„Výukové programy“ aneb modely zkušenostního učení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
„Výukové programy“ aneb modely zkušenostního učení
Advertisements

Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Realizace projektu: –
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
Didaktika TV jako součást kinantropologie Kinantropologie = vědní obor, jehož předmětem zkoumání je lidská pohybová činnost ve všech souvislostech. Má.
Doprava ROZMĚRY Který obrázek je největší? Který obrázek je nejmenší?
1 Profilová část maturitní zkoušky a poznatky z 5leté praxe Mgr. Petra Pátková, odbor vzdělávací soustavy jednání Asociace SPŠ Špindlerův Mlýn, 7. říjen.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Jírovcova 24/1347, České Budějovice 1 Vzdělávání poskytovatelů sociálních.
Projekty Institucionálního plánu MENDELU v roce 2016 seminář pro řešitele projektů IP Brno,
Pravidla pro zadávání zakázek v OP LZZ a IOP Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek ( Příloha OM OP LZZ D9) Závazná postupy pro.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Bc. Klára Loudová Název materiálu:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Inf Vizualizace dat a tvorba grafů. Výukový materiál Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Maturita 2017 YMNÁZIUM BLANSKO Základní informace o maturitní zkoušce v roce 2017.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
PODPORA KRAJSKÉHO AKČNÍHO PLÁNOVÁNÍ
PREZENTACE K VĚDECKÉMU KOLOKVIU I, II, III
Plánování ve školní tělesné výchově
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Biologie - pokyny ke zkoušce
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ČEHO JE VÍC? ZRAKovÉ VNÍMánÍ.
Téma 11: Finanční plánování
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Logistika a Supply Chain Management
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
Speciální metody fyziologie živočichů Bi 5611c
VY_32_INOVACE_10_HK ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ
JUDr. Věra Honusková, Ph. D., KMP, PPP
Najdi jarní květinu, která se nachází jen jednou
Program – – → 1. blok – dotazy posluchačů k prezentaci z minulého semináře, poskytování informací o dítěti, informovaný souhlas.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
GVID – MATURITA 2018 aktuální stav – říjen 2017.
„Výukové programy“ aneb modely zkušenostního učení
MINIMATURITY
3. Metody pedagogické diagnostiky
„Výukové programy“ aneb modely zkušenostního učení
Gymnasium Jižní Město Praha
Jak nám roste krokus vnímání.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Název školy Téma Název DUM Popis Ročník Autor Číslo projektu
Název školy Téma Název DUM Popis Ročník Autor Číslo projektu
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_98_M7
Maturity 2017/2018 listopad 2017 L. Jíša.
MODERNIZACE ODBORNÉHO VZDĚLÁVÁNÍ
Jméno autora: Mgr. Blanka Vanišová
Informace k přednášce a semináři k předškolní pedagogice Jarní semestr 2016 Zora Syslová.
Pravidla a doporučené postupy pro vytváření studijních programů
Název školy Téma Název DUM Popis Ročník Autor Číslo projektu
Kurikulum předškolního vzdělávání (plánování vzdělávací práce)
Didaktika přírodopisu 2 1. seminář
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_06_Hra 3 TEMA: Hra 3
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ŠKOLY ZAPOJENÉ DO PROJEKTU MOV
Schůzka fakultních provázejících učitelů a metodiků praxe Katedra primární pedagogiky PdF MU (Galerie RUV)
Úvodní přednáška pro 1. ročník
Vztah k životnímu prostředí
GVID – MATURITA 2019 aktuální stav – říjen 2018.
Hra (AZ kvíz) ke zopakování či procvičení učiva:
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST
Název školy Téma Název DUM Popis Ročník Autor Číslo projektu
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

„Výukové programy“ aneb modely zkušenostního učení 1.8.2018 DEN ZEMĚ 2013

Definice výukového programu 1.8.2018 Definice výukového programu 1. S akcentem na obsahový efekt - systém pečlivě vybraných a promyšleně uspořádaných témat, která by měla být předmětem vyučování a učení. 2. S akcentem na cílový aspekt - systém hierarchicky uspořádaných, vnitřně konzistentních, dobře vymezených a relativně kontrolovatelných požadavků, k nimž vyučování a učení má směřovat. 3. S akcentem na regulativní aspekt - systém optimálně spojující vnější řízení a autoregulaci žákova učení tak, aby respektoval zvláštnosti konkrétních žáků, poznatky o učení a strategiích jeho řízení. (Průcha, J. a kol., 1998)

Skupinová seminární práce „Výukový program“ informace pro studenty 4 Skupinová seminární práce „Výukový program“ informace pro studenty 4. ročníku Bi Sestavení aktivit k výukovému programu (SCÉNÁŘ) a zpracování teoretické části pro UČITELE k výukovému programu skupiny je jednou z podmínek kolokvia KAŽDÉHO STUDENTA v předmětu PĚSTITELSTVÍ -přednášky Komplexní sestavení výukového programu, metodika a realizace se žáky je jednou z podmínek ukončení předmětu DIDAKTIKA PĚSTITELSTVÍ Závěrečné hodnocení VP“ (jeho následná oprava, zhodnocení a odevzdání) je jednou z podmínek zápočtu v předmětu DIDAKTIKA PĚSTITELSTVÍ

Výukový program organizace Výukový program (skupina 30 min.) se bude sestavovat na téma „Oslava Dne Země na Kejbalech 2013“ pro následující zařízení: 1. Terénní středisko PdF MU v Brně - Kejbaly

Tvorba výukového programu obecné informace 1.8.2018 Tvorba výukového programu obecné informace Na tvorbě a realizaci výukového programu se podílí studenti skupinově (skupinu vždy tvoří max. 4-5 studentů). Za jeho sestavení (tedy odbornou i didaktickou správnost), realizaci a odevzdání výsledků odpovídá celá skupina v podzimním i jarním semestru. Při tvorbě VP si můžete zvolit, zda bude VP sestaven pro určitá stanoviště na Kejbalech. PODZIMNÍ SEMESTR: Výukový program – návrh scénáře, teoretickou část a citace použitých zdrojů, odevzdávají studenti do poskytovny v ISu předmětu nejpozději do 27. 1.1 2012. Opravená vytištěná verze bude odevzdána 1x za skupinu Ing. Jedličkové do schránky kat. Biologie Poříčí 7 do 4.12. 2012. Po doporučených opravách si nese každý student vlastní opravený výtisk k obhajobě dle vlastního zvoleného termínu z ISu! JARNÍ SEMESTR: Výukový program budou studenti odevzdávat již v průběhu jarního semestru 2013 (přesné datum bude uvedeno v sylabu) a ne až na konci, a to jak v písemné,tak i v elektronické podobě.

Výukový program na Kejbalech 1.8.2018 Jednou z možností, kde vytvářet a následně realizovat výukový program je Terénní pracoviště katedry biologie PdF MU v Brně - Bohunicích, Vinohrady 100, tel. 547213708 Pokud studenti budou plánovat přípravu a realizaci programu v době, kdy na pracovišti neprobíhá výuka, doporučujeme telefonicky se domluvit termín s technickými pracovníky, kteří mají na pracovišti Kejbaly službu do 16 hodin. Veškeré informace najdete na informační tabuli (hlavní vstup pro studenty) a v počítači - soubor: výukové programy. Při tvorbě VP se můžete obrátit na paní ing. Jedličkovou, Ph.D. a Mgr. Božkovou.

Výukový program na Kejbalech Pokud sestavujete VP na Kejbaly můžete si pro následnou realizaci zajistit třídu (skupinu žáků) sami. Termíny pro realizaci VP : duben 2013. Přesný termín realizace (tzn. datum + čas) je nutné domluvit s vyučujícím nejpozději 2 týdny dopředu. Vaše práce s dětmi bude natáčena na video. Student musí zajistit ve škole povolení rodičů. S natočeným materiálem se bude dále pracovat jako s výukovým materiálem.

1.8.2018 Požadavky a metodická doporučení pro sestavení a realizaci výukového programu Při sestavování výukového programu používejte již vytvořený formulář (na ISu MU předmětu) z důvodu přehlednosti a možné další publikace. Formulář obsahuje následující body: 1. Téma VP: Den Země na Kejbalech 2013 Obsah a název svého projektu ve VP volíte podle tématu VP. Pokuste se neomezovat názvy pouze na skupiny zvířat či rostlin (př. nikoliv název Ryby, ale „Co je zajímavého na rybách ?“). DŮLEŽITÉ: CÍLEM VÝUKY NEJSOU ZNALOSTI ALE ROZVOJ K O M P E T E N C Í a UTVÁŘENÍ POSTOJŮ

DŮLEŽITÉ: CÍLEM VÝUKY NEJSOU ZNALOSTI ALE 2. Věk dětí (ročník): Třída (věk dětí), pro kterou budete VP sestavovat je 6.-8.roč. DŮLEŽITÉ: CÍLEM VÝUKY NEJSOU ZNALOSTI ALE ROZVOJ KOMPETENCÍ a UTVÁŘENÍ POSTOJŮ 3. Doba trvání vašeho VP: max. 30 min. Údaj zahrnující dobu, po kterou budete s dětmi pracovat. Do části „Scénář” zařaďte také časový rozvrh jednotlivých činností (př. did. hra - 10 minut apod.)

4. VVC = výchovně vzdělávací cíle: Cíle formulujte s ohledem na činnosti žáka. Co chcete, co zamýšlíte u žáků dosáhnout. A, KOMPETENCE B, OBSAH UČIVA Výsledky musí být měřitelné!! V závěru vyhodnocené. 5. Opěrné a nové pojmy Opěrné pojmy – pojmy které by ŽÁCI měli znát z výuky a které mají sloužit k rozvoji kompetencí. Nezahlcujte ve VP žáky novými pojmy !! Používejte spíše pojmy doplňující, které rozšiřují učivo. 6. Model zkušenostní integrované výuky Organizační formy: Organizační typ výuky (frontální, skupinová, individuální, individualizovaná), který bude vhodný jak z hlediska obsahu výukového programu, tak prostor Kejbal.

7.Metody Výukový program by měl být pro děti motivační a opakovací. Vyhýbejte se metodě výkladu. Používejte metody využívající přírodnin a terénu, které jsou vhodné pro práci na Kejbalech a zároveň děti baví. Využívejte především aktivizující metody – praktické činnosti, didaktické hry, práce s pracovními listy, diskuse, apod. Nezapomínejte na metodu pozorování. Rozhovor je nutno uvést jako řízený (připravené otázky a předpokládané odpovědi v metodice). Pokud bude ve výukovém programu zařazen test, kvíz, pracovní listy, je třeba v příloze uvést vaše autorské řešení, popř. způsob hodnocení! 8.Pomůcky Do tohoto údaje neuvádějte přírodniny v zahradě - to je samozřejmostí. Do tohoto bodu patří Vámi přinesené a používané pomůcky (př. pracovní listy, pomůcky k didaktické hře apod.).

9.Literatura – informační zdroje Veškerá literatura a jiné informační zdroje, ze které jste čerpali při tvorbě výukového programu. Citace dle normy v IS MU. 10. Scénář a metodika VP Obsahová část by měla být rozpracována tak, aby byla srozumitelná i čtenáři, který výukový program nesestavoval. Pozn. Proto nestačí ve VP uvést pouze např. …….. didaktická hra s názvem:“Lesní zvěř“. Je nutné rozepsat provedení hry, pomůcky, časovou dotaci). Stejně tak pokud budete do VP zařazovat řízený rozhovor, je třeba uvést jeho základní strukturu i Vámi očekávané odpovědi.

Nezapomeňte na závěrečné zhodnocení 11. Závěr VP Ve výukovém programu se snažte využívat mezipředmětové vazby. Pokud je nezařadíte přímo do Vaší práce, zkuste je v závěru VP alespoň uvést a posléze třeba nabídnout učiteli. Výuka mimo školní třídu by měla být co nejvíce využita také v jiných předmětech př. TV, VV, JČ, HV…... Nezapomeňte na odbornou správnost VP!! POVINNĚ JE NUTNO UVÉST A ZDŮVODNIT FINANČNÍ NÁKLADY NA VP! Nezapomeňte na závěrečné zhodnocení práce dětí a pochvalu!

Těšíme se na spolupráci při tvorbě výukových programů! 1.8.2018 Těšíme se na spolupráci při tvorbě výukových programů! Ing. Helena Jedličková, Ph.D. Mgr. Jitka Božková