváření podmínek pro zásobování nové i stávající zástavby palivy a energií; vytvářet podmínky pro podporu úspor energie v oblastech výrobních, distribučních a spotřebních systémů; plánování území, staveb, stanovení podmínek pro výstavbu iniciace projektů schvalování a projednávání projektů plánování výkonů vycházet vstříc návrhům a požadavkům dodavatelských společností při posilování strategické bezpečnosti dodávek energie v územním plánování a rozhodování;

Hlavní strategické zásady v rozvoji EH vytvářet podmínky pro rozvoj ekonomiky včetně služeb v souladu s prioritami Libereckého kraje připravit dokumenty a podklady způsobem, který usnadní řízení a rozhodování na úrovni kraje, případně jeho obcí

Spotřeba v roce 2005 podle sektorů

Konečná spotřeba paliv a energie v domácnostech – 2005, GJ/rok

Spotřeba paliv a energie v domácnostech

Konečná spotřeba paliv a energie v průmyslu – 2005, GJ/rok

Spotřeba paliv a energie v průmyslu

Konečná spotřeba paliv a energie v nevýrobní sféře 2005, GJ/rok

Potenciál v biomase a soustavy CZT, GJ/rok

Vladimíra Henelová Jaroslav Jakubes Enviros, s.r.o. Na Rovnosti 1 130 00 Praha 3 tel.: +420 284 007 484 fax: +420 284 861 245 e-mail: vladimira.henelova@enviros.cz web: http://www.enviros.cz