2. Tržní poptávka a elasticita

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Advertisements

Mikroekonomie I Cvičení 5 – Tržní poptávka, elasticity poptávky
E) Elasticita a težní poptávka
Základy ekonomie Semin á ř 3. Trh a tržn í mechanismus.
TRŽNÍ POPTÁVKA A JEJÍ ELASTICITY
Poptávka Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
EKONOMIKA OA KUBELÍKOVA. ELASTICITA POPTÁVKY [ing. Jaromír TIŠER]
Základy ekonomie Semin á ř 3. Trh a tržn í mechanismus.
1 Mikroekonomie Rovnováha spotřebitele. 3 Existují dva teoretické přístupy k řešení rovnováhy spotřebitele: 1.Teorie užitku 2.Teorie indiference V obou.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Ekonomie Mikroekonomie Úvod do studia ekonomie. Proč studovat ekonomii ? ? ? ? ? ?
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
PSYCHOLOGIE PRODEJE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Ing. Veronika Dostálková MBA TRŽNÍ MECHANISMUS Podnik a podnikání 3. ročník Srpen 2012.
Rovnováha na trhu výrobků a služeb, spotřeba, úspory a investice Pavel Janíčko.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
Základy nabídky a poptávky TNH 1 – 3. seminář Pavel Seknička.
Měření výkonu ekonomiky 2. seminář – TNH 2
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
2 Marketingové koncepce
Monopol a monopolistická konkurence
POPTáVkA po VÝROBNÍCH Faktorech
Organizace výroby Organizace a řízení výroby
Ekonomie 1 Bakaláři Druhá přednáška Teorie chování spotřebitele
Chování spotřebitele: užitečnost, poptávka
Ekonomie 1 Bakaláři Páté cvičení Trh a tržní rovnováha
PŘÍJMY – NEROVNOST, DISKRIMINACE, CHUDOBA
Základní formy prodeje
Model důchod-výdaje.
Model agregátní poptávky a nabídky
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Rozhodování spotřebitele
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Tržní rovnováha a efektivnost
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
Petr Musil Blok č. 4 – Krátkodobá a dlouhodobá rovnováha ekonomiky
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Makroekonomie E 7 - otázky.
INFLACE.
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
2. P marketingového mixu Cena. 2. P marketingového mixu Cena.
Teorie reálných hospodářských cyklů (RBC)
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Ivana Francová, SOU Liběchov
Finanční gramotnost Inflace ZŠ Hejnice Mgr. Jan Kašpar.
Katedra veřejné ekonomie
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
Mikroekonomie II – přednáška č. 8: Monopolistická konkurence
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka) TNH 2 (S-7)
Mikroekonomie II – přednáška č. 6: Monopol
Určení rovnovážného produktu
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
POPÁVKA, UŽITEK A CHOVÁNÍ SPOTŘEBITELE TNH 1 (S-3)
ZPRACOVÁNÍ A ANALÝZA BIOSIGNÁLŮ
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
2 JAK FUNGUJE TRH.
Primitivní funkce Přednáška č.3.
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
Výdaje a rovnovážný produkt (model 45°)
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Název projektu: ICT ve výuce
Zákony trhu. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
Téma 3 Spotřeba, úspory, investice
Transkript prezentace:

2. Tržní poptávka a elasticita

Elasticita poptávky vyjadřuje citlivost, pružnost, reakce spotřebitele na změnu tržních podmínek (cen, důchodu). důchodová – citlivost na změnu důchodu: - o kolik % se změní poptávané množství, když se cena změní o 1% cenová elasticita – míra citlivosti spotřebitele na změnu ceny: - o kolik % se změní poptávané množství, když se cena změní o 1%. (2) Libuše Macáková

Koeficient cenové elasticity poptávky = procentní změna množství / procentní změna ceny (2) Libuše Macáková

Hodnota cenové elasticity vychází zpravidla záporná, protože snížení ceny vyvolá zájem o větší množství dle konvence se uvádí kladná, resp. v absolutní hodnotě. (2) Libuše Macáková

Elastická a neelastická poptávka Jestliže: EDP > 1 → elastická poptávka (1% změna ceny vyvolala > než 1% změnu QD) - křivka poptávky je plochá EDP < 1 → neelastická poptávka (1% změna ceny vyvolala < než 1% změnu QD ) - křivka poptávky je strmá EDP < 1 → jednotkově elastická poptávka (1% změna P →1 % změna QD) (2) Libuše Macáková

Dokonale elastická a neelastická poptávka EDP = ∞ …… dokonale elastická poptávka - sklon křivky poptávky je nulový (rovnoběžná s osou x) EDP = 0 …... dokonale neelastická poptávka - sklon křivky poptávky je nekonečný (rovnoběžná s osou y) (2) Libuše Macáková

Faktory ovlivňující cenovou elasticitu povaha statků (resp.luxusnost) - čím luxusnější, tím větší elasticita podíl výdajů na daný statek - čím vyšší, tím elasticita je taky větší existence a dostupnost substitutů - čím více substitutů, tím vyšší elasticita čas - čím více času, tím vyšší elasticita (2) Libuše Macáková

Tržní poptávka - poptávka po jednom druhu zboží - poptávka všech spotřebitelů po daném statku Odvození tržní poptávky: zjistíme ji součtem všech individuálních poptávek pro každou úroveň ceny sčítáme poptávaná množství jednotlivých domácností (2) Libuše Macáková

Algebraický součet P1 = 30 – 2Q1 a P2 = 30 - 3Q2 Q1 = 15 – (P/2) a Q2 = 10 – (P/3) Qtrh = Q1 + Q2 …,,,,,.. P = 30 – (60/5) (2) Libuše Macáková

Grafický součet Odvození křivky tržní poptávky horizontálním součtem indivi- duálních křivek poptávky: D = dX1 + dX2 (2) Libuše Macáková