Oldřich Dědek Institut ekonomický studií UK

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět:Finanční gramotnost Tematický.
Advertisements

Jana Smiggels Kavková Praha, PODPORA VYVÁŽENÉHO ZASTOUPENÍ ŽEN A MUŽŮ V ROZHODOVACÍCH POZICÍCH.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Agenturní zaměstnávání: shrnutí výsledků šetření agentury Sanep Pavel Janíčko ČMKOS.
Organizační legitimita: aplikace institucionální teorie a teorie závislosti na zdrojích v rámci výzkumu NNO Magdaléna Šťovíčková SOS FHS UK, 2013/2014.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem ČR. Realizace projektu: –
Evropská sociální politika Fakulta sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze Prof. Martin Potůček, PhD., vedoucí kurzu
Pohled tisku, názory veřejnosti a vězeňské populace na sankční politiku v ČR Institut pro kriminologii a sociální prevenci Praha Republikový výbor pro.
Maastrichtská konvergenční kritéria BIVŠ. Základní přehled Členské země EU = členské země HMU -Členské země eurozóny = členské země HMU účastnící se třetí.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Provázanost výsledků učení, vyučovacích a hodnoticích metod Zkušenosti ZČU Brno Praha.
Společná obchodní politika Mgr. Oldřich Hájek. Obecná charakteristika SOP: Obecná charakteristika SOP: 7% populace, 24% světového produktu, 21% světového.
Lidská společnost digitálního věku
Praxe Portsmouth Výběrové řízení  Přihlášky- průměry známek z předchozích ročníků, známky z angličtiny, absence, motivace k přihlášení se na stáž.
Dotazníkové šetření Analýza poptávky po dalším profesním vzdělávání v Jihomoravském kraji Brno.
Společenská změna. „Panta rei“ (vše plyne) Herakleitos.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
Stres a jeho důsledky. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Využití ICT pro rozvoj klíčových kompetencí CZ.1.07/1.5.00/ CZ.1.07/1.5.00/ Střední odborná škola elektrotechnická, Centrum odborné přípravy.
Politologie Základní pojmy. Politologie Společenská věda politická věda, věda o politice, teorie politiky, věda o moci. „Je to vědecká disciplína zabývající.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Problematika dlouhodobé nezaměstnanosti v ČR Autor bakalářské práce:
Rozpočtové určení daní Národní konference VENKOV 2016 Litoměřice 20. – 21. října 2016.
Držitel certifikátu kvality ISO 9001 a ISO 14001
Jsou venkovské školy horší než městské?
VŠFS – MEI kombinované studium magisterské
Komplexní systém hodnocení
EVROPSKÁ UNIE – VZNIK A VÝVOJ
Dějiny daňových teorií
Josef Středula, předseda ČMKOS
Regionální politika Mgr. Oldřich Hájek.
Státní organizace.
Společné a koordinované politiky EU
Národní zpráva z Mezinárodní studie občanské výchovy
2.2. Dynamika hmotného bodu … Newtonovy zákony
Jednoduché účetnictví
Historické milníky EU Monika Matysová.
Jednotný evropský železniční prostor
Průmyslová revoluce 1 Podmínky a rozvoj.
Optimalizace materiálových toků ve vybrané společnosti
VY_62_INOVACE_ – Monetární politika Autor Ing. Hana Sůvová
Jednotné principy klasifikace na GJKT
Foto zdroj: SHENZHEN Foto zdroj:
Klasická politická ekonomie TNH 1 (DET-4)
MANUÁL VYUŽITÍ POP PROSTŘEDKŮ V LOKÁLNÍCH MO ŘETĚZCÍCH
Evropská územní spolupráce
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
VY_32_INOVACE_16_Živočichové
Váňová Stanislava, Mikeladzová Jana
RIZIKO.
EVROPSKÁ MĚNOVÁ INTEGRACE Ing. Martina Šudřichová
2. ČNB a její role v platebním styku.
VŠFS kombinované studium
Evropská unie Základní škola a Mateřská škola Valašské Meziříčí, Poličná 276, okres Vsetín, příspěvková organizace projekt č. CZ.1.07/1.4.00/ Č.
Brain computer interface
Spolek Odpady Olomouckého kraje, z. s. Konference samospráv Olomouc 21
Hospodářská politika - cíle, nástroje a nositelé TNH 2 (S-4)
Název projektu: Moderní škola
Nezaměstnanost (a agregátní nabídka) TNH 2 (S-7)
RIZIKO.
GOAL Guidance and Orientation for Adult Learners
0. ORGANIZACE PŘEDMĚTU.
Globální problémy současného světa 3 – Populační vývoj, negramotnost
Tisková konference ČMKOS
Hospodářská politika a očekávání
ČVUT, Fakulta stavební | 126MSFN - Český stavební trh
EVROPSKÁ UNIE.
Strategické řízení a plánování
TEORIE OCEŇOVÁNÍ LESNÍHO POROSTU A LESA
Zemědělské družstevnictví Družstva za první republiky a dnes
Jaké jsou obzory digitální Evropy?
Transkript prezentace:

Oldřich Dědek Institut ekonomický studií UK Historie a současnost společné měny Průvodce evropskou měnovou integrací Oldřich Dědek Institut ekonomický studií UK

Realita společné měny versus …. Motivace projektu Realita společné měny versus ….

. . . vlažná podpora ekonomické teorie projektu eurozóny Motivace projektu . . . vlažná podpora ekonomické teorie projektu eurozóny Vznik společné měny spíše navzdory teorii OCA ? Nedostatečná synchronizace hospodářských cyklů Nízká pružnost trhů práce Existence jádra a periferie Evropské unie Absence teorie OCA v Maastrichtských kritériích Testy OCA většinou přinášejí neurčité výsledky a jsou vděčným pomocníkem odpůrců eura Testy Ministerstva financí UK Calmforsova zpráva ve Švédsku Nízká synchronizace: Klasická ukázka současného růstového výkonu

Motivace projektu Kde hledat kořeny vitální síly společné měny? V lépe strukturovaných testech OCA ? V ambicích federalistických politiků (euro jako především politický projekt) ? Důkladné porozumění historii měnové integrace ! !

Evropské kurzové su|do|ku Charakteristika procesu měnové integrace Vetší počet odzkoušených kurzových režimů Bolestivá metoda pokusů a omylů Výskyt krizových situací popohánějící pohyb vpřed

Turbulentní historie měnové integrace 0DDÍL I OD SMĚLÝCH PLÁNŮ K VLEKLÉMU TÁPÁNÍ ODDÍL II OD OBNOVENÉ DYNAMIKY K HLUBOKÉ KRIZI ODDÍL III OD NALEZENÉ SEBEDŮVĚRY DO CÍLOVÉ STANICE ODDÍL IV OD VSTUPNÍCH SLAVOBRÁN DO VŠEDNÍHO BYTÍ

Oddíl I (1945-1979) Brettonwoodský systém pevných avšak přizpůsobitelných kurzů Kurzová stabilita 50. a 60. let = období zlatého věku Vznik zelených měn jako reakce na dílčí kurzovou nestabilitu Kolaps 1973 Wernerův plán (1973) na vytvoření měnové unie do r. 1980 Brzy opuštěn v důsledku divergence hospodářských politik Neutěšené prostředí „hada“ Období stagflace a fragmentace kurzových režimů Diferencovaný dopad externích šoků (slabý dolar  útěk ke kvalitě  tlaky na zhodnocování marky  napětí v obchodních vztazích) Neutěšené monetární prostředí motivovalo vznik Evropského měnového systému

Excesy kurzového plování Pramen: Eurostat Poznámka: měsíční průměry kurzů USD/EUR (do konce r. 1998 USD/ECU)

Oddíl II (1979-1993) Evropský měnový systém Vývojové fáze EMS Strnulá pravidla versus dynamický modus operandi Skromné ambice ale pozoruhodné výsledky Vývojové fáze EMS Období regulovaných parit (turbulentní start a zklidnění) Období kvazi-měnové unie Období hluboké krize Období příprav na euro

Lekce EMS jako nestabilní systém v prostředí nízké nominální konvergence Polarizace systému na trvale slabé a trvale silné měny Protichůdné zájmy devalvujících a revalvujících zemí Logika věci vedla k postupnému ztvrdnutí EMS do kvazi-měnové unie EMS jako systém rovnováhy na ostří nože v prostředí volné kapitálové mobility Síla kapitálových toků využít drobné trhliny ke kolapsu systému Vyvozená lekce o nezbytnosti jednotné měny v prostředí vnitřního trhu (naprostá volnost kapitálových toků)

Širší ambice Zasazení procesu měnové integrace do širších souvislostí evropské ekonomické integrace Připomenutí dobových teoretických paradigmat Nahlédnutí do kuchyně centrálních bank (intervenční techniky, odrážení spekulačního útoku, manipulace s košovými jednotkami, aj.)

Pokročilost prací   Hotovo cca 40 % = 100 stran textu 100 %