AUTOR: Bc. Leona Vejrostová NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_01_ Římské číslice

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Římské číslice jako rozšiřující učivo
Advertisements

Vypracovala Jitka Trejbalová
Speciální vzdělávací potřeby - žádné - Klíčová slova
Římské číslice 4. ročník Autorem materiálu je Ing. Eva Skalická,
Římské číslice Petr Šimek, V.B.
Římské číslice 1 – 20 Matematika , 5. ročník
Římské číslice 5. ročník VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST
Elektronická učebnice - I
ŘÍMSKÉ ČÍSLICE - PROCVIČOVÁNÍ
Autor: Mgr. Jaroslava Bošková
ŘÍMSKÉ ČÍSLICE Římské číslice je způsob zápisu pomocí písmen abecedy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Bc. Leona Vejrostová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_15_ČSR.
AUTOR: Mgr. Ladislava Kobzová NÁZEV: VY_32_INOVACE_23_08_20 Slovensko
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_24_16 Značky.
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
Praktické příklady k procvičování
AUTOR: Mgr. Ladislava Kobzová
AUTOR: Mgr. Eva Kubíková NÁZEV: VY_32_INOVACE_15_01_ Dopravní značky
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
VY_32_INOVACE_07_rimskecislice
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
AUTOR: Mgr. Ladislava Kobzová NÁZEV: VY_32_13_01 Co je přírodopis?
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_07 Vlastnictví majetku
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Petr Vejrosta NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_09 Slovní.
AUTOR: Kateřina Křížová
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_04 Hmotnost
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
AUTOR: Mgr. Ladislava Kobzová
AUTOR: Mgr. Ladislava Kobzová NÁZEV: VY_32_INOVACE_22_14_20 Doprava
Římské číslice – Matematika, 3.ročník
Římská čísla – Matematika 3.ročník
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_02 Objem
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
ŘÍMSKÉ ČÍSLICE Elektronické učební materiály – I. stupeň Matematika
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
AUTOR: Petr Vejrosta NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_11 Poměr II
AUTOR: Mgr. Eva Kubíková NÁZEV: VY_32_INOVACE_15_14 Domov, vlast
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_17_Komunismus
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
AUTOR: Mgr. Eva Kubíková NÁZEV: VY_32_INOVACE_15_02 Podzim
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_19_ Test 1
AUTOR: Jiří Toman NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_10 Síla a její měření-test
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_18 poměr příčinný
AUTOR: Petr Vejrosta NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_16 Výrazy
Rímske čísla.
Dostupné z Metodického portálu ISSN:
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
AUTOR: Petr Vejrosta NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_13 Rýsování čtyřúhelníků
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová NÁZEV: VY_32_INOVACE_11_11_ Zlomky
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová NÁZEV: VY_22_INOVACE_02_29_Číslovky
AUTOR: Mgr. Eva Kubíková NÁZEV: VY_32_INOVACE_15_15 Prosinec a tradice
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
Autor: Mgr. M. Vejražková VY_32_INOVACE_49_Povrch krychle a kvádru
AUTOR: Petr Vejrosta NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_19 Finanční matematika
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
VY_32_INOVACE_Mil_III_05 Římské číslice
AUTOR: Petr Vejrosta NÁZEV: VY_32_INOVACE_04_03 Objem a povrch
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová
AUTOR: Mgr. Ladislava Kobzová
AUTOR: Bc. Leona Vejrostová NÁZEV: VY_22_INOVACE_02_20_Dny v týdnu 1
AUTOR: Mgr. Ladislava Kobzová
AUTOR: Mgr. Eva Kubíková
Transkript prezentace:

NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okres Brno – venkov, příspěvková organizace AUTOR: Bc. Leona Vejrostová NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_01_ Římské číslice TEMA: Matematika 5. ročník ČÍSLO PROJEKKTU: 2674/21/7.1.4/2011 Styl výše uvedené tabulky pro doplnění informací k materiálu si můžete zvolit sami. Důležité je dodržet náležitosti v ní uvedené.

ANOTACE Materiál slouží jako doplněk učiva v rámci tématu Matematika a její aplikace. Materiál slouží k procvičení učiva Římské číslice. Vytvořeno jako DUM do předmětu matematika pro pátý ročník základní školy. Materiál doporučuji prezentovat pomocí dataprojektoru. Materiál byl vytvořen a pilotován ve druhém pololetí školního roku 2012/2013.

HISTORIE Vznik římských číslic je datován přibližně kolem roku 500 před Kristem. Představují způsob zápisu čísel pomocí latinské abecedy. Vznikly přirozenou cestou. Římané počítali na prstech. Čísla jako 1, 2, 3 a jím odpovídající znaky I, II, III graficky vyjadřují jednotlivé prsty. V současnosti je můžeme spatřit na historických budovách, hodinových cifernících, označují se jimi kapitoly v knihách, pořadí panovníků…..

PRAVIDLA Číslo zapsané římskými číslicemi je třeba číst tak, že se sečtou čísla zapsaná jednotlivými číslicemi : VI = 5 + 1 Pokud je v zápise před vyšší číslicí nižší, nižší číslice se od vyšší odčítá : IX = 10 – 1

POMŮCKA Ivan Vedl Xavera Lesní Cestou Do Města MCDXLIV /1444/ nejnižší číslo, v němž jsou použity všechny znaky M – tisíc, CD – čtyři sta, XL – čtyřicet, IV – čtyři Z latiny C centum /sto/, M mille /tisíc/

ZÁKLADNÍ ŘÍMSKÉ ČÍSLICE V = 5 X = 10 L = 50 C = 100 D = 500 M = 1 000

PŘÍKLADY ŘÍMSKÝCH ČÍSLIC I = 1 XX = 20 II = 2 XXX = 30 III = 3 XL = 40 IV = 4 L = 50 V = 5 LX = 60 VI = 6 XC = 90 VII = 7 C = 100 VIII = 8 CC = 200 IX = 9 CD = 400 X = 10 D = 500 XI = 11 CM = 900 XII = 12 M = 1 000 XIII = 13 XIV = 14 XV = 15 XVI = 16

PROCVIČOVÁNÍ 1. Číslo 60 je: a) XLX b) VLX c) LX d) VX 2. Číslo 57 je: a) XVII b) LVII c) VIIL d) XXIL 3. Číslo 72 je: a) XXLII b) XLX c) LXXII d) IIXL

4. Číslo 59 je: a) LXI b) IXL c) XLII d) LIX 5. Číslo 63 je: a) LXIII b) XLIII c) IIIXL d) XLII 6. Číslo 75 je: a) VXLV b) XVL c) LXXV d) VVXX

7. Číslo 53 je: a) ILII b) IIIL c) LIII d) IILI 8. Číslo 118 je: a) XIIIC b) CXVIII c) VIIXC d) IIICX 9. Číslo 136 je: a) CXVIXX b) VIXXXC c) VIICX d) CXXXVI

ZAPIŠ ARABSKÉ ČÍSLO ŘÍMSKÝMI ČÍSLICEMI. 86 = 15 = 24 = 8 = 54 = 123 = 32= 56 =

Vypočítej a výsledky zapiš pomocí římských číslic. XII + XXV = XXVIII – XV = III + XII = III + XXXV = XX – IV = XXV + VII = XXXV – XV = XXX – X =

ŘEŠENÍ XXXVII XIII XV XXXVIII XVI XXXII XX