Přístupy k tvorbě analytické části Kateřina Chabičovská

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

MARKETING A MANAGEMENT
Územní dimenze a priority Olomouckého kraje
Vstupní informační seminář k přípravě dokumentu Strategie rozvoje města Ústí nad Labem do roku 2015 a posuzování vlivu tohoto dokumentu na životní prostředí.
Strategický plán Městské části Praha-Libuš postup zpracování, výstupy, metody.
Programové dokumenty mikroregionů jako faktor jejich rozvoje
Odborný seminář „APLIKACE STRATEGICKÉHO HODNOTÍCÍHO RÁMCE PRO STRATEGIE MÍSTNÍHO ROZVOJE V ČR“ Odborný seminář Praha 20. září 2010.
Společnost pro regionální ekonomické poradenství PROBLÉMY A VÝZVY REGIONÁLNÍ POLITIKY V ČR Z POHLEDU REGIONÁLNÍ PRAXE Rozvoj regionů a 10 let regionální.
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR 2014+
Škola pro udržitelný život 2010 Plánovací procesy ve škole a vzdělávání Jiří Kulich, Michal Veselý.
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
REGIONÁLNÍ POLITIKA V ČR V KONTEXTU KOHEZNÍ POLITIKY EU RNDr.Josef Postránecký Ministerstvo pro místní rozvoj.
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR PRO OBDOBÍ
VZOR PREZENTACE – ÚVODNÍ JEDNÁNÍ PRACOVNÍ SKUPINY
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE 2014+
Strategické plánování v obcích (Víme, kam jdeme) Zlín
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
METODIKA VSTUPNÍHO HODNOCENÍ Základní přehled. Návrh projektu Ing. Pavel Růžička Kurz Manažer udržitelné spotřeby a výroby v rámci projektu.
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
Společnost pro regionální ekonomické poradenství SPOLUPRÁCE V PROCESU STRATEGICKÉHO PLÁNOVÁNÍ MIKROREGIONŮ VYUŽITÍ METODICKÝCH PŘÍSTUPŮ K PROBLEMATICE.
MARKETINGOVÁ SITUAČNÍ ANALÝZA
Marketingové prostředí
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Regionalistika 2 Strategické řízení a jeho využití ve veřejné správě v ČR.
ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
MAS Rozvoj Tanvaldska z.s.. 14 obcí obyvatel 43 členů.
AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ1 P R Ů M Y S L O V Ý M A R K E T I N G 8.
Společnost pro regionální ekonomické poradenství Informační a metodická podpora: Informační a metodická podpora: duh
Základní informace o programu PS ESPON Území programu a rozpočet Programové území - 28 států EU + 4 partnerské státy - Švýcarsko, Norsko, Lichtenštejnsko.
Sociální politika Téma: Vzdělávací politika FSS MU Brno, 2006.
RRV2 Strategické řízení. 2 úvod  Vymezení lokálního a regionálního rozvoje  Široký kontext pojetí rozvoje území (ekonomika, ŽP, veřejné služby…)  Diferenciace.
Strategie regionu, obce. Strategický plán rozvoje Má úzký vztah k územnímu plánu Měl by být flexibilní, slaďuje představy subjektů Vymezeny perspektivní.
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Program ESPON 2013 Témata aktuální výzvy Národní informační den Ministerstvo pro místní rozvoj ČR 21. února 2011.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
PLÁN ODPADOVÉHO HOSPODÁŘSTVÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE 2016 – 2025 Vyhodnocení koncepce z hlediska vlivů na životní prostředí a veřejné zdraví Mgr. Alena Kubešová,
Program rozvoje venkova na období možnosti podpor pro obce Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje místní akční skupiny Prostějov venkov o.p.s Veřejné projednání Vranovice-Kelčice 4. března 2015.
1. setkání pracovní skupiny projektu MOS obcí v územním obvodu ORP Chomutov Místo: Chomutov Dne: , 10:00 hod. C ESTOVNÍ RUCH – PROJEKT MOS.
© Berman Group. Strategický plán a tvorba koncepce rozvoje města Písku do roku 2025 Komise pro strategický rozvoj Vyhodnocení nadřazených koncepčních.
Strategický plán rozvoje statutárního města Jihlavy „JIHLAVA – MĚSTO PRO ŽIVOT“ 17. prosince 2013.
„OBCE SOBĚ“ „ Systémová podpora rozvoje meziobecní spolupráce v ČR v rámci území správních obvodů obcí s rozšířenou působností“
Model struktury strategického managementu
Integrovaná strategie rozvoje území , Vrbátky.
Sběr dat o drogách na regionální/místní úrovni MUDr. Viktor Mravčík.
ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ Návrh struktury. ANALÝZA POTŘEB V ÚZEMÍ „Analýza vývoje trhu práce a vzdělávacího systému Plzeňského kraje pro potřeby KAP“  Povinná.
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
Regionální politika EU v období
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
PROGRAM ROZVOJE OBCE TUPESY NA OBDOBÍ 2017–2024 Úvodní informace
Integrovaný plán rozvoje území Zlín pro období
Podklady pro zpracování semestrální práce
Aktualizace strategické vize Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 „Kraj, kde je radost žít“
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Aktualizace SUR ČR – Analýza podkladových dokumentů
Koncepce rozvoje sociálních služeb pro osoby se zdravotním postižením poskytovaných příspěvkovými organizacemi Zlínského kraje na období Luhačovice.
Strategie regionu, obce
Název akce, místo, datum.
STRATEGII REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
The Ministry for Regional Development of the Czech Republic (MRD)
LIPSKÁ CHARTA o udržitelných evropských městech
PLNĚNÍ CÍLŮ SRR A VYHODNOCENÍ DOPADŮ KOHEZNÍ POLITIKY NA REGIONÁLNÍ ROZVOJ Hodnocení příspěvku OP k plnění cílů SRR v kontextu regionálních rozdílů a.
Krajská hospodářská komora Zlínského kraje
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
Úvod, základní principy a cíle
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
Transkript prezentace:

Přístupy k tvorbě analytické části Kateřina Chabičovská Strategické plánování Přednáška č. B.4 Zlínský kraj – květen 2012

Hlavní body přednášky Struktura analytické části Socioekonomická analýza Problémová analýza Specifické analýzy Vymezení problémových území 2 2

Struktura analytické části Socioekonomická analýza Problémová analýza PESTEL analýza SWOT analýza Vymezení disparit 3

Socioekonomická analýza (1/2) Analýza jednotlivých tematických oblastí: Obyvatelstvo Bydlení Občanská vybavenost Hospodářství Cestovní ruch Trh práce Technická infrastruktura Dopravní dostupnost a oblsužnost Životní prostředí Veřejná správa Obecně – ekonomika, lidské zdroje, životní prostředí, vnější vztahy Struktura konkrétních kapitol se může lišit (dle SRR 2007-2013) … tohle je za komplexní dokument (strategii, program) – oborové dokumenty si vyberou ty kapitoly, které jsou pro ně důležité 4

Socioekonomická analýza (2/2) Časový rámec – analyzovat minulý vývoj, současný stav, trendy do budoucna Prostorový kontext – situace kraje, situace jednotlivých částí kraje, srovnání s ČR (event. EU) Výběr vhodných ukazatelů Ukazatele: kvantitativní x kvalitativní dostupné x terénní šetření různé časové periody, různá prostorová dostupnost Nutný je problémový přístup – nejen prostý popis, ale i hodnocení jevů (co je v území problém, případně co je silná stránka) 5

Problémová analýza Vychází ze situační analýzy a SWOT analýzy Pojmenovává hlavní problémy a bariéry rozvoje v daném rozvojovém kontextu syntéza souvislostí vážících se k nejvýznamnějším rozvojovým problémům (co ze zjištěných skutečností je problém a jaké jsou jeho širší souvislosti) Důležitý podklad pro návrh směrů rozvoje Někdy je socioekonomická analýza příliš popisná, bez důrazu na identifikaci skutečností, které jsou v území problémem 6

PESTEL analýza Slouží ke strategické analýze okolního prostředí organizace (vnějších faktorů) Pro každou skupinu faktorů se identifikují nejvýznamnější jevy, události, rizika a vlivy, které je ovlivňují nebo budou ovlivňovat P – politické – existující a potenciální působení politických vlivů E – ekonomické – působení a vliv místní, národní a světové ekonomiky S – sociální – průmět sociálních změn dovnitř organizace, součástí jsou i kulturní vlivy (lokální, národní, regionální, světové) T – technologické – dopady stávajících, nových a vyspělých technologií E – ekologické (environmentální) – místní, národní a světová problematika životního prostředí a otázky jejího řešení L – legislativní – vlivy národní, evropské a mezinárodní legislativy… Někdy pouze „PEST“ analýza = SLEPT ono to kombinuje vnitřní i vnější faktory to vnější prostředí může být dobře inspirativní – dobrá praxe (mrknout se, co dělají jiné obce/svazky; a nebo jak zapojit různé organizace z obce) 7

SWOT analýza Silné stránky, slabé stránky (vnitřní faktory), příležitosti, hrozby (vnější faktory) Rozšířená SWOT analýza: Identifikuje čtyři východiska pro tvorbu strategie: SO (maxi-maxi) využít co nejvíce silných stránek a zužitkovat nastalé příležitosti WO (mini-maxi) překonat slabé stránky tak, aby bylo možno využít naskytnuté příležitosti ST (maxi-mini) využít silných stránek k eliminaci hrozeb WT (mini-mini) řešit kumulaci nepříznivých předpokladů, minimalizovat negativní efekty Hodnocení faktorů Váhy a bodování pro klíčové faktory IFE matice – hodnocení interních faktorů (S, W) EFE matice – hodnocení externích faktorů (O, T) … samozřejmě znají, tady budou rozšiřující informace … matice – SWOT se dá kvantifikovat … v různých dokumentech se posouvá hranice vnitřní X vnější (celková X oborová koncepce) – není to striktně dáno 8

Silné stránky (S) Slabé stránky (W) Příležitosti (O) Hrozby (T) Rozšířená SWOT analýza Silné stránky (S) Slabé stránky (W) S1... W1… S2… W2… Příležitosti (O) SO strategie WO strategie O1… O2… Hrozby (T) TS strategie WT strategie T1… T2… … a protože jsou to ty jednotlivé strategie, tak je lepší tohle dělat pro SWOTku, která je udělaná po oblastech (líp to z toho vyleze) - jak reagovat na konkrétní věci, které se ve SWOTce objeví 9

Zpracovat tabulku interních faktorů IFE matice – hodnocení interních faktorů Zpracovat tabulku interních faktorů Přiřadit faktorům váhy v rozsahu 0,00-1,00 (podle důležitosti) Ohodnotit faktory: 4 body - výrazné S 3 body - nevýrazné S 2 body - nevýrazné W 1 bod - výrazné W Vypočítat vážený průměr hodnot (nejlepší hodnocení je 4, nejhorší 1; střední hodnoty kolem 2,5) … a že když je EFE matice, tak se dělá stejně, akorát S=O a W=T 10

… a SWOT se dá vyjádřit i v mapě  (teda jenom některé výroky – ty, co mají prostorový dopad)

Vymezování problémových území (1/2) Nalezení územních rozdílů je podkladem pro zaměření podpory rozvoje v jednotlivých územích a přispívá k účinnějšímu zacílení využitelných nástrojů Nalezení vazeb mezi jednotlivými charakteristikami Zjištění „opravdové“ míry dopadů současných nástrojů v územích s významnější mírou problémů Modifikace nástrojů veřejných politik Nalezení společného konsenzu nejdůležitějších aktérů … to je dobré hlavně pro krajskou úroveň, ale na nižší úrovni to jde využít taky - plánování ve svazku / případně za ORP - zjistit, jestli pro ně z kraje může něco kápnout 13

Vymezování problémových území (2/2) Přístup k vymezování: Vybrané ukazatele (různý počet) Metody zpracování ukazatelů Obvykle znázorněny kartograficky Zásadní význam – další práce s vymezenými regiony (není běžná u všech krajů) Disparity podle PRÚOZK: Nadprůměrně rozvinuté: Uherské Hradiště, Otrokovice, Zlín, Kroměříž Průměrně rozvinuté: Holešov, Valašské Meziříčí, Vizovice, Bystřice pod Hostýnem, Rožnov pod Radhoštěm Podprůměrně rozvinuté: Luhačovice, Vsetín, Uherský Brod, Valašské Klobouky (PRÚOZK sice v 1tlivých pilířích návrhové části pracuje s obvody ORP – úkoly a opatření jsou formulována se zaměřením na určitá ORP – ale s problémovými NEE) 14

… a že se používají různý území – OPR, POÚ, generelové jednotky…

Smysl a důsledky vymezení problémových regionů Formální vyjádření, že v daném regionu se kumulují problémy Impulz pro hledání cest k podpoře rozvoje Východisko pro zvýšenou alokaci veřejných prostředků z vyšších úrovní (realizace veřejných politik) Podpora státu v rámci státní regionální politiky Nastavení parametrů nástrojů národních sektorových politik (např. aktivní politika zaměstnanosti) Krajská podpora – osobní komunikace, „šitá“ na míru Zvýhodnění při využívání prostředků z úrovně EU 17

Děkuji za pozornost. … ale vždycky bacha na to, kam naše úsilí směřuje… aneb Hlavou zeď neprorazíš