1. Obecná problematika tvorby ŠVP

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Advertisements

Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Marie Havránková Název prezentace (DUMu): Prostě sdělovací styl – styl běžné každodenní komunikace Název sady:Funkční.
5. Klíčové kompetence a základní dovednosti Stanoviska sociálních partnerů.
PROJEKTY ZAMĚŘENÉ NA VZDĚLÁVÁNÍ DOSPĚLÝCH Dříve realizované projekty PALMIF – 3 projekty (Fond aktivních opatření trhu práce) PALMIF – 3 projekty (Fond.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Provázanost výsledků učení, vyučovacích a hodnoticích metod Zkušenosti ZČU Brno Praha.
Klíčová aktivita 2 Systém vzdělávání Mgr.Regina Jonášová Praha
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Prostředí internetu Číslo DUM: III/2/VT/2/2/27 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Psychologie osobnosti 1. Psychika, stavy, procesy a funkce 2. Osobnost a vývoj osobnosti.
K ONSTRUKTIVISMUS Zora Syslová. T RANSMISE VERSUS KONSTRUKCE Transmisivní pedagogika klade důraz na fakta a jejich zapamatování. Konstruktivistická pedagogika.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S2_07.
Projekt „Diagnostika stavu znalostí a dovedností žáků v česko–slovenské příhraniční oblasti se zaměřením na jejich rozvoj“ Fyzika pro 3. stupeň Autor:
INDIVIDUALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ A ŠVP Vzdělávání ředitelů středních škol Kraje Vysočina Téma: Prezentuje: Ing. Josef Crha, ředitel SŠT Žďár nad.
2012. Změny v koncepci a způsobech projektování kurikula Obsah: 1. Systém kurikulárních dokumentů 2. Pojetí RVP PV (východiska, společný rámec, principy,
PROJEKT OP LZZ „IMPLEMENTACE AGE MANAGEMENTU V ČR“ CZ /5. 1
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_inovace 7_07
1. Význam a úkoly technického kreslení Technická dokumentace
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Obsah výchovy a vzdělávání, kurikulum
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Inf Počítač a lidé s handicapem
Zpětná vazba od zákazníků ve vybrané společnosti
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Evaluace předmětů studenty (Anketky)
Řízení kolektivu. Řízení kolektivu Aby podřízení pracovali dobře, musí být splněny tyto podmínky: schopnosti podřízených pracovní podmínky motivace.
Pracovní porada Pracovní list.
Název vzdělávacího materiálu
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Marketingový výzkum. Marketingový výzkum Organizace marketingového výzkumu Cíl výzkumu Typ výzkumu Příprava výzkumného projektu Sběr dat Analýza výsledků.
Pracovní porada Pracovní list.
Programování a simulace CNC strojů I.
Mgr. Kateřina Korcová, Ph.D. UZB003 – jaro 2016
Úvod do tvorby srozumitelného textu
Pedagogická komunikace 4. lekce: Verbální komunikace: kladení otázek
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Zobecněné rozdíly kvalitativního a kvantitativního výzkumu
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
3. Metody pedagogické diagnostiky
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Zeměpis, Liberecký kraj Autor: Kamil Bujárek, Bc. Název.
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 7_09
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Inf Vývojový diagram.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ B/ A/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Digitální učební materiál
5. Metody práce s dětmi Klasifikace metod Efektivita učení
Obecné výklady o důkazech
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Pro žáky naší školy více – Na míru píšeme učebnice VY_32_INOVACE_VJ29 Excel – funkce Počet období.
Příspěvek k metodické podpoře škol – didaktický potenciál úloh z TIMSS
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Funkční a čtenářská gramotnost
Konference ke čtenářské gramotnosti Spolupracující partneři
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
Krajský metodický kabinet MATEMATICKÉ GRAMOTNOSTI
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Střední škola obchodně technická s. r. o.
PRAKTICKÉ ZKUŠENOSTI ŠKOLY ZAPOJENÉ DO PROJEKTU MOV
Ochrana spotřebitele v počátečním vzdělávání Praha
STŘEDOŠKOLSKÁ ODBORNÁ ČINNOST
Diagnostika dítěte předškolního věku
Transkript prezentace:

1. Obecná problematika tvorby ŠVP Modul: 1. Obecná problematika tvorby ŠVP Submodul : 1.5. Evaluace a hodnocení Název příspěvku : Testování dovedností čtení a psaní v primární škole Forma příspěvku : PP prezentace Pracoviště : Katedra pedagogiky Pedagogická fakulta MU Autoři : Jiří Havel, Veronika Krátká Adresa autora : (E-mail, aj.) havel@ped.muni.cz Klíčová slova : (max. 10 slov) čtenářská gramotnost, hodnocení čtenářských a písařských dovedností, testy Reference : (Literatura, webové stránky, aj.) (vyplnit až při dodání výsledku)

Hodnocení dovedností čtení a psaní v primární škole Mgr. Jiří Havel, Ph.D. Mgr. Veronika Najvarová

Změny v chápání pojmu gramotnost Původně pouze ovládání trivia – čtení, psaní, počítání (v základní podobě). V 60. letech 20. století se objevuje pojem funkční gramotnost – ovládání trivia se stalo samozřejmostí, pozornost je zaměřena na schopnost využít získané dovednosti ve svůj prospěch. Gramotnost je bránou ke vzdělání, usnadňuje a mnohdy umožňuje získávání a zpracování informací.

Pojetí čtení Čtení – v technickém smyslu schopnost číst správně, přiměřeně rychle, s porozuměním a s odpovídajícím výrazem (konec 2. ročníku). Čtenářská gramotnost – čtení a psaní nad úrovní elementární gramotnosti. Je to schopnost používat tištěný a písemný materiál k uspokojení širokých potřeb člověka, k rozšiřování vědomostí a rozvoji potenciálu osobnosti. Není to čtení v technickém slova smyslu, ale zpracování informací uvedených v textu a jejich použití na řešení určité situace (od 3. ročníku).

Charakteristiky čtení v primární škole Cílem učitele při vytváření a rozvíjení čtenářských a písařských dovedností žáků dosud je: správné čtení (přiměřených textů), následná doslovná (v lepším případě volná) reprodukce, automatizace čtenářského výkonu. Produktem užívaných postupů tak je většinou žák, který nemá problém s technikou čtení, tzn. dodržuje kvalitativní i kvantitativní znaky. Číst tedy umí, ale nečte, neboť tuto činnost bere jako technickou záležitost, které se prostě musel naučit.

Proto je třeba žáky učit také: text vnímat, hledat v něm vlastní hodnotu (vytvářet si názor a postoj), dělat si v něm „svůj pořádek“, identifikovat informace, dávat je do souvislosti s předchozími (nově strukturovat).

Učitelé by měli pracovat tak, aby: vedli žáky ke čtenářským a písařským dovednostem (tzn. získávat informace, vytvořit interpretace, posoudit text), dokázali probudit vnitřní motivaci žáků k osvojovaným dovednostem, využívali aktivizující metody výuky, které rozvíjejí tvořivost a schopnost kooperace žáků, pracovali se všemi typy textů, tzn. souvislými i nesouvislými, 1/2

uměli klasifikovat situace ve čtení, tzn uměli klasifikovat situace ve čtení, tzn. pro soukromé využití, pro veřejné využití, pro zaměstnání, pro vzdělání. upřednostňovali při výuce obsah (to co žák čte, píše) před vnější formou (jak čte, píše), respektovali ve výuce význam funkčnosti, tzn. schopnosti využívat čtení a psaní jako prostředku (nástroje) pro komunikaci, trávení volného času i vzdělávání (včetně celoživotního). 2/2

Co tedy testovat? (podle obtížnosti) Získávání informací – vyhledat informaci, pomocí které je vyvráceno nebo potvrzeno něčí tvrzení. V textu doslovné nebo synonymní. Vytváření interpretací – zobecnění počátečních dojmů a zpracování informací logickým způsobem. Vyžaduje porovnání a hledání souvislostí s jinými zdroji, posouzení v širší perspektivě. Posuzování textu – informace z textu do souvislostí s vlastní znalostí a zkušeností. Vlastní názor, důkazy, argumenty.

Jaké typy textů využívat? Souvislé – vyprávění (Kdy?), výklad (Jak?), popis (Co?), polemický text (Proč?), instrukce (příkazy). Nesouvislé – formuláře, schémata, výzvy, tabulky, mapy, reklamy, grafy, obrázky.

Inspirace na internetu Mezinárodní výzkum PIRLS 2001 http://www.uiv.cz/index.php?CATG%5B%5D=mezinarodni_projekty;CATG%5B%5D=pirls Mezinárodní výzkum PISA 2000 http://www.uiv.cz/mez setreni/pisa.html Na uvedených stránkách naleznete i konkrétní testy čtenářských dovedností!