Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět:Finanční gramotnost Tematický.
Advertisements

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E18.15 Ročníktřetí.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E21.08 Ročník2. ročník.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E21.17 Ročník2. ročník.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_Úč24.17 RočníkDruhý.
Kalkulace S tudent. Osnova výkladu 1.Kalkulace nákladů a způsoby jejího rozlišení 2.Kalkulační vzorec nákladů 3.Stanovení nákladů na kalkulační jednici.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E21.15 Ročník2. ročník.
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_Úč24.09 RočníkDruhý.
Trh, ekonomika. ekonomická činnost výroba spotřeba obchod, směna.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Finanční stránka podniku. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Digitální učební materiál Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_17-19 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Veronika Poláčková Název materiálu:
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E21.02 Ročník2. ročník.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E30.03 Ročník3. ročník.
N á zev š kolyS Š HS Kroměř í ž Č í slo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Autor Ing. Eva Zme š kalov á N á zev š ablony VY_32_INOVACE EKO N á zev DUMu EKO
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E30.01 Ročník3. ročník.
Anotace: Žáci se v prezentaci seznámí s pojmem aritmetický průměr a jeho výpočtem. Procvičují si výpočty u tabule nebo na pracovním listě. Snímek 5 je.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín Registrační čísloCZ.1.07/1.5.00/ Označení DUMVY_32_INOVACE_E19.11 Ročník1. ročník.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Ekonomika provozu a podnikání Ekonomická příprava výroby.
MĚŘENÍ VÝKONU EKONOMIKY
Měření výkonu ekonomiky 2. seminář – TNH 2
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Autor: Ing. Alice Horáčková
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název prezentace (DUMu): Geometrická posloupnost – řešené příklady
MATEMATIKA Funkce.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Seminář 1. Předmět ekonomie
Ekonomika– národní hospodářství
HDP, HNP, ekonomický cyklus Národní hospodářství
Makroekonomie E 7 - otázky.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Výkazy ve finančním řízení II.
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Ekonomika– národní hospodářství
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Měření makroekonomických agregátů
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Digitální učební materiál
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Charakteristika daňové evidence
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_21-01
STŘEDNÍ ŠKOLA STAVEBNÍ A TECHNICKÁ Ústí nad Labem, Čelakovského 5, příspěvková organizace Páteřní škola Ústeckého kraje Podnik VY_32_INOVACE_40_811 Projekt.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
EKONOMICKÝ RŮST, VÝKYVY VÝKONU EKONOMIKY
EU_62_A_sada 1_18_M_Rozpočet domácnosti_Pol
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Výdaje a rovnovážný produkt (model 45°)
Digitální učební materiál
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
Úvod do makroekonomie.
Téma 3 Spotřeba, úspory, investice
Transkript prezentace:

Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, 695 03 Hodonín Registrační číslo CZ.1.07/1.5.00/34.0412 Označení DUM VY_32_INOVACE_E20.08 Ročník 2. ročník nástavbového studia podnikání Tematická oblast a předmět Národní hospodářství Ekonomika Název učebního materiálu Hrubý domácí produkt Autor Mgr. Lenka Horňáčková Datum vytvoření 10. 2. 2013 Anotace Učební materiál je určen pro žáky nástavbového studia podnikání. Prezentace slouží k inovativnímu výkladu učiva o hrubém domácím produktu. Zároveň obsahuje řešené úlohy k prověření získaných znalostí. Prezentace zahrnuje 18 snímků, při jejichž zhotovení byly použity animace.

HRUBÝ DOMÁCÍ PRODUKT OBSAH Definice hrubého domácího produktu Rozlišení hrubého domácího produktu Metody výpočtu hrubého domácího produktu Řešené úlohy Zdroje

1. DEFINICE HRUBÉHO DOMÁCÍHO PRODUKTU Co je hrubý domácí produkt? Peněžní hodnota všech výrobků a služeb, které byly vytvořeny na území daného státu (vlastními i cizími výrobními faktory) za určitou časovou jednotku, zpravidla za rok. Co vyjadřuje hrubý domácí produkt? Jeho velikost vyjadřuje ekonomickou sílu daného státu. Jeho podíl na 1 obyvatele vyjadřuje ekonomickou úroveň daného státu.

2. ROZLIŠENÍ HRUBÉHO DOMÁCÍHO PRODUKTU Jak rozlišujeme hrubý domácí produkt? Hrubý domácí produkt Nominální Reálný

Nominální HDP Reálný HDP Počítá se v cenách běžného roku, např. produkci roku 2012 oceníme cenami roku 2012. Nominální HDP Závisí na změnách cen. Počítá se v cenách základního roku, např. produkci roku 2012 oceníme cenami roku 2011, který byl stanoven jako základní rok. Reálný HDP Nezávisí na změnách cen.

Příklad: V ekonomice se vyprodukuje v letech 2011 – 2012 následující množství produkce. Produkce Množství 2011 Množství 2012 Cena 2011 Cena 2012 Potraviny 850 875 560 580 Oděvy 725 700 455 460 Obuv 685 380 390 Vypočítejte reálný a nominální hrubý domácí produkt pro oba roky. Základním rokem je rok 2011.

Reálný HDP = Nominální HDP Řešení: ROK 2011: Reálný HDP = Nominální HDP (850*560) + (725*455) + (685*380) = 476 000 + 329 875 + 260 300 = 1 066 175 ROK 2012: Reálný HDP (875*560) + (700*455) + (700*380) = 490 000 + 318 500 + 266 000 = 1 074 500 Nominální HDP (875*580) + (700*460) + (700*390) = 507 500 + 322 000 + 273 000 = 1 102 500

Tempo růstu reálného HDP Tempo růstu nominálního HDP Proč rozlišujeme reálný a nominální hrubý domácí produkt? Abychom mohli zjistit skutečné tempo růstu HDP v různých obdobích. Tempo růstu HDP HDP v daném roce – HDP v roce předcházejícím HDP v roce předcházejícím 100 Tempo růstu reálného HDP Vyjadřuje změnu objemu produkce – skutečný ekonomický růst. Tempo růstu nominálního HDP Vyjadřuje změnu objemu produkce i ceny.

Příklad: Vypočítejte tempo růstu reálného a nominálního hrubého domácího produktu. Vycházíme z předešlého příkladu – výsledky reálných a nominálních hrubých domácích produktů v jednotlivých letech udává tabulka. Reálný HDP v roce 2011 1 066 175 Nominální HDP v roce 2011 Reálný HDP v roce 2012 1 074 500 Nominální HDP v roce 2012 1 102 500

Tempo růstu reálného HDP Řešení: Reálný HDP2012 – Reálný HDP2011 Tempo růstu reálného HDP 100 Reálný HDP2011 1 074 500 – 1 066 175 100 1 066 175 Růst produkce. 0,78%

Tempo růstu nominálního HDP Řešení: Nominální HDP2012 – Nominální HDP2011 Tempo růstu nominálního HDP 100 Nominální HDP2011 1 102 500 – 1 066 175 100 1 066 175 Růst produkce i ceny. 3,4%

3. METODY VÝPOČTU HRUBÉHO DOMÁCÍHO PRODUKTU A) Výdajová metoda HDP se vypočítá tak, že sečteme veškeré výdaje v ekonomice. HDP Výdaje domácností Výdaje firem Čistý vývoz (rozdíl mezi vývozem a dovozem) Vládní výdaje

Příklad: Jaký byl HDP, jestliže spotřeba domácností = 3 850, investice firem = 600, vývoz = 500, dovoz = 450, vládní výdaje na nákup statků a služeb = 820. Řešení: HDP 3 850 600 (500 – 450) 820 5 320

B) Příjmová metoda HDP se vypočítá tak, že sečteme veškeré příjmy v ekonomice. Každý výdaj v ekonomice je zároveň příjmem. HDP Národní důchod (mzdy + úroky+ zisky+ renty) Nepřímé daně (DPH a spotřební daň) Amortizace (opotřebení) kapitálu

Příklad: Jaký byl národní důchod, jestliže DPH = 120, spotřební daň = 60, opotřebení kapitálu = 320 a HDP = 6 800. Řešení: 6 800 Národní důchod (120 + 60) 320 6 300

4. ŘEŠENÉ ÚLOHY 1. Zodpovězte následující otázky. Jak je definován HDP? Peněžní hodnota všech výrobků a služeb, které byly vytvořeny na území daného státu za určitou časovou jednotku, zpravidla za rok. Jaký je rozdíl mezi nominálním a reálným HDP? Nominální HDP se počítá v cenách běžného roku, kdežto reálný HDP se počítá v cenách základního roku. Jaké metody výpočtu HDP znáte? Výdajová metoda a příjmová metoda.

2. Určete, zda se jedná o pravdivé tvrzení. V základním roce se nominální HDP rovná reálnému HDP. ANO Tempo růstu reálného HDP vyjadřuje změnu ceny. NE Výdajová metoda zahrnuje pouze výdaje domácností a firem. NE HDP na 1 obyvatele vyjadřuje ekonomickou úroveň země. ANO

5. ZDROJE Použitý text je tvorbou autora. Prezentace neobsahuje obrázky.