Datum: od 11.4.2013 Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/34.0731 Číslo DUM: VY_62_INOVACE_9 Jméno autora: Ing. Gabriela Hautová Název práce: Cena - powerpointová prezentace Předmět: finanční gramotnost Ročník: 3. Časová dotace: 15 minut Vzdělávací cíl: prezentace nového učiva Pomůcky: Psací potřeby - žáci, počítač s projektorem - vyučující Poznámka: Tento materiál je součástí tematického balíčku Cena Inovace: Mezipředmětové vztahy, zapojení audiovizuální techniky do výuky, názorná prezentace nové látky
Cena
Jeden z nástrojů marketingového mixu Důležitá pro zákazníka – určuje množství peněžních prostředků, kterých se musí při koupi vzdát Nemusí být vyjádřena v peněžní formě
Vývoj Určování ceny se vyvíjelo od smlouvání až po vytvoření ceny, jak ji známe dnes (nabídka, poptávka) Tento způsob je možný až po objevení peněz jako všeobecného ekvivalentu
Přístupy ke stanovení ceny Marketingový přístup – cena se určuje podle výše poptávky a podle konkurence Nákladový přístup – cena se určuje podle vynaložených nákladů
Marketingový přístup Cena se stanoví podle: Zákazníka – vychází se z poptávky - provede se průzkum trhu (postoj zákazníka k produktu a výše ceny, za jakou je ochoten produkt získat) Konkurence – podle ní se stanoví cena produktu
Pružnost poptávky a cena Jak poptávka reaguje na změnu ceny Velké změny poptávky při změně ceny – elastická (pružná) poptávka Malé nebo žádné změny poptávky při změně ceny – neelastická (nepružná) poptávka
Elastická poptávka Pokud: - poptávaný produkt je zbytným statkem – kupující se ho může vzdát – luxusní zboží - poptávaný produkt má substitut – lze ho nahradit - jde o komplement – je závislý na jiném statku
Nákladový přístup Vychází se z vynaložených nákladů Vytváří se kalkulace
Kalkulace Cena se určí na základě kalkulačního vzorce Obsahuje náklady, které vznikly při výrobě Firma si ho stanovuje sama Vychází se z univerzálního vzorce
Kalkulační vzorec Kalkulační vzorec 1. přímý materiál 2. přímé mzdy 3. ostatní přímé náklady 4. výrobní režie -------------------------------- Vlastní náklady výroby 5. zásobovací režie 6. správní režie Vlastní náklady výkonu 7. odbytové náklady Úplné náklady výkonu 8. zisk --------------------------------- Prodejní cena
Oba přístupy (marketingový a nákladový) se kombinují Porovnává se cena zjištěná průzkumem trhu (zákazník, konkurence) s cenou vypočítanou v kalkulačním vzorci a také s výší zisku
Odlišné ceny stejného produktu Ceny jednoho produktu se mohou lišit Podle: - místa prodeje (státy, forma prodeje) - zákazníků – slevy stálým zákazníkům, dětem, důchodcům, množstevní slevy - období – vyšší ceny v sezoně, ráno - způsobu placení – při hotovostním placení, okamžitým placení
Cenové praktiky Triky prodejců: - cena končí číslicí 9 – kupující vnímá cenu podle první části (49,90) - cena je uvedena bez DPH - na cenovce je přeškrtnuta vyšší cena a nová cena je snížená - slevové letáky – přilákají zákazníka – koupí i ostatní neslevněné zboží
konec
Použitá literatura: Základ marketingu pro střední školy – Jitka Vysekalová, Pavel Strnad, Jaruše Vydrová –Nakladatelství FORTUNA, Praha 1997 ISBN 80-7168-419-8 Finanční gramotnost úlohy a metodika – Ing. Petr Klínský, Ing. Danuše Chromá, NÚOV, Praha 2009 ISBN 978-80-87063-26-2 Přehled učiva k maturitní zkoušce z ekonomiky – Karel Biňovec – nakladatelství FORTUNA, Praha 2001ISBN 80-7168-747-2 Ekonomika pro gymnázia – Jarmila Čechová, Otto Münch, Jana Macháčková, Petr Klínský – EDUKO nakladatelství, s.r.o. 2011ISBN 978-80-87204-49-8 Ekonomika pro obchodní akademie a ostatní střední školy 3 – Petr Klínský, Otto Münch – FORTUNA 2007, ISBN 978-80-7373-002-4