Katedra veřejné ekonomie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Důchodové pojištění. Součást sociálního pojištění 2 hlavní části důchodového pojištění: 1) povinné základní důchodové pojištění 2) doplňkové, příspěvkové.
Advertisements

Nový zákon o nemocenském pojištění. Vývoj průměrného procenta pracovní neschopnosti.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Důvod přijetí novely:  1. Přesunutí úpravy odškodňování pracovních úrazů a nemocí z povolání z přechodných ustanovení (§ 364 až § 390) do jedenácté části.
Daň z příjmu FO řešení příkladu Řešitelky:Jana Bilíková Lucie Procházková Narcisa Vitnerová.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Číslo projektu MŠMT: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu: VY_62_FINANCNIGRAMOTNOST_14_02_invalid ní důchod Název školy: ZŠ, PŠ a MŠ Česká Lípa, Moskevská.
Rozpočtové právo Základy finančního práva Olga Sovová.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Státní sociální podpora zákon č. 117/1995 Sb., o státní sociální podpoře, ve znění pozdějších předpisů.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Odměňování pracovníků Minimální mzda. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název.
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název:VY_62_IVOVACE_3402_PaN POJIŠTĚNÍ Téma: Pojem F. G._ POVINNÉ A NEPOVINNÉ POJIŠTĚNÍ.
Právo sociálního zabezpečení Důchodové pojištění.
PRACOVNÍ PRÁVO III. Pracovní doba. Mzda.. Definice pracovní doby. Je to stanovená doba, v níž je zaměstnanec povinen vykonávat práci pro zaměstnavatele.
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Sociální zabezpečení Sociální služby Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie Ekonomicko-správní fakulta MU BRNO.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
OSVČ – zdravotní pojištění 2014 Každý občan ČR a cizinec s přechodným či trvalým pobytem v ČR musí být zdravotně pojištěn Zákon č. 48/1997 Sb., o veřejném.
DUM - Digitální Učební Materiál Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Právo sociálního zabezpečení Pojistné na SZ Důchodové spoření Doplňkové penzijní spoření.
Daň z nabytí nemovitých věcí
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Koordinace rodinných dávek, pohřebné
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Návrhy opatření na podporu slaďování rodinného a pracovního života
Digitální učební materiál
Podpora v nezaměstnanosti
Místní rozpočtové jednotky
Správa sociálního zabezpečení
Státní organizace.
Zabezpečení ve stáří Důchodové systémy
Sociální politika Předmět, metoda a prameny právní úpravy SZ
Příjmy z kapitálového majetku
Jednoduché účetnictví
31 Základní typy zdravotnických systémů
Téma 6: Zdanění příjmů ze závislé činnosti
Daň z příjmů právnických osob Silniční daň veřejnoprávních poplatníků
Navrhovaná reformní opatření důchodový systém
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Právo sociálního zabezpečení
RIZIKO.
OSVČ – zdravotní pojištění 2017
Správa sociálního zabezpečení
Právo sociálního zabezpečení
Základy sociální politiky - sociální reforma - sociální doktrína, Evropská sociální charta, Lisabonská strategie sociální statistika Mirka Wildmannová.
Finanční gramotnost Inflace ZŠ Hejnice Mgr. Jan Kašpar.
Katedra veřejné ekonomie
PRACOVNĚ PRÁVNÍ VZTAHY
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Správa sociálního zabezpečení
Správa sociálního zabezpečení
Správa sociálního zabezpečení
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
Roční zúčtování záloh na daň a daňového zvýhodnění za rok 2017
Důchodové pojištění Mgr. Hana Grzegorzová.
RIZIKO.
zpracovaný v rámci projektu
Obsah veřejných rozpočtů III
Tisková konference ČMKOS
Pravidla řízení o stanovení a přiznání finanční podpory Jihomoravského kraje pro rok 2018 v oblasti podpory poskytování sociálních služeb Filozofie konstrukce.
ministr práce a sociálních věcí
Právo sociálního zabezpečení
Aktivní politika zaměstnanosti Společensky účelné pracovní místo
Zákon o sociálním podniku Mgr. Martina Štěpánková, MPA Úřad vlády ČR
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Modul „Ekonomika“ Modul „Formuláře“
SOCIÁLNÍ A ZDRAVOTNÍ POJIŠTĚNÍ
Zpráva o dlouhodobé udržitelnosti veřejných financí
Transkript prezentace:

Katedra veřejné ekonomie Zabezpečení ve stáří Zabezpečované životní situace Dávky důchodového zabezpečení Současný stav a vývoj důchodového pojištění 22.10.2010 Mirka Wildmannová Katedra veřejné ekonomie mirkaw@econ.muni.cz

Zabezpečované životní situace Stáří Invalidita Ovdovění a osiření

Dávky důchodového pojištění Starobní důchod Invalidní důchod I., II. a III. stupně Vdovský důchod Vdovecký důchod Sirotčí důchod

Starobní důchod Sociální událostí vymezující tuto životní situaci je dosažení určité věkové hranice (výjimky: pružná věková hranice odchodu do důchodu) Nárok na starobní důchod: dosažení požadovaného počtu let pojištění

Zákon č. 306/2008 Sb. Novelizován zákon o důchodovém pojištění Platí od 1.1.2010 Prodlužování doby pojištění potřebné pro vznik nároku na starobní důchod z 25 na 35 roků Tempo prodlužování - jeden rok za každý rok účinnosti zákona Nárok na předčasný trvale krácený starobní důchod: pojištění nejméně 25 let a do dosažení důchodového věku chybí nejvýše tři roky

Pokračování ve zvyšování důchodového věku

Ženy (podle počtu vychovaných dětí) Rok narození Muži Ženy (podle počtu vychovaných dětí) bezdětná 1 dítě 2 děti 3 - 4 děti 5 a více dětí před rokem 1936 60 57 56 55 54 53 1936 60 + 2 1937 60 + 4 1938 60 + 6 1939 60 + 8 57 + 4 1940 60 + 10 57 + 8 56 + 4 1941 61 58 56 + 8 55 + 4 1942 61 + 2 58 + 4 55 + 8 54 + 4 1943 61 + 4 58 + 8 54 + 8 53 + 4 1944 61 + 6 59 53 + 8 1945 61 + 8 59 + 4 1946 61 + 10 59 + 8 1947 62 1948 62 + 2 1949 62 + 4 1950 62 + 6 1951 62 + 8 1952 62 + 10 1953 63 1954 1955 1956 1957 1958 1959 po roce 1959

Podíl osob ve vyšších věkových skupinách na celkové populaci

Konstrukce důchodu Dvousložková konstrukce důchodu: Pevná základní výměra – 2 170,- Kč (od 1.8.2008) Procentní výměra (výše výdělku + doba pojištění) – 1,5%výpočtového základu za každý celý rok pojištění Parametry pro výpočtový základ: rozhodné období Vyloučené doby Vyměřovací základ Všeobecný vyměřovací základ Přepočítací koeficient Koeficient nárůstu všeobecného vyměřovacího základu Roční vyměřovací základ Osobní vyměřovací základ Výpočtový základ

Rozhodné období časový úsek, v němž se zjišťuje výše osobního vyměřovacího základu Za rozhodné období se považuje období 30 let před přiznáním důchodu (nezahrnuje se období před rokem 1986)

Vyloučené z doby Časové doby, které se při stanovení vyměřovacího základu vylučují z rozhodného období (např. doba pobírání dávek z nemocenského pojištění, pobírání invalidního důchodu, doba výkonu vojenské služby, doba výkonu civilní služby atd.) Vyměřovací základ Vyměřovací základ pro stanovení pojistného na sociální pojištění a státní politiku zaměstnanosti

Všeobecný vyměřovací základ Výše průměrné měsíční mzdy za kalendářní rok ( údaje ČSÚ, výši stanoví vláda) Přepočítací koeficient Podíl průměrné měsíční mzdy za 1. pololetí kalendářního roku, který o rok předchází roku přiznání důchodu a téhož ukazatele, který o dva roky předchází roku přiznání důchodu

Koeficient nárůstu všeobecného vyměřovacího základu Nutno eliminovat vliv růstu obecné mzdové úrovně na rozdílnou hodnotu vyměřovacích základů v různých letech Tzn. úhrn vyměřovacích základů pojištěnce za kalendářní rok byl pro výpočet důchodu hodnocen ve výši, která by odpovídala jeho hodnotě při mzdové úrovni před přiznáním důchodu Roční vyměřovací základ Součin úhrnu vyměřovacích základů pojištěnce za kalendářní rok a koeficient nárůstu všeobecného vyměřovacího základu

Osobní vyměřovací základ Měsíční průměr součtu ročních vyměřovacích základů pojištěnce za rozhodné období Výpočtový základ V rámci solidarity vyšších příjmových skupin s nižšími příjmovými skupinami je osobní vyměřovací základ redukován Hranice pro redukci výdělků podle stanovených kritérií určuje nařízením vláda (soulad vývoje vyplácených a nově přiznaných důchodů)

Přehled valorizací důchodu Zvýšení důchodu od Nařízení vlády č. Základní výměra důchodu Procentní výměra důchodu přiznaného do 31.12.1995 od 1.1.1996 1.4.1996 19/1996 Sb. o 240,- na 920,- 8 % 1.10.1996 218/1996 Sb. o 140,- na 1060,- 6 % 1.8.1997 129/1997 Sb. o 200,- na 1260,- 1.7.1998 104/1998 Sb. o 50,- na 1310,- 9 % 5 % 1.8.1999 64/1999 Sb. zůstává 1310,- 7,5 % 1.12.2000 353/2000 Sb. 1.12.2001 345/2001 Sb. 11 % 1.1.2003 438/2002 Sb. 4 % 3,8 % 1.1.2004 337/2003 Sb. 2,5 % 1.1.2005 565/2004 Sb. o 90,- na 1400,- 5,4 % 1.1.2006 415/2005 Sb. o 70,- na 1470,- 1.1.2007 461/2006 Sb. o 100,- na 1570,- 6,6 % 5,6 % 1.1.2008 256/2007 Sb. o 130,- na 1700,- 3 % 1.8.2008 211/2008 Sb. o 470,- na 2170,- - 1.1.2009 363/2008 Sb. zůstává 2170,- 4,4 %

Vyrovnaná finanční bilance v průběžných systémech PP x M x (V/M) x PS x ÚV x (1 – PV) = PD x D PP počet pojištěnců M průměrná mzda V průměrný vyměřovací základ pro výběr pojistného PS příspěvková sazba ÚV úspěšnost výběru pojistného PV provozní výdaje PD počet důchodců D průměrná výše důchodu

Vztah pro parametry vyrovnané platební bilance PS x (V/M) x ÚV (1 – PV) = D/M x PD/PP Vztah: pro příspěvkovou sazbu náhradový poměr počtem pojištěnců a důchodců

Vývoj důchodového pojištění 1990 – odstraněna diskriminace OSVČ, důchody valorizovány 1991- organizační sjednocení s nemocenským pojištěním v rámci ČSSZ, valorizace důchodů 1992 – zrušeny preference v systému, jednotné podmínky 1993 – zavedeno pojistné = zvláštní platba mimo daňový systém 1994 – přijat zákon o penzijním připojištění se státním příspěvkem 1995 – zákon o důchodovém pojištění 1996 – zvláštní účet důchodového pojištění v rámci SR 1997 – zpřísnění valorizačních podmínek a zápočtu tzv. náhradních dob 1999 – schválena novela o penzijním připojištění se státním příspěvkem

Vývoj důchodového pojištění 2000 – návrh zákona o Sociální pojišťovně 2001 – nebylo schváleno: vznik Sociální pojišťovny, novela zákona o penzijním připojištění, zákon o zaměstnaneckém penzijním připojištění 2003 – schváleny parametrické změny s účinností od 1.1.2004 (v rámci reformy veřejných financí) 2007 – valorizace důchodů (až o 1 150,- Kč)

Důchodový systém - současnost Prakticky výlučně postavený na průběžném financování Problémové okruhy (nesrovnalosti ve vnitřních strukturálních vztazích) Úroveň důchodů Míra solidarity (příjmová solidarita, nadměrný rozsah náhradních dob, zvýhodnění OSVČ) Předčasné důchody Financování důchodů

Pro důchodovou reformu nutno vyřešit problémové okruhy: Zvýšit potřebné finanční zdroje - zvýšit disciplínu ve výběrech - zavést platby za náhradní doby pojištění - zvážit předložení návrhu na zvýšení platby pojistného (!) - zapojení dalších zdrojů Omezit výdaje systému - zpřísnit nároky na poskytování jednotlivých důchodů (nebo zrušit ?) - zpřísnit podmínky pro výplatu důchodů (souběh důchod+mzda) - valorizovat důchody pouze z hlediska vývoje životních nákladů - po roce 2007 pokračovat v reformě zvýšení věku odchodu do důchodu

Východisko pro řešení reformy důchodového systému: Společenský konsenzus Zachování míry solidarity a zachování generační solidarity současně Řešení problému nebude vyvolávat vážné poruchy v sociální sféře ani v ekonomice Nutno respektovat dlouhodobou mezigenerační smlouvu – tato smlouva musí být spravedlivá k těm, kteří již důchody zaplatili a k těm, kteří dnes platí vyplácené důchody Zachovat koncept sociální spravedlnosti (který neodporuje požadavkům dlouhodobé ufinancovatelnosti)

Otázka k zamyšlení : Je zavedení penzijních fondů východiskem z krize důchodového systému? Stát blahobytu – jednoduché zobrazení kladů průběžného financování oproti soukromému (podporuje opačný výběr + zvyšuje morální riziko) = chrání jednotlivce před nedostatkem produktů na trhu = pružné řízení, redistribuce mezi generacemi a sociálními vrstvami, snížení administrativních nákladů, předvídatelnost rizik = rozprostírá riziko mezi velký počet jedinců (podpora morálního rizika) = pozornost nejchudší populaci – substitut individuálního altruismu = ne vždy představuje veřejný zájem představovaný voličem – mediánem = politicky ovlivnitelný, orientován na krátkodobé cíle,veřejná správa ve prospěch byrokracie

Paradox sociálního zabezpečení Sociální zabezpečení je schopné vyprodukovat pozoruhodný výnos, který je za určitých podmínek větší než by byl výnos z kapitalizace

Literatura: Krebs a kol.: Sociální politika, ASPI, 2005 - kap.: 8,9, dostudovat kap. 10 - penzijní připojištění Černá, Trinnerová, Vacík: Právo sociálního zabezpečení, vydavatelství Aleš Čeněk 2002, kapitola č.7