Tvorba veřejných projektů – teorie vers. praxe Mgr. Bc

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Sociální politika III Strukturální fondy EU.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost mýty a příležitosti Ing. Markéta Novotná Praha.
Tvorba OP pro programovací období Kontext a vazby OP •EU jako ek. nejrozvinutější společenství na světě – charakterzované sociálním smírem.
Strukturální fondy na MŠMT Setkání českých technologických platforem
Představení Generálních sekretářů a generálního zmocněnce Aktuální stav přípravy 2014 – 2020.
OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST Veřejné projednání květen 2006.
MOŽNOSTI FINANCOVÁNÍ PROJEKTOVÝCH ZÁMĚRŮ V NOVÉM PROGRAMOVACÍM OBDOBÍ EU
Doc. Ing. Hana Bartošová, CSc. Ing. Mgr. Jan Bartoš
RPS/CSF Česká republika 2004>2006 Rámec podpory Společenství Ministerstvo pro místní rozvoj, ČR Odbor evropských fondů Výroční zpráva Rámce podpory Společenství.
Aktuální stav čerpání evropských fondů Příprava na další programovací období z pohledu regionů Mgr. Radko Martínek hejtman Pardubického kraje.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
MAS Lužnice, o.s. Příprava strategie MAS Lužnice na období
Příprava, řízení a realizace programů a projektů ERDF a KF ÚVOD DO PROBLEMATIKY Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název.
Role MZ ČR v souvislosti s veřejnou podporou – financování investic ve zdravotnictví
Praha a fondy EU Programové období 2007 – 2013 Markéta Reedová náměstkyně primátora HMP.
30. září 2014 Vodňany EVROPSKÁ ÚZEMNÍ SPOLUPRÁCE
Programové období Benefit Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, Staroměstské náměstí 6, Praha 1 Datum:
Regionální politika v České republice a Evropské unii 5 Národní rozvojový plán ČR Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti.
Role měst a obcí v kohezní politice 23. června 2011 Ing. Dan Jiránek Předseda Svaz měst a obcí ČR.
PRAVIDLA Desatero OP LZZ.
1 Inovace 2007 Týden výzkumu, vývoje a inovací Operační programy na období Doc. Ing. Karel Šperlink, CSc.prosinec 2007.
Třetí role vysokých škol - spolupráce s průmyslem a soukromým sektorem 10. zasedání předsednictva Rady VŠ 22. března 2007 V. Kebo, B. Tremlová.
Rozvoj kapacit dalšího profesního vzdělávání v Královéhradeckém kraji grantové schéma kraje pro období 2004 – 2006 Olga Zumrová.
Úvod do regionální politiky EU v ČR Eurocentrum Praha,
Výhled Nové programovací období SF 2007 – Obsah prezentace  Cíle podpory  Pravidla podpory  Národní rozvojový plán  Národní strategický referenční.
ÚŘAD VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY Úřad vlády ČR a Ministerstvo pro místní rozvoj ČR CESTA K INFORMACÍM O EVROPSKÉ UNII V ČESKÉ REPUBLICE.
MOŽNOSTI DOTAČNÍCH ZDROJŮ PRO NEZISKOVÉ ORGANIZACE
Projekt je spolufinancován Evropskou unií a Českou republikou Atlas Labe na území Královéhradeckého kraje prezentace výsledků projektu.
O kolik přijdeme, pane Nečasi? Aktuální čerpání peněz z fondů EU Praha,
Členství ČR v EU II. Regionální politika EU března 2010.
Základní struktura projektu Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání je efektivní investice.
1 Operační program Výzkum a vývoj pro inovace Programovací období
Proč jsem si vybrala toto téma?
Regionální politika RP ČR.
FONDY EU Programové období
ministryně pro místní rozvoj
Strukturální fondy a jejich využít pro oblast politik zaměstnanosti – příklad OP LZZ Mgr. Bc. David Póč
Členství ČR v EU I. Regionální politika EU a postavení ČR.
Strukturální fondy EU a priority MŠMT Ondřej Liška ministr školství, mládeže a tělovýchovy.
Evropské fondy Mgr. Kateřina Neveselá
Globální granty jsou spolufinancovány Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Závěrečná konference globálních grantů Operačního.
Naplňování krajských priorit za přispění evropských zdrojů z Regionálního operačního programu Moravskoslezsko Prezentuje: Jaroslav Palas
Srovnání současného a budoucího programovacího období v ČR Ing. Jarmila Modrá Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR 8. listopadu 2006.
Konference „Další profesní vzdělávání“ Pardubice 26. září 2006 Mgr. Jaroslava Barbara Sporková Evropské strukturální fondy v České republice v období 2007.
Kulatý stůl pro NNO k problematice přípravy NRP Ministerstvo pro místní rozvoj ČR Odbor Rámce podpory Společenství.
Průběžné výsledky zjišťování absorpční kapacity v oblasti vzdělávání Projekt: Šance pro Moravskoslezský kraj – Vzdělaní lidé a připravený venkov.
Rozpočet Evropské Unie ING. DAVID SLAVATA, PH.D..
Interreg Rakousko - ČR/ Oddělení projektové podpory1 Interreg V-A Rakousko – Česká republika.
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
Strukturální politika Fondy. Cíle strukturální politiky Stírání strukturálních rozdílů - mezi odvětvími - Mezi regiony Dokážete určit, který region (stát)
Školení pro zaměstnance SSČ, v.v.i. Podpora ekonomických systémů na pracovištích AV ČR v oblasti projektového řízení Mgr. Jaroslava Barbara Sporková
Září 2008Ing. Luboš Dobiáš INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Oblast podpory 1.1 Oblast podpory 1.2 Oblast podpory 1.3 Výzvy k předkládání žádostí Individuálních.
Regionální interveční rámec pozice AK ČR pro programové období 2014+
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Vyhlášené programy v roce 2016/2017
Regionální politika EU v období
Regionální inovační strategie Libereckého kraje
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání Mgr. Bc. David Póč Katedra veřejné ekonomie Oddělení pro strategii.
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
Plán činnosti PS na rok 2009 Náměty na činnost PS
Úvod, základní principy a cíle
Představení Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Tvorba veřejných projektů – teorie vers. praxe Mgr. Bc
Strukturální politika
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání Mgr. Bc. David Póč Katedra veřejné ekonomie Oddělení pro strategii.
Podpora podnikání ze SF
Možnosti spolufinancování vědecké a výzkumné činnosti ČHMÚ
Transkript prezentace:

Tvorba veřejných projektů – teorie vers. praxe Mgr. Bc Tvorba veřejných projektů – teorie vers. praxe Mgr. Bc. David Póč Katedra veřejné ekonomie Tvorba veřejných projektů – teorie vers. praxe

Veřejný projekt Realizace projektů – možnost vyšší efektivity při vynakládání veřejných prostředků? Veřejný projekt Ochrana (1999) – projekty jsou považovány za systémový návrh na alokaci veřejných zdrojů (především investiční akce) Možnost rozšíření pojetí – i na neinvestiční aktivity Široké pojetí - veřejné projekty lze chápat jako jakékoli aktivity plněné v rámci veřejného sektoru při kterých dochází k alokaci veřejných prostředků (problematika specificky vázaných „Výhody“ využití projektového přístupu Možnost jasně vázat předpokládané finální „efekty“ k nákladům Uplatnění možnosti posuzovat jednotlivé varianty řešení – tj. hodnocení veřejných projektů!!! Monitoring postupu a možnosti uplatnění široké spektra kontrolních nástrojů Tvorba veřejných projektů – teorie vers. praxe

Veřejný projekt (2) Znaky veřejného projektu (splnění alespoň jedné podmínky): Významná část zdrojů pro realizaci pochází z přímého či nepřímého veřejného financování (např. daňové úlevy) Realizace je založena na dalších nástrojích hospodářské politiky (např. různé nařízené regulace) Jsou s ním spojeny významné externality (např. dopady na trh v důsledku realizace projektu) Problémy – vymezení užitků a jejich porovnání (např. nehmotné), možnosti porovnání projektů (např. různé dotační tituly s odlišnými pravidly), nutnost co nejpřesnějšího stanovení cílů projektu Stanovení cílů – při stanovení cílů je nutné zodpovědět velké množství otázek (komu projekt slouží?, lze je identifikovat?, proč je nutné projekt řešit?, jaký stav napravujeme/vylepšujeme?...) a následně kontrolovat plnění cílů (nebyly podceněny zdroje?, neobjevují se nové skutečnosti ovlivňující realizaci – dosažení cílů?...) Tvorba veřejných projektů – teorie vers. praxe

Projektový cyklus V případě, že dojde k rozhodnutí o řešení určitého problému formou projektu, tak se dnes často uplatňuje fenomén tzv. projektového cyklu – definování jednotlivých částí projektu Příkladem – Dočkal, 2007 definuje 8 etap: 1. Existence problému – stanovení řešení (cílů) ve vazbě na možnosti 2. Identifikace zdrojů/dotačních podmínek při konsenzu tzv. stakeholders - možné získání účelových prostředků 3. Vyhledání dotačního titulu/zdroje a zajištění přijatelnosti projektu – shoda cílů s účelově vázanými prostředky 4. Zpracování žádosti – administrativní a další procesy 5. Předrealizační příprava – doložení dalších dokumentů/podkladů, vypořádání připomínek/změn 6. Realizace projektu – dodržení podmínek, sledování cílů 7. Ukončení projektu a udržitelnost – využití výsledků 8. Identifikace potencionálních nových problémů/rizik – změna situace a nutnost reakce Tvorba veřejných projektů – teorie vers. praxe

Do jakého detailu popsat projektový záměr ? Projektový záměr – první krok na cestě k získání dotace Do jakého detailu popsat projektový záměr ? aktivity projektu realizační tým výstupy a výsledky rozpočet Tvorba veřejných projektů – teorie vers. praxe

Příklady postupu při sestavování v programech věnovaných lidským zdrojům Cíle Výstupy a výsledky Činnosti Cílové skupiny Rozvoj vzdělávací nabídky dalšího profesního vzdělávání Počet inovovaných vzdělávacích programů Rozvoj distančních forem dalšího profesního vzdělávání Vzdělávací a poradenské instituce Tvorba veřejných projektů – teorie vers. praxe

Nápad je hotov a co dále? Připravený projekt Žádost Přílohy Části projektu Přílohy Tvorba veřejných projektů – teorie vers. praxe

Veřejné projekty v ČR a jejich zdroje V posledních 15 letech došlo v ČR k výraznému nárůstu „účelově“ vázaných veřejných prostředků přímo alokovaných pomocí veřejných prostředků Vytvoření nových pravidel (legislativní změny, otázka přenosu kompetencí ad.) „Fenomén EU“ – relativně nová oblast, alokace z centrálního rozpočtu EU – především tzv. regionální a kohezní politiky, relativně vysoké „objemy“ dotačních prostředků Otázka efektivity využití finančních prostředků v členských zemích Problematika strategického vládnutí, resp. strategického řízení jednotlivých úrovní/oblastí veřejného sektoru spojená s využitím finančních prostředků Role strukturálních fondů v ČR Tvorba veřejných projektů – teorie vers. praxe

Programové cíle pro 2007 – 2013 v České republice – evropské fondy Globální cíl: „Přeměna socioekonomického prostředí ČR v souladu s principy udržitelného rozvoje tak, aby ČR byla přitažlivým místem pro realizaci investic, práci a život obyvatel. Prostřednictvím trvalého posilování konkurenceschopnosti bude dosaženo udržitelného růstu, jehož tempo bude vyšší než průměrný růst EU 25. ČR bude usilovat o růst zaměstnanosti a o vyvážený a harmonický rozvoj regionů, který povede ke zvyšování úrovně kvality života obyvatelstva.“ Základní dokumenty: Národní rozvojový plán (NRP) Národní program reforem, tzv. Národní Lisabonský program (NPR) Národní strategický referenční rámec (NSRR) Tvorba veřejných projektů – teorie vers. praxe

Operační programy v letech 2007 – 2013 (1) V období 2007-2013 je v České republice využíváno 26 operačních programů, které jsou rozděleny mezi tři cíle politiky hospodářské a sociální soudržnosti: 1. Cíl Konvergence – Podpora hospodářského a sociálního rozvoje méně vyspělých regionů a členských států. V České republice pod něj spadají všechny regiony soudržnosti s výjimkou Hl. m. Prahy a je realizovaný prostřednictvím osmi tematických operačních programů a sedmi regionálních operačních programů. Na cíl Konvergence připadá v České republice 25,89 mld. € (cca 730,00 mld. Kč). Osm tematických operačních programů (21,23 mld. €, cca 598,62 mld. Kč): OP Doprava OP Životní prostředí OP Podnikání a inovace OP Výzkum a vývoj pro inovace OP Lidské zdroje a zaměstnanost OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Integrovaný operační program OP Technická pomoc Sedm regionálních operačních programů (ROP) na úrovni regionů soudržnosti NUTS II (4,66 mld. €, cca 131,38 mld. Kč ROP NUTS II Severozápad ROP NUTS II Moravskoslezsko ROP NUTS II Jihovýchod ROP NUTS II Severovýchod ROP NUTS II Střední Morava ROP NUTS II Jihozápad ROP NUTS II Střední Čechy Tvorba veřejných projektů – teorie vers. praxe

Operační programy v letech 2007 – 2013 (2) 2. Cíl Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost – Podpora regionů, které nespadají pod cíl Konvergence. V České republice pod něj spadá Hlavní město Praha se dvěma operačními programy. Na cíl Regionální konkurenceschopnost a zaměstnanost připadá v České republice 0,42 mld. Euro (cca 11,73 mld. Kč). OP Praha Konkurenceschopnost OP Praha Adaptabilita 3. Cíl Evropská územní spolupráce – Podpora přeshraniční, meziregionální a nadnárodní spolupráce regionů. V České republice pod něj spadají všechny regiony a podporu lze čerpat z devíti operačních programů. Na cíl Evropská územní spolupráce připadá v České republice 0,39 mld. Euro. OP Přeshraniční spolupráce ČR - Bavorsko OP Přeshraniční spolupráce ČR - Polsko OP Přeshraniční spolupráce ČR - Rakousko OP Přeshraniční spolupráce ČR - Sasko OP Přeshraniční spolupráce ČR - Slovensko OP Meziregionální spolupráce (všechny státy EU, Norsko a Švýcarsko) OP Nadnárodní spolupráce (ČR, Rakousko, Polsko, část Německa, Maďarsko, Slovinsko, Slovensko, část Itálie a z nečlenských zemí část Ukrajiny) Síťový operační program ESPON 2013 (všechny členské státy, Norsko, Švýcarsko, Lichtenštejnsko, Island, kandidátské státy EU) Síťový operační program INTERACT II (všechny členské státy) Tvorba veřejných projektů – teorie vers. praxe

Příklady projektů řešených VŠ Významná alokace v rámci strukturálních fondů je pro příjemce z řad vysokých škol Projekty jsou plánovány hlavně na rozvojové aktivity spojené s pedagogickou a vědecko-výzkumnou činností Hlavními zdroji jsou zde OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost a OP Výzkum a vývoj pro inovace (řídím orgánem je MŠMT ČR) V rámci projektování jsou kladeny specifické požadavky na potencionální žadatele/příjemce (administrativní, odborné ad.) Provázání projektových záměrů na strategické plány VŠ Masarykova univerzita v pozici příjemce finanční podpory a řešené projekty Ekonomicko-správní fakulta MU v pozici příjemce finanční podpory Tvorba veřejných projektů – teorie vers. praxe

Příklady projektů řešených VŠ (2) Projekty na Ekonomicko-správní fakultě MU – otázka cílů a jejich vykazování Realizace investiční vers. neinvestiční projekty Vícezdrojové financování a jeho využití Kontrolní mechanismy Administrativní procesy a jejich efektivita Projekty: inovace všech stupňů studia, rozšíření technického vybavení, zaměření na systematizaci dílčích aktivit (např. otázka praxí a stáží), podpora VaV aktivit, rekonstrukce knihovny Dlouhodobá udržitelnost a její naplnění Absorpční kapacita Možnost využití finanční podpory v novém programovém období 2014 – 2020 Tvorba veřejných projektů – teorie vers. praxe

Děkuji za pozornost! Použité zdroje: Dočkal, V: Strukturální fondy EU – projektový cyklus a projektové řízení. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-210-4390-9 Materiály Národního vzdělávacího fondu ČR Údaje z www.struktralni-fondy.cz Tvorba veřejných projektů – teorie vers. praxe