DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_IVT_1_KOT_02_CISELNE_SOUSTAVY.
Advertisements

Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Funkce tangens Goniometrie Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ivana Mastíková. Dostupné z Metodického portálu
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Slovní úlohy - Vennovy.
Základní škola Čelákovice
Tělesa –Hranol Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Binomická věta 30. října 2013 VY_42_INOVACE_190212
MATEMATIKA Lineární nerovnice o jedné neznámé a jejich soustavy.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čtyřúhelník - obdélník
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
Thaletova kružnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Závěrečné opakování 7. ročník VY_42_INOVACE_35_01.
Obvod a obsah mnohoúhelníků
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Grafické řešení lineárních rovnic
Kvadratické nerovnice
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Množiny bodů dané vlastnosti
Sestrojení úhlu o velikosti 90° pomocí kružítka.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých Metoda sčítací
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
MATEMATIKA Poměr, úměra.
MATEMATIKA Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Parametrické vyjádření roviny
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Parametrická rovnice přímky
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Tělesa –čtyřboký hranol
MATEMATIKA Druhá písemná práce a její analýza.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
MATEMATIKA Logaritmické rovnice.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
IV/ Přímka a její části Tento digitální učební materiál (DUM) vznikl na základě řešení projektu OPVK, registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/
7 PYTHAGOROVA VĚTA.
Thaletova kružnice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Vnitřní a vnější úhly v trojúhelníku
Tělesa –Pravidelný šestiboký hranol
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
ÚVOD DO GEOMETRIE Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. Materiál je určen pro bezplatné.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Čtyřúhelník - obdélník
MATEMATIKA Trojúhelníky - základní vlastnosti.
Užití mocnin a odmocnin ve slovních úlohách II.
Konstrukce trojúhelníku - Ssu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Množiny bodů v rovině Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Kamila Kočová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:  ,
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Sestrojení úhlu o velikosti 90° pomocí kružítka.
MATEMATIKA Lineární rovnice s neznámou ve jmenovateli.
MATEMATIKA Lineární rovnice - procvičování.
MATEMATIKA PRO 1. ROČNÍK Geometrické tvary
PRAVOÚHLÁ SOUSTAVA SOUŘADNIC
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Přímky, úsečky, rovnoběžky, kolmice, kružnice
Podobnost trojúhelníků
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
MATEMATIKA Lineární rovnice o jedné neznámé.
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0969 Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu Důkazy matematických vět, které mají tvar elementárního výroku Autor Michala Pfefrčková Tematický okruh Základní poznatky z matematiky Ročník První Datum tvorby 11.11.2012 Anotace Prezentace slouží k osvojení a procvičení dokazování vět ve tvaru elementárního výroku. Metodický pokyn Prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu. Možnosti využití: promítání, práce jednotlivců nebo dvojic u PC Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Základní poznatky z matematiky Důkazy matematických vět, které mají tvar elementárního výroku

Důkazy matematických vět, které mají tvar elementárního výroku přímý důkaz důkaz sporem

A. Přímý důkaz víme: platí p dokážeme: platí p ⇒v závěr: platí v Najdu pravdivý výrok p (mezi axiomy nebo mezi již dokázanými výroky), vystavím od výroku a pravdivou implikaci (cestu) k výroku v (tedy najdu pravdivý výrok p ⇒v) a tím i pravdivý výrok v Schéma: víme: platí p dokážeme: platí p ⇒v závěr: platí v

Dokažte věty: Součet velikostí všech vnitřních úhlů v trojúhelníku je 180°. Pro každé x є R platí, že x2 ≥ 0. Každý pravoúhelník (obdélník, popř. čtverec) má shodné úhlopříčky.

a) Součet velikostí všech vnitřních úhlů v trojúhelníku je 180°. p β´ α´ γ α β Z trojúhelníku je patrné, že platí: α´+γ +β´=180°. Z trojúhelníku je patrné, že platí: α´+γ +β´=180°. Sestrojíme přímku p, p ∥ AB a C є p. Důkaz provedeme pomocí libovolného trojúhelníku ABC. Úhly α a α´jsou úhly střídavé, tedy platí: α = α´. Úhly β a β ´jsou úhly střídavé, tedy platí: β = β ´. Rovnici: α´+γ +β´=180°, můžeme upravit na tvar: α + γ + β =180°. □ Vyznačíme v nákresu úhly.

b) Pro každé x є R platí, že x2 ≥ 0. Využijeme axiomu: Potom: □

c) Každý pravoúhelník (obdélník, popř. čtverec) má shodné úhlopříčky Zvolíme libovolný pravoúhelník ABCD: Rozdělíme na dva shodné trojúhelníky: Platí:

Tedy platí: Úsečky DB a AC jsou shodné. □

B. Důkaz sporem předpokládáme: platí ¬v dokážeme: platí ¬v ⇒z Vytvořím negaci ¬v požadovaného výroku v. Pravdivě z tohoto výroku dokazuji až dojdu k nesmyslnému výroku z. Schéma: předpokládáme: platí ¬v dokážeme: platí ¬v ⇒z závěr: neplatí z (SPOR) ↯

Dokažte věty: Pro každou kružnici k se středem S a každý její bod A platí, že přímka p vedená bodem A a kolmá k přímce SA má s kružnicí k jediný společný bod A. (Tj. je tečnou kružnice k s dotykovým bodem A.) Šachovnici 8x8, ze které je vystřiženo levé dolní a pravé horní políčko, nelze pokrýt 31 obdélníky 2x1. (Pokrytím rozumíme takové umístění obdélníčků na šachovnici, aby každé její pole bylo přikryto právě jedním ze dvou čtverců obdélníčku 2x1.)

a) Pro každou kružnici k se středem S a každý její bod A platí, že přímka p vedená bodem A a kolmá k přímce SA má s kružnicí k jediný společný bod A. (Tj. je tečnou kružnice k s dotykovým bodem A.) Důkaz: budeme dokazovat sporem – tedy budeme předpokládat, že takové body najdeme 2

↯ Dle tvrzení, které dokazujeme, je úhel SAB pravý. Ale také úhel ABS je pravý. Vyznačíme trojúhelník SAB: Zadaná poloha kružnice k, bodu A a přímky p: Předpokládáme, že takové body, které budou splňovat daný předpoklad, lze nalézt dva: ↯ V trojúhelníku SAB nemohou být dva vnitřní úhly pravé.

b) Šachovnici 8x8, ze které je vystřiženo levé dolní a pravé horní políčko, nelze pokrýt 31 obdélníky 2x1. (Pokrytím rozumíme takové umístění obdélníčků na šachovnici, aby každé její pole bylo přikryto právě jedním ze dvou čtverců obdélníčku 2x1.) Důkaz: budeme dokazovat sporem – tedy budeme předpokládat, že takové pokrytí lze nalézt

Odstranění políček ze šachovnice:

Při pokrývání této šachovnice políčky 2x1 je zakryto vždy jedno políčko bílé a jedno černé: ↯ Tímto způsobem nelze pokrýt celou šachovnici, protože odstřihnutím zadaných políček je na šachovnici 32 černých políček, ale pouze 30 bílých!

Zdroje: POLÁK, Josef. Přehled středoškolské matematiky. 6. vyd. Praha: Prometheus, 1995, 608 s. ISBN 80-85849-78-x. BUŠEK, Ivan, Leo BOČEK a Emil CALDA. Matematika pro gymnázia: základní poznatky z matematiky. Dot. 2. vyd. Praha: Prometheus, 1995, 165 s. ISBN 80-85849- 34-8.