Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Fyzika, Dalekohledy Autor: Kamil Bujárek, Bc. Název materiálu: VY_32_INOVACE_11/VII. SADA Anotace: Prezentace je určena pro žáky 9. ročníku, je určena k výkladu učiva Země ve vesmíru. Období: leden - květen 2012
Dalekohledy Do následujícího textu nalezněte s pomocí internetu - použijte např.: Google.cz, seznam.cz; či na encyklopediích (wikipedia atp.) - správná slova: Dalekohledy patří mezi o------ přístroje. Dalekohled zlepšuje naše vidění ze dvou hlavních důvodů: 1/ zvyšuje r---------- schopnost pozorovatele 2/ soustřeďuje do oh----- mnohem více s-- --- než č---- našeho oka Od vynálezu dalekohledu (H--s Li------y) v roce 1608, proslavený o dva roky později(G-l---- G------) je nepřetržitě základem pozorování a---o---ů.
Dalekohledy V a-----o--i je nejdůležitější množství s----- zachycené dalekohledem. To nejvíce ovlivňuje průměr jeho optiky (č---y nebo z-----a). Úkol: najděte, jakým způsobem astronomové řeší problém otáčení se zeměkoule, aby měli neustále sledovaný objekt v zorném poli dalekohledu.
Dalekohledy V celkem nedávné době se světlo soustředilo třeba celou noc na f------f---ý p---r. Dnes se používají tzv. CCD snímače. Úkol: co to je CCD snímač? Jaké jsou jeho výhody oproti předchozím technologiím? Uveďte příklady velkých observatoří současnosti, které je již používají.
Dalekohledy reflektory a refraktory. Dalekohledy klasického typu se dělí na dva druhy: reflektory a refraktory. Úkol: zjistěte, jaký je mezi nimi rozdíl, nalezněte jejich schémata a uveďte příklady observatoří, kde se používají (jsou takové i v ČR?)
Shrnutí Vypracovávejte výše uvedené úkoly a doplňovačky do dokumentu word a uložte.
Použité zdroje: Jáchim, František; Tesař Jiří – Fyzika pro 9 Použité zdroje: Jáchim, František; Tesař Jiří – Fyzika pro 9. ročník základní školy, 1. vydání, SPN Praha, 2000, 160 stran, ISBN 80-7235-130-3