DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SKLADOVÁNÍ A POUŽÍVÁNÍ CHEMIKÁLIÍ Chemie 8. ročník
Advertisements

Digitální učební materiál
Efektní motivační experiment – zapálení vaty skleněnou tyčinkou
ČISTICÍ PROSTŘEDKY (VÝSTRAŽNÉ SYMBOLY) hořlavé látky
Podle žáků kvarty gymnázia TGM Hustopeče
Bezpečnost práce v chemii
Redoxní děje – rozklad manganistanu draselného
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: září 2012 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Präpositionen – den.
Materiálně technické zabezpečení výuky chemie Vybavení učebních prostor.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_2_Kod_10_.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_3_FIG_03_BULGARIA.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_05_„ČISTÝ.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiáluVY_32_INOVACE_CH_6E_BAR_23_TERMIT.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_1_BAR_17_OBECNACHEMIE.
Projekt: Tvorba inovativních výukových materiálů Šablona: „Přírodní vědy“ Předmět: Chemie 8 Tématická oblast: Chemické látky a jejich změny Obsah zaměření:
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice AUTOR: RNDr. Adéla Lipšová NÁZEV: VY_52_INOVACE_22_NEBEZPEČNOST LÁTEK TÉMA: NEBEZPEČNOST LÁTEK ČÍSLO PROJEKTU:
Projekt: Trojlístek - podpora výuky přírodopisu, biologie, fyziky a chemie pro žáky ve věku 11 až 15 let Projekt: Trojlístek - podpora výuky přírodopisu,
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiáluVY_32_INOVACE_CH_6E_BAR_31_CHEMILUMINISCENCE.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiáluVY_32_INOVACE_CH_6E_BAR_30_NAPOJEKOLEMNAS.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiáluVY_32_INOVACE_CH_6E_BAR_27_SUCHYLED.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_04_ATMOSFÉRA.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Zajímavé chemické pokusy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Elektromagnetické vlnění
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
VY_32_INOVACE_657_OCHRANA MATERIÁLU NÁTĚREM Název školy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0969 Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_6E_BAR_01_DYMOVNICE Autor Mgr. Ivan Bartoš, Ph.D. Tematický okruh Chemické reakce kolem nás Ročník 6. Datum tvorby 3.9.2013 Anotace Pracovní list pro laboratorní práci popisující přípravu dýmotvorné látky. Demonstruje ekologické dopady spalování a emisí. Metodický pokyn Pracovní list je určen jako výuková pomůcka se zaměřením na mezipředmětové vztahy předmětů chemie, fyzika, biologie, dějepis i jako materiál k samostudiu. Možnosti využití: promítání, práce jednotlivců nebo dvojic u PC, vytištění pracovního listu pro laboratorní cvičení. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Dýmovnice Chemikálie: množství (%) Al prach 8 ZnO (zinková běloba)   množství (%) Al prach 8 ZnO (zinková běloba) 45,6 perchlorethylen (tetrachlorethen) 46,4 1) zinková běloba = oxid zinečnatý 2) hliníkový prach (stříbřenka) 3) perchlorethylen (tetrachlorethen) 4) manganistan draselný (hypermangan)

Bezpečnost: hliník práškový: hořlavý, R 15-17, S 7/8-43 oxid zinečnatý: dráždivý, R 36/37/38, S26-36 manganistan draselný: oxidující, zdraví škodlivý, nebezpečný pro životní prostředí, R8-22-50/53, S2-60-61 perchlorethylen (tetrachlorethen): zdraví škodlivý, nebezpečný pro životní prostředí, R 40-51/53, S 2-23-36/37-61

Pomůcky: třecí miska s tloučkem, plastová láhev, papír, papírový válec, zápalná šňůra Postup: Smícháme za sucha uvedená množství chemikálií v daném hmotnostním poměru, alternativním způsobem přípravy je postup, kdy za sucha smícháme jemně promleté ZnO+Al+KMnO4 v poměru: 3 lžičky ZnO 1,5 lžičky Al prachu 1 lžičku práškového KMnO4 Pečlivě promícháme.

Přilijeme 50 ml perchlorethylenu a znovu promícháme Přilijeme 50 ml perchlorethylenu a znovu promícháme. Toto opakujeme tak dlouho, až nám vznikne „těstovitá“ (hrudkovitá) hmota. Práškovou směs nasypeme do papírového válce o průměru 3 cm a délce 12 cm. Dokola po celém obvodu válce provrtáme otvory o průměru 3-5mm tak, aby vytvářely „spirálu“. Počet otvorů bude asi 12-20. Obě strany válce dobře utěsníme „ucpávkami“ ze sádry. Papír musí mít více vrstev o celkové tloušťce alespoň 2,5mm, jinak se propálí. Zápalnici prostrčíme jednou z děr, v nouzi lze použít prskavku. U obtížně zažehnutelných směsí nasypeme na dýmotvornou směs cca 10g černého prachu a vložíme zápalnici. Dodržujeme bezpečný odstup aspoň 10 metrů.

Obr. 1

Obr. 2

Zdroje: Obr. 1 na snímku 6, Obr. 2 na snímku 7: archiv autora BARTOŠ I.: Digitalizovaný experiment - prostředek k osvojení vybraného učiva obecné chemie. Disertační práce. Praha: Př UK, 2010. CONKLING, J. A.: Chemistry of pyrotechnics. New York: Marcel Dekker, 1985.