Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ • Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. • Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
SMĚRNICOVÝ TVAR ROVNICE PŘÍMKY
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kryšpín. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Matematika Vytvořila: Ing. Silva Foltýnová Rovnice přímky DUM číslo: 02 Obecná rovnice přímky Analytická geometrie - přímka.
CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_KvK_MA_4L_26
Matematika Vytvořila: Ing. Silva Foltýnová Rovnice přímky DUM číslo: 01 Parametrická rovnice přímky Analytická geometrie.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_02.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
8. Parametrické vyjádření a obecná rovnice přímky a roviny
Polohové úlohy 2 Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_11.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_09.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_17.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_20.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
Vektor Autor: Mgr. Eva Hubáčková Použití: odvození a procvičení pojmu vektor Datum vypracování: Datum pilotáže:.2013 Anotace: Interaktivní prezentace.
Obecná rovnice přímky v rovině
Směrnicová rovnice přímky
SMĚRNICOVÝ TVAR ROVNICE PŘÍMKY
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_15.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Parabola VY_34_INOVACE Matematika, č.přílohy Autor: Mgr. Eva Hubáčková
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_18.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Parametrická rovnice přímky
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu DUM Škola budoucnosti s využitím IT VY_6_INOVACE_MAT44 Název školy SPŠ a.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 18 – Výrazy a operace s mnohočleny – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního.
ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLUDUM 1 – Lomené výrazy – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 4 – Intervaly – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 11 - Odmocniny NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Vzájemná poloha paraboly a přímky
Vzájemná poloha přímek v rovině – procvičování 2
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Vzdálenost bodu od přímky. Vzdálenost rovnoběžek.
Směrnicový tvar rovnice přímky
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Vzájemná poloha paraboly a přímky
Matematika Parabola.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Vzdálenost bodu od přímky
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Procvičování – analytická geometrie v rovině
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
VY_32_INOVACE_64.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Transkript prezentace:

Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek CZ.1.07/1.5.00/34.0423 Číslo materiálu DUM 8 - Obecná rovnice přímky - výklad název školy Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01 Autor PaedDr.Alena Chalupová Tématický celek Analytická geometrie Ročník 2.-nástavbové studium, 4.-HŠ Datum tvorby Říjen 2012 Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01

Metodické pokyny: výukový materiál pro hlavní část hodiny Anotace: Prezentace obsahuje odvození obecné rovnice přímky obsahuje ukázkově řešené příklady k procvičení daného učiva Metodické pokyny: výukový materiál pro hlavní část hodiny

Obecná rovnice přímky - výklad Analytická geometrie Obecná rovnice přímky - výklad

Obecnou rovnici přímky lze odvodit různými způsoby, např Obecnou rovnici přímky lze odvodit různými způsoby, např.vyloučením parametru z parametrické rovnice:

Po úpravě:

Obecná rovnice přímky je rovnice , kde aspoň jedno z čísel a, b je různé od nuly …směrový vektor přímky …normálový vektor přímky

Příklad 1-zadání: Napište obecnou rovnici přímky AB, je-li dáno: A=3,7; B=-2, 1

Příklad 1-řešení: u = B-A = -5, -6 n = 6,-5 = a,b Přímka AB je určena body A=3,7; B=-2, 1 u = B-A = -5, -6 n = 6,-5 = a,b př.AB má rovnici: 6x-5y+c=0 Souřadnice bodu A (nebo B) splňují rovnici, dosadíme a určíme c: 6.3-5.7+c=0 18-35+c=0 c=17 Závěr: přímka AB má obecnou rovnici: 6x-5y+17=0

Příklad 1-jiný způsob řešení: Přímka AB je určena body A=3,7; B=-2, 1 u = B-A = -5, -6 parametrická rovnice je: x = 3 - 5k /.6 y = 7 - 6k /.(-5) 6x = 18 - 30k -5y = -35+30k sečteme rovnice (vyloučíme parametr) 6x-5y=-17 6x-5y+17=0

Příklad 2-zadání: Napište obecnou rovnici přímky p, která je rovnoběžná s přímkou AB (A=3,7; B=-2, 1) a prochází bodem P =4,5.

Příklad 2-řešení: Přímka AB je určena body A=3,7; B=-2,1 má obecnou rovnici: 6x-5y+17=0 (viz příklad 1) Přímka p je s ní rovnoběžná má stejný normá- lový vektor n = 6,-5 = a,b, ale prochází bodem P=4,5 p má rovnici: 6x-5y+c=0 P leží na p určíme c: 6.4-5.5+c=0 24-25+c=0 -1+c=0 c=1 Závěr: přímka p má obecnou rovnici: 6x-5y+17=0

Příklad 3-zadání: Napište obecnou rovnici přímky p, která je kolmá k přímce AB (A=3,7; B=-2, 1) a prochází bodem P =4,5.

Příklad 3-řešení: Přímka AB je určena body A=3,7; B=-2,1 má obecnou rovnici: 6x-5y+17=0 (viz příklad 1) Přímka p je k ní kolmá její normálový vektor je směrovým vektorem přímky AB, tj. n = 5,6) a prochází bodem P=4,5 p má rovnici: 5x+6y+c=0 P leží na p určíme c: 5.4+6.5+c=0 20+30+c=0 c=-50 Závěr: přímka p má obecnou rovnici: 5x+6y-50=0

Použitá literatura: Vlastní archiv autora CALDA, Emil. Matematika pro netechnické obory SOŠ a SOU. 1. vyd. Praha: Prometheus, 1999, 208 s. Učebnice pro střední školy (Prometheus). ISBN 80-719-6139-6. JIRÁSEK, František. Sbírka úloh z matematiky: pro SOŠ a studijní obory SOU. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 479 s. Učebnice pro střední školy (Státní pedagogické nakladatelství). ISBN 80-042-1341-3.

Děkuji za pozornost.