Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0521 – Investice do vzdělání nesou.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Logaritmická funkce 1 Hradec Králové CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o. Hradecká 1151, Hradec Králové.
Advertisements

Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor: Mgr. Lenka Hanušová Název:VY_32_INOVACE_1807_SLOVNÍ_ÚLOHY_O_SMĚSÍCH Téma: Řešení.
Kyselost a zásaditost vodných roztoků Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je. Mgr. Vlastimil Vaněk. Dostupné z Metodického portálu.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Alena Čechová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_04-19 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč. Název materiálu VY_32_INOVACE_16_Bezkyslíkaté kyseliny Autor Melicharová Jana.
KYSELINY AutorMgr. Žaneta Hrubá Datum vytvoření Datum ověření ve výuce Ročník8. ročník Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborChemie.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu:CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou nejvyšší.
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Lenka Dolanová NÁZEV: VY_32_Inovace_7A_04 TÉMA: Násobení ČÍSLO.
IONTY. Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Autor: Mgr. Jitka Vystavělová Číslo projektu: CZ.1.07/14.00/ Datum: Název.
 Anotace: Materiál je určen pro žáky 6. ročníku. Slouží k naučení nového učiva. Žák naváže na znalosti, které získal o hustotě v prvouce a přírodovědě.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
VYS_32_INOVACE_488_Hodnota pH. NÁZEV ŠKOLY
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
VY_32_INOVACE_CH.8.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.8.A.10_KYSLÍKATÉ KYSELINY_2.
KYSELOST - ZÁSADITOST Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_16_26.
Vzdělávací oblast/obor: Člověk a příroda/Chemie
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Francová Alena
Obvod a obsah mnohoúhelníků
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Autor: Mgr. Svatava Juhászová Datum: Název: VY_52_INOVACE_17_FYZIKA
Název vzdělávacího materiálu Kyseliny
Inverzní funkce CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Autor: Mgr. Simona Komárková
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Lucie Tuhá Číslo
VY_32_INOVACE_CH.9.A Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Tereza Hrabkovská Název materiálu: VY_32_INOVACE_CH.9.A.03_MOLÁRNÍ HMOTNOST.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
Hustota-výpočet objemu
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč.
Mocniny s přirozeným mocnitelem
Autor: Ing. Jitka Michálková
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Název prezentace (DUMu): Logaritmické rovnice
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Zobrazení zrcadlem a čočkou
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
Obecná a anorganická chemie
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Parametrická rovnice přímky
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
MATEMATIKA Logaritmické rovnice.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Hustota-výpočet objemu
Protonová teorie kyselin a zásad, vodíkový exponent pH
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM:
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Lucie Tuhá Číslo
Procenta - opakování Výukový materiál pro 9.ročník
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.0521 – Investice do vzdělání nesou nejvyšší úrok Autor: Mgr. Nina Nováková Tematická sada: Aplikační matematické úlohy v hodinách chemie Téma: Výpočet pH silných kyselin Číslo materiálu: VY_42_INOVACE_06_01_NONI

Anotace: Tato prezentace slouží k výkladu látky v hodinách chemie na téma výpočet. pH. Pro pochopení látky je předpokládaná znalost počítání s logaritmy z hodin matematiky.Protože logaritmické funkce se probírají až ve 2. ročníku, je toto učivo zařazeno do hodin chemie ve 3. a 4. ročníku při probírání učiva karboxylových kyselin. Tuto prezentaci je možné využít ve 3. a 4. ročnících oboru Průmyslová ekologie v hodinách chemie a pro zopakování látky v hodinách monitorování životního prostředí.

pH silných kyselin 1. jednosytné kyseliny silné kyseliny ( HCl, HClO4 , HNO3 ) jsou ve vodě zcela disociovány na oxoniové kationty, proto : vzorec pro výpočet pH: pH = -log c(H3O+ )

pH = - log 10 -4 10, abychom získali pH= 4 Př. 1. Vypočítejte pH vodného roztoku kyseliny dusičné o koncentraci 10-4 mol.dm-3 . řešení: pH = - log c (H3O+) pozn. logaritmus je exponent, pH = - log c (HNO3) na který umocníme základ pH = - log 10 -4 10, abychom získali pH = -(- 4) logaritmované číslo pH= 4 odpověď: pH kyseliny dusičné je 4.

Př.2. Vypočítejte pH vodného roztoku kyseliny dusičné o koncentraci 2.10-4 mol.dm-3 . řešení: pH = - log c (H3O+) pH = - log c (HNO3) pH = - log 2.10-4 koncentrace není vyjádřena o základu 10,proto nelze pH určit zpaměti, ale musíme použít kalkulačku! pH = - (-3,7) pH = 3,7 odpověď: pH HNO3 je 3,7.

Př. 3. Roztok kyseliny chlorovodíkové má pH 3 Př. 3. Roztok kyseliny chlorovodíkové má pH 3. Vypočítejte, jaká je koncentrace této kyseliny. řešení: pH = - log c (H3O+) -pH = log10 c (H3O+) -3 = log10 c (H3O+) c (H3O+) = 10-3 mol.dm-3 odpověď: Koncentrace HCl je 10-3 mol.dm-3

Př. 4 Roztok kyseliny dusičné má pH 2,15 Př. 4 Roztok kyseliny dusičné má pH 2,15. Vypočítejte, jaká je koncentrace této kyseliny. řešení: pH = - log c (H3O+) -pH = log10 c (H3O+) -2,15 = log10 c (H3O+) c (H3O+) = 10-2,15 mol.dm-3 c (H3O+) = 0,00708 mol.dm-3 c (H3O+) = 7,08.10-3 mol.dm-3 odpověď: Koncentrace HNO3 je 7,08.10-3 mol.dm-3 .

2. vícesytné kyseliny silné kyseliny ( HxAOy) jsou také ve vodě zcela disociovány, ale koncentrace oxoniových kationtů je x krát větší než koncentrace kyseliny např. c(H2SO4) = 0,05 M c(H3O+) = 2. 0,05=0,1M c(H3PO4) = 0,02 M c(H3O+) = 3. 0,02=0,06M

Př. 1. Vypočítejte pH vodného roztoku kyseliny sírové H2SO4 o koncentraci 3.10-2 mol.dm-3 . řešení: pH = - log c (H3O+) pH = - log 2. c(H2SO4) pH = -log 2. 3.10-2 pH = - log 6.10-2 kalkulačka! pH = 1,22 odpověď: pH kyseliny sírové je 1,22.

Př. 2. Roztok kyseliny sírové má pH 2,15 Př. 2. Roztok kyseliny sírové má pH 2,15. Vypočítejte, jaká je koncentrace této kyseliny. řešení: pH = - log c (H3O+) -pH = log10 [2.c (H3O+) ] -2,15 = log10 [2.c (H3O+) ] 2. c (H3O+) = 10-2,15 mol.dm-3 2. c (H3O+) = 0,0035 mol.dm-3 c (H3O+) = 0,01 mol.dm-3 odpověď: Koncentrace HNO3 je 7,08.10-3 mol.dm-3 .

Zdroje: VACÍK, Jiří. Přehled středoškolské chemie. Praha: SPN, 1995, ISBN 80-7235-108-7. KOTLÍK, Bohumír; RŮŽIČKOVÁ, Květoslava. Chemie v kostce: pro střední školy. Obecná a anorganická chemie, výpočty v oboru chemie. I. Praha: Fragment, 1999, ISBN 8072003194. WIKIPEDIA. pH [online]. [cit. 27.9.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/PH