MECHANISMY TOXICITY.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecná chemie (i pH i jednoduchý výpočet z chem. rovnice):
Advertisements

Zastoupení prvků v přírodě Vesmír Vesmír: H > D >> He >> Zemská Zemská kůra kůra: až asi k Fe – přímá syntéza prvekzastoupeníprvekzastoupení.
Ch_023_Beketovova řada kovů Ch_023_Chemické reakce_Beketovova řada kovů Autor: Ing. Mariana Mrázková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková.
Směsi Chemie 8. ročník. SMĚSI Jsou to látky, ze kterých můžeme oddělit fyzikálními metodami jednodušší látky- složky směsi. Třídění směsí a) RŮZNORODÉ.
VAR. - je způsob vypařování, při kterém se kapalina přeměňuje na plyn v celém objemu (nevypařuje se jen na povrchu) - nastává při teplotě varu t v – v.
ALKENY. DEFINICE ● Alkeny jsou uhlovodíky, které mají v otevřeném uhlíkatém řetězci mezi atomy uhlíku jednu dvojnou vazbu.
ALKANY. DEFINICE ● Alkany jsou uhlovodíky, které mají v otevřeném uhlíkatém řetězci mezi atomy uhlíku pouze jednoduché vazby.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_06_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: PALIVA Anotace:
Oxidy Dvouprvkové sloučeniny kyslíku a dalšího prvku Starší název : kysličníky Oxidační číslo : -II Podle druhy vazby : iontové a kovalentní Oxidační číslo.
Obsah: Obecná toxikologie Toxikinetika a biotransformace toxických látek Testové otázky.
Soli. Jsou chemické látky, které obsahují kationt kovu (nebo amonný kationt NH 4 + ) a aniont kyseliny.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 9. roč. Název materiálu VY_32_INOVACE_01_19 Neutralizace Autor Melicharová Jana.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Libor Zemánek NÁZEV: Změny skupenství látky TÉMATICKÝ CELEK:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Chemie 8. roč. Název materiálu VY_32_INOVACE_11_Vlastnosti a použití hydroxidů Autor Melicharová.
OXID ARZENITÝ, ARZENIK, UTREJCH As 2 O 3 UTREJCH – pochází z německého Hϋttenrauch.
 Objemový zlomek  vyjadřuje poměr objemu rozpuštěné látky V (A) a objemu celého roztoku V . Pokuste se formulovat definici objemového zlomku: Napište.
Půdní sorpce Sorpce zvýšení koncentrace látky na fázovém rozhraní ve srovnání s okolním prostředí Probíhá na pohyblivém f.r. (PLYN-KAPALINA, KAP-KAP) na.
IONTY. Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Autor: Mgr. Jitka Vystavělová Číslo projektu: CZ.1.07/14.00/ Datum: Název.
VY_32_INOVACE_3_1_7 Ing. Jan Voříšek  Při probírání učiva z anorganické chemie jsme vyjadřovali složení jednotlivých sloučenin pomocí chemických vzorců.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
13 úvod do chemie - opakování
Chemická reakce a její rovnice
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Halové prvky Halogeny Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Molekulová fyzika 4. prezentace.
Vznik a vývoj života.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE
Alkyny.
VY_52_INOVACE_08 Základní škola a Mateřská škola, Chvalkovice, okres Náchod cz. 1.07/1.4.00/ „Blíže k přírodním vědám“ Mgr. Markéta Ulrychová  
Částicová stavba látek
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
Psychotropní látky.
VY_32_INOVACE_01_20_Chemické rovnice, úpravy rovnic
ELEKTROCHEMIE Elektrochemický potenciál Standardní vodíková elektroda
Předtest – vlastnosti látek
Přírodovědný seminář – chemie 9. ročník
1.1 Úvod do chemie Chemie je přírodní věda, která zkoumá vlastnosti a přeměny látek. Přeměny výchozích látek v jiné látky nazýváme chemický děj (chemická.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Obecná a anorganická chemie
2. Základní chemické pojmy Obecná a anorganická chemie
TOXICITA LÁTEK Toxicita chemické látky závisí na její dávce. Některé látky jsou toxické již ve velmi nepatrných dávkách (10-9 g), jiné až v dávkách několika.
Periodická soustava prvků
Obecná a anorganická chemie
Periodická soustava - PSP
seminář a praktika z chemie
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
6. Využívání a znečišťování vody Základy ekologie pro střední školy 1.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha-východ
SOLI.
17 skupina.
Ch_009_Chemické reakce_Podvojná záměna
01b-Chemické složení živé hmoty FRVŠ 1647/2012
Roztoky Acidobazické děje
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Název: VY_32_INOVACE_CH_8A_15G
Atomy a molekuly Z čeho jsou složeny látky?
TÁNÍ A TUHNUTÍ.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ J. E. Purkyně Libochovice
Mgr. Jana Schmidtmayerová
Transport nanočástic rostlinou
CHEMIE - Test-obecná chemie
Vlastnosti alkanů.
Jejich příprava a reaktivita
Voda, vzduch Vodík, kyslík.
Kyslík - Oxygenium PSP IV.A skupina  6 valenčních elektronů
Ionty Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým.
Molekulová fyzika 4. prezentace.
Chemické reakce probíhají i v lidském těle, zajišťují životní funkce
Transkript prezentace:

MECHANISMY TOXICITY

Akutní toxicita – účinek po jednorázové dávce, vyjadřuje se pomocí   – účinek po jednorázové dávce, vyjadřuje se pomocí tzv. smrtelné dávky. Pevné látky DL50 – dosis letalis LD50 – lethal dose [mg/kg] [g/kg] Plynné látky CL50 – concentratio letalis LC50 – lethal concentration [mg/m3/kg] [g/m3/kg]

Látka DL50 pro krysu Nejnižší DL (mg/kg) (mg/kg) pro člověka   Glycerol 12 600 CCl4 7 460 43 Na3PO4.12H2O 7 400 Ethanol 7 060 1 460 Na2SO4 5 989 Methanol 5 628 143 CS2 3 188 1 NaCl 3 000 K2CO3 1 800 BaCO3 630 NaNO2 85 71 NaN3 27 As2O3 15 ~ 2 NaCN 10 HgCl2 1 Na2CO3 4 000 KCl 2 430

Látka DL50 pro myš (mg/kg) Botulotoxin 0,000 000 03 Kyanovodík 10 As2O3, KNO2 100 Glycerol 30 000

ROZDĚLENÍ JEDŮ PODLE ZÁKONA   A) Zvláště nebezpečné jedy Hg(CH3)2 Pb(CH3)4; Pb(C2H5)4 CH2FCOONa P3-; P4 HCN; CN- As2O3 SeO2 TeO32- Plyny: AsH3; PH3

B) Ostatní jedy   Sloučeniny: Sb (s výjimkou Sb2S3) Ba (s výjimkou BaSO4) Pb (s výjimkou PbS) Hg (s výjimkou Hg2S2, Hg2Cl2) Tl Te U Anionty: NO2-, IO3-, F-, SiF62-, SeO32- Plyny: SbH3, CO, H2S, H2Se C) Omamné látky Kokain, morfin, opium …

ÚČINEK JEDU ZÁVISÍ NA:   1) Fyzikálních a chemických vlastnostech látek (skupenství, rozpustnost, typ vazby …) 2) Expozici (dávka, koncentrace v prostředí, doba kontaktu …) 3) Organismu (individuální a získané vlastnosti, pohlaví, věk, celkový funkční stav organismu)

MECHANISMUS ÚČINKU JEDŮ   1) Látky dráždící sliznice a pokožku (silné kyseliny a zásady …) 2) Látky inhibující transport O2 a elektronů (CO, NO2-, ClO3-, HCN, CN-, H2S …) 3) Látky inhibující enzymy (např. reakce s – SH a – NH2 skupinami: As, Hg, Pb, Sb, Cd …; reakce CN-, F- s kationty, které aktivují enzymy Ca2+, Mg2+, Mn2+, Zn2+, Fe2+ …) 4) Látky působící změny v genetické informaci (As, Cr, Ni, Cd …) 5) Látky rozpouštějící lipoidní struktury buněk (narkotické látky – benzin, benzen, toluen, CCl4, CS2 …) 6) Látky vyvolávající oxidační poškození (O3 …)