Komunikace při řešení konfliktů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zdravé pracoviště bez rozdílu věku MVD, 28. dubna 2016 ing. Radka Sokolová, místopředsedkyně ČMKOS, místopředsedkyně Rady vlády pro BOZP
Advertisements

ASERTIVITA Alena Krákorová. Asertivita základy asertivního chování základní asertivní způsoby jednání asertivita DESATERO asertivita a obtížný klient.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
Zákon o sociálním podnikání Průběžné informace o připravovaném předpisu.
Příčiny a možnosti zvládání nevhodného chování žáků Se zaměřením na negativní sebehodnocení.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Komunikace Že si nerozumíme, je normální. Že si porozumíme, je zázrak. neznámý autor Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
Ekonomika organizací Pracovní výkon a jeho odměňování.
VZNIK PRACOVNÍHO POM Ě RU Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_B_08_VZNIK PRACOVNÍHO.
Stres a jeho důsledky. NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a mateřská škola Bohdalov ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ ŠABLONA: III/2 VZDĚLÁVACÍ OBLAST:
Konflikt Bc. Balonová Soňa.  Co znamená pojem konflikt ???  Zkus toto slovo nahradit jinými.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Životospráva rodiny.
STYL Ke stylu se užívá:Typické slovní prostředky: Věty: 1. HOVOROVÝ v běžných rozhovorech každodenního života slova a obraty hovorové, výrazy z obecné.
Dobrovolnické centrum 1. Základní údaje Dobrovolnické centrum Oblastní nemocnice Příbram, a.s., vzniklo 1. prosince V centru máme v průměru kolem.
Celistvost lidského organismu. Šablona : V/2 Sada: 2/36 Ověření ve výuce: Třída: 5 Datum: Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Pořadové.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Zákon o sociálním podnikání
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Jak ulehčit mladým rodičům – denní péče o děti z pohledu zaměstnavatelů a rodičovských iniciativ Rosa Hochschwarzer Zemské sdružení.
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Psychologie v obchodní činnosti firmy
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Pracovní porada Pracovní list.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
NÁZEV ŠKOLY: SPECIÁLNÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLA, LOUNY PODĚBRADOVA 640
ZOOKURZ Sexta 2016/17.
Komunikace Umění naslouchat. Komunikace Umění naslouchat.
Pracovní porada Pracovní list.
Příběh 2 oblázků s obrázky z Číny!
Zákon o sociálním podnikání
Základní informace o poskytovateli
PŘÍRODOVĚDA 5. ročník Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jiřina Jeršovová.
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Poměr Co je poměr. Změna v daném poměru..
Zlaté pravidlo.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Interpersonální komunikace & asertivita
Digitální učební materiál zpracovaný v rámci projektu
Poměr v základním tvaru.
Doplněk (verbální atribut)
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Pořád od ženských slyšíme jejich pravidla
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Životní cyklus.
Prezentace a sebeprezentace
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_CERTOVSKE_RYMOVANI Název materiálu:
Motto: Aktivní naslouchání je nejupřímnější formou lichocení
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Psychologie test.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Konstrukce trojúhelníku
Kvalita a bezpečí jako hlavní principy k úspěšné a efektivní akreditaci Gabriela Franková.
Výběrové řízení z hlediska právního a psychologického
TIBETSKÝ TEST OSOBNOSTI
Polytechnika v dětské literatuře
Moudra s květinou.
Firemní brožura Tohle je skvělé místo pro cíle společnosti.
Kontakt dětí v PP s původní rodinou
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Poměr v základním tvaru.
Typy otázek: otevřené přímé uzavřené obecné specifikující spojovací
Mgr. Jitka Vlková VY_32_INOVACE_17_12_vyjmenovaná slova
Naučil jsem se....
Informatika – Základní operace s buňkami
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
TIBETSKÝ TEST OSOBNOSTI
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Komunikace při řešení konfliktů Mgr. Michaela Širůčková PSY201 Řešení konfliktů 19. 2. 2009

Cvičení 1 – Zpráva o loupeži Prosím, poslouchejte velice pozorně, spěchám, protože musím okamžitě do nemocnice. Právě jsem z čerpací stanice na rohu zavolala policii. Počkejte tu a všechno jim vypovězte. Šla jsem nakupovat do potravin v Husově ulici, když se přiřítil ten chlápek a málem mne srazil na zem. Nesl bílou tašku a mně se zdálo, že to vypadá, jako by nesl v levé ruce pušku. Měl na sobě Levi‘s bundu bez rukávů, modrou vlněnou košili a modré džíny s dírou na pravém koleni. Z jeho postavy mě upoutaly dlouhé vyzáblé nohy a velké břicho. Na nose měl drátěné brýle a byl celý do červena opálený. Neměl žádné vlasy, pouze hnědého kníra a byl asi tak metr a půl vysoký, věk pravděpodobně něco okolo pětatřiceti.

Zásady aktivního naslouchání Ochota naslouchat a porozumět. Opravdové soustředění na řečníka, pozornost je zaměřena výhradně na něj. Projevování zájmu neverbálními prostředky: mimika, gesta, oční kontakt, vzdálenost, pozice těla. Přiměřené slovní povzbuzování. Ověřujeme, zda jsme správně porozuměli a formulovali. Vhodné je čas od času shrnout sdělení. Zaměřujeme se na to, co říká mluvčí a ne na to, co si myslíme: neinterpretujeme nehodnotíme.

Techniky aktivního naslouchání

Povzbuzování Cíl: Podnítit druhého k dalšímu hovoru Získávání informací Mapování a rozšiřování témat hovoru Prostředky: Užíváme výhradně otevřené otázky Užíváme neutrální slova Nevyslovujeme souhlas či nesouhlas Příklady: Co mi o tom můžete říct? Jaký je váš názor? Jak to vidíte vy? Co se změnilo? Získávání důvěry: „Budu tě poslouchat, ať říkáš cokoli“ tendence, předčasně objasňovat: Co tě k tomu vede? Proč tě to nenapadlo? Proč si to myslíš? Kl. Čekal bych nějakou odměnu …poradce: „můžu se tě zeptat, kdy máš tréninky?

Objasňování Cíl: Získáváme další informace, hledáme nové souvislosti. Pomáháme mluvčímu, aby viděl i další hlediska problému Prostředky: Kladení otevřených otázek POZOR! na otázku PROČ! na přebírání iniciativy a dopovídávání Příklady: Co si pod tím představuješ? Koho se to týká? Komu to ještě vadí? Jak ty to vnímáš? Co je pro vás nejdůležitější? Jak to vypadá doma, když se učíš?

Cvičení 2 – Otevřené otázky Takže zkoušky jsi složila? Po třiceti letech se rozvádíš? Tak vám prý vykradli byt? Budete mít úkol do čtvrtečního termínu vyřešen? Takže druhé kolo výběru ti nevyšlo, porota dala palec dolů? Slyšela jsem, že si poslední dobou nerozumíš s otcem a hádáte se spolu … Vy s inženýrem Novým prostě spolupracovat odmítáte? Ten úkol se vám zdá tak strašně těžký, že ho nezvládnete?! Takže vy s tímto problémovým klientem končíte? Projekt tedy ve výběrovém řízení uspěl? Vaše Maruška měla v sobotu svatbu, že? Rozhodli jste se tedy nakonec pro toto méně obvyklé, obtížnější řešení? Takže s Petrem už nechodíš? Otec tě tedy vyhodil z domu?

Parafrázování Cíl: Ukázat, že mluvčímu nasloucháme a rozumíme, co říká. Ověřit si, zda jeho slova chápeme správně. Prostředky: Svými slovy zopakovat hlavní myšlenky sdělení. POZOR! Parafrázování neznamená důsledně zopakovat vše, co jsem právě slyšel/a. Příklady: Jestli tomu dobře rozumím, tak …?, Vy říkáte, že … Je to tak, že ...? …, říkám to správně?

Zrcadlení pocitů Cíl: Porozumění a legitimizace pocitů a emocí. Umožnit mluvčímu zvládnout své emoce, pocity. Prostředky: Pojmenujeme, co si myslíme, že druhý cítí. Můžeme použít i otázku. Necháme druhému prostor pro to, aby nás mohl případně korigovat. Příklady: Vidím, že vás to velmi rozčílilo. Vnímám, že jste rozrušený. To je v této situaci v pořádku. Myslíš, že to bylo zbytečný a bereš to jako křivdu? Šel si sem určitě s úzkostí.

Shrnutí Cíl: Shrnout důležité myšlenky a fakta (na konci nebo v průběhu rozhovoru). Zhodnotit dosažený pokrok. Položit základ k další diskuzi. Prostředky: Strukturovat hlavní vyřčené myšlenky. Formou konstatování. Ověřujeme, zda to všichni zúčastnění vnímají stejně. Příklady: Pojďme shrnout, co jsme do této chvíle probrali. Dohodli jsme se, že budeme řešit …, je to tak? Dohodli jsme se, že… V předcházející hodině jsme mluvili o A)…B)… a C)… a jako nejvhodnější se jeví …

Ocenění Cíl: Pojmenovat pozitivní jednání nebo vlastnosti druhých. Dát najevo důvěru. Prostředky: Projevit uznání úsilí a činnostem. Oceňujeme všechno, co ocenit lze (aktivní účast v rozhovoru, pozitivní přístup, osobitý pohled na situaci). Ocenění by mělo být konkrétní a upřímně míněné Příklady: Jsem ráda, že jste mě na … upozornila. Jsem ráda, že jsme o … mluvili. Těší mě, že ... Skutečně si cením vaší snahy vyřešit problém. Děkuji vám za vaši ochotu.

Já - sdělení Slouží k popisu chování, pocitů a příčiny Je respektující, nekonfrontační, neobviňující a nehodnotící. Já-sdělením dáváte druhému najevo, že je pro vás partner, kterému můžete sdělit svoje pocity (v rámci svých hranic). Např. „Jsem na rozpacích. Mám problém, se kterým bych potřebovala pomoct.“ Opravdu mne rozzlobilo, když jsem slyšela, co jsi řekla.“ Není mi jedno, když slyším, že máte mezi sebou spory.

Komunikační stopky aneb co nám brání v komunikaci Přikazování Musíš se zamyslet.., uděláš (to a to) Poučování Ty nevíš, že je obecně známé, že… Napomínání Přece nemůžeš…, raději to udělej… Moralizování Tvojí povinností je…, všichni slušní lidé…

Komunikační stopky Poskytování nevyžádaných rad Nejlépe bys udělal/a… Hodnocení a posuzování partnera Když jsi tak líný, těžko můžeš řešit… Vyvracení, odmítání, relativizace pocitů druhého Dospělý člověk se nebojí…, To Ti nemůže být líto… Strhávání pozornosti na sebe To já minulý týden také…

Komunikační stopky Interpretování, analyzování Zvědavé vyptávání To není zas tak hrozné… Zvědavé vyptávání Proč? Co? Jak? Kdy? Unikání od tématu, nemístné vtipkování

Komunikační zlozvyky při naslouchání Čtení myšlenek Přerušování a skákání do řeči Nereagování na sdělení – chybí zpětná vazba Neverbální odmítání

Komunikační zlozvyky při sdělování Nepřímé vyjadřování pocitů oklikou Neupřímnost Nejasnost, nekonkrétnost sdělení Nálepkování Přílišné zobecňování Překrucování skutečnosti Nesoulad slovního a neverbálního projevu Přehnané emoce