Masmédia Budoucnost médií veřejné služby

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Masmédia Budoucnost médií veřejné služby
Advertisements

Masmédia Budoucnost médií veřejné služby Ubráníme se mediální manipulaci? Přednáška EKMA
Přednáška EKKU Simona Škarabelová. * Organizace semináře v ČT Brno * Definice, funkce, subsystémy masmédií * Vliv masmédií * Masmédia veřejné služby *
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Přístupy k péči o staré občany v zahraničí a u nás.
Média a jejich role I. OB21-VVP-HUM-OBN-BUJ-U
ČESKÁ TELEVIZE Petra Martináková, ČJ+AJ se zaměřením na vzdělávání.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE Ing. Alica Kavanová. CHARAKTERISTICKÉ ZNAKY 1. Účelová funkce a důvody založení:  n n n není založena za účelem zisku  d d
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
Neziskové organizace Motto: „Abychom zbohatli materiálně, musíme nejprve zbohatnout v mysli.“
Zahájení tvorby Komunitního plánu sociálních služeb pro město Žatec Mgr. Petr Antoni Dne
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
PUBLICISTICKÝ STYL ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_3_38 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Marketingový mix hotelových a restauračních sužeb Název vyučovací oblasti: Reklama a reklamní.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S2_07.
Zkvalitnění výuky na GSOŠ prostřednictvím inovace CZ.1.07/1.5.00/ Gymnázium a Střední odborná škola, Klášterec nad Ohří, Chomutovská 459, příspěvková.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_05.
STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ MĚSTEC KRÁLOVÉ, T. G. MASARYKA 4 Pracovní právo.
VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST ZKUŠENOSTI S PODPOROU ESF VE VELKÉ BRITÁNII.
Podnik ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Střední odborná.
Střední průmyslová škola a Střední odborná škola gastronomie a služeb, Most, příspěvková organizace DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL.
Název šablony: ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast/oblast dle RVP: Člověk a společnost Okruh dle RVP:
Principy Základních registrů Ing. Ondřej Felix, CSc.
Název šablony: ICT2 – Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací oblast/oblast dle RVP: Člověk a společnost Okruh dle RVP:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
INTERNET. Internet je celosvětový systém navzájem propojených počítačových sítí, ve kterých mezi sebou počítače komunikují pomocí rodiny protokolů TCP/IP.
Ekonomika veřejného sektoru
Televize 8. ročník.
PhDr. Markéta Sanalla Katedra ekonomie a veřejné správy
Komunikační strategie ČIŽP
PŘESHRANIČNÍ VLIVY Gijs van Luyn InfoMil
Talent marketingových komunikací
Josef Středula, předseda ČMKOS
Členská schůze MAS Nepomuk,
Plánování ve školní tělesné výchově
Zpětná vazba od zákazníků ve vybrané společnosti
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Hlavní město praha a integrace cizinců
Název vzdělávacího materiálu
Masmédia Budoucnost médií veřejné služby
Média funkce, vliv IUVENTAS s. r. o.
Základní informace o poskytovateli
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Digitální učební materiál
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr.Radka Škulaviková
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
2. ČNB a její role v platebním styku.
Digitální učební materiál
Vliv reklamy na společnost
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
EVROPSKÁ UNIE Hlavní orgány (11)
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Národní rozvojový program mobility pro všechny (NRPM)
Text zápatí (edituje se v menu Vložení / Záhlaví a zápatí)
Standardy činností sociální práce ve veřejné správě příspěvek Hradec Králové Praha Systémová podpora sociální práce v obcích reg. č. CZ /0.0/0.0/15_017/ ,
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Masmédia Budoucnost médií veřejné služby Přednáška EKMA

Aby byl dnes člověk opravdu „vzdělaným“, musí být vzdělán v médiích. (Marshall McLuhan, 1966)

Masmédia masová média hromadné sdělovací prostředky prostředky komunikace, které jsou schopny oslovit velký počet lidí na velké ploše v jednom okamžiku dělí na subsystémy televize, rozhlasu a tisku

Slovo „medium“ znamenalo v latině „veřejnost“ Protože před vynálezem knihtisku čtenářská veřejnost neexistovala, lidé zřejmě měli sklon považovat čtenáře za – v širším slova smyslu – šiřitele „dorozumívacích prostředků“, tedy za „médium“. (Marshall McLuhan, 1973)

Funkce masmédií osvětová informační vzdělávací výchovná regulační kulturní zábavní.

Subsystémy masmédií Televize Rozhlas Tisk Kina/audiovize Internet

Pro uživatele televize se zprávy automaticky stávají skutečným světem, nikoliv náhražkou za skutečnost, samy jsou bezprostřední skutečností. (Marshall McLuhan, 1978)

Podle způsobů chování jednotlivých institucí rozlišujeme: masmédia na komerční bázi masmédia na nekomerční bázi = média veřejné služby, tj. veřejnoprávní média

Duální systém Koexistence veřejnoprávních a soukromých provozovatelů na základě státem udělených a kontrolovaných vysílacích licencí Licence uděluje Rada České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání A to na základě zák. č. 231/2001 Sb. O provozování rozhlasového a televizního vysílání

Veřejná služba v oblasti médií média jsou tak mocnou silou v ovlivňování veřejného mínění, že by měla být využita k prospěchu co největšího množství lidí (tzn. k prospěchu, nikoli pro uspokojení nebo pro zvětšení možnosti výběru stát jako majitel frekvenčního a kmitočtového spektra sice jeho část může pronajímat formou licencí soukromým subjektům, neměl by se však vzdávat zodpovědnosti za něj.

Účinky nových médií na náš smyslový život se podobají účinkům nové poezie. Nemění strukturu našeho myšlení, nýbrž strukturu našeho světa. (Marshall McLuhan, 1969)

Od médií veřejné služby se dnes očekává mají publikum vychovávat, informovat, ale také bavit, musí sloužit rozdílnému vkusu, intelektuálnímu i lidovějšímu, mají pokrývat svými službami celou zemi a pokud to technologie dovoluje, nabízet přijatelnou kvalitu příjmu, jsou povinny vytvářet programy pro menšiny (regionální, etnické, jazykové, náboženské i generační).

Modely financování médií veřejné služby Metoda financování Země Provozovatelé Koncesionářský poplatek a vládní dotace Velká Británie Japonsko Kanada Austrálie BBC NHK CBC ABC Koncesionářský poplatek a tržní financování Německo Francie Itálie Holandsko Česká republika Nový Zéland ARD, ZDF FT RAI NOS ČT TVNZ Tržní financování Španělsko Portugalsko RTVE RTP

Veřejná kontrola médií Rada České televize Kodex ČT Etický panel ČT Rada Českého rozhlasu Rada České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání Parlamentní komise pro sdělovací prostředky

Regulace a kontrola na úrovních nižších než je úroveň vlády: tři modely: oddělená regulace veřejnoprávní a soukromé televize (včetně kabelové a satelitní), systém s hlavním regulačním orgánem jehož pravomoc se vztahuje na veřejnoprávní i soukromou televizi jediný regulační orgán s pravomocemi v oblasti veřejnoprávní televize, soukromé televize a telekomunikací

Další typy omezení: udělování programové skladby regulace programové skladby kvóty pro nezávislou tvorbu programová náplň reklama a sponzorování omezení vlastnických podílů

Direktiva EU - vysílání bez hranic: programové kvóty reklama a sponzorování ochrana dětí a mladistvých právo na odpověď

Chcete-li porozumět povaze televize, udělejte si kompletní seznam všech věcí, které se změnily v uplynulých dvanácti letech v odívání, ve společenském chování a ve výběru programů. (Marshall McLuhan, 1966)

Média veřejné služby v ČR Česká televize zák. č. 483/1991 Sb. + novelou č. 39/2001 Sb. Český rozhlas zák.č.484/91 + novela č. 192/2002 Sb. Česká tisková kancelář zák. č. 517/1992 Sb. (zák. č. 46/2000 Sb. tiskový zákon – i pro soukromý tisk)

ČT plní své poslání 2 celoplošné okruhy + zpravodajský kabelový kanál + digitální vysílání (ČT1, ČT1, ČT24) Programovou skladbou Pokrytím 24 hodinovým vysíláním

ČRo plní své poslání 4 celoplošné stanice 11 regionálních stanic Digitální vysílání Vysílání po internetu – 3 stanice: Radion D-dur Radio Leonardo Radio Česko

Rozdíl mezi rozhlasem a televizí lze dnes zkoumat různými způsoby. Abychom pochopili naprostou rozdílnost těchto médií, stačí si představit, jaký vliv by měl videotelefon na telefon. (Marshall McLuhan, 1971)

Neexistuje žádný svět, který . Neexistuje žádný svět, který leží vně tohoto, čeho si všímají média. (Norbert Bolz, 2002)

. Masová média prožívají etapu vývoje, pro niž je příznačná vysoká míra závislosti na jejich tržní úspěšnosti, tedy na schopnosti generovat zisk.

Tento trend bývá nazýván: komodifikací médií - média se stále více a více sama stávají zbožím komercionalizací médií - Důsledky této skutečnosti jsou stejné mediální produkty (zpravodajství, publicistika, komentáře či zábava) jsou svým charakterem stále více podřízeny tomu, aby byly tržně úspěšné. v ČR jako v jiných evropských zemích:

hluboká existencionální krize médií veřejné služby která má tři hlavní rysy: krize identity - k čemu vlastně jsou? krize organizace - proč jsou tak obrovská? krize financování - proč mají mít zaručený příjem z poplatků?

Diskutabilní otázky: Jakou vidíte budoucnost médií veřejné služby? Jak na vás působí současná česká média? Ubráníme se mediální manipulaci?

Státnicová otázka z „kultury“ Jste vedoucím odboru Magistrátu města Brna. Pro jednání zastupitelstva máte připravit koncepci/studii udržitelnosti financování brněnských divadelních a koncertních scén zřizovaných městem Brnem. Jaké informace budete pro tuto koncepci/studii potřebovat? Uveďte, za jakých okolností byste přistoupili k rušení některé scény, jaké argumenty byste uváděli v diskusi s veřejností? (využijte poznatky o financování kulturních institucí, marketingu, strategického plánování a komunikace)