Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Způsoby stanovení ceny
Advertisements

Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
 Proč se ceny stejného výrobku liší  Prodej prostřednictvím internetu  Akce obchodních řetězců  Na co si dát pozor Zdroj: Petr Klínský a spol., Finanční.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2Č. materiáluVY_32_INOVACE_204.
 V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní.
VY_32_INOVACE_EKO_15 CENA I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova: typy cen, stanovení.
Autor:Ing. Libuše Sušická Předmět/vzdělávací oblast: Ekonomika Tematická oblast:Zaměstnanci Téma:Plánování pracovníků Ročník:3. Datum vytvoření:prosinec.
1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Obchodní akademie, Střední.
1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Obchodní akademie, Střední.
Gymnázium, Žamberk, Nádražní 48 Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ Inovace ve vzdělávání na naší školeNázev:TrhAutor: Jaroslav Kvapil kód DUMu: VY_32_INOVACE_Ek.8.4.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice,
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Příprava výrobního procesu Vypracoval : Ing. Marcela Zlatníková Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A18 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníúnor 2013.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_19_MARKETINGOVÝ.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A6 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníříjen 2012.
Výukový program: Obchodní akademie Název programu: Ekonomická stránka činnosti podniku Vypracoval : Ing. Marcela Zlatníková Projekt Anglicky v odborných.
MARKETING Co je marketing? 5 P Marketingový přístup stanovení ceny
Cena a cenová politika. množství peněz, které musíme na trhu zaplatit za výrobek nebo službu a je to jediný nástroj z 4P, který přináší příjmymnožství.
Str. 27.  peněžní částka účtovaná za výrobek nebo službu  vyjadřuje hodnotu výrobku nebo služby  přináší firmě příjmy - jako jediná ze 4P (výrobek,
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Obchodní akademie, Střední.
Petr Machala. Každá věc má mít svou cenu. Arabské přísloví Cena za 1…… 39 Kč + Cena za 2…… 72 Kč Co zákazník o ceně neví? Je to tak výhodné?
CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_62_INOVACE_01_15 Zpracoval(a):RNDr. Lucie Cabicarová.
VSRR Bc., III. ročník Praha 2008
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Cena Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Malý hospodářský dvůr Horšov Autor: Ing. Petr Libra
1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Obchodní akademie, Střední.
Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec Název dokumentu: Ročník: Autor: Gymnázium Vítězslava Nováka Husova 333/II, Jindřichův Hradec.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_14_MZDA_S.P.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
CENA Tak tedy za kolik FINANČNÍ GRAMOTNOST. CENA CENA je hodnota zboží nebo služby většinou je vyjádřena peněžní částkou, kterou je potřeba při získání.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: Obchodní akademie, Střední.
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
Petr Machala. Kolik to stojí peněz? Hodinová mzda.
Marketingový plán Jak marketingově plánovat Příprava podkladůSestavení plánu Realizace plánu Cíle podniku Marketingové strategie Pozice produktu Marketingový.
Nabídka a poptávka Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase tržní nabídka.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registra č ní č íslo: CZ.1.07/1.5.00/ Č íslo DUM: VY_62_INOVACE_29 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_22 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_33 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření podniku. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Ing. Veronika Dostálková MBA Finance a peníze v podniku Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_1 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_40 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_62_INOVACE_23 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Ing. Veronika Dostálková MBA
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Ing. Veronika Dostálková MBA
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová
Střední průmyslová škola elektrotechnická a informačních technologií Brno Číslo a název projektu: CZ.1.07/1.5.00/ – Investice do vzdělání nesou.
Datum: od Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
Průzkum trhu. Průzkum trhu Předpoklad úspěchu podniku = dobrá znalost trhu Význam Předpoklad úspěchu podniku = dobrá znalost trhu.
Ing. Veronika Dostálková MBA
Náklady CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary,
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Obchod, trh Základy hospodaření.
Transkript prezentace:

Datum: od 11.4.2013 Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0731 Číslo DUM: VY_62_INOVACE_9 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název práce: Cena - powerpointová prezentace Předmět: finanční gramotnost Ročník: 3. Časová dotace: 15 minut Vzdělávací cíl: prezentace nového učiva Pomůcky: Psací potřeby - žáci, počítač s projektorem - vyučující Poznámka: Tento materiál je součástí tematického balíčku Cena Inovace: Mezipředmětové vztahy, zapojení audiovizuální techniky do výuky, názorná prezentace nové látky

Cena

Jeden z nástrojů marketingového mixu Důležitá pro zákazníka – určuje množství peněžních prostředků, kterých se musí při koupi vzdát Nemusí být vyjádřena v peněžní formě

Vývoj Určování ceny se vyvíjelo od smlouvání až po vytvoření ceny, jak ji známe dnes (nabídka, poptávka) Tento způsob je možný až po objevení peněz jako všeobecného ekvivalentu

Přístupy ke stanovení ceny Marketingový přístup – cena se určuje podle výše poptávky a podle konkurence Nákladový přístup – cena se určuje podle vynaložených nákladů

Marketingový přístup Cena se stanoví podle: Zákazníka – vychází se z poptávky - provede se průzkum trhu (postoj zákazníka k produktu a výše ceny, za jakou je ochoten produkt získat) Konkurence – podle ní se stanoví cena produktu

Pružnost poptávky a cena Jak poptávka reaguje na změnu ceny Velké změny poptávky při změně ceny – elastická (pružná) poptávka Malé nebo žádné změny poptávky při změně ceny – neelastická (nepružná) poptávka

Elastická poptávka Pokud: - poptávaný produkt je zbytným statkem – kupující se ho může vzdát – luxusní zboží - poptávaný produkt má substitut – lze ho nahradit - jde o komplement – je závislý na jiném statku

Nákladový přístup Vychází se z vynaložených nákladů Vytváří se kalkulace

Kalkulace Cena se určí na základě kalkulačního vzorce Obsahuje náklady, které vznikly při výrobě Firma si ho stanovuje sama Vychází se z univerzálního vzorce

Kalkulační vzorec Kalkulační vzorec 1. přímý materiál 2. přímé mzdy 3. ostatní přímé náklady 4. výrobní režie -------------------------------- Vlastní náklady výroby 5. zásobovací režie 6. správní režie Vlastní náklady výkonu 7. odbytové náklady Úplné náklady výkonu 8. zisk --------------------------------- Prodejní cena

Oba přístupy (marketingový a nákladový) se kombinují Porovnává se cena zjištěná průzkumem trhu (zákazník, konkurence) s cenou vypočítanou v kalkulačním vzorci a také s výší zisku

Odlišné ceny stejného produktu Ceny jednoho produktu se mohou lišit Podle: - místa prodeje (státy, forma prodeje) - zákazníků – slevy stálým zákazníkům, dětem, důchodcům, množstevní slevy - období – vyšší ceny v sezoně, ráno - způsobu placení – při hotovostním placení, okamžitým placení

Cenové praktiky Triky prodejců: - cena končí číslicí 9 – kupující vnímá cenu podle první části (49,90) - cena je uvedena bez DPH - na cenovce je přeškrtnuta vyšší cena a nová cena je snížená - slevové letáky – přilákají zákazníka – koupí i ostatní neslevněné zboží

konec

Použitá literatura: Základ marketingu pro střední školy – Jitka Vysekalová, Pavel Strnad, Jaruše Vydrová –Nakladatelství FORTUNA, Praha 1997 ISBN 80-7168-419-8 Finanční gramotnost úlohy a metodika – Ing. Petr Klínský, Ing. Danuše Chromá, NÚOV, Praha 2009 ISBN 978-80-87063-26-2 Přehled učiva k maturitní zkoušce z ekonomiky – Karel Biňovec – nakladatelství FORTUNA, Praha 2001ISBN 80-7168-747-2 Ekonomika pro gymnázia – Jarmila Čechová, Otto Münch, Jana Macháčková, Petr Klínský – EDUKO nakladatelství, s.r.o. 2011ISBN 978-80-87204-49-8 Ekonomika pro obchodní akademie a ostatní střední školy 3 – Petr Klínský, Otto Münch – FORTUNA 2007, ISBN 978-80-7373-002-4