VY_32_INOVACE_01_Český jazyk_8.ročník 11_Skladebné dvojice Základní škola, Hrádek 203 Projekt: CZ.1.07/1.400/21.1220 VY_32_INOVACE_01_Český jazyk_8.ročník 11_Skladebné dvojice Autor: Mgr. Jana Štruncová Anotace: Vyhledávání podmětu a přísudku, doplňování příčestí v přísudku, materiál slouží k projekci na interaktivní tabuli
Procvičování podmětu a přísudku 1. Ve větách podtrhni podmět rovnou čarou, přísudek vlnovkou: Chlapci hrají na hřišti fotbal. Na komíně se uhnízdili čápi. Babička plete vnučce nový svetr. V zámeckém parku se procházejí pávi. Automobil zastavil na světelné křižovatce. 2. Podtrhněte několikanásobný podmět a nahraďte ho jednoslovným podmětem: V lese rostou smrky, duby a borovice. ____________________ Na lavici leží učebnice, sešit a pravítko. ____________________ V květinářství prodávají růže, karafiáty a lilie. ____________________ V ZOO žijí opice, medvědi a lvi. ____________________ Po dešti rychle rostou hřiby, bedle a mochomůrky. ____________________ Sochaři a malíři vystavují svá díla v galerii. ____________________ Drozdi, datli a sovy poletují v lese. ____________________
3. Vyhledejte několikanásobné podměty, spojte je s vhodnými přísudky a utvořte věty: vlaky časopisy ležely jahody noviny odvážejí plavou třešně děti štěňata koťata pobíhají kapři bělice rodiče dozrávají přicházejí autobusy
Na ulici se rozsvítil___ pouliční světla. Řidiči objel___ dopravní 4. Vyhledejte podmět a přísudek, doplňte chybějící koncovky. Řekněte věty v přítomném a budoucím čase: Na ulici se rozsvítil___ pouliční světla. Řidiči objel___ dopravní překážku. Včely sbíral___ z květin žlutý pyl. Stromy se při velké vichřici nebezpečně kýval___. Lékaři dokončil___ složitou operaci. Hříbata vesele dováděl___ v ohradě. Na pískovišti si hrál___ děti. V kuchyni voněl___ čerstvé koláče. 5. Podtrhněte několikanásobný podmět a doplňte vhodný přísudek v minulém čase: Maminka a tatínek __________ v neděli na procházku. Malá kachňata a housata __________ ve vlnách potoka. Po nové dálnici ___________ motocykly, automobily a kamióny. Lvi a tygři _________ ve svých klecích. Po rušném dni __________ traktory a kombajny z polí. Zrcadla a umyvadla __________ čistotou.
Řešení: Chlapci hrají na hřišti fotbal. Na komíně se uhnízdili čápi. Babička plete vnučce nový svetr. V zámeckém parku se procházejí pávi. Automobil zastavil na světelné křižovatce. 2. V lese rostou smrky, duby a borovice. stromy Na lavici leží učebnice, sešit a pravítko. pomůcky V květinářství prodávají růže, karafiáty a lilie. květiny V ZOO žijí opice, medvědi a lvi. zvířata Po dešti rychle rostou hřiby, bedle a mochomůrky. Houby Sochaři a malíři vystavují svá díla v galerii. umělci Drozdi, datli a sovy poletují v lese. Ptáci 3. Vlaky autobusy odvážejí – noviny časopisy ležely – třešně jahody dozrávají – štěňata koťata pobíhají – kapři bělice plavou – rodiče děti přicházejí 4. Na ulici se rozsvítila pouliční světla. Řidiči objeli dopravní překážku. Včely sbíraly z květin žlutý pyl. Stromy se při velké vichřici nebezpečně kývaly. Lékaři dokončili složitou operaci. Hříbata vesele dováděla v ohradě. Na pískovišti si hrály děti. V kuchyni voněly čerstvé koláče.