Předmět: Strategické řízení lidských zdrojů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

Genderový audit nástroj pro vyhodnocování prosazování genderové rovnosti na úrovni organizace orientován spíše na organizaci jako takovou než na dopady.
Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
TALENTI V DHL SUPPLY CHAIN
Rozpoznání motivačního ladění a motivační profil jednotlivce
Vstup absolventů středních škol na trh práce
Balance Score Card (BSC) v řízení dodavatelských systémů
Pracovněprávní vztahy v organizaci
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Hodnocení
Strategická podnikatelská jednotka Strategic Business Unit - SBU
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality Kaizen.
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality
Vlivy vnějšího a vnitřního prostředí
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Analýza pracovního místa Katedra řízení Ekonomická fakulta Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Nabídka personálních služeb
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
Postavení a úkoly manažera v oblasti řízení lidských zdrojů podniku
TMG Radka Veselá IV/17 Stimulátory Motivátory Správné vedení firmy.
Řídící struktury v organizaci
Katedra sociální politiky a sociální práce Centrum praktických a evaluačních studií SLUŽBY PRO ORGANIZACE CEPRES Centrum praktických a.
12. OPERATIVNÍ MANAGEMENT
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
Podnikatelský institut PYRAMIDA s.r.o.
Vykonavatelé ŘLZ v organizaci
Tento projekt je financován z prostředků Evropské unie Hodnota partnerství SROP 3.3.
Řízení kolektivu.
Aktuální rizika dobrovolnického programu v nemocnicích a význam metodických doporučení MUDr.Ivana Kořínková Garant a konzultant zdravotně sociálních dobrovolnických.
4. Motivace 4.1 motivační koncepce 4.2 ovlivňování 4.3 dokumentace
Management  Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti  Tento název může také označovat skupinu vedoucích.
Personální management
Podniková ekonomika Personální činnost.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ ŠKOLA: STŘEDNÍ ŠKOLA PRÁVNÍ – PRÁVNÍ AKADEMIE, S.R.O. TYP ŠABLONY: III/2 INOVACE A ZKVALITNĚNÍ.
Systém 360° zpětné vazby v Cabot Corp.
Řízení lidských zdrojů v mezinárodním prostředí Seminář pro studenty VŠE listopad 2003 Alena Olšarová, HR & Development Manager.
MARKETING.
Prosperita organizace
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Komplexní produktivní údržba (TPM)
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Řídící struktury, malé a velké organizace
Předmět: Řízení lidských zdrojů Téma 5: MOTIVACE A ANGAŽOVANOST
Předmět: Řízení lidských zdrojů Téma 5: MOTIVACE A ANGAŽOVANOST
Poradenství v obecném řízení
MARKETINGOVÝ MIX.
BSC - Metoda Balanced Scorecard
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Dr. Ondroušek Lubomír, 1.místopředseda SAČM a specialista na problematiku DS pro vedení strukturovaných rozhovorů a vytvoření reprezentativního vzorku.
VYSOKÁ ŠKOLA FINANČNÍ A SPRÁVNÍ, o.p.s.
Management Přednáška 5: - Výběr a rozmístění pracovníků
Personální plán pro podnikatelský plán
Vybrané manažerské metody: Balanced Scorecard, EFQM
Efektivní řízení lidských zdrojů a zavádění moderních metod řízení na Městském úřadu Bruntál CZ.1.04/4.1.01/
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
FIREMNÍ SPOLEČENSKÁ ODPOVĚDNOST SKUPINY ČEZ 5. prosince 2014 JUDr. Michaela Chaloupková, M B A člen představenstva ČEZ, a. s.
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
Týmová spolupráce při vedení zájmových činností
Ing. Veronika Dostálková MBA
Rozhodování jako manažerská funkce
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-10)
Ekonomika malých a středních podniků
Management. Management Management Způsoby a metody řízení podnikatelských i nepodnikatelských celků tak, aby dosahovaly určených cílů Společenská věda.
Management - Ovlivňování
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:
doc. PhDr. Dušan Pavlů, CSc.
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků.
kvalitní zákaznický servis
Místo lidských zdrojů ve znalostní ekonomice
Transkript prezentace:

Předmět: Strategické řízení lidských zdrojů VYSOKÁ ŠKOLA FINANČNÍ A SPRÁVNÍ, o.p.s. Fakulta ekonomických studií Katedra řízení podniku Předmět: Strategické řízení lidských zdrojů Téma 5: MOTIVACE A ANGAŽOVANOST

ANGAŽOVANOST A ODDANOST - pojmy ochota a schopnost zaměstnance přispět k úspěchu firmy prostřednictvím jeho dlouhodobé a udržitelné podpory; pozitivní přístup zaměstnanců k firmě a jejím hodnotám; kombinace postojů a činností, které trvale ovlivňují chování lidí; nadšení, chuť a ochota zaměstnance podílet se na uspokojování zákazníka se službou (výrobkem), kterou firma poskytuje; cítí, že firma vnímá jeho zájem; vykazuje vysoký stupeň oddanosti vůči své práce a svému týmu; je inspirován svou prací; věří, že má ve firmě budoucnost a perspektivu; lépe jedná se zákazníky; Angažovaný zaměstnanec = závazek, sounáležitost zaměstnance k organizaci = charakteristika: silná touha zůstat členem organizace, připravenost vynaložit značné úsilí ve prospěch organizace, důvěra vůči cílům a hodnotám (kultuře) organizace = komponenty: emocionální = míru chtění zaměstnance být v organizaci; trvající = potřeba práce pro organizaci = obava ztráty výhod po odchodu z organizace; normativní = míra povinnosti zaměstnance zůstat v organizaci Oddanost

ZVYŠOVÁNÍ ANGAŽOVANOSTI zajímavost a podnětnost = stupeň, v jakém je práce zajímavá sama o sobě a vytváří pro zaměstnance náročné cíle, výzvy; rozmanitost = míra, v jaké činnosti dané práce vyvolávají potřebu určitého množství dovedností a schopností, autonomii = volnost a nezávislost, kterou má zaměstnanec na určité pozici včetně možnosti rozhodovat podle svého uvážení, provádět volbu, plánovat práci a rozhodovat o postupech při jejím vykonávání. Nutná osobní odpovědnost za výsledky, celistvost pracovního úkolu = míra, v jaké práce vyžaduje dokončení nějakého celku a rozpoznatelného kusu práce, významnost pracovního úkolu = míra, v jaké daná práce přispívá k významnosti konečného výsledku a má vliv na životy a práci jiných lidí. Zvyšování angažovanosti = tvorba pracovních úkolů, které zabezpečují: Martin CAKL N12 K RP KL

ANGAŽOVANOST - kategorie Tito zaměstnanci = hnací motor firmy. neustále hledají prostor pro inovace, pracují s nasazením; trvalá snaha po informací o firmě, oddělení i pracovním místě; chtějí vědět, co se od nich očekává = velký zájem to splnit, či překročit. Plná angažovanost Neangažovanost Tito zaměstnanci = pozornost na plnění dílčích úkolů; věnují malou pozornost plnění komplexních úkolů; musí jim být přesně řečeno, co mají udělat; zadaný úkol splní a dost; domnívají se, že jejich přínos pro firmu je přehlížen, jejich potenciál není dostatečně využit; nemají produktivní vztah se svým vedoucím a kolegy. Disangažovanost Tito zaměstnanci = velká hrozba pro podnik !!! nespokojenost veřejně demonstrují kolem sebe; využívají každé příležitost k šíření negativných názorů; trvale kritizují výsledky svých kolegů; sabotují výkon celé firmy.

FAKTORY OVLIVŇUJÍCÍ ANGAŽOVANOST Hierarchie angažovanosti (konzultační firma PENNA) Další faktory: možnost a míra zapojení zaměstnanců do rozhodovacího procesu; možnost předkládat nové nápady, které: kterým vedoucí naslouchá, za které je zaměstnanec oceňován možnost osobního rozvoje zaměstnanců; míra zájmu podniku o spokojenost zaměstnanců SEBEREALIZACE, ocenění, pochvala MOTIVUJÍCÍ VEDENÍ, důvěra, respekt KARIÉRNÍ POSTUP, rozvoj a využití vlastních schopností PŘÍLEŽITOSTI k osobnímu rozvoji Plat, benefity, vhodné pracovní podmínky

STYL VEDENÍ A VÝKONNOST ZAMĚSTNANCŮ Metody vedení orientace na zákazníka důraz na kvalitu vzdělávání zaměstnanců angažovanost Výkonnost vzrůst prodeje podíl na trhu produktivita dlouhodobá ziskovost Výsledky u zaměstnanců informace a znalosti týmová spolupráce celková spokojenost věrnost zaměstnanců Výsledky u zákazníků vstřícná obsluha a služby kvalita výrobku celková spokojenost věrnost zákazníků

HNACÍ SÍLY ANGAŽOVANOSTI Faktory: vedení firmy se zajímá o spokojenost svých zaměstnanců, jsou jasné možnosti jejich kariérního růstu; míra zajímavosti a podnětnosti vykonávané práce – náročné cíle; rozmanitost – varianty použití dovedností a schopností ke splnění zadaných úkolů; autonomie – volnost a nezávislost zaměstnanců při časové a obsahové návaznosti výběru pracovních postupů; podpora týmové práce; povědomí o firmě jako dobrém zaměstnavateli, zaměření na spokojenost zákazníků; Klíčový faktor: Kvalita vedení firmy a jeho řídící aktivity. Odpovědné spojovaní výsledků pracovního výkonu zaměstnanců a jeho oceňování vedením podniku.

VYSOKÁ ANGAŽOVANOST = zájem vedení firmy i zaměstnanců pracuje se mu dobře, práce ho těší; práce dává pocit seberealizace; má pocit užitečnosti, uznání; ochota pomáhat, zaučit své kolegy. Angažovaný zaměstnanec přebírá spoluodpovědnost za výsledky firmy; plně podporuje svého vedoucího; není nutná trvalá kontrola - je vhodná důvěra; iniciativa v hledání a řešení možných problémů; není nutno řešit organizační problémy; více času na organizaci plnění stávajících úkolů; možnost přípravy na plnění perspektivních úkolů = Vedoucí zaměstnanec = není nutno řešit nedostatek pracovních sil; podíl na strategii ŘLZ ve firmě; podíl na rozvoji firmní kultury Oddělení ŘLZ

CENA NÍZKÉ ANGAŽOVANOSTI Ztráty produktivity Každý neangažovaný zaměstnanec = nižší zisk firmy ve výši jeho ročního platu vyšší chybovost = asi 60% absence = 37% fluktuace = 25 až 49% nižší kvalita klientského servisu = až 80% ztráty na obratu firmy = několik desítek % Další ztráty: Neangažovanost manažerů přímá ztráta = 50 x roční plat (i benefity) negativní vliv na podřízené Neangažovaní manažeři mají téměř vždy neangažované podřízené

PŘEKÁŽKY ANGAŽOVANOSTI příliš velké a dlouhodobé pracovní zatížení; pracovní nejistota – strach ze ztráty práce (době recese); nespravedlnosti v systému odměňování a mezd; monotónnost práce; přílišný stres, malá flexibilita a nezávislost zaměstnance; Negativní faktory Vrcholové vedení – TOP management: nemůže očekávat změnu, kterou aktivně a dlouhodobě nepodporuje; musí zajistit jasnou komunikaci týkající se vize a strategie firmy; musí vytvářet otevřenou a průhlednou firemní kulturu. Linioví vedoucí: jsou zodpovědní za: „operativu“, každodenní vliv na přímo podřízené zaměstnance; jasnou komunikaci o týmových cílech na dané období; za plán rozvoje podřízených zaměstnanců a jejich spravedlivé odměňování; podílejí se na správném výběru a adaptaci nových zaměstnanců; nekvalitní linioví manažeři, šikana, ponižování zaměstnanců; Aktivity vedení podniku

KLESAJÍCÍ ANGAŽOVANOST vědomá rezignace zaměstnanců na angažovanost a obětavost; nejsou ochotni se dále angažovat ve prospěch svého zaměstnavatele; jejich pracovní výkon je omezen na nejnutnější míru – dělají pouze to, co se jim nařídí; vlastní iniciativa je důrazně odmítána, ale tiše a nenápadně; Vnitřní výpověď Psychologická pracovní smlouva = tichý a skrytý doprovodný jev veřejné pracovní smlouvy; Zaměstnanec očekává: spokojenost v práci; ochrana před nevytížením či přetížením, spravedlivé zacházení; Zaměstnavatel očekává: loajalitu, podřízení se pravidlům fungování firmy; kvalitní plnění povinností, zadaných pracovních úkolů; Vnější výpověď = formální rozvázání pracovní smlouvy; zaměstnanec odnáší s sebou explicitní i tacidní znalosti; firma musí vynaložit náklady na získání, zaškolení nového zaměstnance.

PŘÍZNAKY A SYMPTOMY včas rozpoznat a identifikovat příčiny klesající angažovanosti zaměstnanců; příznaky nejsou vždy stejné = poznat jejich specifiku; výběr vhodných ukazatelů = sociální sféra = velké variace; Důležité je: Symptomy projevy různé formy lhostejnosti a souhlasnosti; nezájem a neúčast na dění firmy, pracovního kolektivu; nedostatek kreativity, pasivita. sotva se zúčastňuje odborných diskusí; nevyslovuje žádné vlastní návrhy a podněty; drží se při řešení sporů a konfliktů „zpátky“; přijímá rozhodnutí bez komentářů, stává se z něj přitákávač; nemá žádné požadavky na další vzdělávání, zvyšování kvalifikace; nejeví zájem o možnost kariérního postupu; má značnou absenci, nemocnost. Zaměstnanec