Otázka a zápor v angličtině

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Question tags Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Advertisements

Tázací dovětky – 8. ročník ZŠ
Reported questions Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Jazyk a jazyková komunikace Cizí jazyk Nezbytná gramatika v angličtině Short answer VY_22_INOVACE_26 Sada 4 Základní škola T. G. Masaryka, Český Krumlov,
Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Jihlava Šablona 32 VY_32_INOVACE_174.ANJ.12 Reported speech – Nepřímá řeč v AJ.
Kuchařka na práci s mnohočleny Matematika pro ZŠ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Salač. Dostupné z Metodického portálu.
Jméno autora:Mgr. Jiří Kala Škola:ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): červen 2013 Ročník:6. Tematická oblast: Anglická gramatika a slovní zásoba 1. Téma:Present.
Anotace – Otázky Anotace - Pracovní list k procvičení tvoření otázek pomocí tázacích zájmen, překlad vět Autor - Mgr. Martina Kolářová Jazyk - Čeština,
Vyjádření možnosti/pravděpodobnosti pomocí may, might, could, will Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Romana Petrová. Dostupné.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám Škola Základní škola Křižany - Žibřidice, okres Liberec, příspěvková organizace Žibřidice 271,
Future tense Budoucí čas vypracovala: Mgr. Monika Štrejbarová.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Věra Tománková Název DUM: VY_32_Inovace_ Present simple, present continuous Název sady: Project 1.
Jméno autora:Mgr. Jiří Kala Škola:ZŠ Náklo Datum vytvoření (období): červen 2013 Ročník:6. Tematická oblast: Anglická gramatika a slovní zásoba 1. Téma:Present.
Anotace – Měsíce v roce Anotace Pracovní list k procvičení slovní zásoby – doplnění chybějících slov, spojování slov s čísly měsíců, křížovka, spojování.
PRESENT SIMPLE NEGATIVE_09
Slovní úlohy o směsích (řešené lineární rovnicí o jedné neznámé)
VY_32_INOVACE_436 Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace
VY_32_Inovace_ So x Neither Project 3
Jméno autora: Mgr. Jiří Kala Škola: ZŠ Náklo Datum vytvoření (období):
Anotace – Dny v týdnu Anotace Autor Čeština, angličtina Jazyk
Dostupné z Metodického portálu ISSN
Budoucí čas vyjádřený vazbou TO BE GOING TO
TVORBA A UŽITÍ TABULKY Mgr. Alena Ščuková
Podmínková souvětí v angličtině
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
Autor: Mgr. Renata Václavíčková
Přítomný čas průběhový
ANGLICKÝ JAZYK – 7. ROČNÍK
should x be supposed to should x be supposed to
Jak je to s časy v angličtině...
TO BE – questions, short answers
Obrazový materiál pro pracovní list – Masky
Present Simple Přítomný čas prostý.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Present Simple Přítomný čas prostý. Present Simple Přítomný čas prostý.
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Jana Havránková Číslo
pedagogických pracovníků.
PAST SIMPLE (MINULÝ ČAS PROSTÝ)
Budoucí čas WILL Future tense Zpracovala: Ing. Alice Javoříková
Budoucí čas „will“ (7.ročník)
Autor: Mgr. Lucie Pospíšilová Datum:
Název školy: ZŠ Pardubice – Spořilov Autor: Ing. Miluše Uhlířová
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Sepekov Autor:
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
VY_32_INOVACE_222_Časy sloves
AUTOR: Mgr. Petr Punčochář
Past Simple – tvar a použití
Vytváření grafů, úpravy
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Otázka a zápor v angličtině
VY_32_INOVACE_Sei_III_13 Question tags
TÁZACÍ DOVĚTKY - QUESTION TAGS
Present simple Negative +question
Minulý čas prostý pravidelných sloves
PRESENT SIMPLE PŘÍTOMNÝ ČAS PROSTÝ
Reported questions 1. Wh- questions
Muset v angličtině Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Šimon Daníček. Dostupné z Metodického portálu ISSN
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Interaktivní příklad na dělení proudu v elektrickém obvodu
Název školy: Základní a Mateřská škola Bečváry, okres Kolín Autor: Mgr
Autor: Mgr. Renata Václavíčková
Obrazový materiál pro pracovní list – Masky
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
ZPŮSOBOVÁ SLOVESA II. (Modal verbs II.)
PŘÍTOMNÝ ČAS PRŮBĚHOVÝ (Present continuous)
Slovní úlohy o společné práci − 3
Transkript prezentace:

Otázka a zápor v angličtině Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Šimon Daníček. Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz; ISSN 1802-4785. Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

Otázka a zápor v angličtině Vážení milovníci angličtiny, nyní si probereme látku takzvaně začátečnickou, ale když se neudělá včas a pořádně, zbytečně by vám mohla komplikovat život. A hned zkraje se sami sebe optáme: Kolika způsoby se v angličtině tvoří otázka a zápor?

Otázka a zápor v angličtině Ale jistě, dvěma. Takže slovesa si musíme rozdělit do dvou skupin (ne, nikoli na pravidelná a nepravidelná – to je jiné dělení): jedna je maličká, ale hojně používaná, druhá zahrnuje více než 99,9 %. A s každou se pracuje jinak…

Otázka a zápor v angličtině slovesa se dělí následovně: malá „elitní“ skupina 99,9 % be, can, must, will, should, would, could, may, might („gramaticky“ řečeno: be + modální slovesa + pomocná slovesa)

Otázka a zápor v angličtině „Elitní“ skupina tvoří otázku přehozením podmětu a přísudku, a zápor přidáním not. Skupina 99,9 % tvoří otázku předsazením do/does/did před podmět a přísudek, a zápor vložením don't/doesn't/didn't.

Otázka a zápor v angličtině Než si tedy vybereme z nabídky přehodím – přidám – předsadím – vložím, je třeba si ujasnit, o kterou skupinu jde. Na přehození podmětu s přísudkem a na přidání not snad není nic, co by někomu mohlo činit problémy. Co se týče skupiny 99,9 %, do a does používáme pro přítomný čas, kdežto did pro čas minulý.

Otázka a zápor v angličtině Pokud používám průběh (např. She is skiing.), půjde o „elitní“ skupinu, protože se pracuje se slovesem be (čili am, are a is). Základem je tedy mít k dispozici podmět a přísudek, poznat, o kterou skupinu jde, a jít na věc. Pojďme si to ukázat třebas na větě Ema mele maso…

Otázka a zápor v angličtině Pokud ho mele teď, použijeme průběh a výchozí text bude vypadat Ema is grinding meat. Pracujeme s is, což je forma slovesa be, a tudíž jsme v „elitní“ skupině. Otázka bude znít Is Ema grinding meat? (přehodili jsme) a zápor Ema is not grinding meat. (přidali jsme not).

Otázka a zápor v angličtině Pokud Ema maso mele třebas každý týden, jde o přítomný čas prostý a výchozí věta bude znít Ema grinds meat every week. Jsme ve skupině 99,9 %, takže otázku vytvoříme (poté co od grinds odloupneme s) předsazením does: Does Ema grind meat every week? a zápor vložením doesn't: Ema doesn't grind meat every week.

Otázka a zápor v angličtině Co se týče minulého času, funguje to stejně, jen se ve skupině 99,9 % do/does mění na did a don't/doesn't na didn't. Otázka v „elitní“ skupině: Ema was angry. přehodím na Was Ema angry? Zápor v „elitní“ skupině: K Ema was angry. přidám not, takže výsledkem je Ema was not angry (zkráceně wasn't).

Otázka a zápor v angličtině Otázka ve skupině 99,9 %: Před podmět (Ema) a přísudek (grind) předsadím did: Did Ema grind meat? Zápor ve skupině 99,9 %: Mezi podmět a přísudek vložím didn't: Ema didn't grind meat.

Otázka a zápor v angličtině Budoucí čas se u obou skupin tvoří pomocí will, takže pro otázku a zápor platí pravidla „elitní“ skupiny): Will Ema be angry? Will Ema grind meat? Ema will not be angry. Ema will not grind meat. (Samozřejmě můžeme will not zkrátit na won't.)

Otázka a zápor v angličtině !!!!! výjimka !!!!! výjimka !!!!! výjimka !!!!! Ano, dámy a pánové, je to tak. Pamatujte si, že když otázka začíná slovy kdo či co v 1. pádě (co může totiž být i 4. pád), do/does/did nepoužíváme. Who discovered America? (a nikoli Who did discover America?) What happened? (a nikoli What did happen?)

Otázka a zápor v angličtině Tak výjimku jsme vyřídili, a teď ještě jedna důležitá věc týkající se odpovídání na otázky. V češtině na otázku Bydlíš v Praze? odpovím Ano, bydlím. nebo Ne, nebydlím. Ono bydlet se mi objevuje i v odpovědi. Angličané ho ale nezopakují – oni odpovídají pomocným slovesem: Do you live in Prague? Yes I do. nebo No, I don't. (Když otázka začne Will she...?, odpovídám Yes, she will. ,či No, she won't. atd.)

Otázka a zápor v angličtině Doufejme tedy, že čtveřici přehodím – přidám – předsadím – vložím již důvěrně známe, takže můžeme jít na věc (tedy na test)!

Otázka a zápor v angličtině Přeložte (text v závorkách nikoli): Co dělá Mike? (za práci) Co dělá Mike? (právě teď) Kdo rozbil to okno? Co jste včera dělali? Líbí se ti ten film? Nedívám se na něj. (nyní) Líbí se ti Mirek?

Otázka a zápor v angličtině A řešení: What does Mike do? What is Mike doing? Who broke that window? What did you do yesterday? Do you like the film? I am not watching it. Do you like Mirek? (test pokračuje na dalším panelu)

Otázka a zápor v angličtině 8) Nevím, nevídám ho často. 9) Kdo zná někoho v Berlíně? 10) Co ode mne chceš? 11) Byl jsi někdy v Turecku? 12) Kam jdeš? 13) Znáš Karla? Ano, znám. 14) Chodíš do kostela?

Otázka a zápor v angličtině 8) I don't know, I don't see him often. 9) Who knows somebody in Berlin? 10) What do you want from me? 11) Have you ever been to Turkey? 12) Where are you going? 13) Do you know Charles? Yes, I do. 14) Do you go to church? (toť vše, mějte se fajn!)