Komunitární právo Právo EU

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Advertisements

Družstvo, státní podnik, konsorcium. Obsah výkladu 1.Družstvo 2.Státní podnik 3.Otázky a úkoly.
Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Evropský sociální fond Gymnázium, Praha 10, Voděradská 2 Projekt OBZORY Legislativní proces.
Pavla Katzová tajemnice Sdružení soukromých škol Čech, Moravy a Slezska.
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU (právní úprava v EU a její implementace do právního řádu ČR)
Základní znaky NO Účelová funkce a důvody založení: není založena za účelem zisku důvody založení: - dobročinná nebo charitativní činnost - podpora skupiny.
NEZISKOVÉ ORGANIZACE Ing. Alica Kavanová. CHARAKTERISTICKÉ ZNAKY 1. Účelová funkce a důvody založení:  n n n není založena za účelem zisku  d d
Programové období 2014 – 2020 a proces SEA Mgr. Zuzana Plešková Ministerstvo životního prostředí 14. února 2014.
Občanská společnost, participace občanů na politickém životě Demokratický právní stát.
Regionální management II prof. Ing. Magdalena Hrabánková, CSc., prof. h. c.
P RÁVNÍ POSTAVENÍ EU JAKO NÁSTUPCE ES PREZENTACE
Komise pro podmíněné propuštění (KPP) Společný projekt PMS CR, VS ČR a Českého helsinského výboru.
Regionální politika EU v období Mgr. Oldřich Hájek.
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. Právo jako společenský jev: PRÁVO 1.vnitrostátní, 2.mezinárodní a 3.evropské (EU) Masarykova univerzita Brno 2016.
Číslo projektuOP VK Název projektuModerní škola Název školySoukromá střední škola podnikání a managementu, o.p.s. PředmětObčanská nauka (klíčová.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Rozhodčí řízení Přednáška 5-6 VŠFS Rozhodčí soudy /RS/ stálé rozhodčí instituce -rozhodčí soudy (RS) Zřízeny podle právních předpisů státu, kde.
Mise BLOM Návrhy efektivního prosazování v záležitostech nad provinčního zájmu Soudržnost a spolupráce v prosazování Prosazovatelná nařízení Společné stanovování.
4. Ústavní pořádek ČR a jeho základní ustanovení
Pojem přeměna obchodní společnosti
Právo Evropské unie 2 Prezentace
EVROPSKÁ UNIE – VZNIK A VÝVOJ
Vznik mezinárodní smlouvy
Společné a koordinované politiky EU
Současný stav HÚL v evropském kontextu
Průběžná informační povinnost emitenta kotovaných cenných papírů
Sociální politika v EU. Charakteristika a vývoj sociální politiky EU
Informace a informační zdroje
Hlavní město praha a integrace cizinců
Název vzdělávacího materiálu
Společná zahraniční a bezpečnostní politika
Historické milníky EU Monika Matysová.
Manželství v MPS Mgr. Jana Turoňová.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady  15
Právo EU PEU-6-sem
Právo EU předn. č. 2.
Systém práva, jednota práva, kritéria členění práva na právní odvětví, právní instituty
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
Název projektu: Moderní škola
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc
Právní precedenty, soudcovské právo, význam soudní judikatury v kontinentálním právu
VZNIK, VÝVOJ A PRAMENY PRÁVA EU
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
Mezinárodní právo veřejné - vztah mezinárodního a vnitrostátního práva
Základy pracovního práva a sociálního zabezpečení v ES
Pozemkové úpravy.
Volný pohyb osob, volný pohyb pracovní síly v EU
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
Komise LRV a LRV 20. prosince 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc
EVROPSKÁ UNIE Hlavní orgány (11)
Finanční arbitr 25. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Rozpočet Evropské unie
6. ÚSTAVNÍ PRÁVO 1. M ON.
RIA a důvodová zpráva 31. října 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Mezinárodní právo veřejné Evropské právo
EVROPSKÁ UNIE.
INSTITUCE EVROPSKÉ UNIE
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Mezinárodní právo Mezinárodní smlouva
Rada EU.
Transkript prezentace:

Komunitární právo Právo EU Veřejná správa EU

Úvod Cíl: představit systém tvorby legislativy na úrovni EU – významný dopad do řešení rozvoje a ekonomiky jednotlivých členských států Mezinárodní organizace x nadnárodní organizace, sdílená suverenita 28 zemí, HMU – složitý systém rozhodování a institucionálního rámce ES (posilování většinového rozhodování na úkor jednomyslného, systém kvalifikované většiny) Blokační menšina pro blokování rozhodnutí Malé státy x velké státy (Německo x Malta) – kritéria hlasování + zapojení více institucí do procesu hlasování Jasná a srozumitelná pravidla rozhodování

Základní charakteristiky komunitárního práva Definováno zakládajícími smlouvami (Esuo, euroatom, EHS) Smlouva o EHS vytvořila vlastní právní řád, integrovaný do právních systémů členských států – závazný pro soudy čl. zemí EU. Vlastní orgány, vlastní právní subjektivita, způsobilost k právním úkonům, způsobilost k mezinárodně právnímu zastoupení Vlastní pravomoci definované právním řádem Omezení vlastní suverenity jednotlivých čl. zemí – soubor aplikovaného práva pro jednotlivé čl. země i pro EU jako celek

Základní charakteristiky komunitárního práva Samostatný systém práva – nemá podřadný ani stejný charakter jako vnitrostátní pr. Předpisy – právo evropských společenství (EU) Fragmentární charakter: Neobsahuje úpravu všech právních odvětví Jednotlivé politiky jsou řešeny jen tematicky ne vždy zcela (sociální politika, RP…) Je doplňováno právními předpisy v jednotl. zemích

Obsah práva ES Zásada nadřazenosti či přednosti práva EU nad národním právem členského státu stanoví, že v případě konfliktu mezi ustanoveními obou právních řádů, převládá právo ES. Tato zásada platí bez ohledu na to, byla-li norma členské země přijata před či po schválení normy primárního nebo sekundárního práva ES. Není přitom ani důležité, tvoří-li národní norma součást ústavního, občanského či trestního práva. Každý soudce v kterékoli členské zemi EU by měl tedy znát normy práva EU, neboť je musí aplikovat přednostně před normami práva svého státu. Pokud tak neučiní, mohou se účastníci soudního řízení aplikace práva ES dožadovat.

Princip subsidiarity a proporcionality Princip subsidiarity: Smlouva o založení EHS, k jeho začlenění do materie EU až Smlouva o Evropské unii, která vstoupila v platnost v roce 1993. V oblasti sdílených pravomocí může být podle principu subsidiarity EU aktivní pouze v případě, že by aktivita členských států byla neefektivní. EU může podle principu proporcionality jednat v oblasti sdílených kompetencí pouze za předpokladu, že aktivitu nelze provést efektivněji prostřednictvím aplikace norem jednotlivých členských států.

Bezprostřední účinek práva EU Aplikace právní normy nesmí být v zemi svázána s žádnými dodatečnými podmínkami Právní následek – právní následky používají a následky z nich využívají subjekty, které nejsou adresáty dotčených právních norem Např. směrnice nebyla včas aplikována do systému národního práva a právní subjekt ji nemá ve svém obchodním styku s jinými právním subjektem k dispozici

Kategorie pramenů práva EUES/EU Primární právo Judikatura ESD, SPS Vnější smlouvy ES Sekundární právo Obecné právní zásady

Primární právo ES Zakládací smlouvy - SES, SESAE, SEU Smlouvy o přistoupení, přístupové smlouvy Protokoly Revize primárního práva: návrh Komise, členský stát svolána mezivládní konference (kromě systému vlastních zdrojů, zásady pro volby do EP ratifikace v členských státech (referendum)

Přistoupení členského státu Stát -zasílá žádost Radě - podmínky pro přistoupení - jednání Podmínky pro přistoupení: tzv. Kodaňská kritéria (schválena v červnu 1993 v Kodani) formální - evropský stát politické - přijetí acquis communautaire, respekt k lid. Právům, ochrana menšin, ekonomické - fungující tržní hospodářství Dohoda - ratifikována členskými státy, kandidátem, EP

Východiska sekundárního práva Pokud chce Evropská komise v jakékoli oblasti navrhnout novou společnou normu, musí pro to vždy najít oporu v primárním právu (tj. ve Smlouvě, která ukládá Unii rozvíjet určitou politiku) EK musí přesvědčit členské státy, že taková norma je nejen právně možná, ale i věcně nezbytná. – proces vyjednávání, princip partnerství

Sekundární právo ES Nařízení (závazné ve všech částech, bezprostřední účinnost v členských státech) Směrnice (Závazná v cíli pro členské státy, transpozice člen. Státy, lhůta k dosažení účelu) Rozhodnutí (závazné ve všech částech, určeno - členskému státu, práv. i fyz. osoba) Doporučení (nezávazné - hospodářská politika) Stanovisko Sdělení Komise Rezoluce Rady

Obecné právní zásady Nediskriminace z důvodu státní příslušnosti Solidarita mezi členskými státy - rozpočet proporcionalita - přiměřenost

Vnější smlouvy Evropská komise - uzavírá mezinárodní smlouvy - mandát ji dává Rada - jednání WTO Smlouva - slučitelná s právem ES Stojí mezi primárním a sekundárním právem

Schvalování sekundárního práva ES Navrhuje Komise (výjimka měnová politika, SZBP, volby do EP) postupy přijímání konzultace (původní úloha EP) spolupráce (JEA, hosp. a měnová unie spolurozhodování - stále posiluje (Maastrichtská smlouva - silné postavení Evropského parlamentu souhlas EP (smlouva o přistoupení, asociační smlouvy, měnová politika, využití strukturálních fondů)

Rozhodování na úrovni EU Navrhuje normy Zastupuje zájmy EU jako celku Evropská Komise Podílí se na schvalování norem Zastupuje zájmy čl. států Některé normy navrhuje Rada EU Zastupuje zájmy občanů EU Evropský Parlament