Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr. Nataša Bartoníčková Název: VY_12_INOVACE_ČESKÝ JAZYK A LITERATURA_2_19.PODMĚT Téma: PODMĚT Číslo projektu: CZ. 1.07/1.4.00/21.2349 Anotace Materiál obsahuje poučení o jednom ze základních větných členů – podmětu. Součástí jsou věty určené k procvičování.
ZÁKLADNÍ SKLADEBNÍ DVOJICE PODMĚT A PŘÍSUDEK
PODMĚT Tvoří s přísudkem základní skladební dvojici. Vyjadřuje původce nebo nositele děje - přísudek o něm něco vypovídá. Ptáme se otázkou kdo, co? a přísudkem. Základem je nejčastěji podstatné jméno nebo zájmeno, ale může být i jiným slovním druhem. Může být holý, rozvitý nebo několikanásobný, vyjádřený, nevyjádřený, všeobecný.
PODMĚT MŮŽE BÝT VYJÁDŘEN Podstatným jménem: U dveří stála sestra. Zájmenem : Naši už konečně přijeli. Číslovkou: Každý desátý dostane odměnu. Infinitivem: Křičet v lese se nemá. Příslovcem: Jeho neustálé proč nám už vadilo. Citoslovcem: Hlasité hurá se rozléhalo sálem. Zpodstatnělým přídavným jménem: Sytý hladovému nevěří.
PODMĚT MŮŽE BÝT Holý: U přijímacích zkoušek budou spolužáci. Rozvitý: U přijímacích zkoušek budou známí spolužáci. Několikanásobný: U přijímacích zkoušek budou spolužáci i spolužačky. Všeobecný: Hlásili to v rozhlase (oni –děj se vztahuje na blíže neurčené lidi. Nevyjádřený: Byla jsem spokojena( já ).
ÚKOLY K PROCVIČOVÁNÍ VYHLEDEJ PODMĚTY VYJÁDŘENÉ, NEVYJÁDŘENÉ, ROZVITÉ A NĚKOLIKANÁSOBNÉ . URČI, KTERÝM JSOU SLOVNÍM DRUHEM: Hosté se posadili na svá místa. V divadle hrají novou divadelní hru. Správnou odpověď se už nikdo nedozví. Žáci i učitelé z naší školy odjeli do školy v přírodě. Páté družstvo získalo cenu za nejlepší výkon. Mladší uvolnili místo starším. I dospělí lidé někdy chybují. Dospělý si brzy uvědomil, jakou chybu udělal. Viděl jsem nový film. Někdo to rád horké. Eva, Pavel a Jarmila se dohodli, že pojedou na společný víkend. Odhazovat v lese odpadky se nemá. Bylo slyšet hlasité žbluňk. Peníze nám rozměnila pokladní.