Zvládání problémového chování žáků

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
V RODINĚ, V RODINNÉM ŽIVOTĚ jsou uspokojovány psychické potřeby dítěte (ale také rodičů): 1. přísun podnětů 2. smysluplný svět 3. životní jistota 4. vlastní.
Advertisements

Nízkoprahový klub BAN! Chválit a povzbuzovat dítě je stokrát účinnější než hrozit a trestat. Orison Swett Marden.
ASERTIVITA Alena Krákorová. Asertivita základy asertivního chování základní asertivní způsoby jednání asertivita DESATERO asertivita a obtížný klient.
MY JSME MŠ VYHLÍDKA J.K.Tyla
Příčiny a možnosti zvládání nevhodného chování žáků Se zaměřením na negativní sebehodnocení.
IX. Krajská konference k primární prevenci rizikového chování Prima třída PRIMA Gymnázium Ladislava Jaroše Holešov Mgr. Zdeněk Hrnčiřík.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
1. Setkání (nejen) křesťanských pedagogů litoměřické diecéze Myšlenka a smysl setkávání pedagogů „Naši učitelé nesmějí být podobni sloupům u cest, jež.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu : CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_12.
Základy duševní hygieny. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport, zdraví, svět.
Problematika výchovy Formy, metody výchovy a výchovné utváření jednotlivých aspektů osobnosti Prezentace , KPG/RPEPS, Bc. Daniel Kantor.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
9. Mateřská škola, Písek, Alšova Identifikační údaje o škole Právní subjekt:Základní škola Josefa Kajetána Tyla a Mateřská škola Písek, Tylova 2391.
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
VY_32_INOVACE_Roz_III_17 Práva a povinnosti členů rodiny Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB JIHLAVA Mgr. Naděžda Vrbatová, PhD.
Sub-projekt PF 098: Práva dítěte ve školské praxi Brno, 26. listopadu 2013 Autentická participace Petra Ali Doláková Realizátor projektu: Česko-britská.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Jsou venkovské školy horší než městské?
OD PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVY K PŘEDŠKOLNÍMU VZDĚLÁVÁNÍ A ZPÁTKY K PŘEDŠKOLNÍ VÝCHOVĚ Doc. PhDr. Eva Opravilová, CSc., PhDr. Jana Kropáčková,
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Josef Středula, předseda ČMKOS
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Doprovázení jako základní postoj služby ve věznici
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vyučovací a výchovné činnosti učitele tělesné výchovy
Vůdcovství – leadership část 2.
Základní informace o poskytovateli
PSYCHICKÉ STAVY OSOBNOSTI POZORNOST - VĚDOMÍ.
Pedagogická komunikace 4. lekce: Verbální komunikace: kladení otázek
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Didaktika sportovních činností
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Dětský klub Malý drak.
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Stimulace tvořivosti – tvůrčí řízení a vedení lidí,
9. Heterogenní a homogenní skupiny
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Právo sociálního zabezpečení
Životní cyklus.
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Co kluci potřebují J. Novotný, ZŠ MOZAIKA, Rychnov nad Kněžnou.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor TEmatický celek
Psychologie test.
Digitální gramotnost Informatické myšlení
Vyrušování, neposlušnost a odmítání spolupráce
Zákon o sociálních službách č. 108/2006 Sb.
Výběrové řízení z hlediska právního a psychologického
Práva a povinnosti členů rodiny
FORMY PRÁCE S TALENTOVANÝMI ŽÁKY
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu
Ing. Alice Hříbalová - VP
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Kontakt dětí v PP s původní rodinou
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
HNĚV.
Naučil jsem se....
PRÁVA A POVINNOSTI RODIČŮ
Pojem a definice krize Překážka na cestě za důležitými životními cíli, kterou člověk není schopen překonat v obvyklém čase obvyklými metodami řešení problémů.
Umím si umýt ruce Samostatně používám ručník Nepoužívám v průběhu dne nebo odpoledního odpočinku pleny Umím používat WC (nepoužívám nočník!) Umím se vysmrkat,
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
VY_32_INOVACE_SA4A_9 DUM 9. realizace aktivity pro 2
Vzdělávání a příprava na digitální budoucnost z pohledu Statutárního města Liberec Mgr. Šárka Prachařová.
„Postup města Chrudim k udržitelnému rozvoji pomocí MA 21“
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Zvládání problémového chování žáků Míša Širůčková Institut dětí mládeže a rodiny, Fakulta sociálních studií MU

Alfred Adler (1870-1937) Rakouský lékař a psycholog Do roku 1910 spolupracovník Freuda Jeho životní téma: sociální nespravedlnost a chudoba Vybudoval dětské poradny

Rudolf Dreikurs (1897 – 1972) psychiatr a pedagog narozený ve Vídni spolupracovník a pokračovatel Adlera v Chicagu založil institut A. Adlera motivace chování dětí rozvoj kooperativního chování bez odměn a trestů „Děti potřebují dodávat odvahu, jako květiny potřebují vláhu“

Uplatnění individuální psychologie Linda Albert – Kooperativní výchova Donald Dinkmeyer – Step Loren Grey – Logické důsledky

Jak rozumíme světu? člověk skutečnost interpretuje na základě svého subjektivního přesvědčení jednání člověka je založeno na vlastním způsobu interpretace objektivních okolností

Lidské směřování cílovost směřování od prožívané negativní situace k situaci pozitivní od pocitu méněcennosti k dokonalosti cíle ovlivňují představy, které si vytváří o svém postavení ve společnosti cíle jsou základem motivace chování člověk je ten, kdo rozhoduje pozornost k přítomnosti a budoucnosti

Životní styl ”Životní styl jakožto jádro osobnosti tvoří a vykazuje jednotu, individualitu, celek a stabilitu psychických funkcí jedince” vyjadřuje principy celosti lidské osobnosti základní přesvědčení, předpoklady, hodnoty a očekávání, které si jedinec vytváří o sobě, druhých a životě schéma, podle kterého se jedinec orientuje a jedná vyvíjí na základě raných sociálních interakcí a na základě subjektivního hodnocení a rozhodování se v dospělosti životní styl zůstává relativně stabilní

Co naplňujeme? cit sounáležitosti potřeba náležet ke společnosti, ze které následovně vychází cíl přispívat jejímu prospěchu je základním procesem k naplnění lidského potenciálu potenciál citu sounáležitosti je vlastní každému člověku, je však nutné ho rozvíjet schopný, spojený, spolupodílející se ”Proto učitelé, rodiče a psychoterapeuti musí každému pomoci k tomu, aby si uvědomil, že má ”své místo”, že ”někam patří”, a to svou existencí a ne tím, že si musí své místo zasloužit nebo se musí snažit, aby někam patřil.”

Životní úkoly Povolání Sociální vztahy Intimní vztahy jakýkoliv druh aktivity, kterou jedinec vykonává pravidelně a se smyslem pro povinnost a odpovědnost studium, péče o domácnost, dobrovolná práce, atp. Sociální vztahy přátelství - schopnost navázat a udržet uspokojivé přátelské vztahy; širší rodinné vztahy – bezpodmínečné přijetí členů rodiny; zapojení se do společnosti Intimní vztahy potřeba vytvořit blízký intimní vztah - vyjádřením hlubokého lidského porozumění a blízkosti, odvahy sdílet vlastní nedokonalost a iracionalitu. Generační vztahy. naplnění tohoto úkolu zahrnuje péči o mladší lidi a péči o lidi starší Spiritualita existenciální aspekt bytí potřeba přizpůsobit se problémům, které přesahují pouhou existenci na této planetě a nalézt smysl našeho života Péče o sebe. oblasti jako jsou výživa, fyzická kondice, hranice, kontrola nad zneužíváním látek, bezpečí, spánek, relaxace, atd. Sebehodnota každý se musí naučit nejen to, jak vycházet s druhými lidmi, s osobou opačného pohlaví a jak si udržet práci, je také nutné, aby se naučil vycházet sám se sebou

Čtyři cíle nevhodného chování Míša Širůčková Institut dětí mládeže a rodiny, Fakulta sociálních studií MU

Čtyři cíle nevhodného chování Nevhodné chování pozornost moc pomsta Vyhnutí se Volba krátkodobého náhradního cíle Neuspokojení potřeby náležet schopný spojený spolupodíle-jící se

Tři identifikační klíče Co prožívám? (emoce) Co bych nejraději udělal? Co udělá dítě po mém zásahu? Poznámka: Pozitivní volby: patří mezi tři přátelé, je vnímán jako spravedlivý, spolehlivý, zábavný, vždy v centru dění, se všemi zadobře Negativní volby: nepatří mezi přátelé, je vnímán jako protivný, nespravedlivý, nevděčný, nespolehlivý, osamocený

Formy nevhodného chování Aktivně – konstruktivní forma chování kooperativní a konformní způsoby chování musí být ve všem nejlepší a ve všem první když nemohou být ”hvězdami”, cítí se ztraceni a poraženi Aktivně – destruktivní forma chování dítě aktivně vstupuje do interakce s rodičem, učitelem, spolužáky atp. a jeho jednání jednoznačně působí újmu jeho okolí Pasivně – konstruktivní forma chování neobsahuje žádnou viditelnou aktivitu v jednání žáků manipuluje okolí, aby dělalo, to co si on přeje Pasivně – destruktivní forma chování nezahrnuje žádnou zvnějšku patrnou aktivitu směrem k okolí “nálepka” líný, čím dosahuje, že se na něj okolí koncentruje a pomáhá mu

Potřeba upoutání pozornosti dítě předpokládá, že do rodiny, třídního kolektivu atd. bude patřit pouze tehdy, bude-li středem pozornosti nebo budou-li mu ostatní sloužit

Potřeba kontrolovat dítě předpokládá (vědomě i nevědomě), že své místo bude mít pouze tehdy, když získá kontrolu nad situací. Takové chování můžeme také vnímat jako obranu před hrozícím ponížením, ublížením nebo zraněním.

Potřeba pomstít se Když ostatní mají právo mě zraňovat, já mám právo jim to vracet!

Potřeba vyhnutí se neúspěchu vyznačuje se neochotou dítěte zapojovat se do činnosti, což vychází z přesvědčení, že by úspěchu stejně nedosáhlo. dítě může mít pocit, že už prohrálo svůj boj o nalezení místa, a může se tak cítit nehodnotným a nekompetentním

Jak můžeme zvládat nevhodné chování dětí? Intervence Prevence Podpora

Jak vybudovat 3S třídu? „Dodávání odvahy je proces, ve kterém se zaměřujeme na kvality, zdroje a silné stránky člověka, abychom posílili jeho sebevědomí, sebehodnotu a vědomí vlastní ceny a zároveň posílili vědomí jeho místa ve společnosti a pomohli uspokojit jeho potřebu náležet. Tento proces je založen na přesvědčení, že lidé mají přirozenou schopnost efektivně řešit životní situace. Dodávání odvahy odráží postoj přijetí.” (McKay, 1992)

Podporování a dodávání odvahy vytváření přesvědčení ”já mohu”, ”já dokážu”, ”já umím”; vyjadřování přesvědčení, že dělat chyby je v pořádku; budování sebejistoty; zdůraznění minulého úspěchu; zviditelňování a konkretizování pokroku

Vytváření a podporování atmosféry spolupráce a důvěry Přijímat druhé takové, jací jsou. Věnovat pozornost – každý je důležitý. Přímo oceňovat – jakoukoli snahu. Potvrzovat – pozitivní hodnocení druhých. Projevovat cit – dáváme najevo pozitivní emoce.

Otevřená komunikace a naslouchání Zapojujte děti do vytváření a udržování studijního prostředí prostřednictvím školních i mimoškolních aktivit Pořádejte třídní a rodinná setkání (formální i neformální). Zapojujte děti do rozhodování. Utvářejte kooperativní studijní skupiny.

Proces tvorby třídních pravidel Kodex chování Proces tvorby třídních pravidel

Formulování třídních principů Navození atmosféry „Jak vypadá třída, kde se všem dobře daří?“ „Jak si představujete ideální třídu?“ „Vzpomeňte si na situaci, kdy jste se v nějaké skupině cítili dobře – jaké okolnosti k vašemu dobrému pocitu přispěly?“ Zobecňování Pojmenování Vyslovení souhlasu Je tu někdo, kdo s takto formulovanými principy nesouhlasí?

Upevňování Prodiskutujte každý navržený princip se žáky. Zeptejte se jich na příklady chování každého z navržených principů. Namalujte každý princip (T, kruh, …) „Jak vypadá? Jak vám zní? …“ Písničky, básníčky, plakáty o principech kodexu. Panelová diskuse o positivech a negativech očekávaného chování Nechejte celou třídu hodnotit, jak jsou principy kodexu dodržovány. Potom si společně zadejte třídní cíl. Starší žáci navštíví nižší ročníky a učí tam principy kodexu chování Povídání o tom, kdy se jim nepodařilo se chovat podle principů kodexu a co by příště mohli dělat jinak.

Komunitní kruh Podle Pavla Kopřivy

Různé typy práce v kruhu Přivítací kruh (ranní pozdravení/písnička v kruhu, co nás dnes čeká) Komunitní kruh (od slova komunita) se 4 pravidly – učitel má stejné postavení jako děti Diskusní kruh Výuka v kruhu

4 pravidla komunitního kruhu Právo mluvit (mluví jen ten, kdo má kamínek, ostatní naslouchají) Právo zdržet se (i kdyby dítě nepromluvilo třeba i celý rok, nelze ho k tomu ani vybídnout) Pravidlo úcty (nevysmíváme se, nekritizujeme, ani nezpochybňujeme, co kdo řekl) Diskrétnost (pokud mluvíme o tom, co se říkalo v komunitním kruhu, pak bez uvedení jmen: „jedna holka říkala, že…“, „jeden kluk od nás ze třídy říkal…“)

Obecné zásady promýšlet dopředu (zejména z hlediska možného pocitu ohrožení některého dítěte) při zavádění komunitního kruhu začínat s pozitivními tématy neřešit konkrétní konflikty, ale formulovat problém na obecné rovině brát v úvahu úroveň – srozumitelnost, jednoduchost otevřené otázky (nelze odpovídat ano/ne) nemluvit o konkrétních osobách aktuálnost, pestrost, ne stereotyp děti mohou přispívat vlastními nápady (návrhy dávat učitelce dopředu před KK) u menších dětí se stává, že jen opakují, co řeklo dítě před ním – nekomentovat!

Zaměřování se na chyby Vysoké cíle Konkurence Negativní očekávání Nekonkrétnost

Děkuji za pozornost