Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: 9. 7. 2013 Název: VY_32_INOVACE_11B_CJ8_01_OBECNÉ_VÝKLADY_O_ ČESKÉM_JAZYCE - Útvary českého jazyka a jazyková kultura Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3534 Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Téma: OBECNÉ VÝKLADY O ČESKÉM JAZYCE Útvary českého jazyka a jazyková kultura Ročník: 8. ročník Klíčová slova: mateřský jazyk, národní jazyk, lidská řeč, jazyková kultura, útvary českého jazyka
ANOTACE Materiál slouží k opakování a prohlubování učiva o útvarech českého jazyka. Seznamuje s novými pojmy: slang, dialektologie, jazyková kultura.
OBECNÉ VÝKLADY O ČESKÉM JAZYCE Útvary českého jazyka a jazyková kultura
Útvary českého jazyka a jazyková kultura prostředkem styku a dorozumění je lidská řeč všichni lidé nemluví stejně, ale užívají různé jazyky uvádí se, že lidé užívají od 3000 do 5000 různých jazyků dítě se naučí jazyk, kterým na něj mluví rodiče, především matka – takovému jazyku se říká mateřský jazyk
„Kolik jazyků umíš, tolikrát si člověkem.“ příslušníci českého národa se dorozumívají českým jazykem český jazyk = čeština je náš národní jazyk každý národ si svého národního jazyka váží „Krásná, čistá, svatá řeč mateřská! Záhřevná jako samo slunce a jako jaro i plodná a živá!“ Jan Neruda člověk se může naučit mluvit i psát cizími jazyky „Kolik jazyků umíš, tolikrát si člověkem.“
Útvary českého jazyka spisovný jazyk obecná čeština jednotný na celém území nejdůležitější nejdokonalejší učíme se ve škole nespisovná mluva rozšířená na celém území většinou ji používáme nářečí pozůstatky oblastní izolace mluvená forma českého jazyka
SLANG: = řeč lidí stejného zájmového nebo pracovního prostředí s charakteristickými výrazy př.: sport, studium Nářečí se dělí podle skupin: české hanácké lašské moravskoslovenské
Mapa nářečí: 1 – česká skupina (podskupiny: 1a – severovýchodočeská, 1b – středočeská, 1c – jihozápadočeská, 1d – českomoravská) 2 – středomoravská skupina 3 – východomoravská skupina 4 – slezská skupina (4a – slezskomoravská podskupina, 4b – slezskopolská podskupina) 5 – nářečně různorodé oblasti
Ukázka nářečí: Smrť kmotřička (nářečí hanácké) DIALEKTOLOGIE: = nauka o nářečí Jazyková kultura: všechno je možno vyjádřit přiměřeně vhodně, slušně a vkusně každý by se měl po celý život zdokonalovat pokud si nevíme rady, hledáme poučení v jazykových příručkách, v Pravidlech českého pravopisu nebo ve slovnících
POUŽITÉ ZDROJE STYBLÍK, Vlastimil a kolektiv. Český jazyk pro 8. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ. a. s., 2002, ISBN 80-7235-126-5. SOUKAL, Josef. Metodická příručka k čítankám pro 6. – 9. ročník základní školy. Praha: SPN – PEDAGOGICKÉ NAKLADATELSTVÍ, a. s., 2002, ISBN 80-7235-055-2. Nářečí češtiny, mapa nářečí: PAJAST. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 9.7.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/Soubor:Czech_dialects.PNG AUTOR NEUVEDEN. cs.wikipedia.org [online]. [cit. 9.7.2013]. Dostupný na WWW: http://cs.wikipedia.org/wiki/N%C3%A1%C5%99e%C4%8D%C3%AD_%C4%8De%C5%A1tiny