ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193, Tel.: , Tel.řed./fax: ,
Advertisements

Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registra č ní č íslo projektu: CZ.1.07/1.400/ ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Tvarosloví 9. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_01_Ohebné slovní druhy Autor Chňoupková Martina.
NÁZEV ŠKOLY : Základní škola Hostouň, okres Domažlice, příspěvková organizace NÁZEV PROJEKTU: Moderní škola REGISTRAČNÍ ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
Charakteristika výukového materiálu
Podstatná jména Bc. K. Matějková.
Podstatná jména pomnožná, hromadná a látková
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
SLOVNÍ DRUHY Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
LATINSKÁ TERMINOLOGIE
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
JAZYKOVĚDNÁ TERMINOLOGIE
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo klíčové aktivity: III/2 Název klíčové aktivity:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
VY_32_INOVACE_199 Tomáš Nový osmý Kraje ČR
III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
VY_32_INOVACE_47_TK projekt v rámci vzdělávacího programu
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
NÁZEV ŠKOLY BRÁNA, základní škola a mateřská škola  Kollárova 456, Nová Paka ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.4.00/ NÁZEV PROJEKTU Rozvoj čtení a.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_02_SLOVESNE_CASY Název materiálu:
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Autor: Mgr. Marie Hrbková Název: VY_32_INOVACE_1C42Čj3_Slovní druhy
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_03_PRIDAVNA_JMENA Název materiálu:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Slovní druhy - procvičování
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
SLOVESA číslo projektu : CZ.1.07/1.4.00/
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Závislost elektrického odporu
VY_32_INOVACE_36_CJ_ 3 1) Jméno autora výukového materiálu (VM), škola: Miroslava Červená Základní škola a mateřská škola Skalsko, okres Mladá Boleslav.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY
TVAROSLOVÍ SLOVNÍ DRUHY – SLOVA OHEBNÁ A NEOHEBNÁ
Transkript prezentace:

ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193, 403 31 Tel.:472731819, 472731253 Tel.řed./fax:472731480, e-mail:skola@zsmojzir.cz VÝUKOVÝ MATERIÁL ZPRACOVANÝ V RÁMCI PROJEKTU MODERNÍ ŠKOLA Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.400/21.3095

Číslo klíčové aktivity: III/2 Název klíčové aktivity: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Autor: Mgr. Veronika Kolompárová B3 VY_32_INOVACE_16 Vytvořeno: 20. října 2012 Ročník: 7., 8. a 9. Vzdělávací oblast: multikulturní výchova - volitelný předmět Svět Romů Anotace: VM slouží k seznámení se základy gramatiky romského jazyka. Pozornost je věnována především gramatickým kategoriím substantiv a verb. V závěru VM jsou uvedeny některé zajímavosti z romského jazyka a jazykové příručky věnované romštině.

Gramatická stránka romštiny Romština má oproti češtině a slovenštině specifické hlásky: „čh“; „kh“; „ph“; „th“. Tyto hlásky se vyslovují s přídechem, bez přídechu se může změnit celý význam slova. Např.: khoro x koro džbán slepý pherel x perel čerpat padat

Slovní druhy v romštině Romština má 11 slovních druhů: člen, podstatná jména, přídavná jména, zájmena, číslovky, slovesa, příslovce, předložky, spojky, částice, citoslovce. Romština je tedy flexibilní jazyk. Co je to flexibilní jazyk? Znáš jiný flexibilní jazyk? Informace vyhledej na internetu nebo v SCS. Flexibilní = ohebný např. český jazyk

Gramatické kategorie substantiv Substantivum = ? Podstatné jméno U podstatných jmen rozeznáváme v romštině: 2 rody – mužský a ženský 2 čísla – jednotné a množné 8 významových pádů + 1 nepřímý, který se tvoří pomocí koncovek

Gramatické kategorie verb Verba = ? Slovesa U sloves rozeznáváme v romštině: časy – přítomný, budoucí, minulý dokonavý a minulý nedokonavý způsob – oznamovací, rozkazovací, podmiňovací, přítomný a minulý rod – činný a trpný

Zajímavosti z romského jazyka Romština často využívá zdrobňování. Zvyšuje tak emotivní účinek slova. Např. „čuno“ - „čunoro“ - „čunororo“ trochu trošku trošilinku V romských písních se často setkáváme s působivými metaforami. Co je to metafora? Přenášení významu na základě vnější podobnosti. Např.: „čarav tro vod‘ori“ – „pěkně tě prosím“ doslovný překlad – „lížu tvou dušičku“

Jazykové příručky V Čechách poprvé romštinu popsal básník Antonín Jaroslav Puchmajer ve své práci „Románi Čib“. Dále se romštinou zabývali: Josef Ješina vydal „Slovník česko-cikánský a cikánsko-český“ Vincent Lesný vydal „Jazyk cikánů v ČSR“ Jiří Lípa vydal „Příručka cikánštiny“ Milena Hübschmannová vydala učebnici „Základy romštiny“ a „Romsko-český a česko-romský kapesní slovník“.

Zdroje informací Šebková H., Žlnayová E.: Romaňi Čhib, učebnice slovenské romštiny, 1. vydání, Fortuna, Praha 1999, str. 272, ISBN: 8071686840 Hübschmannová M. a kol.: Romsko-český a česko-romský slovník, 2. vydání, Fortuna, Praha 1998, ISBN: 8071686190