jak budovat kulturu školy společně Učíme se, jak budovat kulturu školy společně OTEVÍRÁME DVEŘE PRO NOVÉ LEKTORY A MENTORY CZ.1.07/1.3.00/48.0134 Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Gisela Kostelecká ZŠ Staňkova, Pardubice Zdeněk Dlabola JOB – spolek pro inovace
Kdo jsme? Nacházíme a podporujeme učitele, kteří se učí dělat svoji práci ještě lépe (např. ve smyslu pedagogických východisek JOBu), ...spoluutváříme komunitu, kde se učitelé účinněji učí, ...ovlivňujeme společenské prostředí tak, aby se v něm inovacím ve vzdělávání lépe dařilo. JOB Sekce vzdělávání ve školství Turkova 785 517 21 Týniště nad Orlicí IČ: 682 45 301 č. j. akreditace instituce v systému DVPP: 20856/2011-25 IČ: 682 45 301 č. j. akreditace instituce v systému DVPP: 20856/2011-25 JOB – spolek pro inovace Sekce vzdělávání ve školství Čapkova 803 517 21 Týniště nad Orlicí www.JOBINOVACE.cz www.JOBOS.cz
Kdo jsme? Základní škola Pardubice, Staňkova 128 Jsme úplná škola na okraji Pardubic Žáky máme z Pardubic a okolních vesnic Pedagogický sbor se skládá z 34 učitelů a 9 vychovatelek Součásti školy je školní družina a jídelna V roce 2016/17 navštěvuje školu 680 žáků JOB Sekce vzdělávání ve školství Turkova 785 517 21 Týniště nad Orlicí IČ: 682 45 301 č. j. akreditace instituce v systému DVPP: 20856/2011-25 www.JOBOS.cz
Jak na to, aby to bylo smysluplné? Moje otázky… Proč se nám snižuje počet žáků? Moje otázky… Co můžeme změnit a proč? 1. krok, 2005-2007 – „Chystáme se na ŠVP a tvoříme jej“ 2. krok, 2009-2014 - „Implementační prohlubeň“ 3. krok, rok 2015-16 – „Jakým směrem se vydat dál?“ Jak neztratit to, co už máme? Moje otázky… Jak to využít jako příležitost?
4. krok: 2016 - 2018 Učíme se s podporou „průvodce“ Jak vytvořit bezpečné prostředí pro mentory i celý sbor? Moje otázky… Jak mentoři podpoří práci s vizí školy? K jaké vizi se hlásí učitelé?
4. krok: 2016 - 2017 Učíme se s podporou „průvodce“ Podpora vedení školy Podpora interních mentorů Podpora užšího týmu Podpora všech učitelů 1. a 2. stupně Individuální podpora učitelů – mentoring (2017-18) Podpora – témata související s vizí - výběrové semináře (2017-18) Hlavní princip: společně plánujeme a společně reflektujeme vzdělávací aktivity
Příklady výstupů
Příklady výstupů
Máme společné východisko celého týmu: Některé znaky kvalitní výuky, jak je vidíme my v roce 2017: Děti se učí navzájem Chyba je příležitostí k dalšímu učení Učitel volí vyučovací metody k zapojení co nejvíce žáků na své úrovni Učitel vytváří prostředí vzájemného respektu a důvěry Učitel umožňuje žáků přebírat odpovědnost za průběh a výsledek učení To musí fungovat i mezi námi „dospěláky“!
Gisela a Zdeněk Děkujeme za pozornost! www.JOBINOVACE.cz www.JOBOS.cz JOB Sekce vzdělávání ve školství Turkova 785 517 21 Týniště nad Orlicí IČ: 682 45 301 č. j. akreditace instituce v systému DVPP: 20856/2011-25 IČ: 682 45 301 č. j. akreditace instituce v systému DVPP: 20856/2011-25 JOB – spolek pro inovace Sekce vzdělávání ve školství Čapkova 803 517 21 Týniště nad Orlicí www.JOBINOVACE.cz www.JOBOS.cz
Co dál…
Principy práce na vizi/učení
Další inspirace?
Další inspirace?